Discotheek inrichten

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Controller
    • Apr 2002
    • 745

    #1

    Discotheek inrichten

    Ik ben LJ bij een discotheek waar ik binnenkort mag gaan bepalen en/of uitkiezen welk licht erin moet komen.

    Nu zou ik graag wat ideeen van jullie wel horen. Daarna kijken we wat het budget wordt etc maar ideeen zijn nooit weg.

    Ik denk dat er voor Illigent licht Martin komt te hangen aangezien er al wat Martin hangt.

    De zaal is geschikt voor 800 man.

    Er moet nog een truss systeem inkomen.

    Dus graag soorten effecten, headjes, scans, colorchanger,
    niet te vergeten de dmx sturing.

    Licht wat er nu hangt.
    +- 60 par 36
    24x par 16
    +- 30 par 56 300/500watt
    1x Martin Atomic
    4x Blacklight
    1x Martin ZR12 Fog machine
    1x Pulsar Masterpiece 108

    op dit moment extra gehuurd:
    3x Martin 518

    in die zaal draaien wekelijks verschillende dj's ook komen er grote artiesten en bands.

    misschien dat er nog een multicolor lasersysteem komt.

    alvast bedankt

  • luc2366
    • Jul 2002
    • 1161

    #2
    een multicolor laser kopen vind ik weggesmeten geld als er niet eens budget is voor een paar headjes of scans...

    Comment

    • Controller
      • Apr 2002
      • 745

      #3
      citaat:Geplaatst door luc2366

      een multicolor laser kopen vind ik weggesmeten geld als er niet eens budget is voor een paar headjes of scans...
      Ik heb het budget nog niet genoemd het gaat enkel om ideeen en niet een laser voor een zaal maar glasvezel naar alle zalen.

      Comment

      • Freddie
        • Nov 2002
        • 195

        #4
        wat dacht je van een wizard erbij? leuk effect.
        Of eentje uit de cx series om je truss mooi te verlichten.
        en ook 8x mac 2000 nemen (om even bij martin te blijven) in een cirkeltje hangen kan leuk zijn.
        Misschien een idee om een betje de ruimte en het budget te beschrijven enz. Kunnen we misschien met z'n allen wel wat leuks verzinnen.

        Mag het niet te duur worden, mag de wizard er van mij wel bij, errug leuk effect
        Als het licht uit is................. Is het donker

        Comment

        • jo vaes
          • Jul 2002
          • 221

          #5
          Beetje overdreven om al dadelijk over mac 2000 te spreken. voor in een discotheek zijn mac 250'en al ruim voldoende of mss de nieuwe 550. Mac 2000 is natuurlijk mooi, maar of je al de mogelijkheden optimaal kan benutten in een discotheek is de vraag. Als er heel wat licht bijkomt dan moet je dus ook een nieuwe sturing kopen als ik mij niet vergis. Tenzij je de headjes, scans, enz... op hetzelfde adres gaat zetten.
          Alles gaat ... als je maar genoeg betaald...

          Comment

          • DJ.T
            • Nov 2002
            • 1502

            #6
            citaat: Als er heel wat licht bijkomt dan moet je dus ook een nieuwe sturing kopen als ik mij niet vergis. Tenzij je de headjes, scans, enz... op hetzelfde adres gaat zetten.
            citaat: niet te vergeten de dmx sturing.
            Need I say more?


            We're ready to party, are you?

            Comment

            • Justin
              • Aug 2000
              • 92

              #7
              Je hebt het over een discotheek van 800 man, die jij mag inrichten, en je hebt kennelijk zeer weinig ervaring met dit soort projecten of met licht over het algemeen als ik zo deze posting en je laatste paar postings lees. Zou je niet de eer aan jezelf houden en een professional inhuren voordat je heel veel geld aan zo-maar effectjes gaat uitgeven? Is natuurlijk wel leuk om te doen, maar volgens mij ga je daar later heel veel spijt van krijgen.
              Als je een deal maakt met het bedrijf kun je er voor jezelf ook nog wel wat beloning uitslepen...;-D

              En wanneer je reacties krijgt dat je gewoon effe 8 mac-2000 in een circeltrussje moet hangen weet je natuurlijk al gelijk aan waar je aan toe bent. Ik ben al in heel wat discotheken geweest, en vind het werkelijk ontzettend jammer dat ze soms verdomd mooie spots hebben hangen die never-nooit alles doen wat ze kunnen, gewoonweg omdag 1) de LJ ze niet kan programeren of 2) de tafel het niet aankan of 3) het gewoon is aangesmeerd door de plaatselijke disco-inrichter. Zonde om 6 cyberlights alleen een beweging van links naar rechts te zien maken terwijl zijn kleurenwiel voorbijraast.

