PAR56 met 300W of 500W lamp ????

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sky-line
    • Feb 2004
    • 34

PAR56 met 300W of 500W lamp ????

hallo, ik heb te horen gekregen dat de PAR 56 met 500W(halogeen lamp) niet geschikt is voor vaste belichting, de lamp zou niet langer dan 2uur aan één stuk mogen branden. Ze hebben mij gezegd dat ik daarvoor beter een PAR 56 met 300W PAR lamp gebruik of een PAR 64 met 500, omdat hier de warmte beter kan afgevoerd worden.
    Hebben ze mij iets wijs gemaakt of is dit echt zo???
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Ik heb nog nooit van een lamp gehoord die er na 2 uur mee ophield, wel van 5 of 10 minuten, oid.
    klinkt dus als broodje aap.

verder staat er op de lamp zelf een maximaal vermogen, als het goed is.

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3148

Lijkt me ook onzin...

Voor zover ik weet hebben de 500W toevallig een kortere levensduur en ik kan ze toevallig alleen van Showtec vinden (dus de kwaliteit is een beetje twijfelachtig, als je kijkt wat voor lampen er bij de PAR set 1 van Showtec worden geleverd: die gaan soms ook al bij eerste gebruik kapot [B)])

Comment

• sky-line
        • Feb 2004
        • 34

jurgen, zou jij die 500W lampen van Showtech kopen?? Welke lampen gebruik jij? van welk merk zijn jou lampen?

Comment

• djbirdie
          • Oct 2002
          • 509

Showtec lampen ken ik zelf niet maar heb er wle slechte verhalen over gehoord... Ik gebruik zelf GE lampen en ben daar wel te spreken over!
          grtz, Niels

Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

kweet niet precies wat ik er nu in heb zitten... Ook GE of zo...

Iig... een vriend van me had 6 doosjes Showtec PAR-set 1 gekocht. Na 1 avondje had hij nog maar 2 werkende lampen over, dus 4 kapotte. Tel uit je winst... (leuk nog ff op en neer rijden naar R'dam en kweet allemaal niet hoe tis afgelopen)

t komt erop neer dat je een ander merk moet zoeken dat 500W lampen maakt als je zo ook echt wilt hebben...

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5946

Als je shortcans hebt dan kan je die 500W lampen zeker al vergeten, die fikken dwars door ieder filter heen.

Showtech is de enige die een 500W parlamp aanbied, ken nog geen enkele toepassing waar deze lamp een doel zou kunnen hebben...
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• sky-line
                • Feb 2004
                • 34

bedankt iedereen voor de raadgevingen, we gaan voor de 300W lampen van GE gaan.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                  • Jun 2001
                  • 2155

Het is deels waar, heeft te maken met natuurkundige dingetjes. Als je lamp erg lang aanstaat is de gloeidraad dus ook erg warm. Dit is opzich niet zo erg, maar de gloeidraad in een "normale" PAR lamp is ongeveer hetzelfde gewikkeld als je dat in een bouwlampje ziet. Dit heeft als resultaat dat een gloeidraad die erg lang aanstaat een beetje gaat inzakken naar een kant (tenzij je je lamp echt perfect waterpas hebt hangen, maar dat komt toch niet voor). Gevolg; de spiraal zakt in naar een kant, en de andere kant wordt automatisch uitgerekt; waardoor het draadje weer dunner wordt. Da's slecht voor het spiraaltje en zal je uiteindelijk een lamp kosten.

Voor vaste installaties maakt het niet zo heel erg veel uit, omdat je dan niet het probleem hebt dat er met de lampen gesjouwd wordt. Het gloeidraadje zal wat inzakken maar daar verder weinig last van ondervinden. Het is vervelender voor bijvoorbeeld floorspotjes. Wanneer die een tijdje aanstaan zakt de draad in, en en na een paar keer is de lamp gewoon stuk; zeker als ie ook nog eens meteen na het einde van het optreden van het podium wordt gehaald zonder eerst fatsoenlijk af te koelen.

Om een lang verhaal kort te maken: zoveel maakt het voor jou niet uit, maar het is zeker geen broodje aap verhaal!!! Waarom het dan voor die 500 Watt lampen niet geld? Simpel; dikkere gloeidraad, zakt een stuk minder in. Voor 1kW pitten gaat het bijna helemaal niet op.

Nog een klein weetje; dit geld dus alleen voor perspex lampen, niet voor raylights e.d.! Bij een raylight zit de gloeidraad namelijk om 2 spijltjes gewonden, waardoor ie sowieso al niet inzakt.

Advies; ga voor 500 wat, en zet ze wat zachter... dikkere gloeidraad die niet 100% warm wordt, dan gaan je lampen heel wat langer mee.

Comment

• MJ
                    • Mar 2004
                    • 140

gaat het om vaste belichting of vaste verlichting?

Comment

• Joost van Ens
                      • Jan 2001
                      • 628

Als dit niet op gaat voor raylights, waarom staat er dan op this side up? Hebben ze een dik en een dun pootje? en is mijn ervaring dat als je ze wel op de kop hangt, ze heel snel kapot gaan?

groeten

Comment

• Jasper-Lichtbron
                        • Jun 2001
                        • 2155

Omdat raylights wat dat betreft weer een ander probleem hebben. Raylights hebben qua constructie een paar andere beperkingen;
                        * maximale temperatuur van lamponderdelen tijdens bedrijf
                        * kortsluiting gevoelige constructie
                        * vervelende lichtkleur veranderingen door chemische reacties

Dit verzin ik trouwens natuurlijk niet allemaal zelf mensen met interesse in de stof moeten het boek van van Uum even open slaan op pagina 31; het 2e hoofdstuk vertelt precies de voordelen en nadelen van elk lamptype.

Voor HMI lampen geld trouwens nog een strengere eis: horizontaal een maximale afwijking van + of -4 graden, grotere afwijking is erg slecht voor je lamp. Let maar op armaturen met HMI lampen erin; die zijn nooit zo gemaakt dat je ze langs de horizontale as kunt kantelen. (Het is dus ook niet echt best om macs zijwaarts op te hangen, verkort de levensduur van je lamp)

Comment

• STINO
                          • Feb 2004
                          • 93

MJ, het gaat voornamelijk om het fuiven te spelen en om de belichting van enkele groepjes
                          voor de vaste belichting(voor de groepen) hebben we korte 56 PAR's met 300 W lampen.
                          Skyline forever

Comment

• VERVALLEN

Wij doen soms ook belichting van groepen en optredens. We gebruiken dan ook par 56 lampen van 300W. De lampen die wij momenteel gebruiken zijn de GE lampen
                            Deze lampen gaan bij ons al 4 jaar mee, en zitten nooit in flightcase. Dus GE is een merk dat robuust is, en betrouwbaar. Neem die lampen maar. De halogeen stekers van 500W zijn sneller stuk, en kosten meer!

Comment

• Jasper-Lichtbron
                              • Jun 2001
                              • 2155

Als lampen uitzijn (en koel) kun je er bijna mee doen wat je wilt; is natuurlijk overdreven, maar in dat geval maakt het dus maar weinig uit of er een kist omheen zit of niet. Kisten zijn best handig als je je PAR-cans mooi wilt houden (niet iedereen gaat er even zorgvuldig mee om). GE maakt goeie lampen, maar of die nu zoveel beter zijn dan Philips, Silvania of wat dan ook; dat weet ik niet. De levensduur van je lamp heeft in ieder geval meer te maken met de manier waarop je ze behandeld, als het merkje dat erop staat (okay, uitzonderingen voorbehouden uiteraard).

Comment

Working...