DMX samenvoegen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Om het verhaal van axs nog even simpel uit te leggen: over je DMX lijn gaan simpel gezegd opeenvolgend 512 kanalen met bijbehorende waardes van 0-255 (8 bits). Een merger pakt geloof ik de hoogste van de 2, en stuurt die verder op de uitgaande lijn. Hele simpele uitleg, maar op die manier snap je tenminste wat er hier en daar gebeurd in de apparatuur.

Comment

• axs
      Moderator
      • Jun 2002
      • 2687

citaat:Geplaatst door (iCe)
      Een merger pakt geloof ik de hoogste van de 2, en stuurt die verder op de uitgaande lijn.
      Of juist de laagste,
      of juist degene die veranderd,
      of degene waaraan in de config van de merger is gezegd dat die ingang ALTIJD prioriteit krijgt...
      maar heeft dus NIKS te maken of een tafel HTP of LTP zijn gegevens verwerkt! Zoals ICE al zegt blijft de opbouw van het DMX-signaal identiek!

Hangt dus eigenlijk gewoon af van hoe je de merger instelt.[list][*]prioriteit voor de hoogste waarde[*]prioriteit voor de laagste waarde [*]prioriteit voor een bepaalde ingang [*]prioriteit voor de waarde die het laatst veranderd is[/list]
      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• delighted
        • Jul 2003
        • 420

citaat:Geplaatst door axs

citaat:Geplaatst door (iCe)
        Een merger pakt geloof ik de hoogste van de 2, en stuurt die verder op de uitgaande lijn.
        Hangt dus eigenlijk gewoon af van hoe je de merger instelt.[list][*]prioriteit voor de hoogste waarde[*]prioriteit voor de laagste waarde [*]prioriteit voor een bepaalde ingang [*]prioriteit voor de waarde die het laatst veranderd is[/list]
        Zoals al eerder gezegd heb ik ernstig weinig ervaring met mergers, maar het is toch ook mogelijk om de volgende config te gebruiken:

Lijn A en B moeten gemerged worden naar C.
        Waarbij C bestaat uit A1-200 en B201-512?

Comment

• Joost van Ens
          • Jan 2001
          • 628

ja hoor geen probleem.

groeten

Comment

• kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

Kokkie heeft ergens het horen luiden, maar weet de klepel duidelijk niet hangen! LTP en HTP is manier van gegevens verwerken op de tafel, maar op je output kan je helemaal niet zien of het HTP of LTP verwerkt is!

Jongens, zoek eerst ff de betekenis op van LTP en HTP voor je
            begint te roepen!
            En bedankt Axs!!!

Maar ik weet wel degelijk waar ik het over heb en komt deze waarschuwing sowieso uit de praktijk. Was namelijk een klusje voor KPN, maandag in de statenhal in Den Haag, donderdag Americahal in Apeldoorn en de maandag erop Martini Plaza in Groningen. Licht en geluid samen 2 trailers en een medium bakwagen. D.m.v. een doekentruss werd de zaal in 2-en gesplitst, voor aan de ene kant de officiele ontvangst en aan de andere kant een bewegend feest. De scheiding tussen deze 2 delen was een videoscherm, dat op een carree van slicktruss was bevestigd, waarin weer 10 mac500's hingen en 2 ACL setjes. Dit scherm hing dus met het officiele gedeelte verticaal met opzicht projectie en werd daarna horizontaal een plafonnetje boven de dansvloer, waarna er weer een gordijn dichtging, zodat het officieele deel al kon worden afgebouwd.

Hiervoor hadden we dus 2 tafels staan, een Saphire (officieel) en een Pearl (feest). We dachten door een merger aan te sluiten van het probleem van dmx omprikken af te zijn, maar dat was dus niet zo. Later hebben we het opgelost door de patch van de gezamelijke spots plus een overloop standje te saven op de saphire en in te laden op de pearl. Door deze floppy als uitgangspositie voor de rest van de patch en het programeerwerk te gebruiken hadden we dus 2 identieke standjes gekreken en door nu voor het officiele gedeelte de saphire op de merger te prikken, bij het overloopstandje de pearl er eerst bij te prikken en daarna de saphire eruit te trekken waren we nooit de dmx op de spots kwijt en gingen deze dus ook niet uit, bewegen of alles wat je niet wil. Voor ons dus bijna de perfecte oplossing.

