Welke MH voor in het theater?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • delighted
    • Jul 2003
    • 420

citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

Wat een gelul over verhoudingen enzo... In Disco kan het misschien gelden, bij band al een stuk minder, en bij theater is het al helemaal bullshit. Bij theater kijk je wat je nodig heb om bepaalde effecten/sferen te creeren. Het kan dan best zo uitkomen dat je uiteindelijk met alleen maar washes zit...
    Eindelijk iemand naar m'n hart... [)]

Comment

• kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

Kom/kijk naar Live38 en ga op zoek naar de verhoudingen :-)

*** Was het hele leven maar Live38 ***
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• badboyscrew
        • Aug 2000
        • 304

Blij dat vuist regels niet verplicht zijn.
        Deed maandag nog een bandje met 6 x mac 250 en 14 x mac 300 ,
        en moet zeggen beviel me prima die combinatie.
        groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• delighted
          • Jul 2003
          • 420

citaat:Geplaatst door badboyscrew

Blij dat vuist regels niet verplicht zijn.
          Deed maandag nog een bandje met 6 x mac 250 en 14 x mac 300 ,
          en moet zeggen beviel me prima die combinatie.
          Bij benadering zit je dan wel op de verhouding 1:2

Comment

• Daan Hoffmans
            • Aug 2000
            • 1225

citaat:Bij benadering zit je dan wel op de verhouding 1:2
            Dat klopt, maar dan precies andersom als gopperd. Gelukkig ben ik niet de enige die z'n lichtontwerpjes niet achterstevoren maakt: eerst beslissen wat we in gaan hangen, en daarna verzinnen wat we ermee willen doen.
            <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• badboyscrew
              • Aug 2000
              • 304

denk dat het vooral met het soort bandje en feestje te maken heeft.
              Simpel flop 40 bandje in disco's meer spots , chique bandjes op veel tedure pakken feestjes meer washes om het zeker rustig te houden.

maar ook daar heeft iedereen zijn eigen mening over.

groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

Beste Mensen,

Nou lees ik tot mijn grote verbazing dat de zogeheten "profs" hier aanwezig, zich gaan uitlaten op een manier die echt nergens op slaat...Men gebruikt een opmerking over een algemene vuistregel letterlijk op eigen lichtplannetjes, en gaat er vervolgens volledig mee aan de haal...[V] Er wordt in dit topic gevraagd naar een algemene setup, een speciaal effect en een investering in de toekomst. Gezien de toepassing is het beste idee hier om 4 spots aan te schaffen. Als men bij kleine shows in de verhuur later aankomt met 2 wash en 2 spots, ziet dit er niet uit om eerder genoemde redenen... Natuurlijk is het afhankelijk van je ontwerp en doelstellingen hoeveel licht je inplant, maar als het gaat om bijv. muziek en effectlicht, kun je prima gebruik maken van de 1:2 regel.

Verder las ik ergens dat iemand aangaf op bedrijfsfeestjes meer washes toe te passen, omdat "het allemaal wat rustiger moest"... Wat een dikke bullshit zeg... Rustig licht heeft weinig te maken met het soort spotje, en bij rustige shows wil je graag mooie plaatjes maken. Hiervoor zijn spot-yokes uitermate goed geschikt.

Maar goed, mensen die een serieuze discussie willen kunnen altijd mailen, kinderachtig praat voegt verder weinig toe... Sterkte met jullie shows...
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5946

Bijzonder jammer dat je het werk en daarmee de mening van een ander als belachelijk bestempeld.

Niet om de boel op de spits te drijven: maar is het nou niet juist leuk dat niet iedereen het op dezelfde manier aanpakt.
                  Heb in het verleden hele mooie shows gezien zonder ook maar één wapperlamp.
                  Het laatst een schitterende show gezien zonder ook maar een normaal armatuur en met uitsluitend wappers...

Als je een stelregel gebruikt zullen anderen altijd aantonen dat ze het ook anders kunnen.
                  Die stelregel is ook niets meer-of-minder dan JOUW eigen ervaring door de jaren heen. Kan best zo zijn dat iemand anders met een volledig ander werkterrein met dezelfde spots een totaal afwijkende mening is toegedaan.
                  Get-a-life en zet je daar eens overheen, misschien wordt je daar nu juist wel volwassener van!
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

