nieuwsgierig: wanneer gebruiken jullie macro's?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • raijin
    • Oct 2002
    • 51

nieuwsgierig: wanneer gebruiken jullie macro's?

Ik hoor heel vaak mensen roepen over het gebruik van macro's.
    Ik werk zelf veel met de hog en moet zeggen dat ik zelden tot nooit macro's gebruik.

De enige manier waarop ik ze nogal eens wil gebruiken is in de comment line. Verder heb ik een messagemacro bij de start van mijn diskette. Maar dit is vrijwel alles met hier en daar een uitzondering.

Mijn ervaring is dat de van het laten crashen van een hog vergroot wordt door het veelvuldig gebruik van macro's. (vooral als je de schermen meeprogrammeert in de macro)
    Verder vind ik het niet nodig om programmeer macro's te gebruiken als ik minder als 20 koppen heb. Kijk bij de Ahoy shows snap ik dat je macros gebruikt om te programeren...

Maar waar ik dus nieuwsgierig naar ben is jullie mening over macro's:
    Wanneer gebruik jij macro's?
    En waarom?

Deze vraag hoeft overigens niet alleen voor Hogoperators te gelden, bij andere tafels (b.v. GMA) worden ze ook gebruikt.

*J
    WARNING this lampie can (and will) cause severe eye problems if provoked
  • Martin Hoogeind
    • Sep 2003
    • 60

ALTIJD

Comment

• KoenB
      • Mar 2003
      • 453

Ik probeer zo veel als ik kan macro's te gebruiken. Spijtig genoeg ben ik onlangs er een paar belangrijke verloren :'(...
      Een ander spijtig ding is dat men niet zomaar eendert welke macro op Hog ook kan maken op GMA, waardoor met een aantal van de "belangrijke basis" macro's niet kan kopieren op de GMA. Ik heb hier al discussie over gehad met de mensen van MA. Maar hun tegen argument was dat men een sterke effectsfunctie (MA Tricks) er had ingestoken. Die moest concurreren met het ontbreken van het aantal macro functies.
      Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• delighted
        • Jul 2003
        • 420

Ik gebruik standaard altijd ƩƩn macro die wordt aangeroepen in de preset cue van een show. Zo weet ik dat m'n tafel altijd in de goede beginstand staat. Dat er niet toevallig nog ergens een Qlist loopt oid.

Verder uiteraard macro's voor het resetten e.d van je fixtures. Is wel zo makkelijk. Macro 101 is bij mij ALTIJD de reset.

Heb wel eens geprobeerd om voor de Hog II een stapeltje macro's te maken zodat ik nooit meer de standaar kleurenchases etc. hoef te maken. Maar dit is wel een hoop programmeerwerk en dat heb ik nog niet foutloos draaien. Dat zou makkelijker zijn op de GMA omdat je eea daar veel makkelijker kan editen.

Comment

• LuxProDeo
          • Feb 2003
          • 245

Ben nieuw op de Hog, tot nu alleen toegekomen aan het gebruik van comment macro's, erg handig om allerlei sequenties op andere masters te laten lopen en toch vanaf 1 master de hele show te draaien. Doe vnl. theater, dus dingen als horizondoek gaat in 15 minuten van blauw naar groen in cuelist 2 terwijl je in cuelist 1 ondertussen standen met het overige licht doortikt, en je cuelist 2 bijvoorbeeld wel kunt releasen als de horizon nog niet helemaal groen is terwijl er al wel een blackout aankomt voor al het licht: zwaar handig.

Wel veel ervaring met Compulite, en gebruik in dat geval regelmatig macro's. Onder andere met 1 druk op de knop je show opslaan (voor de pre-4D generatie zonder autosave) / snel van snap wisselen / alles actief maken in de editor (CALL) en opslaan / etc.

LuxProDeo

Comment

• delighted
            • Jul 2003
            • 420

citaat:Geplaatst door LuxProDeo

Ben nieuw op de Hog, tot nu alleen toegekomen aan het gebruik van comment macro's, erg handig om allerlei sequenties op andere masters te laten lopen en toch vanaf 1 master de hele show te draaien. Doe vnl. theater, dus dingen als horizondoek gaat in 15 minuten van blauw naar groen in cuelist 2 terwijl je in cuelist 1 ondertussen standen met het overige licht doortikt, en je cuelist 2 bijvoorbeeld wel kunt releasen als de horizon nog niet helemaal groen is terwijl er al wel een blackout aankomt voor al het licht: zwaar handig.
            Hier heb je toch geen aparte Qlist voor nodig? Als immers cue 10 de cue is waarin de horizon in 15 minuten naar groen toe loopt, en vanaf cue 11 heb je weer cues voor de show die je binnen die 15 minuten wilt doordrukken is dat geen probleem voor de horizon-cue. Die gaat gewoon lekker rustig door.