Of weet iemand een betere? De DMX-in van de tafel gebruiken was in het ieder geval geen optie voor ons ivm met de gedeeltelijke afbouw en de routes van de DMX lijnen.

Wie het weet mag het zeggen, jij Axs?

Ps. ik wilde er een foto bijplaatsen maar snap niet hoe het werkt. Als iemand het uitlegd doe ik het alsnog.
            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• delighted
              • Jul 2003
              • 420

citaat:Geplaatst door kokkie

Kokkie heeft ergens het horen luiden, maar weet de klepel duidelijk niet hangen! LTP en HTP is manier van gegevens verwerken op de tafel, maar op je output kan je helemaal niet zien of het HTP of LTP verwerkt is!

Jongens, zoek eerst ff de betekenis op van LTP en HTP voor je
              begint te roepen!
              En bedankt Axs!!!

[lang verhaal]
              bla
              [/lang verhaal]

Hiervoor hadden we dus 2 tafels staan, een Saphire (officieel) en een Pearl (feest). We dachten door een merger aan te sluiten van het probleem van dmx omprikken af te zijn, maar dat was dus niet zo. Later hebben we het opgelost door de patch van de gezamelijke spots plus een overloop standje te saven op de saphire en in te laden op de pearl. Door deze floppy als uitgangspositie voor de rest van de patch en het programeerwerk te gebruiken hadden we dus 2 identieke standjes gekreken en door nu voor het officiele gedeelte de saphire op de merger te prikken, bij het overloopstandje de pearl er eerst bij te prikken en daarna de saphire eruit te trekken waren we nooit de dmx op de spots kwijt en gingen deze dus ook niet uit, bewegen of alles wat je niet wil. Voor ons dus bijna de perfecte oplossing.
              Sowieso vraag ik me af waarom je het officiele gedeelte niet ook op de Pearl kon doen. Met 10 maccies en een ACL set kan de tafel nooit vol hebben gezeten.

Ben toch benieuwd hoe je kan verklaren dat een merger het verschil ziet tussen een LTP- en een HTP- gestuurd DMX-kanaal. Hij eens met een scoop wat er over een DMXlijn wordt gestuurd. Daar zit echt geen HTP/LTP informatie bij.

Ik heb sterk de indruk dat de merger niet goed was ingesteld, of dat de merger aan het eind van z'n latijn was. Maar de verklaring van de HTP/LTP kanalen is m.i. niet de juiste.

citaat:
              De DMX-in van de tafel gebruiken was in het ieder geval geen optie voor ons ivm met de gedeeltelijke afbouw en de routes van de DMX lijnen.
              Bullshit. Datgene wat je af wilt en kunt breken heeft niets te maken met het wel of niet gebruik maken van de DMX-in. En ook de routes van je DMX-lijnen lijkt me niet echt een steekhoudend argument. Aangezien je de DMX-lijnen toch nog nodig hebt omdat er anders erg weinig licht op je feestje is.

Comment

• kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

@delighted: En hoeveel verstand van licht heb jij dan?
                Mis ik dan sowieso geen frontlicht?
                En helaas ging het niet alleen om 10 mac's.
                Officieel:
                12x mac600
                20x mac500
                32x 2kW
                8x profiel
                6x sixbar
                2x ACL set
                met dimmers op 2 verschillende plaatsen

Feest:
                14x mac500 waarvan er dus 10 ook werden gebruikt bij officieel
                6x mac600
                3x 2kW
                19 sixbarren
                met dimmers op een 3e plek dus

De afstand tussen de 2 lichtregieën was ongeveer 25 meter en DMX-in verhaal begin ik niet meer over, want dan krijg ik weer [bla] lang verhaal [/bla] terug van je. Ik zeg wel dat ik stom geweest ben als ik een goede oplossing van je terug krijg.