En zelfs de moderator reageert verkeerd om...! JUIST geef ik aan dat een vuistregel niet bedoeld is als basis van je lichtplan, maar als hulpmiddel bij het aanpakken van je totale lichtopbrengst... Waarom ik duidelijk geirriteerd reageer heeft uitsluitend te maken met de naieve reacties die constant aangeven dat HUN show anders verlopen...DUH![B)]

maar goed lezen is idd ook een vak...[}]
                    Arvid Buit

Comment

• delighted
                      • Jul 2003
                      • 420

citaat:Geplaatst door AJB

En zelfs de moderator reageert verkeerd om...! JUIST geef ik aan dat een vuistregel niet bedoeld is als basis van je lichtplan, maar als hulpmiddel bij het aanpakken van je totale lichtopbrengst... Waarom ik duidelijk geirriteerd reageer heeft uitsluitend te maken met de naieve reacties die constant aangeven dat HUN show anders verlopen...DUH![B)]

maar goed lezen is idd ook een vak...[}]
                      Ik denk dat de manier van lezen hier van de meeste mensen niet het probleem is, maar dat eerder de manier van schrijven problemen oplevert.

Als ik je posts nogmaals lees met je genoemde commentaren achteraf kan ik er wel uithalen wat je in bedoelt, maar in eerste instantie is dat niet wat ik er uit zou halen. Ik denk dat meer mensen dit probleem hebben.

Door het (blijven) hameren op een vuistregel wek je de indruk dat het zo MOET. Zeker ook omdat je aangeeft dat jij het ooit eens ergens zo geleerd hebt. In de praktijk zal deze vuistregel echter nauwelijks opgaan.
                      Het risico is dan dus ook dat mensen met praktijksituaties het tegendeel gaan bewijzen als je met regels komt zoals het zou moeten, of wat het beste zou zijn.

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

I rest my case...
                        Arvid Buit

Comment

• sanderdv
                          • Nov 2003
                          • 8

Robe = Movitec, maar dan met nieuwere software...teminste die verhalen gaan rond :-).

Al heb ik de hele discussie niet gelezen.....

Voor effecten op een horizondoek, en op deze kleine schaal. Zou ik persoonlijk 250 washes gebruiken. Maaarrr...gebruik deze is in combinatie met spiegels :-), 2 frame's met aluminiumfolie gespannen op een plaat.

Met een softchase kan je dan hele leuke dingen doen...en met een zwart gaas ervoor ziet het er nog mooier uit.

Bij een kleine zaal productie is dit voldoende denk ik. Een leuke horizon heb je dan in ieder geval.
                          Live your lights..uhh life!

Comment

• delighted
                            • Jul 2003
                            • 420

citaat:Geplaatst door sanderdv

Robe = Movitec, maar dan met nieuwere software...teminste die verhalen gaan rond :-).

Al heb ik de hele discussie niet gelezen.....

Voor effecten op een horizondoek, en op deze kleine schaal. Zou ik persoonlijk 250 washes gebruiken. Maaarrr...gebruik deze is in combinatie met spiegels :-), 2 frame's met aluminiumfolie gespannen op een plaat.

Met een softchase kan je dan hele leuke dingen doen...en met een zwart gaas ervoor ziet het er nog mooier uit.

Bij een kleine zaal productie is dit voldoende denk ik. Een leuke horizon heb je dan in ieder geval.
                            Ik snap niet helemaal hoe de opstelling eruit ziet die je beschrijft. Ben wel erg benieuwd naar wat je bedoeld.

Want waar komen die "spiegels" te hangen? En dat zwarte gaas, komt dat voor de horizon? Persoonlijk lijkt een zwart gaas voor een witte horizon me niet echt bien, maar wie weet...

Comment

• AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

Het zwarte gaas ontgaa(s)t mij ook volledig maar goed...Die aluminium borden zijn idd mooi. Gewoon 2 platen hout bekleden met alu-folie, met zoveel mogelijk relief (dus niet strak!). Dan de platen op statief/schildersezel whatever, zetten en beschijnen met een profiel spotje. Door de breking op het folie weerkaatst het ligt met een soort marmer-effect op je horizon. Ziet er zeker goed uit en is alles behalve duur/moeilijk.
                              Arvid Buit

Comment

• delighted
                                • Jul 2003
                                • 420

citaat:Geplaatst door AJB

Het zwarte gaas ontgaa(s)t mij ook volledig maar goed...Die aluminium borden zijn idd mooi. Gewoon 2 platen hout bekleden met alu-folie, met zoveel mogelijk relief (dus niet strak!). Dan de platen op statief/schildersezel whatever, zetten en beschijnen met een profiel spotje. Door de breking op het folie weerkaatst het ligt met een soort marmer-effect op je horizon. Ziet er zeker goed uit en is alles behalve duur/moeilijk.
                                Persoonlijk vind ik wel dat zo'n effect beter uitkomt als het beweegt. Dus zou eerder een moving-iets gebruiken met b.v. en roterende gobo, of een profiel met zo'n gobo-slede (hoe de f*ck heet dat ook alweer??) gebruiken.

Comment

Working...