Veiligheid lasers en vlammenwerpers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

switchpack ertussen lijkt me geen goed idee, gezien de meeste apparaten op vloeistof werken en moeten voorverwarmen.

Comment

• Lala
      • Sep 2008
      • 370

Originally posted by stainz
      switchpack ertussen lijkt me geen goed idee, gezien de meeste apparaten op vloeistof werken en moeten voorverwarmen.
      Het gaat over flamejets. En flamejets hebben (gelukkig) geen opwarmtijd (gas gaan opwarmen?).

Comment

• BJD
        • Oct 2007
        • 771

De variant die met vloeistof werkt (ipv met gas) moet echter wel druk opbouwen vooraf. Gebruik dat soort spul vooral zoals het bedoeld is!
        Daarnaast valt er weinig aan een switchpack aan te sturen als je DMX sturing bijvoorbeeld over de zijk gaat. Een betere oplossing lijkt me:

Comment

• mirabilandia
          • Jan 2010
          • 14

Originally posted by stainz
          Vlammenwerpers hoeven inderdaad niet op te warmen.

Originally posted by mvdwerff
          Witte tape? Tape? Eerder dranghekken oid. Of een grote doos rondom de vlammenwerper.
          Wit tape voor de artiesten. Voor het publiek komen er natuurlijk dranghekken.
          Een grote doos is denk ik niet erg slim. Dat kan alleen maar weer vragen opwekken wat het nou precies is.

Originally posted by Lala
          Waarom nog een extra? Er zitten een aantal veiligheden ingebouwd, en nog nooit problemen gehad daar mee.

BTW, pretparkfan?
          Ik heb liever extra veiligheid, als te weinig veiligheid. Graag zou ik de vlammenwerpers niet alleen DMX, maar ook 230v willen kunnen afsluiten als er iets gebeurd.
          Echter, het idee in de onderstaande quote vind ik ook een goed idee. Ik ga eens kijken of dat werkt!

En ja, ik ben een fan van pretparken.

Originally posted by BJD
          De variant die met vloeistof werkt (ipv met gas) moet echter wel druk opbouwen vooraf. Gebruik dat soort spul vooral zoals het bedoeld is!
          Daarnaast valt er weinig aan een switchpack aan te sturen als je DMX sturing bijvoorbeeld over de zijk gaat. Een betere oplossing lijkt me [FOTO]
          Bedankt! Ik ga eens kijken of dit wat is.
          Last edited by mirabilandia; 02-08-11, 22:33. Reason: Toevoeging

Comment

• Lala
            • Sep 2008
            • 370

Originally posted by mirabilandia

Ik heb liever extra veiligheid, als te weinig veiligheid. Graag zou ik de vlammenwerpers niet alleen DMX, maar ook 230v willen kunnen afsluiten als er iets gebeurd.
            Echter, het idee in de onderstaande quote vind ik ook een goed idee. Ik ga eens kijken of dat werkt!

En ja, ik ben een fan van pretparken.
            Ja, goed... Idd liever wat meer, dan te weinig. Maar hoe wil je dat doen? Steeds iemand op het podium er bij, of de schakelaar omleggen via FOH?

En over die parken. Stomme vraag eigenlijk met zo`n nickname Bekend met TP?

Comment

• mirabilandia
              • Jan 2010
              • 14

Ja, goed... Idd liever wat meer, dan te weinig. Maar hoe wil je dat doen? Steeds iemand op het podium er bij, of de schakelaar omleggen via FOH?

En over die parken. Stomme vraag eigenlijk met zo`n nickname Bekend met TP?
              Ik vind het een goed idee dat de artiesten op het podium ook een noodstop hebben. Dus nee, ik denk dat ik hem niet omleg.

Ja, ik ben met TP bekend en heb ook mijn eigen vrij bekende site (ik noem geen url om te zorgen dat ik geen reclame maak), waardoor ik vrij veel contact met parken heb. Zo hoor ik ook vaak wat over shows; wat wel en niet mag etc.