Het hele bla verhaal was trouwens het vervolg op mijn waarschuwing.

Let wel ff op dat je LTP kanalen niet van 2 tafels tegelijk kunnen komen, Mergers kunnen over het algemeen alleen met HTP kanalen werken.
                Ok, ik had er nog bij kunnen zeggen of LTP kanalen, maar dat neemt niet weg dat een moving head bijna altijd 1 HTP en tig LTP kanalen heeft. (behalve voor jullie, want iedereen heeft hier blijkbaar alleen VL5b's)
                Gevolg is dus of halve bewegingen en verkeerde kleuren of je lampen gaan ineens uit terwijl je toch echt denkt dat je je je intensiteit@full hebt.

Dus opnieuw een waarschuwing!

Verder, delighted sorry, axs sorry, en de rest ook sorry. Jullie zijn vast allemaal veel beter dan mij.
                Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• delighted
                  • Jul 2003
                  • 420

@delighted: En hoeveel verstand van licht heb jij dan?
                  Mis ik dan sowieso geen frontlicht?
                  En helaas ging het niet alleen om 10 mac's.
                  Officieel:
                  12x mac600
                  20x mac500
                  32x 2kW
                  8x profiel
                  6x sixbar
                  2x ACL set
                  met dimmers op 2 verschillende plaatsen

Feest:
                  14x mac500 waarvan er dus 10 ook werden gebruikt bij officieel
                  6x mac600
                  3x 2kW
                  19 sixbarren
                  met dimmers op een 3e plek dus

De afstand tussen de 2 lichtregieën was ongeveer 25 meter en DMX-in verhaal begin ik niet meer over, want dan krijg ik weer [bla] lang verhaal [/bla] terug van je. Ik zeg wel dat ik stom geweest ben als ik een goede oplossing van je terug krijg.
                  Als ik het zo zie, dan zijn dus alleen die 10 maccies in gebruik geweest bij zowel het feest als het officiele gedeelte.

Dan is het denk ik heel simpel. Dan zou ik die 10 macies op een aparte DMX lijn zetten, zodat je die alleen maar om hoeft te prikken als je omschakelt van het ene naar het andere deel. Omdat de regien zover uit elkaar lagen zou ik van het feest regie dan een kabel leggen naar een punt waar je die DMX makkelijk kan onderbreken en kan koppelen aan de volgende tafel.
                  Dan hoef je nl. ook niet moeilijk te gaan doen met standjes kopieren van de ene naar de andere tafel, want niemand zal het merkeen als die 10 maccie ff een minuutje uit zijn.

citaat:
                  Het hele bla verhaal was trouwens het vervolg op mijn waarschuwing.

Let wel ff op dat je LTP kanalen niet van 2 tafels tegelijk kunnen komen, Mergers kunnen over het algemeen alleen met HTP kanalen werken.
                  Ok, ik had er nog bij kunnen zeggen of LTP kanalen, maar dat neemt niet weg dat een moving head bijna altijd 1 HTP en tig LTP kanalen heeft. (behalve voor jullie, want iedereen heeft hier blijkbaar alleen VL5b's)
                  Gevolg is dus of halve bewegingen en verkeerde kleuren of je lampen gaan ineens uit terwijl je toch echt denkt dat je je je intensiteit@full hebt.

Dus opnieuw een waarschuwing!

Verder, delighted sorry, axs sorry, en de rest ook sorry. Jullie zijn vast allemaal veel beter dan mij.
                  Je hebt nog steeds het verhaal over LTP en HTP nog niet begrepen. HTP en LTP zit namelijk alleen maar in de tafel. Een movinghead heeft geen idee wat een LTP en HTP dmx-kanaal is.

En dat is denk ik het verschil tussen ons. Behalve kennis over licht heb ik ook m'n opleiding elektrotechniek afgerond, waardoor ik wellicht iets meer inzicht in dergelijke zaken heb.

