Eurosongfestival 2004

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

citaat:Geplaatst door ralph

Het is natuurlijk wel zo dat een productie als het eurovisie songfestival een productie is van wereldformaat en ook voor de bedrijven die dit produceren als een presige project wordt gezien!
    Veelal worden producties als deze volkomen gesponsored, en doen bedrijven (idd om prestige) mee om naam te maken. Helaas wordt op deze manier niet altijd gekozen voor de beste bedrijven. Dit jaar een zweeds bedrijf, dat 4 weken achter wysiwyg heeft geneuzelt, en nog steeds niet in staat was een nette show af te leveren. Even heel simpel (los van smaak);

- Ik miste "plaatjes", diversiteit en originaliteit. EERST bedenken wat je wilt, en DAN gaan typen, zorgt ervoor dat je met meer losstaande "wereldjes" op de proppen komt, en met dit decor was dat fantastisch geweest. Bij het russische nummer (met die berenvellen/vlammen) vond ik dat bijvoorbeeld WEL geslaagd...
    - Timing is geen kwestie van smaak; een kwestie van muziekaal gehoor en het vermogen iets voor het moment je knopje in te drukken (er zit immers altijd een vertraging in je systeem)
    - Snelheid van bewegingen, en een overkill aan kleur, zijn mijns inziens geen kwestie van smaak... Iemand die zijn vak serieus beoefend heeft dit ooit geprobeert, en bij een amateur-bandje geconstateerd dat het niet mooi is... Mensen op het f*cking songfestival horen dat toch echt wel te begrijpen !
    - Programmeer technisch waren er een aantal fouten (alle synchrolites waren rood de lucht ingericht, de meest linkse stond p.o. nog op wit (later deed hij het prima, en dus was de fixture niet stuk)
    - De harmonie tussen bewegende vloer, projectie achterwanden en licht vond ik volkomen smakeloos. Hierdoor ontstond er een onrustig geheel. Legio aan mogelijkheden; hadden ze hier maar iets mee gedaan...
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• T-Nuzz
      • Dec 2002
      • 274

Idd het ging vaak wel heel erg vals. Dat zou aan de in-ears kunnen liggen, maar laten daar maar even niet vanuit gaan.

Vraag me echt af waarom sommige landen door een bepaald nummer vertegenwoordigd willen worden. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan "in the disco" [xx(][xx(][xx(] En dat terwijl bijna alle landen toch een nationaal sonfestival hebben. Heb van slechts 1 land begrepen dat ze dat niet hebben gedaan en dat was een van die staatjes onstaan uit voormalig joegoslaviƫ. Het betrof een grote ster in dat land aldus het Nederlandse commentaar (Corwald Maas).

Nog een vraagje trouwens, naar aanleiding van een discussie gisteren. Hoe zat het destijds met dat nummer van Email to Berlin van Double Date. Hoever zijn die toen gekomen? Zijn die naar het Eurovisie geweest of zijn ze al eerder gesneuveld?

Heb je dat echt allemaal nodig?

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

AJB...gaat het dus toch om smaak

Comment

• AJB
          • Jul 2003
          • 2289

citaat:Geplaatst door ralph

AJB...gaat het dus toch om smaak
          Het gaat altijd om smaak ! En zoals jij zegt; over smaak valt niet te twisten. Afgezien van een smaak-aspect, vind ik dat de heren technici daar hun vak niet beheersen ! Los van perfectionisme, zijn de basiselementen gewoon niet aanwezig. Ik wil een automonteur ook niet vertellen dat hij na de beurt mijn wielen er weer onder moet zetten; dit is een standaard procedure ! Evenals een geluidsman die een mirofoon moet aanzetten, en een lichtman/opp. die moet kunnen programmeren...
          Arvid Buit

Comment

• jo vaes
            • Jul 2002
            • 221

Ik weet nu wel niet hoe het besturen van dat licht exact in zijn werk gaat. Maar ik ben van het principe dat er gewoon 1 lichtman moet zijn tijdens de show, en niet 3,4,...
            Met de hedendaagse Ethernet technologie is het toch perfect mogelijk om van 1 locatie alles te sturen(licht en beeld,video). Waarom eigenlijk geen HOG? Grandma? Maxxyz? ...
            Maar dit is natuurlijk mijn mening, wil hier niemand voor het hoofd stoten.

MVG

Jo
            Alles gaat ... als je maar genoeg betaald...

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Ben het helemaal met je eens Jo... Zoveel tafels vraagt om ellende. Programmeer alles gewoon op ECHTE tafels, dan voorkom je ook gesodemieter. Het linken van tafels en vervolgens terughalen op 1 hoofdcomputer is in de praktijk nog nooit echt gelukt... Het komt er op neer dat het beste met 1 of 2 moving light, en 1 conventioneel operator kan zijn. Deze show had absoluut op 2 hogIII (ml) en een compulite sabre(conv.) gedraaid kunnen worden...
              Arvid Buit

Comment

• jo vaes
                • Jul 2002
                • 221

En ze hebben meer als een maand programmeertijd gehad. Hebben ze dan 3 weken koffie zitten drinken en 2 dagen zitten proggen? Ik zeg niet dat ik het daarom beter kan. Maar aan zo een evenement worden nu eenmaal hoge eisen gesteld.

MVG
                Alles gaat ... als je maar genoeg betaald...

