Welke MH voor in het theater?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Okee, maar waarom wel robe, maar geen movitech / martin / e.d. Volgens mij is Martin altijd nog beter aangeschreven als Robe, en duurder. Deze head heeft dan ineens wel wat ik zoek qua precisie e.d.? Beetje tegendraadse reactie als je de rest van het topic bekijkt. En 4x spot heb ik eigenlijk helemaal niet nodig, dus waarom dan gebruiken? 2 Heads gericht op een speciaaltje, of om gobootjes te projecteren vind ik wel zat eigenlijk.
    En over cyclorama's en een water effect op de horizon: nogmaals: de show speelt in niet al te grote zalen, waar ze dit soort dingen dus echt niet altijd hebben (weet er zo al een paar waar ik dat no way aan ga treffen). En dus moet mijn plan gebaseerd zijn op haalbare dingen; kan niet even snel zoiets compenseren aangezien ik er tijdens het grootste deel van de shows niet eens bij ga zijn. Er is me gevraagd om een show te maken die overal te draaien is met standaard theaterapparatuur. Daar hoort zoiets dus niet bij, en gaat ie niet in het plan.
    Het ging me ook niet zozeer om een heel natuurgetrouw watereffect; een blauwe horizon met wat groene waas eroverheen die lichtjes beweegt geeft met het decor samen al een heeeeel duidelijk beeld waar we het over hebben. Let er aub even op dat dit echt geen productie ala van de Ende is ofzo, gewoon: simpel maar toch met een finishing touch.

Comment

• Controller
      • Apr 2002
      • 745

Robe of Movitec of Futurelight maakt niks uit zelfde apparaat

Comment

• Jasper-Lichtbron
        • Jun 2001
        • 2155

Dat bedoel ik dus, nu lees ik tegenstellende berichten hier, van mensen waar ik allemaal wel redelijk vertrouwen in heb (op t eerste gezicht dan, aangezien ik jullie verder nog niet ontmoet heb). Graag meer voor en / of tegens. Het punt om 4 van dezelfde heads te kopen vind ik eigenlijk onzin, is naar mijn mening echt niet nodig.

Comment

• timescape
          • Oct 2002
          • 328

Hee Ice, even uit nieuwsgierigheid, waar gaat deze show lopen, en wat voor show is het precies ? Kan ik je misschien nog weleens in de weer zien als LJ !
          Groeten Jeroen

Comment

• Wiggalowile
            • Nov 2003
            • 34

Voor 3000€ ga je inderdaad geen kwaliteit vinden en dan is de vraag , hoeveel kwaliteit ben je bereid in te boeten ?

Lawaai van de spotjes is het grootste probleem denk ik , moet je 'stille spots" hebben of mag het een beetje lawaai hebben ?

Ik zou je eventueel kunnen helpen aan enkele 575 high-end washes met magnetische ballasten voor een goede prijs maar die maken wel een beetje lawaai !

Als het niet stil moet zijn kijk dan rond voor tweede-hands movitec of mac 250 , moeten er duizenden op de markt zijn denk ik , zijn alleen natuurlijk niet zo onderhoudvriendelijk maar als je ze netjes behandelt valt dat wel mee.
            *** created light so in a way were just advertising ***.

Comment

• moving
              • Nov 2003
              • 5

Beste Ice,

Ik zelf ben wel een voorstander van de Robe spots en WASH LIGHTS. Ik kan de opmerking van futerelight/movitec en robe hetzelfde zijn niet delen. Robe wordt momenteel zeer zorgvuldig op de markt gezet en zal absoluut een blijver zijn. Ik zelf zat te denken aan 2 Robe wash 250 XT met Handmatige fersnel zoom lens(niet op afstand oke!) maar op deze spots zit er een silent fan cooling die je met een fader zo zachter kan zetten tijdens stille momenten in het stuk(voor zover je er al last van had). deze Moving heads kan je gewoon 16 bit aansturen en maken gebruik van bijna de zelfde stappen motors als een Martin. extra kleuren wiel en frost filter effect. Of je voor 3000 euro er 4 mee kan nemen betwijfel ik maar 3 washes of 2 washes en een klein profieltje spot 150xt moet wel lukken.

Succes Hugo.

Comment

• delighted
                • Jul 2003
                • 420

citaat:Geplaatst door Wiggalowile

Voor 3000€ ga je inderdaad geen kwaliteit vinden en dan is de vraag , hoeveel kwaliteit ben je bereid in te boeten ?