              Bedenk goed dat goede belichting helemaal niet komt door de hoeveelheid dure spots die je hebt hangen, maar door de afstemming onderling van je licht, de gekozen kleuren en de posities van de spots.
              Er zijn speciale bedrijven gespecializeerd in het inrichten van discotheken (die dus van tevoren een mooi auto-cad ontwerp indienen, en niet zo'n lichtboer die "het wel even vol komt hangen", maar nog beter is het om voor het geringe budget van 1 mac2000 eens een professionele licht-ontwerper te laten komen (ik stel zelfs voor een theater-licht ontwerper). Dan weet je zeker dat je een gedegen (ik zeg niet "goed") gaat inhangen.

              Hoop dat je hier wat aan hebt.
              Voor verdere vragen kun je me altijd mailen.

              Groeten van Justin.
              Justin Belichting & Technische Realisatie.

              Comment

              • Controller
                • Apr 2002
                • 745

                #8
                citaat:Geplaatst door Justin

                Je hebt het over een discotheek van 800 man, die jij mag inrichten, en je hebt kennelijk zeer weinig ervaring met dit soort projecten of met licht over het algemeen als ik zo deze posting en je laatste paar postings lees. Zou je niet de eer aan jezelf houden en een professional inhuren voordat je heel veel geld aan zo-maar effectjes gaat uitgeven? Is natuurlijk wel leuk om te doen, maar volgens mij ga je daar later heel veel spijt van krijgen.
                Als je een deal maakt met het bedrijf kun je er voor jezelf ook nog wel wat beloning uitslepen...;-D

                En wanneer je reacties krijgt dat je gewoon effe 8 mac-2000 in een circeltrussje moet hangen weet je natuurlijk al gelijk aan waar je aan toe bent. Ik ben al in heel wat discotheken geweest, en vind het werkelijk ontzettend jammer dat ze soms verdomd mooie spots hebben hangen die never-nooit alles doen wat ze kunnen, gewoonweg omdag 1) de LJ ze niet kan programeren of 2) de tafel het niet aankan of 3) het gewoon is aangesmeerd door de plaatselijke disco-inrichter. Zonde om 6 cyberlights alleen een beweging van links naar rechts te zien maken terwijl zijn kleurenwiel voorbijraast.

                Bedenk goed dat goede belichting helemaal niet komt door de hoeveelheid dure spots die je hebt hangen, maar door de afstemming onderling van je licht, de gekozen kleuren en de posities van de spots.
                Er zijn speciale bedrijven gespecializeerd in het inrichten van discotheken (die dus van tevoren een mooi auto-cad ontwerp indienen, en niet zo'n lichtboer die "het wel even vol komt hangen", maar nog beter is het om voor het geringe budget van 1 mac2000 eens een professionele licht-ontwerper te laten komen (ik stel zelfs voor een theater-licht ontwerper). Dan weet je zeker dat je een gedegen (ik zeg niet "goed") gaat inhangen.

                Hoop dat je hier wat aan hebt.
                Voor verdere vragen kun je me altijd mailen.

                Groeten van Justin.
                Ik zie dat je het lezen niet goed af gaat er staat duidelijk dat het om een zaal gaat van 800 man


                Tevens hebben we al een idee welke bedrijven we gaan uitnodigen om een tekening daarvoor te maken.

                Ik vraag hier enkel om nog wat ideeen of dingen die je beslist niet moet gebruiken

                Tevens ons plafond is niet ontzettend hoog dus een mac2000 plaatsen heeft weinig zin. En die dingen zijn te duur bv mac250 voldoen ook.

