Compulite

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Van_Diemen
    • Oct 2001
    • 189

Compulite

Hallo allemaal,

Ik was wat aan het surfen en kwam toen op de site van Compulite.
    Op hun site staan flink wat mooie spullen (dimmerpacks en controllers)
    T ziet er allemaal ook wel profi uit, alleen ik lees er hier op het
    forum nooit iets over. Komt dit doordat het K*T is of omdat het
    misschien te duur is?

Het lijkt wel alsof hier op het forum nooit verder wordt gekeken dan
    Avolites, Martin, HES,etc...

Is dat nu iets zo'n Compulite (En nee ik wil nix kopen, ben alleen
    benieuwd)

GRoeten Chris van Diemen
    Ik ben geen geluidsfluit, geen lichtnicht, ik ben een liefhebber ;)
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Ik lees hier op het forum anders ook genoeg over SGM, MA, Botex, Strand, Showtech, Robe, Ypoc, Flying Pig, IES, Sunlite, Jands...in volstrekt willekeurige volgorde...

misschien helpt het als je met een concrete vraag komt> bijvoorbeeld gebruikerservaringen van het compulite product dat jouw aandacht heeft getrokken?

Moderator J&H Licht en Geluid Fora
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Kav
      • Oct 2002
      • 80

Compulite tafels vind je in 90% van de Nederlandse theaters (Micron/Ovation). Het wordt ook redelijk veel gebruikt door onafhankelijke designers/operators met een eigen tafel (SparkTOP meestal).

NMBM zijn de compulite tafels lekker om mee te werken met vaste shows in het theater. Voor voorstellingen met een hoop improvisatiewerk werk ik toch liever op een grandMA, wholehog of pearl...

Ik ben er niet zo'n fan van, maar in het nederlands theater ontkom je er niet aan om er mee te moeten werken

Aangezien het een echt theater merk is, en hier op het forum vooral DJ's en operators zitten die concerten en evenementen draaien (tenminste, dat is mijn indruk), lees je er denk ik niet zo heel veel over.

F*ck with Me and You'll Dance in the Dark.
      If it ain't broke, fix it 'till it is!

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Hallo Van_Diemen
        Volgens mij heb ik met Kav een 'tele-posties' kontakt want 90% van wat hij te melden had, was 'precies' mijn tekst.
        Die dingen bevallen goed in theaters, maar je kunt het ook vergelijken met VHS en Microsoft... als het eenmaal een bijna monopolie geworden is, is het gemak(zuchtig) om te werken met iets bekends, ook al is dat niet het beste, snelste of stabielste. Ik weet wel dat er op een bepaald moment zoveel verschillende software-versies en updates van bepaaldes tafels in de diverse theaters aanwezig waren dat dat dat op zich een reden was om weer tegen het merk te zijn.
        (Iemand die regelmatig moet switchen tussen DOS, Win3.3, Win95, NT, 98, 2000 en XP zou daar ook behoorlijk de ziekte in krijgen. En daarop speculeert die firma in Seattle om zijn zakken te blijven vullen met weer een neiuwe versie die door "de markt" als Alpha-tester op bugs gecheckt is. En in de nieuwe Win versie zit dan ook weer een feature die door een andere companie is bedacht en nu door MS wordt 'weggegeven', en waardoor de ander wordt doorgemaakt.) Zo erg ging het overigens niet bij Compulite hoor, maar omdat BEO in Weesp een belangrijke medeontwikkelaar was in dit Israelische merk, konden de BEO's heet erg gericht vanuit de Nederlandse theater-werkwijze de zaak op de markt zetten. Ik denk dat in andere landen dit Compulite monopoly lang niet zo groot is.
        groeten

rinus

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• NiTRO
          • Sep 2002
          • 677

Heb zelf en werk zelf zo nu en dan nog met Compulite, idd in het theater, ik vind het geen verkeerde tafels (photon en micron 4d)
          het zijn idd geen live tafels, maar voor theater doeleinden zijn het
          zeer geschikte consoles!

Maar het zijn ook geen goedkoopjes!

grtzzz ERC

Comment

• Freddie
            • Nov 2002
            • 195

ik heb zelf 1 x met een compulite gewerkt, weet niet welk type, maar om gewoon licht aan te sturen is hij niet zo makkelijk in gebruik, vind ik, en je kan er niet live mee werken, te(!)veel knopjes. Voor gewoon(conventioneel?) licht hou ik het toch maar bij de Maxim die ik bijna altijd gebruik, dat is een handige tafel, en daar hoor je trouwens ook niet zoveel over.

Als het licht uit is................. Is het donker

Comment

• NiTRO
              • Sep 2002
              • 677

Het is maar net hoe goed je de tafel kent, ik heb er zelf namelijk wel genoeg live mee gedaan, het is best te doen. Wij hadden de micron 4d en die heeft touchscreen, en dat is dan weer erg leuk.