Lawaai van de spotjes is het grootste probleem denk ik , moet je 'stille spots" hebben of mag het een beetje lawaai hebben ?

Ik zou je eventueel kunnen helpen aan enkele 575 high-end washes met magnetische ballasten voor een goede prijs maar die maken wel een beetje lawaai !

Als het niet stil moet zijn kijk dan rond voor tweede-hands movitec of mac 250 , moeten er duizenden op de markt zijn denk ik , zijn alleen natuurlijk niet zo onderhoudvriendelijk maar als je ze netjes behandelt valt dat wel mee.
                Zoals in de openingspost al staat mogen de fixtures redelijk wat geluid produceren.

Ik ben wel heel benieuwd waar jij enkele StudioSPots voor slechts 3000 euri vandaan kan halen... Klinkt interessant.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                  • Jun 2001
                  • 2155

Inderdaad, als je me wat meer info kan geven Wiggalowile? Het gaan om een voorstelling die echt bestaat uit heel veel liedjes met een verhaallijntje erin, maar geluid gaat dus niet zo'n enorm probleem zijn.

En timescape: de voorstelling speelt door het hele land (en Belgie ook nog geloof ik), maar de enige keer dat ik er operate (in de buurt) is denk ik in 't Chassé. Ik ga dit in ieder geval deze week nog bespreken, eens kijken wat men ervan vind. Robe's is tot nu toe de beste optie denk ik, eens kijken hoever we ermee komen.

Comment

• Ws Soundexpresse
                    • Jun 2001
                    • 1007

Wie had het er over dat movitec niet tour-vriendelijk is?????

Deze meneer heeft dus duidelijk geen ervaring met deze spotjes.
                    We gebruiken die dingen hier nu al ruim n jaar, gemiddeld 2x in de week, en ik heb nog geen een defect gehad. Dus gewoon gelul......

Verder is het wel degelijk slim om 4 dezelfde spotjes te kopen.
                    Er is geen hond die later bijvoorbeeld 2 spotjes en 2 wash huurt.
                    Daar heb je niets aan! Dus lijkt me toch slim om daar eens over te denken.

Denk ook wel als je 1000eurootjes meer budget hebt, je toch wel 4 2e hands movitecjes moet kunnen hebben.

Verder, aan 2spotjes kopen heb je zowizo weinig denk ik.
                    Gebeurd zelde dat we maar 2 spotjes gebruiken, altijd 4 of meer.

Wat voor tafel ga je eigenlijk gebruiken???
                    Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• Martin Hoogeind
                      • Sep 2003
                      • 60

Tour vriendelijk betekent lang niet alleen wel of niet stuk gaan. Je weet immers als je gaat touren nooit precies waar je terecht komt en er kunnen dan 1001 en 1 dingen een rol van betekenis gaan spelen m.b.t. je installatie.

Feit is als je een Movitech openschreoft, en er een MAC 300 / StudioColour250 / ClayPakey StageColour300 naast openschroeft en objectief gaat bekijken zie je al een groot aantal verschiilen.
                      De Movitech zit gewoon wat knulliger in elkaar, dit maakt hem wel weer betaalbaar. Helaas is lastig bij calamiteiten om ff snel iets te servicen. Ik heb bij de StudioColour250 een complete kabelboom vervangen in een half uur, bij de Movitech deed ik daar toch al een 3/4 uur over.......jammer.

Al met al de bovengenoemnde argumenten, de herrie, het slecht terugkomen naar posities en vooral de grote parameter-steps maken voor MIJ Movitech ongelofeloze KRENGEN om mee te touren!

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

De Robe-spots zijn qua prijs/kwaliteit uitstekend... De XT250 is in te kopen voor 800 p.stuk...! Voor 3200 euri heb je er 4, en zoals eerder genoemd; koop gewoon 4 dezelfde. Wat betreft je effect spreek je jezelf tegen ! Eerst praten over washes op een horizon, en later zeggen dat een aantal theaters dit niet hebben... ELK theater dat een horizon heeft, heeft hiervoor ook bouwbakken, cyclorama's of whatever, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken...

Tussen movtitec en Robe zit wel degelijk een verschil ! Wat aangaat touring kun je alleen al kijken naar de haken (deze moeten er steeds op en af)... Bij movitec kun je gaan lopen schroeven terwijl op een Robe dezelfde quicklink zit als op een martin o.i.d. De nauwkeurigheid is verder net zo goed als een mac250, de lichtopbrengst hoger...