                Comment

                • djdarno
                  • Dec 2002
                  • 75

                  #9
                  Maak een keer een afspraak bij Fairlight, Daar hebben ze al hun producten in de showroom staan. Hun kunnen jou goed voorlichten over alle mogelijkheden van alle Martin apparaten. Zij hebben al jarenlang ervaring met het inrichten van Discotheken.

                  p.s. hoe hoog is het eigenlijk bij jullie in de zaal??

                  Comment

                  • Controller
                    • Apr 2002
                    • 745

                    #10
                    citaat:Geplaatst door djdarno

                    Maak een keer een afspraak bij Fairlight, Daar hebben ze al hun producten in de showroom staan. Hun kunnen jou goed voorlichten over alle mogelijkheden van alle Martin apparaten. Zij hebben al jarenlang ervaring met het inrichten van Discotheken.

                    p.s. hoe hoog is het eigenlijk bij jullie in de zaal??
                    Dat zal ik vrijdag even opmeten maar er is nu een verlaagt plafond.

                    Comment

                    • -Aart-
                      • Jul 2001
                      • 801

                      #11
                      Ik ben het wel zo een beetje met Justin's punt eens, maar het is natuurlijk altijd leuk om er even op los te fantaseren..
                      Dat doe ik hier dan ook even met veel genoegen, het is imo altijd goed en interresant andermans redenering eens te zien, ook al zal die van mij natuurlijk niet professioneel zijn.

                      Ik zie dat er nu nogal wat conventioneel licht hangt (blijft dat hangen ?) , je zou kunnen overwegen dat (ook vooral voor optredens) aan te vullen met twee mac300's, dan heb je flink wat meer mogelijkheden en het ziet er erg cool uit.

                      Een paar scan's of effect MH's a la MX 10 of MAC250 is zeker leuk mits zinnig te besturen. Zelf zou ik gaan voor de MX 10, ik denk dat dat kosteneffectiever is dan MH's. Het scheelt nogal in de prijs (en onderhoud ?), dan kun je er beter wat fixtures extra nemen denk ik.
                      MX 1/4 lijkt me wat klein in dit geval, en de 4 is ook niet dimbaar hetgeen je mogelijkheden wat kan beperken.

                      Kwa effect-spul ben ik zelf nogal een fan van de Acrobat/Wizzard achtige effecten, omdat ze erg veel en goed bestuurbaar effect geven voor hun geld. Neem er voldoende, zeg 2 of 4 oid.

                      Als besturing kun je natuurlijk voor LJ kiezen, hoewel de kosten van een complete wat luxere LJ-setup (nette PC, touchschreen, kleine DMX-tafel op de DMX in) nogal oplopen, voor dat geld zijn er wel alternatieven.
                      Handig aan LJ is wel het van te voren offline kunnen klaarmaken van show's in de OV.

                      [edit]
                      Misschien is bovenstaande wat voorzichtig voor een zaal voor 800 man .. Je kunt ook voor wat minder en dan grotere fixtures als rs918 en mac550 gaan, in een lage zaal lijken meerdere kleine fixtures mij echter handiger. Als je het nu `red' met 3 518's moet je het ook niet gaan overdrijven natuurlijk..
                      Als je wat meer gewoon licht wilt aanvullen zou je kunnen kijken naar multiparren op DMX-barretjes. Dat is erg flexibel te gebruiken lijkt mij.

                      Comment

                      • zjeten
                        • Mar 2003
                        • 331

                        #12

                        ik ben zeker geen discotheek inrichter of zoiets
                        maar kan wel soms mijn ideeen laten werken thuis.
                        en ,ik dacht gewoon aan paar simpele dingen vb roosters int podium met een atomic onder,is wel leuk,alle licht gedimt,strobo voor podium
                        ook leuk,en goed voor effecten is een openschuivend plafont en wat er ook zeer leuk is,is knaleffecten.