Maar uiteindelijk blijven het regie tafels....

grtzzz ERC

Comment

• ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

hebben we het over compulite, voorwaar geen eenvoudioge tafel om onder de knie te krijgen, begint er eentje dat de maxim makkelijker is...pff vermoeiend, die maxim knoppendoos mist faders, heeft een te klein display en het enige dat hem interessant maakt is de prijs...

>>>>Hoe meer zielen, hoe minder bier!<<<<

Comment

• Justin
                  • Aug 2000
                  • 92

Compulite maakt inderdaad wel leuke spullen, die tevens bijna onbetaalbaar zijn.Ook door de vele functies die ze op hun dimmerpacks zetten, zijn er in het verleden veel software-problemen geweest met dimmerpacks en zo.
                  Ik moet zeggen dat ik, als theaterbelichter, toch het liefst met compulite werk, ik kan er namelijk alles mee.
                  En livewerk op een compulite gaat ook best hoor, je moet je alleen wel voorbereiden door goede posities en standen te maken. Maar toegegeven, daar bestaan veel handiger tafels voor.

Justin Belichting & Technische Realisatie.
                  *** Bezoek de WebSite ***
                  Justin Belichting & Technische Realisatie.

Comment

• owen
                    • Dec 2004
                    • 4

ok... ging dus over compulite's ik kwam hier terecht al zoekende of er een oplossing voor data probleem van deze kasten
                    je zet iets op een flop en hebt er vervolgens nix aan. niet even in PC of Mac te gebruiken voor bv. uitwerken standenlijst laat staan dat je iets fatsoenlijk kan uitprinten.

nee dan zoiets als de offline editor van de ETC's WEL handig!

wat mij betreft jammer dat ze er staan in getalen...en idd Rinus Microsuft moeten we ook maar al te vaak gebruiken helaas.

groeten van de ervaren theater lichtman van huisuit.

Comment

• LuxProDeo
                      • Feb 2003
                      • 245

citaat:Geplaatst door owen

ok... ging dus over compulite's ik kwam hier terecht al zoekende of er een oplossing voor data probleem van deze kasten
                      je zet iets op een flop en hebt er vervolgens nix aan. niet even in PC of Mac te gebruiken voor bv. uitwerken standenlijst laat staan dat je iets fatsoenlijk kan uitprinten.
                      Heb dit regelmatig gedaan met Spark / 4D / TOP en Micron 3A / 3B / 4D en de Photon.
                      Het gaat prima zolang je het tenminste over de PC en lichtstanden & data m.b.t. conventioneel licht hebt.
                      Op de Mac heb ik het nooit geprobeerd- en met wappperlampen werkt het niet.
                      Je hebt er wel even 1 of 2 kleine DOS programma's voor nodig- afhankelijk van de Compulite waar de data vanaf komt.
                      Ook converteren tussen Compulite en ETC (Express(ion)) is langs deze weg mogelijk.

Nu even geen tijd om e.e.a. aan uitleg uit te typen- maar als er interesse is en niemand anders post het in de tussentijd dan tik ik later wel wat.

ETC Expression is een goede offline editor inderdaad, maar de andere theatermerken zoals Strand en andere ETC zoals Obsession zijn ook niet echt up to date in het offline segment, allemaal nog in DOS met alle gevolgen van dien. Maar om dit nu als een "data probleem" te omschrijven...

Groet,
                      LuxProDeo

Comment

• owen
                        • Dec 2004
                        • 4

@luxprodeo
                        Ja graag... leg eens uit hoe... bv. de standen opgeslagen uit een sparktop meenemen naar een PC (liever Mac) en dan bv. uitprinten...que sheets, bewerken van standen zou ook mooi (beter) zijn.
                        uiteraard dit gaat over het conventionele lichtwerk.

ben benieuwd?

groeten owen.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                          • Jun 2001
                          • 2155

citaat:Geplaatst door ralph

hebben we het over compulite, voorwaar geen eenvoudioge tafel om onder de knie te krijgen, begint er eentje dat de maxim makkelijker is...pff vermoeiend, die maxim knoppendoos mist faders, heeft een te klein display en het enige dat hem interessant maakt is de prijs...

>>>>Hoe meer zielen, hoe minder bier!<<<<
                          Daarbij krijg je echt enorm lamme vingers van dat rare pad-pad geval.

Rede dat er hier weinig over Compulite te vinden is is duidelijk; veel live / rock'nrollers hier, weinig theaterlichttechneuten. Ik heb ook nog nooit wat over de Catalyst gebruikerservaringen gelezen, betekend niet dat het geen fatsoenlijk spul is.