Dat dit geen Van den Ende (Stageholding) niveau werd had ik trouwens al lang en breed geconcludeerd hoor....
                        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                        ------------------------------------------------
                        Arvid Buit
                        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Jasper-Lichtbron
                          • Jun 2001
                          • 2155

Okee kleine reactie: die spots gaan daarna niet echt verhuurd worden, maar voor ons eigen gebruik bij bands e.d. Dat het dan 2 spots / 2 washes zijn vind ik helemaal niet erg, we hebben nog 518s en 2 washes zijn ook best welkom naast de robocolors.
                          Tuurlijk hebben ze overal een horizon, maar niet iedereen kan daar een echt water effect op maken, we spelen in theaters die alleen egale kleuren kunnen maken op het doek, tja dan kun je groen of blauw kiezen en proberen daar met een wash nog wat leuks (minder egaal dus) van te maken: dat was mijn idee. Dan een leuke belletjes gobo en je bent alweer een eind nietwaar. Robe's trekt me op dit moment het meeste aan, naast mac's. Als er iemand steekhoudende argumenten kan geven voor 4 spots... i'm all yours, maar een wash effect vind ik toch ook wel erg leuk om te gebruiken, en ik zie eerlijk gezegd nog steeds niet in waarom 2/2 zo slecht zou zijn.

Comment

• delighted
                            • Jul 2003
                            • 420

citaat:Geplaatst door (iCe)

Als er iemand steekhoudende argumenten kan geven voor 4 spots... i'm all yours, maar een wash effect vind ik toch ook wel erg leuk om te gebruiken, en ik zie eerlijk gezegd nog steeds niet in waarom 2/2 zo slecht zou zijn.
                            Zelf zou ik voor 4 washes gaan. Niet zozeer omdat ik de verdeling 2/2 niet goed vindt, maar meer omdat het onmogelijk is om met 2 washes een dekkend tegenlicht te maken. Met 4 stuks zou dat wel lukken.

Maar of dat voor jou een steekhoudend argument is hangt helemaal van de show en je lichtontwerp af.

Het effect dat je wil gaan maken met de 2 spots gaat denk ik niet werken. Niet omdat het idee niet goed is, maar meer omdat je met 2 spots niet een complete horizon kan dekken met je gobo. Ik denk dat je dat effect dan beter kan laten vervallen dat dat je een "Leuk idee, maar net niet"-effect gaat maken.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                              • Jun 2001
                              • 2155

citaat:Geplaatst door delighted

Zelf zou ik voor 4 washes gaan. Niet zozeer omdat ik de verdeling 2/2 niet goed vindt, maar meer omdat het onmogelijk is om met 2 washes een dekkend tegenlicht te maken. Met 4 stuks zou dat wel lukken.

Maar of dat voor jou een steekhoudend argument is hangt helemaal van de show en je lichtontwerp af.

Het effect dat je wil gaan maken met de 2 spots gaat denk ik niet werken. Niet omdat het idee niet goed is, maar meer omdat je met 2 spots niet een complete horizon kan dekken met je gobo. Ik denk dat je dat effect dan beter kan laten vervallen dat dat je een "Leuk idee, maar net niet"-effect gaat maken.
                              1: ik hoef geen dekkend tegenlicht te hebben, het zou dan gaan om een plaatje als "diepblauw podium, van voren een profieltje spotje op een speciaaltje, en van beide achterkanten aangevuld met een 201 waasje uit washes" daar heb je er dus geen 4 voor nodig.

2: Voor de spots geldt hetzelfde verhaal. Als ik 1 baan kan maken waarin bubbeltjes omhoog gaan langs het doek ben ik allang tevreden. Dat moet met 2 spots best op te lossen zijn lijkt me, de rest van het podium is ook niet leeg natuurlijk; het decor neemt al een aardig deel van het doek weg, aan mij om de rest een beetje netjes op te vullen. We hebben al een zon enzo (met conventioneel), dit zijn echt extraatjes.

Maar oprecht bedankt voor de reactie! Wel handig dat er hier mensen zitten die goed meedenken, dat scheelt een hoop hoofdpijn

Comment

• Wiggalowile
                                • Nov 2003
                                • 34

Geen spotjes maar WASHEN en geen 4 voor 3000€ , dat heb ik helemaal niet gezegd.

WEL 2 voor plusminus 4000€ , geen 250 maar 575 !

*** created light so in a way were just advertising ***.

Comment

Working...