Oude lampjes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cornedure
    • Jul 2002
    • 230

citaat: Aangezien HALOGEEN een chemisch gas is, zou ik dneken dat dit ook bij KCA(of KGA) behoort, of ben ik nu mis?
    Beste driesmees,

Het moet me van het hart, halogeen is geen stof, geen molecule, maar een verzamelnaam. Het is namelijk de verzamelnaam voor alle atomen die zich in de voorlaatste kolom van de tabel van Mendeljev bevinden. Kijk maar eens in je chemie-boek.

En er zijn onnoemelijk veel stoffen die deze atomen (Fluor, Chloor, Broom, Jood) bevatten, in alle toestanden die we kennen, namelijk hetzij vast, hetzij vloeibaar, hetzij gasvormig.

Verdere uitleg bij je lokale chemie-leraar.

Comment

• driesmees
      • Apr 2003
      • 1076

morgen, 3de lesuur: CHEMIE!
      kzalt ie vragen ofda mijn school der soms iets mee kan doen
      PS: wat doe je dan als er een klein gatje in de zak zit? sta je dar bij dat bedrijf met een zak vol lucht
      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

totaal off-topic maar persoonlijk heel belangrijk:
        in mijn vorige posting:
        citaat:Biedt deze zak aan
        moet natuurlijk zijn: Bied deze zak aan (dt-fout en normaal gezien maak ik die nooit!!)
        Sorry.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• driesmees
          • Apr 2003
          • 1076

Ik heb het aan mijn leerkracht CHEMIE gevraagd, alle soorten halogeengassen moeten naar het containerpark, er is nomraal zelfs een aparte sectie voor halogenen.

@laserguy: je kan ook posts edditen hé
          [CENTER] [/CENTER]

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

Eh... Dries? Moet je helemaal je scheikundeleraar daarmee lastig vallen? Dat had je zelf toch ook wel kunnen bedenken...
            En anders bestaat er nog zoiets als een scheikundeBOEK.
            Daar staat iets in over edel, halfedel, onedel, zeer onedel. Dat is dus hoe snel de stoffen kunnen reageren met andere stoffen (met name lucht en water), voor alle halogenen moet je groep 18 van het periodiek systeem naslaan: helium (He), neon (Ne), argon (Ar), krypton (Kr), xenon (Xe), radon (Rn).
            Dus cker als stoffen giftig zijn en snel reageren (en dus giftig worden na reactie) moeten met zorg worden behandeld.

Dus afgeven bij het Klein Chemisch Afval!

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

he he Jurjen,

De halogenen die jij opnoemt (Helium, ...) zijn EDELGASSEN en dus geen halogenen!
              Halogenen zijn allesbehalve EDEL!!
              Edelgassen zijn gassen die perfect in evenwicht zijn wat betreft hun valentie-elektronen etc (groep 8 vermoed ik). Zij reageren dus totaal niet met andere elementen; tot deze groep behoren de gassen die jij opnoemt: Helium, Xenon, ...
              Overigens bestaat groep 18 niet: Mendeleev gaat slechts tot groep 7 of 8 (zoek eens op)
              Halogenen daarentegen behoren tot groep 7 (?) en komen dus een valentie electron te kort om edel te zijn en zij proberen dat ten allen tijde te worden desnoods door van andere stoffen een electron te proberen stelen... zij zijn dus ZEER reactief: deze gassen zijn de groep van chloor, fluor en broom.
              Nog een fout: na reactie worden niet alle halogenen die toch zeer reactief zijn giftig: bijvoorbeeld keukenzout is natriumchloride: beide basisstoffen natrium en chloor zijn apart giftig maar eens gereageerd tot NaCl worden zij ineens vreetbaar.
              Tot slot: ze halen echt op een containerpark het gas niet uit de lampjes hoor: dat zou vele malen meer kosten dan het lampje fabriceren.... Die dingen worden gewoon gemalen (gas ontsnapt dus) en het glas (procentueel het allergrootste component van de lamp) wordt gerecycleerd.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• driesmees
                • Apr 2003
                • 1076

je moet wel opletten, m'n leerkracht zei ok dat er veel gevaarlijke stoffen in zitten, (lood,...) en dat die ook schadelijk zijn.
                [CENTER] [/CENTER]

Comment

Working...