hulp gevraagd lichtaansturing

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • daanooms
    • Feb 2004
    • 37

hulp gevraagd lichtaansturing

Voor een groot kunstwerk dat ik maak in samenwerking met de gemeente Hengelo heb ik hulp nodig. Ik heb het dak van een kapschuur in zijn geheel eraf gehaald en vervangen door lichtdoorlatende polyestergolfplaten (mat). Nu moet dit dak elke nacht gedurende 7 maanden van binnenuit uitgelicht gaan worden. Mijn idee is om dit met rood en wit halogeen te doen (2 * 3000 Watt) En wel zo dat het het ene moment rood is en het volgende moment wit. Wanneer je als toeschouwer langs de kapschuur komt zie je dus een vertraagd knipperend dak.

Dus wanneer het rode licht aan staat moet de ander uit zijn. Geen fade. Helemaal direct aan en uit. Eigenlijk moet dit random gebeuren tussen 1 seconde en 2 minuten. Het ene moment moet het rode licht 30 seconden aanblijven dan de witte voor bijvoorbeeld 2 seconden, de volgende voor 40 seconden enzovoort enzovoort. Als dit "random" niet kan dan moet dit zover mogelijk geprogrammeerd worden. Tijd moet dus variabel zijn tussen de 1 seconde en twee minuten. Kunt iemand mij hiermee helpen?

Ik ben zelf niet onderlegt op dit gebied dus helpen, is meer doen / maken.

Ik zat te denken aan een computer met een programma dat dagelijks automatisch opstart. Ik zat eraan te denken om er relais achter te zetten of een soort van switschboxes. Misschien heeft iemand een idee en is hij of zij bereidt te "helpen".

daan ooms
    Hengelo (Overijssel)
  • R. den Ridder
    • Sep 2000
    • 1500

klinkt intressant, mogelijk gewoon een switchpack pakken met voldoende vermogen welke je aan een tafel hangt, maar programmering lijkt me in deze niet te vermijden, nadeel is wel dat de meeste tafels welke binnen een cultureel budget vallen niet beschikken over tijdcodes die gekoppeld zijn aan 24 uurs cycli.

misschien meer de architectonische kant zoeken, kij dan op: www.cla.nl centrum voor lichtarchitectuur

Comment

• delighted
      • Jul 2003
      • 420

Met behulp van een lichttafel is het denk ik niet mogelijk om een echt random effect te genereren. Door maar een chase van heel veel stappen te maken met steeds andere step-tijden kan dit wel gesimuleerd worden.

Indien het echt random moet zijn is dit mogelijk door een PC te gebruiken. Het is vrij simpel om een stukje software te schrijven dat een random tijd genereerd tussen de 1 sec en 2 minuten. Vervolgens kan je met behulp van de bouwpaketten van o.a. elektuur (www.elektuur.nl) wel een DMX-signaal genereren om je dimmers aan te sturen.

Comment

• johan L.
        • May 2001
        • 384

cds lanbox kastje kost 295 euro kan je programeren op de computer.
        Geen idee of dat het kastje zelf met mee interne klok werkt maar hij spring automatisch op zn programma als dr stroom op komt dus kan je er gewoon een tijdschakelaar van 2 tientjes tussen hangen.

meer informatie op www.cds.nl
        Net deed ie het nog.

Comment

• pilot
          • Nov 2003
          • 267

Waarom geen gebruik maken van een easy plc van Moeller kost 120 euro zit een realtime klok in en een random functie twee zware relais erachter kosten ongeveer 80 euro per twee en je bent klaar.
          master-qsc en de rest

Comment

• johan L.
            • May 2001
            • 384

denk dat t voor je lampen en voor de stroompieken toch gezonder is om het snel in te faden dan m koud te laten switchen.

Net deed ie het nog.

Comment

• daanooms
              • Feb 2004
              • 37

beste mensen,

Alvast hartelijk dank voor de tips.

Klopt het dat het voor halogeen (levensduur) beter is ze niet helemaal uit te zetten, maar om ze te faden?? Ik hoor hier verschillende dingen over.