Comment

• Harmen
                            • Sep 2003
                            • 379

vind zo'n led-matrix display wel grappig [)]
                            maare, gooi dr dan gewoon een monitor op, uitstekende mogelijkheden voor..

(@ice zet even een mailadres in je profiel aub..)

Comment

• LuxProDeo
                              • Feb 2003
                              • 245

Okee, een en ander over offline gaan met Compulite, wat ik er van eigen gebruik van weet, wellicht dat het software theoretisch hier en daar iets anders zit, maar het volgende werkt in ieder geval (voor mij dan):

Er is maar 1 offline editor voor de Compulite computers die je in NL vaak ziet, en dat is de OLE voor de Micron 3A. Dit programma is shareware, en is van internet te plukken, alleen momenteel volgens mij niet bij Compulite zelf. Ik heb het ooit gedownload, in een .zip waar ook een tekstfile bij zat die aangaf dat het shareware was, en afkomstig van BEO.

Dit programma heeft alle functies van de Micron 3A, inclusief programmeren, standen bekijken, printen, opslaan, inladen, etc. Voor de Micron 3A volstaat dit programma dus. Blijft het natuurlijk wel zo dat de Micron 3A met low density diskettes werkt, dus als je er een echte 3A mee in wilt heb je zo'n archaisch schijfje nodig. (De offline editor kan uiteraard alles inladen waar je via je PC bijkunt- dus ook HD floppies, je harddisc, of whatever).

Nu is er een tweede shareware DOS programma, "Compulite MLA <---> Mini" dat op de PC shows heen en weer kan converteren tussen het formaat van de 3A en de 3A Offline en het data formaat dat door de Micron 3B, 4D, alle Sparks en de Photon wordt gebruikt. Je kunt een show dus opslaan op een SparkTOP, converteren naar 3A, de offline editor gebruiken, en eventueel weer terug converteren. Deze convertor staat overigens nog wel op de website van Compulite. Let erop dat Compulite voor dingen als de 3B soms andere namen hanteert dan we in Nederland gewend zijn. De Micron 3B heet volgens mij officieel de Super Applause of zoiets, maar misschien moet iemand met wat meer geschiedenis dit maar even toelichten.

Je moet dus altijd heen en weer converteren, maar op die manier kun je wel allerhande offline functies gebruiken, tot en met het aanpassen of programmeren van een nieuwe show op de PC. Wel is de Offline Editor een DOS programma. Je moet dus wel vanuit DOS kunnen printen, wat soms best wat gestoei met drivers en instellingen vereist. Maar dat is een algemeen Microsoft Windows / DOS ding en heeft verder weinig met de Offline te maken. Ik kan in ieder geval na conversie een 4D show uitprinten.

Heel belangrijk is overigens het volgende: als je een SparkTOP, Spark 4D, Micron 4D of een Spark gebruikt moet je de show ZONDER DATACOMPRESSIE opslaan om hem in te kunnen laden in de convertor. De optie om compressie aan of uit te zetten zit in het System Menu van de console.

Sowieso geldt ook los van het offline verhaal al dat je datacompressie uit moet zetten om shows van een Spark/TOP/4D/Micron 4D in te kunnen laden op een Photon of een Micron 3B.

Een andere handige utility die soms van dienst kan zijn bij het e.e.a. is de Compulite USITT convertor. Dit programma kan shows van de Micron 4D (met de Spark4D/TOP werkt het niet altijd) overzetten naar het standaard USITT formaat. Dit is een ascii gebaseerd formaat dat je bijgevolg dus met notepad kunt openen, en waarin je standen ook in een leesbare notatie te zien zijn. En ook weer te printen dus overigens. Wel even naar beneden scrollen want bovenaan staat een enorm blok met een notatie van de patch.

In CompUSITT zelf wordt overigens alleen de Ovation 4D genoemd, maar het werkt ook met alle Micron 4D en sommige Spark4D/TOP shows.

Via dit USITT formaat kun je show overigens ook weer importeren in de offline editor voor de ETC Epress(ion) reeks. Je moet dan wel de extensie van het bestand even aanpassen (van .CPF naar iets anders), maar dat zie je vanzelf. In zo'n geval wel even je tijden checken, want hij neemt geloof ik de fade out tijden van de 4D standen als Wait tijd in de ETC. Maar dit is een relatief kleine correctie als hij de rest van je standen en tijden perfect overneemt.

Mocht je een Spark4D of een Photon/Micron 3B/Spark show hebben die de Compulite USITT niet in wil lezen: neem dan een willekeurige floppy met daarop een show gesaved op een Micron 4D waarop e.e.a. aan wapperlampen is gepatched. Kopieer hiervan alle bestanden met een extensie wa

Comment

Working...