Comment

• Lala
                • Sep 2008
                • 370

Ik vind het een goed idee dat de artiesten op het podium ook een noodstop hebben. Dus nee, ik denk dat ik hem niet omleg.

Ja, ik ben met TP bekend en heb ook mijn eigen vrij bekende site (ik noem geen url om te zorgen dat ik geen reclame maak), waardoor ik vrij veel contact met parken heb. Zo hoor ik ook vaak wat over shows; wat wel en niet mag etc.
                Maar wat denk je dat je toepassing meestal zal zijn bij de flames? Bijv. boven op layhertowers, of op/voor een podium?

En vrij bekende site, dan heb ik denk ik een idee wie jij bent

Comment

• mirabilandia
                  • Jan 2010
                  • 14

Maar wat denk je dat je toepassing meestal zal zijn bij de flames? Bijv. boven op layhertowers, of op/voor een podium?

En vrij bekende site, dan heb ik denk ik een idee wie jij bent
                  Beiden. Wanneer er layher towers zijn, dan zou ik ze graag hier op willen hebben. Andere mogelijkheid is boven het podium wanneer ik ze goed kan bevestigen. Mocht de vraag zijn ze echt daadwerkelijk op het podium te zetten, dan is het afhankelijk van de hoogte van het dak van het podium bespreekbaar. Andere oplossing is ook nog om de vlammenwerpers voor het podium te zetten.

Ik wil me vooral bezig houden met de buiten evenementen. Binnen wil ik ze eigenlijk het liefst niet gebruiken. Echter, is het in een gebouw dat voldoet aan de gestelde eisen van mij (zie enkele posts terug), dan is het bespreekbaar in overleg met de brandweer.
                  Last edited by mirabilandia; 03-08-11, 14:54. Reason: Verbetering van spelling

Comment

• som
                    • Nov 2002
                    • 787

Ik vind het een goed idee dat de artiesten op het podium ook een noodstop hebben.
                    Ik zou het net andersom doen,
                    Iemand die de show kent op/bij het podium een vrijgave knop geven,geen vrijgave,geen vlam.

Idee hierachter is dat je bij een noodstopsituatie eigenlijk al te laat bent.
                    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• mirabilandia
                      • Jan 2010
                      • 14

Originally posted by som
                      Ik zou het net andersom doen,
                      Iemand die de show kent op/bij het podium een vrijgave knop geven,geen vrijgave,geen vlam.

Idee hierachter is dat je bij een noodstopsituatie eigenlijk al te laat bent.
                      Het idee van een vrijgave heb je al bij het veiligheidskanaal. Op dit moment zorg ik dat de tafel altijd op blackout staat én de fixture uit is. Als dit aan is geef je hem dus in principe pas vrij.
                      Een noodstop op het podium is dus niet als veiligheidskanaal of iets dergelijks, maar een extra hulp om eventuele dingen te voorkomen. Zo kan iemand van de stagecrew eventueel hier ook gebruik van maken mocht diegene iets niet vertrouwen.

Ondertussen heb ik twee vlammenwerpers aangeschaft en uitgetest. Het voelt snel al veilig aan; ze produceren nette, en constante vlammen en werken prima. Echter blijf ik me bedacht op het feit waar ik mee 'speel'. Daarom wil ik nog kijken naar een soort baseplates voor extra stevigheid, en naar het gebruik maken van een switchpack als veiligheidskanaal.

Een ding is zeker: het is een waanzinnig effect om te zien!