We zijn gelukkig allemaal mensen die gelukkig allemaal fouten maken. Maar probeer niet eigenwijs proberen je gelijk te halen. Ik geloof best dat je tijdens die productie problemen hebt gehad, maar die worden niet verklaard door jouw visie.

P.S. Als ik een stuk weghaal uit je quote met zoiets als [lang verjaal]bla[/lang verhaal] is dat alleen om niet een onnodige lange post te maken met een deel van je quote die niet interessant was voor mijn reactie.

Comment

• kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

De movinghead heeft idd geen idee want een LTP of een HTP kanaal is, maar degene die naar een MH kijkt die achter een merger zit ziet wel dat er iets niet klopt (uitgaande dat we een merger hebben die of HTP of LTP werkt en niet een die schakelt naar input 2 als het signaal op 1 wegvalt). En dat willen we dus niet, dat de opdrachtgever ziet dat er iets niet klopt of dat er 10 mac's even wegvallen omdat er DMX om moet worden gestoken. We hebben het hier over een productie van ruim 100.000 euro en een klant als KPN wil je niet graag kwijtraken.

P.S. Onze opleidingen zijn minimaal gelijkwaardig.
                    P.S.S. [lang verjaal]bla[/lang verhaal] zie ik als afzeiken van mijn verhaal, wat alleen ondersteunend bedoelt was over de situatie waar ik voor waarschuwde. Quote voortaan liever alleen dat waar je op wil reageren.

Comment

• delighted
                      • Jul 2003
                      • 420

De movinghead heeft idd geen idee want een LTP of een HTP kanaal is, maar degene die naar een MH kijkt die achter een merger zit ziet wel dat er iets niet klopt (uitgaande dat we een merger hebben die of HTP of LTP werkt en niet een die schakelt naar input 2 als het signaal op 1 wegvalt).
                      Dus eigenlijk is de conclusie dat je de verkeerde merger hebt gekozen, of de verkeerde settings op je merger hebt gebruikt.

citaat:
                      En dat willen we dus niet, dat de opdrachtgever ziet dat er iets niet klopt of dat er 10 mac's even wegvallen omdat er DMX om moet worden gestoken.
                      Dit zal alleen op kunnen vallen als die 10 macs continu in hetzelfde standje zouden staan. Indien de stand immers regelmatig veranderd valt het niet op als de spots 30 seconde ff geen licht geven. Ervanuitgaande dat er ook nog iets anders van die complete set brandt natuurlijk.
                      In dat geval zou ik er wellicht voor kiezen om die 10 macs los op een apart tafeltje (scancommander ofzo?) te zetten. In alle andere gevallen klopt je statement m.i. niet.

citaat:
                      We hebben het hier over een productie van ruim 100.000 euro en een klant als KPN wil je niet graag kwijtraken.
                      Denk niet dat je een klant kwijtraakt als er op een complete productie alleen voor 30 seconde bewust 10 macies uitzet. Zeker niet als je dat erg goed kan beargumenteren en daarmee wellicht uren tobben enzo kan besparen. Alle uren die je dan namelijk bespaart met tobben kan je dan gebruiken om nog mooiere dingen te programmeren zodat de klant nog blijer wordt.

citaat:
                      P.S. Onze opleidingen zijn minimaal gelijkwaardig.
                      Misschien wel, misschien niet. Ik zou alleen oppassen met het woord minimaal, daarmee probeer je namelijk aan te geven dat de kans toch wel erg groot is dat je een betere opleiding hebt genoten. Wellicht is dat praktisch niet haalbaar, en dan is het zo zonde als je bakzeil moet gaan halen.

citaat:
                      P.S.S. [lang verjaal]bla[/lang verhaal] zie ik als afzeiken van mijn verhaal, wat alleen ondersteunend bedoelt was over de situatie waar ik voor waarschuwde. Quote voortaan liever alleen dat waar je op wil reageren.
                      OK, sorry dan.