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Wel treffend dat meerdere mensen de indruk krijgen dat de technici aldaar voornamelijk hebben gegeten en gedronken... Waar rook is, is vuur, de mannen hebben in elk geval niet erg hun best gedaan (of lijden aan een gebrek aan talent).
                  Arvid Buit

Comment

• Pieter Huijgen
                    • Sep 2003
                    • 766

citaat:Programmeer alles gewoon op ECHTE tafels
                    Maakt AVAB volgens jou geen echte consoles dan? Van de stal van AVAB komen ook de transtechnik (Prisma) tafels, waarmee het absoluut mogelijk is om met 1 tafel de hele show
                    te draaien. Via Ethernet heeft de prisma per logisch net 32 universes: moet genoeg zijn.
                    Het is m.i. verstandiger 2 dezelfde tafels parrallel aan elkaar te laten draaien, dan verschillende tafels te gebruiken.
                    Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Jasper-Lichtbron
                      • Jun 2001
                      • 2155

Ik mag ook aannemen dat men wat heeft achtergehouden voor de finale, het zou nogal stom zijn om tijdens je halve finale al een onwijze show neer te zetten. Ik denk dat er erg veel tijd is besteed aan de landen die sowieso in de finale staan, en tot nu toe wat minder aan de landen die nog moesten strijden in de halve finale. Als je dan weet wie er uiteindelijk doorgaan kun je die programmaatjes perfect maken, en krijgen we zaterdag iets beters voorgeschoteld... dat hoop ik tenminste

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

AVAB maakt wel echte tafels, maar zeker niet in de klasse van FPS en Vari*Lite... Het gaat hierbij niet alleen om technische capaciteit; ook om creatieve/programmeertechnische mogelijkheden...

Ik hoop dat je gelijk hebt Ice...[|)]
                        Arvid Buit

Comment

• kokkie
                          • Nov 2003
                          • 1166

Zeg vrienden, willen jullie het woord technici niet meer zo te grabbel gooien. Er zitten daar een paar jongens van Flashlight met 2 trailers materiaal (intelligent licht en cyberhoists) en die gasten weten heus wel wat ze doen. Dat er dan een lichtontwerper samen met een paar operators geen mooie show van maakt is heel erg jammer. Dat er een lul in de wagen zit te mixen die wat schuiven vergeet is ook voor niemand leuk. Maar feit is dat de technici die het systeem echt draaiend houden er vaak niets aan kunnen doen.

Verder is het plaatje wel een kwestie van smaak. Ik weet niet of jullie altijd alleen maar nederlandse of engelstalige producties doen, maar ik heb een aantal Turkse en Hindoestaanse feesten gedraaid en de muziek van die mensen zit heel anders in elkaar dan de onze. Als ik tijdens zo'n produktie denk dat het iets heel sfeervols moet zijn, kan dat best iets heel uitbundigs moeten zijn met hele wilde kleuren en dingen die die mensen op dat moment dus ook mooi vinden. Ik vraag daarom altijd aan de organisatie van zo'n evenement of er iemand is die me een beetje kan begleiden daarin. Dus misschien als jij het songfestival zit te kijken en je vind het plaatje bij zo'n voormalig oostblok land niet mooi, dan komt dat door je cultuur en je smaak die daaraan is verbonden. Kijk verder dan je neus lang is vrienden!
                          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

Beste Kokkie,

Ik ben het volledig met je eens, zowel je relaas over de technici als het verhaal over kleuren... Ook in het gebruik van veel kleuren, en "uitbundige" plaatjes, moet echter worden gekeken naar een zekere harmonie. Zelf heb ik zowel in binnen als buitenland feesten/theaterproducties gedaan, en weet net als jij dat cultuur en smaak nogal verschillen. Onrustig heb ik het echter nog nooit gezien...

Die jongens van Flash weten absoluut wat ze doen, net als de riggers, geluidsmensen etc.etc. Jammer dat het creatief/eindverantwoordelijk team zo knullig is...
                            Arvid Buit

Comment

• cornedure
                              • Jul 2002
                              • 230

Losstaand van het on-ge-lo-fe-lijk vals gezang (heb het net 3 liedjes uitgehouden) vond ik twee dingen irritant:

1. Soms werden de aanvullende groepsleden en/of dansers slecht uitgelicht. Als je zo'n hoeveelheid materiaal kunt dumpen, zorg er tenminste voor dat je de mensen kunt zien.
                              2. De bewegingen van de camera. Die kon dus geen 2 seconden stilstaan, en van zodra ik er begon op te letten werd ik er zeeziek van.

vb. Close-up: zoom -> pan links-rechts -> tilt -> pan met zoom -> zoom out -> "hip" met de zanger meedansen -> ... Hemel, sta dan toch eens stil!

Qua licht was het precies generale repetitie. Maar volgens mij hebben de "artiesten" veel inbreng in het licht. Dus als zij zo-en-zo willen en het trekt op geen reet, dan is het hun schuld.

Een vraagje, hoe veranderden ze nu de kleur van de doeken? LED?

Comment

• AJB
                                • Jul 2003
                                • 2289

Projectie met DL-1's

Verder ben ik met je eens dat extra dansers vaak donker leken, maar deze stonden wel in het licht. Meestal was dit echter een rood of blauw effectfront, dat in de zaal beter tot zijn recht kwam dan op t.v.
                                Arvid Buit

Comment

Working...