                        ik ben zeker geen kenner ofzo,maar zeg wat ik zelf leuk vind en wat volgens mij leuk is
                        greets
                        jeffrey

                        Comment

                        • lj djcenter
                          • Jul 2003
                          • 148

                          #13
                          Als ik dit hier zo wa lees wat sommige posten, moe ge nog over een groot budget beschikken want 8 mac 2000 in een discotheek hangen, Tis waarschijnlijk nie te bedoeling dat er mensen verblind worden door al dat licht. Ik zou het redelijk simpel houden. Want laat ons eens een rekening sommetje maken als ge 8 mac 2000 neemt ligt ge dus aan 8x10256=82.048 allee zal lang duren tegen dat ge da terug hebt he en dan hebde nog maar 8 movings. Dus kzal eens zeggen als ik eens zou mogen kiezen om een dancing in te richten hier is mijn lijstje en kheb denk ik niet zot gedaan.
                          dus 4 mac 250 krypton 4x 1.999= 7996
                          4 mac 300 4x 1.975= 7900
                          6 mx10 extreme 6x 1751= 10.506
                          3 atomix strobo 3x 470=1410
                          en de martin case pro1= 8512
                          totaal is dus 28663€ zonder btw en zonder de korting kzit dus nog ver onder de koopprijs van 8 mac 2000 zo te zien
                          en als ge nog wa meer budget hebt kunde de pearl 2004 van avolites der ook nog bijsmijten in plaats van case pro1 die kost 10.414 €
                          en al het licht die nu hangt ook gebruiken nl
                          +- 60 par 36
                          24x par 16
                          +- 30 par 56 300/500watt
                          1x Martin Atomic
                          4x Blacklight
                          1x Martin ZR12 Fog machine
                          en van trussing enkel cirkelkes enzo is ook wel mooi

                          De wizard van martin zou ik niet nemen persoonlijk niet over te spreken

                          allee kdenkt da mij voorstel wel wa strookt met de werkelijkheid

                          groetjes tom
                          Maak daje mee u klikken en klakken van die truss zijt

                          Comment

                          • lj djcenter
                            • Jul 2003
                            • 148

                            #14
                            Er was een rekenfoutje in de prijsberekening geslopen de prijs moest dus zijn 36.324 € zonder btw en korting dit zijn wel belgische prijzen

                            groetjes tom
                            Maak daje mee u klikken en klakken van die truss zijt

                            Comment

                            • AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

                              #15
                              Ik denk dat Tom's prijzen redelijk overeen komen met de Nederlandse, en ook dat zijn advies iets realistischer is dan degene die 8mac2000's voorstelde...[V]

                              Wel denk ik echter dat het onmogelijk is om een lichtontwerp te maken, zonder een goede view van de ruimte, een sfeerimpressie, en een eventueel thema... Indien er een decorateur komt die een en ander aanpast, of de discotheek een verjonging wil doormaken, whatever... Dit speelt allemaal mee bij het maken van het uiteindelijke lichtontwerp ! Om nou zomaar te gaan roepen 3 van dit en 6 van dat... Dat kan controller zelf ook wel denk ik zo...

                              Hij wil een creatief advies, met een beetje beargumentatie...

                              Bijv.
                              - misschien leuk om wanden aan te lichten met Exterior 200's
                              - misschien grappig om DJ-meubel te accentueren met mini-macjes ?
                              - evt mooi (indien je een gipsplafond hebt) om glasvezelkabel te splitsen, en uiteindjes door plafond heen te steken, en dit aan te lichten met een Fibersource QFX150... o.t.; een sterrenhemeltje
                              - Omdat het hier gaat om discogebruik zou ik vanwege de snelheid en prijs scans aanbevelen i.p.v. moving heads (tenzij je een centertruss gaat maken), en een goede keuze zou dan de MX10 zijn. Veel licht, modieus design, en mooi futures


                              Wat betreft een controller; indien je Martin gaat inkopen, kom je vrijwel altijd bij Fairlight terecht. Deze mensen handelen ook in Avolites... Hoewel ik begrijp waarom bepaalde pearl-fans deze schitterende tafel aanbevelen, zou ik gezien je (beperkte) budget toch opteren voor een Azure 2000.


                              suc6 en groeten

                              AJB
                              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                              ------------------------------------------------
                              Arvid Buit
                              Creative-Director / Artist-Manager

                              Comment

                              Working...