En als je die blackout in je qlist (1) hebt meegeprogrammeerd en die wordt gegeven voordat de horizon-cue (die dus ook in qlist 1 staat) is afgerond, dan gaat toch alles uit.

Ik gebruik wel veel de comment-macros voor effecten enzo tijdens de show. Als ik bijv. een kleureneffect oid op een fixture heb, dan start ik die vanuit een andere qlist. Maar verder is alles welkom in de main-qlist.

Verder zijn natuurlijk de comment-macro's om van pagina te switchen dan onmisbaar. Iedere scene krijgt een eigen pagina, maar die wil je uiteraard niet zelf doordrukken omdat je dat wel eens zou kunnen vergeten [].

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Ik gebruik de Macro's ook uitsluitend voor een aantal basisfuncties, mede door wat raijin terecht opmerkt; de hog wordt er snel instabiel door... Op de GMA zijn idd de MATricks toegevoegd, maar deze komen mijns inziens niet in de buurt van zelf samengestelde macro's... Zaken als reset, e.d. zet ik ook altijd onder een macro. Binnenkort eens even met LJGerrit kijken naar de Maxxyz...Volgens mij hebben de programmeurs daarvan namelijk nogal goed nagedacht al die jaren... Heb zo het gevoel dat als alles eenmaal werkt, die tafel een echte knaller kan worden...
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• strobo.
                • Jan 2004
                • 7

ken technieker die da altijd gebruikt voor kleure pro gaar rap vooruit he

Comment

• delighted
                  • Jul 2003
                  • 420

citaat:Geplaatst door strobo.

En in goed Nederlands is dat?

Comment

• axs
                    Moderator
                    • Jun 2002
                    • 2687

citaat:Geplaatst door strobo.

[?][?][?]

Hoop dat ik niet de enig ben die dit niet begrijpt...

Ook ik gebruik zelden macro's om eigenlijk verschillende redenen :
                    - moet me er zelf dringend eens wat meer in verdiepen [8D][:I]
                    - de macro's die ik gebruik zijn macro's die door andere personen zijn aangemaakt. Zitten wel leuke dingen in zoals : creatie van palets, groepen, chases etc...
                    - maar die macro's vertragen de tafel net iets te fel naar mijn zin. Ik zal dus liever zelf even wat langer doorrammen op de tafel ipv een macro op te roepen. Het zou idd mijn werk wel wat kunnen vereenvoudigen...
                    Standaard zit er wel een resetmacro, een highlite macro en een macro voor wat chases op mijn disk.

Zou idd beter eens wat meer aan de slag gaan met macro's, zou me toch soms wat ellende besparen (of net niet?)
                    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• delighted
                      • Jul 2003
                      • 420

citaat:Geplaatst door axs

Standaard zit er wel een resetmacro, een highlite macro en een macro voor wat chases op mijn disk.
                      Wat moet ik me voorstellen bij een highlite-macro?

Comment

• LuxProDeo
                        • Feb 2003
                        • 245

citaat:Geplaatst door delighted
                        Hier heb je toch geen aparte Qlist voor nodig? Als immers cue 10 de cue is waarin de horizon in 15 minuten naar groen toe loopt, en vanaf cue 11 heb je weer cues voor de show die je binnen die 15 minuten wilt doordrukken is dat geen probleem voor de horizon-cue. Die gaat gewoon lekker rustig door.
                        Zoals ik al schreef: ben nieuw op de Hog [:I], en loop dus blijkbaar onnodig ingewikkeld te doen, weer wat geleerd

LuxProDeo

Comment

• AJB
                          • Jul 2003
                          • 2289

Highlite macro...Kan uiteraard bestaan maar lijkt me nogal overbodig Misschien bedoel je een soort HOME-functie (highlite + p/t 50/50, waardoor je a kind of Locate Ficture (Avo) creeert...

Arvid Buit

Comment

• axs
                            Moderator
                            • Jun 2002
                            • 2687

citaat:Geplaatst door AJB

Highlite macro...Kan uiteraard bestaan maar lijkt me nogal overbodig Misschien bedoel je een soort HOME-functie (highlite + p/t 50/50, waardoor je a kind of Locate Ficture (Avo) creeert...
                            Idd...
                            Gewone highlite werkt ook wel, maar creƫr een highlite met eigen home
                            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

Meestal maak ik ook een macro waarbij een aantal hele simpele effects worden uitgevoerd... Bij meerdaagse producties, kun je 's ochtends na het opstarten van je wappers, heel makkelijk kijken of alles werkt... Saven van show doe ik ook altijd met macro 150..
                              Arvid Buit

Comment

Working...