En het kan zijn dat ik kies om bijvoorbeeld 6 * 1000 Watt te gebruiken en geen 2 * 3000 in verband met een betere lichtspreiding

daan ooms

Comment

• tomv
                • Jun 2003
                • 331

en waarom niet op een simpele wijze?
                PLC (is al eerder gezegd)
                of
                stuur en vermogen elektronica, beetje pwm erbij (om te faden) lichtsensor (voor avond te detecteren natuurlijk) en een microcontroller (om de boel aan te sturen) en tis in orde
                Tom

Comment

• LJ Gerrit
                  • Apr 2002
                  • 479

Beste Daan,

Allereerst zou mijn voorkeur uitgaan naar 6* 1000W, en wel gaan werken met fadetijden. Met een kleine pre-head instelling zal de levensduur van de lampen aanzienlijk vergroot worden.

Besturing: Martin ProScenium software pakket voor multi media toepassingen en archtactural lighting toepassingen(dit programma beschikt over interne klok met o.a. zomer/wintertijd.) Voor meer info http://www.martin.com/product/produc...uct=proscenium

Maar het natuurlijk ook met een Lightcorder van Martin. Voor meer info...http://www.martin.com/product/produc...ct=lightcorder

------------------------------------------------
                  Without colour, there is no perception
                  MvG

Gerrit Schottert
                  Controllux

Comment

• daanooms
                    • Feb 2004
                    • 37

Weet iemand het voor- en nadeel van de eerder genoemde Easy PLC van Moeller tov cds lanbox (295 Euro,-) www.cds.nl.
                    Zo heeft Easy PLC een interne klok begrijp ik. Dit is positief.

Is het uberhaupt wel te vergelijken vraag ik me nu af deze twee aansturingen?

En als ik het goed begrijp is het voor de levensduur van de lampen beter om snel in en uit te faden. Betekent dit dat er dimmerpacks nodig zijn???

daan

Comment

• LJ Gerrit
                      • Apr 2002
                      • 479

citaat:Geplaatst door daanooms
                      En als ik het goed begrijp is het voor de levensduur van de lampen beter om snel in en uit te faden. Betekent dit dat er dimmerpacks nodig zijn???

daan
                      Jazeker Daan.
                      Without colour, there is no perception
                      MvG

Gerrit Schottert
                      Controllux

Comment

• daanooms
                        • Feb 2004
                        • 37

Weet iemand hoeveel levensduur dat dan scheelt: Faden t.o.v. direct aan en uitschakelen? Als het opweegt tegen de aanschaf van dimmerpacks namelijk....

Comment

• PUK
                          • Jun 2003
                          • 18

Dag,

Een kleine PLC is inderdaad de mooiste oplossing.

Met een lichtconsole zou het ook kunnen. Je kan namelijk een hoop scenes met wit licht en rood licht in een sequence stoppen met telkens 1 seconde tussen de stappen en dan de sequence random laten lopen. Omdat er maar twee scenes zijn is de kans groot dat bv 3 scenes met wit licht na elkaar vallen waardoor het wit licht 3 seconden aan blijft.

Ik weet niet precies met hoeveel percent de levensduur van een PAR-lamp verlengt wordt door pre-heat, maar het scheelt. De pre-heat zorgt er namelijk voor dat de gloeidraad warm blijft waardoor de lamp minder piekstroom trekt bij het inschakelen (grotere inschakelweerstand). Piekstromen zijn dodelijk voor de meeste apparaten zie je, en gloeilampen horen daar ook bij.
                          Greets,
                          Pascal (PUK) Eraerts

Comment

• PUK
                            • Jun 2003
                            • 18

Sorry voor de spellingsfouten mijn waarde Noorderburen

Ik weet niet precies met hoeveel percent de levensduur van een PAR-lamp verlengd wordt door pre-heat, maar het scheelt.
                            Greets,
                            Pascal (PUK) Eraerts

Comment

• Wietse
                              • Sep 2003
                              • 149

uit de com poort van de pc komt een +12 -12 signaal ik zou toch opteren voor de 468 die nog op zolder staat en een stukkie software en een stukkie electronica,...

of de microcontroller is mss nog praktischer

Comment

Working...