DMX ouderwets?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Leks
    • Oct 2007
    • 330

Volgens mij als ik me de theorie goed herinner stuurt het dmx ( rs-485) protocol de hele string van (break tot laatste bit van frame 512) 44 keer per seconde.
    Ongeacht of daarvan 10 of 400 kanalen worden " bespeeld" ; de rest krijgt gewoon een 0 waarde op het kanaal.

Ik zal dit vanavond even netjes doorrekenen met de bit & break tijden.

Mocht ik het mis hebben hoor ik het graag.

Even ter verduidelijking; ik had het over fps om niet in verwarring te komen met de daadwerkelijke data rate van dmx 250kHz, en met 1 fps bedoelde ik 1 keer break etc+512 frames
    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• RenéE
      • Oct 2006
      • 291

Nope, DMX hoeft niet alle kanalen te versturen. Houdt je patch bij kanaaltje 235 op, dan hoeven in principe ook alleen deze kanalen verstuurd te worden in de DMX packet en kunnen de packets elkaar dus ook sneller opvolgen. Nou weet ik niet of alle hardware daadwerkelijk zo slim is.

44 Packets/s betekent dus dat 44 keer per seconde álle DMX waarden (die binnen de patch vallen) vernieuwd worden.

Comment

• Paul10
        • May 2012
        • 122

Originally posted by RenéE
        Nope, DMX hoeft niet alle kanalen te versturen. Houdt je patch bij kanaaltje 235 op, dan hoeven in principe ook alleen deze kanalen verstuurd te worden.
        klopt als een bus maar er zijn tafels die altijd de complete trein uitsturen ,@leks kijk even op http://www.dmx512-online.com/packt.html staat het heel duidelijk omschreven incl. timing, spaart weer wat reken werk(-;
        Bij een ideale timing heb je met dmx dus een refresh-rate van 44x per seconden als 512kan gepatched zijn. maar kijk eens naar bijv. een MA-lighting 12-2, de mtbf duurt veel langer dan 44uS, als deze 512kan zou kunnen aansturen ga je de refresh rate van 44p/s nooit redden.

Al met al best intressant maar, vinden we hierdoor het DMX protocol verouderd, met traditionele armaturen, en fictures is er weinig aan de hand, maar als je bijv. bitmappen uit een Grandma laat bewegen over 512 ledkanalen ga je het zeker merken. zelfs bij het fade van leds ga je het al zien.
        als je in 2 seconden 255 stapjes gaat dimmen, krijgt de ficture maar 88 fade waardes door en maakt het dus ook niet uit als je met 16bit gaat dimmen.

nu is het natuurlijk zo dat je hier beter een media-of-zo-iets-server voor kan gebruiken, dus:
        DMX verkeerd toegepast of gewoon meer DMX lijnen gebruiken of is DMX veroudert (te traag)?

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

Als we 44 frames per seconde kunnen behandelen met DMX maar ons oog kan maar ziet maar 24 frames per seconde. Ligt de fout dat we het dimmen als schokkend ervaren dan niet bij de traagheid van onze ogen?
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Paul10
            • May 2012
            • 122

Originally posted by laserguy
            Als we 44 frames per seconde kunnen behandelen met DMX maar ons oog kan maar ziet maar 24 frames per seconde. Ligt de fout dat we het dimmen als schokkend ervaren dan niet bij de traagheid van onze ogen?
            is dat zo? Voor FPS-spellen geldt als norm dat 60 beelden per seconde een vloeiend beeld oplevert. en let wel een refresh-rate van 44 is het meest gunstige!

Comment

• Hitvision
              • Jun 2003
              • 388

Bioscoopfilms worden geschoten in 24P formaat. Dus die 44 is meer dan voldoende.
              Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• Paul10
                • May 2012
                • 122

Originally posted by Hitvision
                Bioscoopfilms worden geschoten in 24P formaat. Dus die 44 is meer dan voldoende.
                wat bedoel je met 44 is voldoende? weleens geprobeerd een strobe effect van 10Hz the programmeren in een chase, op een volle DMX lijn?