Comment

• Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

Het idee van een vrijgave heb je al bij het veiligheidskanaal. Op dit moment zorg ik dat de tafel altijd op blackout staat én de fixture uit is. Als dit aan is geef je hem dus in principe pas vrij.
                        Een noodstop op het podium is dus niet als veiligheidskanaal of iets dergelijks, maar een extra hulp om eventuele dingen te voorkomen. Zo kan iemand van de stagecrew eventueel hier ook gebruik van maken mocht diegene iets niet vertrouwen!
                        Ik denk dat het idee van een vrijgave is dat die knoppen op een vaste plek zitten, en de artiesten alleen de knoppen kunnen bedienen (en dus de effecten inschakelen) als iedereen in een veilige positie is.
                        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Martijn de Groot
                          • Mar 2005
                          • 189

Beste Mirabilandia

Het is al eerder gemeld, de veiligheidsvoorschriften in Nederland voor het gebruik van laser(met name op podia) is te vinden op http://www.arbopodium.nl, tevens geeft dat ook regels voor pyrotechniek en vuurwerk.
                          Mocht je dat te weinig regels vinden, draai de zaak eens om, kijk wat er gebeurt als het fout gaat: bel een letselschade-advocaat met jouw vraag, zeker weten dat je regels gaat vinden.

Succes.
                          Martijn de Groot
                          Last edited by Martijn de Groot; 17-08-11, 20:06.
                          wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• ljanton
                            • Sep 2003
                            • 373

Artiesten in een veilige positie? Uit ervaring weet ik dat er bij bepaalde producties, de regiekamer rechtstreeks in het in-ear monitor systeem zegt "oppassen *naam artiest*, over 6 sec. vlam rechts van jou" ... Plus markeringen op podium. Dit zijn wel shows die ingeoefend zijn en dus heel de crew/muzikanten perfect weten welke vlam waar in het nummer zit etc... De live-feed in de oortjes is als begeleiding wanneer de artiest in volle actie eventjes vergeet waar te staan... Tot hiertoe ging het nooit fout.

Comment

• Matthes
                              • Sep 2011
                              • 1

Hallo allemaal, ik volg de discussie en heb er zo mijn idee over dus bij deze.

Ik heb zelf in Nederland met vlammen getourt en ze vaak genoeg afgestoken.

Over regels kunnen we heel lang discussie voeren. Het gaat om de verantwoordelijke die ze afsteekt. Persoonlijk deed ik het vanuit de coulisse met vrij zicht op het podium. Als ik even van het podium weg ging altijd noodstop en sleutel mee nemen. (bijvoorbeeld in de pauze). Dit omdat je geen enkele stagiaire of iets dergelijks kan vertrouwen.

Wat verzekering betreft is dit voor een kleine zelfstandige niet te doen. Volgens mij zijn er in Nederland weinig verzekeringsmaatschappijen die dit willen verzekeren. Verder is het nog zo, dat als er iets gebeurt de verzekering altijd gaat kijken of het vak- of onkundig gebruikt is.

Afplakken op het podium of bespreken met artiesten is altijd verstandig, maar wees bewust dat als artiesten in een show zitten ze zich niet of nauwelijks bewust van het gevaar van vuur.

Neem verantwoording kijk bij iedere situatie of het kan en veilig is. Kijk altijd omhoog of er doeken/slingers/zeilen of speigelbollen hangen. Kijk waar de brandhaspel en brandblusser hangt. Ga altijd van het ergste uit.

Verder moet van het effect genieten maar neem je verantwoording!

Comment

• dance-g
                                • Feb 2013
                                • 3

ik gebruik ook deze vlammenwerpers deze geven ongeveer een vlam van 1,5 meter boven de machine
                                er gaan een soort spuitbusjes in waar je zo'n 40 a 50 keer een vlam mee kan spuiten
                                ze kunnen op dmx en op stroom werken
                                ik gebruik ze alleen nog maar op 220v schakelaar dus stroom erop en dan een vlam
                                omdat ik merkte dat soms de klep open blijf staan op dmx
                                en bedien ze alleen op het podium zelf zodat ik zicht op de machines heb en mensen kan waarschuwen
                                na de vlamen de stekker eruit trekken bij de haspel en het is realitief veilih te noemen
                                wel altijd brandblussers en blusdeken in de buurt houden in het zicht
                                en de mensen die ze bedienen altijd een keertje laten oefenen met een brandblusser spuit er maar een keer eentje leeg dat is de beste leerschool

Comment

Working...