Oude lampjes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

Oude lampjes

Zoals de titel het zegt, wat te doen met kapotte lampjes? naar het containerpark? of gewoon restafval? of is het KGA(Klrin Gevaarlijk Afval)?

Greetz,
    Dries
    [CENTER] [/CENTER]
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

ik doe kapotte lampen altijd naar het containerpark.
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• NiTRO
      • Sep 2002
      • 677

Dat ligt eraan, niet gas ontladinglampen zou ik zeggen gooi ze gewoon in de container (tenminste de kleine lampjes) en de gasontladingslampen zou ik idd gewoon wegbrengen, wel zo milieu vriendelijk.

suc-6
      ERC

Comment

• djkoelkast
        • Oct 2003
        • 24

KCA
        Klein Chemisch Afval...
        \"Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd\"

Comment

• delighted
          • Jul 2003
          • 420

citaat:Geplaatst door djkoelkast

KCA
          Klein Chemisch Afval...
          Ook je "normale" halogeenlampen?? Volgens mij is daar niets chemisch aan. Of ben ik verkeerd voorgelicht?

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

als je nou egt gigantisch veel lampe binnen korte tijd doorslijt, moet je eens bij een lampe fabriek vragen of je iets van statiegeld kan krijgen

Comment

• KoenB
              • Mar 2003
              • 453

Ik ken een firma waar ik voor gewerkt heb en één waar ik nog voor werk, die alle kapotte lampen terug sturen naar de fabricant. Die deze dan gebruikt om testen op te doen om te zien waar ze stuk gegaan zijn en dan verbeteringen of dergelijke op toe te passen. Wat ze er verder mee doen weet ik ook niet... Dit telt ook niet voor alle lamptypes die deze firmas gebruiken natuurlijk.
              Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• axs
                Moderator
                • Jun 2002
                • 2687

citaat:Geplaatst door delighted

citaat:Geplaatst door djkoelkast

KCA
                Klein Chemisch Afval...
                Ook je "normale" halogeenlampen?? Volgens mij is daar niets chemisch aan. Of ben ik verkeerd voorgelicht?
                halogeenlampen
                If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• delighted
                  • Jul 2003
                  • 420

citaat:Geplaatst door axs
                  halogeenlampen
                  Dit is wat Google hierover zegt:

Heb ook nog nooit zo'n logo op de verpakking van een halogeenlamp zien staan.

Comment

• driesmees
                    • Apr 2003
                    • 1076

Aangezien HALOGEEN een chemisch gas is, zou ik dneken dat dit ook bij KCA(of KGA) behoort, of ben ik nu mis?
                    [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Gerrit Hurkens
                      • Dec 2000
                      • 252

Gewoon naar het containerpark. De lampen breken als ze in de wagen worden gestort, waardoor het gas ontsnapt. Met gasontladingslampen pas ik echter wel beter op.Die ploffen wat harder.
                      \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Het afvalprobleem zit hem bij halogeenlampen niet in de gasvulling. Een deftige halogeenlamp bevat tegenwoordig zelfs meestal vooral een edelgas als Xenon of Argon omdat dit de lichtopbrengst nog vergroot. Het kleine beetje Fluor, Chloor of Broom dat er ook nog in zit om het halogeenprincipe te laten werken is dan ook vrij klein. Trouwens eer jouw lampje bij de recycling dienst komt is het al lang gebroken en het gas al lang ontsnapt en het zou trouwens veel te duur zijn om moest het wel geheel aankomen het gas te recupereren.
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• driesmees
                          • Apr 2003
                          • 1076

wat moet ik er dan mee doen?
                          [CENTER] [/CENTER]

Comment

• delighted
                            • Jul 2003
                            • 420

citaat:Geplaatst door driesmees

wat moet ik er dan mee doen?
                            Gewoon in de eerste de beste container gooien die je tegenkomt

Comment

• laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

wil je dat echt weten?
                              Ideaal (maar te gek om los te lopen):
                              1. zoek op of de fluorgassen lichter of zwaarder zijn dan lucht
                              als ze zwaarder zijn: breek lampje in plastik zak met de opening van de zak naar boven zodat het gas onder in de zak blijft.
                              als ze lichter zijn dan lucht: hetzelfde maar opening zak naar onder zodat gas bovenaan de zak blijft zweven.
                              Biedt deze zak aan aan een firma die zich bezighoudt met gasverkoop zoals Air Liquide enz...
                              Dat Xenon of Argon ontsnapt is geen probleem: deze gassen zijn totaal niet giftig en chemisch volkomen inert; ze werden gehaald uit de lucht om ze in de lamp te krijgen en nu geef je ze aan de lucht terug dus netto netto is er geen vervuiling
                              2. Verwijder de gloeidraad en de pinnetjes van de lamp en geef ze af als metaal
                              3. Doe het glas in de glasbak.
                              Nogmaals: ideale situatie...
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...