Comment

• KoenB
                        • Mar 2003
                        • 453

Waarom niet alles op één tafel? en gewoon apparte uitgangen van één tafel gebruiken? Of een tafel in master/slave zetten? Of een ander type merger gebruiken? Zeker als je op zo'n grote productie zit.
                        Dan mag je mij natuurlijk ook wel eens zeggen welke merger het juist is : type/nummer, want ik ken geen mergers die werken op basis van HTP/LTP informatie. Dus kan altijd bijleren hé.
                        Vind wel dat de oplossing die jullie gekozen hebben niet de evidentste is.
                        PS : @kokkie : bij welke firma werk jij dan en hoe noem je? want uit uw profiel wordt je natuurlijk ook ni wijzer.
                        Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• delighted
                          • Jul 2003
                          • 420

citaat:Geplaatst door KoenB

Waarom niet alles op één tafel? en gewoon apparte uitgangen van één tafel gebruiken? Of een tafel in master/slave zetten?
                          Alles op één tafel was prakisch niet echt handig omdat er vanaf 2 verschillende plaatsen bediend moest worden. Dit stond ergens in een post. Ik weet niet of er niet toevallig toch een mogelijkheid was om de tafel zo te plaatsen dat dat voorkomen had kunnen worden.

Een leuke optie zou natuurlijk zijn om 2 GrandMA's neer te zetten en die met elkaar te verbinden via UTP. Je krijgt dan een leuk GrandMA netwerk. Alle DMX-lijnen aansluiten op de tafel die bij het feest gebruikt werd, zodat je de andere GMA na het officiele gedeelte kunt afbreken.

25 meter overbruggen met een UTP kabeltje moet uiteraard geen probleem zijn, en 2 GMA's op een budget van ruim 100.000 euri ook niet [8D]

Comment

• KoenB
                            • Mar 2003
                            • 453

[/quote]
                            Een leuke optie zou natuurlijk zijn om 2 GrandMA's neer te zetten en die met elkaar te verbinden via UTP. Je krijgt dan een leuk GrandMA netwerk. Alle DMX-lijnen aansluiten op de tafel die bij het feest gebruikt werd, zodat je de andere GMA na het officiele gedeelte kunt afbreken.

25 meter overbruggen met een UTP kabeltje moet uiteraard geen probleem zijn, en 2 GMA's op een budget van ruim 100.000 euri ook niet [8D]
                            [/quote]
                            Zoiets had ik ook al in gedachten. En aangezien het totaal niet lang duurt om even een UTP kabeltje op zij te leggen.
                            Maar nu weet ik nog steeds niet met welke merger het geflikt is...
                            Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• delighted
                              • Jul 2003
                              • 420

citaat:Geplaatst door delighted

Sterker nog: Eém GMA voor het feest-gedeelte en een laptop met de offline editor voor het officiele gedeelte zijn genoeg om de boel aan de praat te krijgen (en te houden). Ik neem namelijk niet aan dat er tijdens het officiele gedeelte nog enorm moeilijke handelingen en dingen gedaan moesten worden.

Comment

• kokkie
                                • Nov 2003
                                • 1166

Sorry jongens, dit feestje was van voor de GrandMA. En ik vind dat je faders moet hebben, dus de optie met de GrandMA+Laptop is helemaal niets voor mij (het voelt gewoon lekker).
                                Ik was toen in vaste dienst, maar ik ga de naam van het bedrijf niet meer noemen en ben nu Freelance.
                                Vandaag leuk klusje gebouwd, kom gerust kijken, het word de eerste keer volgens mij in nederland dat de Hog III volledig operationeel wordt ingezet. Configuratie: Hog III, met 2 Hog II's als slave aangestuurd door een laptop, omdat er in totaal 14 DMX lijnen worden gebruikt.
                                En welke en wat en hoe voor lampjes ga/kan/mag ik jullie nog niet vertellen.

*** Was het hele leven maar Live38 ***

Comment

Working...