Comment

• Hitvision
                  • Jun 2003
                  • 388

Originally posted by Paul10
                  wat bedoel je met 44 is voldoende? weleens geprobeerd een strobe effect van 10Hz the programmeren in een chase, op een volle DMX lijn?
                  HZ is wat andersdan BPS. Bioscoopfilms worden geschoten in 24 beelden per seconden. Een ieder van ons vind die 24 beelden per seconde vloeiend lopen. Dus waarom zou 44 verversingen per seconden onvoldoende zijn?

Comment

• Paul10
                    • May 2012
                    • 122

HZ is wat anders dan BPS.
                    dat klopt, ik ben ook niet begonnen om beelden per seconden te vergelijken een refresh rate van een digitaal protocol, waarom deze vergelijking volgens mij niet opgaat is ik beelden direct zie en lijken dan vloeiend te lopen. dit is overgens bij computer Game's niet het geval, hier word 30 tot 60BPS gebruikt.

DMX daar in tegen moet nog omgezet worden in licht of beweging. lichtflitsen van 24HZ of 24keer per seconden waarneembaar, en bij beeld lijkt dit vloeiend.

Al met al, vind ik Dmx snel genoeg, het heeft alleen in mijn optiek beperkingen (zie mij vorige berichten) waar ik mee kan leven. doe mij maar simpel en stabiel.

Comment

• Hitvision
                      • Jun 2003
                      • 388

We zitten in ieder geval op dezelfde bladzijde. De beperking ligt in dit geval niet aan DMX maar aan de snelheid waarmee de informatie wordt verwerkt door de armaturen. Conclusie blijft dus wat mij betreft dat DMX nog lang genoeg mee kan gaan. En heb je te weinig aan 2048 DMX kanalen dan maken we toch 8 kringen in plaats van 4. Kost iets meer kabel op de conventionele manier maar hier zal vast wel een tussenoplossing voor komen via b.v. cat. Tot waar de kringen worden gescheiden in 4 of 8 verschillende kringen. Kortom je kan met het huidige protocol naar mijn idee oneindig uitbreiden. Als de 44 verversingen omgezet kunnen worden in een framerate van 44 dan staat niets dit protocol in de weg naar mijn idee.

Comment

• Big Bang
                        • Apr 2008
                        • 652

En heb je te weinig aan 2048 DMX kanalen dan maken we toch 8 kringen in plaats van 4. Kost iets meer kabel op de conventionele manier maar hier zal vast wel een tussenoplossing voor komen via b.v. cat. Tot waar de kringen worden gescheiden in 4 of 8 verschillende kringen.
                        Dat bestaat natuurlijk al lang onder de naam Art-Net
                        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• Paul10
                          • May 2012
                          • 122

We zitten in ieder geval op dezelfde bladzijde. De beperking ligt in dit geval niet aan DMX maar aan de snelheid waarmee de informatie wordt verwerkt door de armaturen.
                          leg mij dan eens uit hoe het komt dat ik schokkende effecten met snelle veranderingen bij led ervaar met een vol gepachte dmx lijn en niet met een bijv 200 paches op 1 lijn?

Comment

• Hitvision
                            • Jun 2003
                            • 388

Originally posted by Big Bang
                            Dat bestaat natuurlijk al lang onder de naam Art-Net
                            Het staat er een beetje ongelukkig maar dat bedoel ik ook.

Comment

• Hitvision
                              • Jun 2003
                              • 388

Originally posted by Paul10
                              leg mij dan eens uit hoe het komt dat ik schokkende effecten met snelle veranderingen bij led ervaar met een vol gepachte dmx lijn en niet met een bijv 200 paches op 1 lijn?
                              Helaas heb ik daar geen antwoord op. Ik moet zeggen dat ik het probleem zelf niet ken. Iemand anders hier een idee over?

Comment

• Paul10
                                • May 2012
                                • 122

@hitvision, heb je wel eens een strobe geprogrammeerd via een chase op 10 hz? voor een MH of een ledficture?

Comment

Working...