switchpack ertussen lijkt me geen goed idee, gezien de meeste apparaten op vloeistof werken en moeten voorverwarmen.
Veiligheid lasers en vlammenwerpers
Collapse
X
-
Comment
-
Een grote doos is denk ik niet erg slim. Dat kan alleen maar weer vragen opwekken wat het nou precies is.
Echter, het idee in de onderstaande quote vind ik ook een goed idee. Ik ga eens kijken of dat werkt!
En ja, ik ben een fan van pretparken.
De variant die met vloeistof werkt (ipv met gas) moet echter wel druk opbouwen vooraf. Gebruik dat soort spul vooral zoals het bedoeld is!
Daarnaast valt er weinig aan een switchpack aan te sturen als je DMX sturing bijvoorbeeld over de zijk gaat. Een betere oplossing lijkt me [FOTO]Comment
-
Ik heb liever extra veiligheid, als te weinig veiligheid. Graag zou ik de vlammenwerpers niet alleen DMX, maar ook 230v willen kunnen afsluiten als er iets gebeurd.
Echter, het idee in de onderstaande quote vind ik ook een goed idee. Ik ga eens kijken of dat werkt!
En ja, ik ben een fan van pretparken.
En over die parken. Stomme vraag eigenlijk met zo`n nicknameBekend met TP?
Comment
-
Ja, ik ben met TP bekend en heb ook mijn eigen vrij bekende site (ik noem geen url om te zorgen dat ik geen reclame maak), waardoor ik vrij veel contact met parken heb. Zo hoor ik ook vaak wat over shows; wat wel en niet mag etc.Comment
-
Ik vind het een goed idee dat de artiesten op het podium ook een noodstop hebben. Dus nee, ik denk dat ik hem niet omleg.
Ja, ik ben met TP bekend en heb ook mijn eigen vrij bekende site (ik noem geen url om te zorgen dat ik geen reclame maak), waardoor ik vrij veel contact met parken heb. Zo hoor ik ook vaak wat over shows; wat wel en niet mag etc.
En vrij bekende site, dan heb ik denk ik een idee wie jij bentComment
-
Ik wil me vooral bezig houden met de buiten evenementen. Binnen wil ik ze eigenlijk het liefst niet gebruiken. Echter, is het in een gebouw dat voldoet aan de gestelde eisen van mij (zie enkele posts terug), dan is het bespreekbaar in overleg met de brandweer.Comment
-
Iemand die de show kent op/bij het podium een vrijgave knop geven,geen vrijgave,geen vlam.
Idee hierachter is dat je bij een noodstopsituatie eigenlijk al te laat bent.Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.Comment
-
Een noodstop op het podium is dus niet als veiligheidskanaal of iets dergelijks, maar een extra hulp om eventuele dingen te voorkomen. Zo kan iemand van de stagecrew eventueel hier ook gebruik van maken mocht diegene iets niet vertrouwen.
Ondertussen heb ik twee vlammenwerpers aangeschaft en uitgetest. Het voelt snel al veilig aan; ze produceren nette, en constante vlammen en werken prima. Echter blijf ik me bedacht op het feit waar ik mee 'speel'. Daarom wil ik nog kijken naar een soort baseplates voor extra stevigheid, en naar het gebruik maken van een switchpack als veiligheidskanaal.
Een ding is zeker: het is een waanzinnig effect om te zien!Comment
-
Het idee van een vrijgave heb je al bij het veiligheidskanaal. Op dit moment zorg ik dat de tafel altijd op blackout staat én de fixture uit is. Als dit aan is geef je hem dus in principe pas vrij.
Een noodstop op het podium is dus niet als veiligheidskanaal of iets dergelijks, maar een extra hulp om eventuele dingen te voorkomen. Zo kan iemand van de stagecrew eventueel hier ook gebruik van maken mocht diegene iets niet vertrouwen!First make it work, then make it look pretty!Comment
-
Beste Mirabilandia
Het is al eerder gemeld, de veiligheidsvoorschriften in Nederland voor het gebruik van laser(met name op podia) is te vinden op http://www.arbopodium.nl, tevens geeft dat ook regels voor pyrotechniek en vuurwerk.
Mocht je dat te weinig regels vinden, draai de zaak eens om, kijk wat er gebeurt als het fout gaat: bel een letselschade-advocaat met jouw vraag, zeker weten dat je regels gaat vinden.
Succes.
Martijn de GrootLast edited by Martijn de Groot; 17-08-11, 20:06.wat beweegt mensen die licht bewegen?Comment
-
Artiesten in een veilige positie? Uit ervaring weet ik dat er bij bepaalde producties, de regiekamer rechtstreeks in het in-ear monitor systeem zegt "oppassen *naam artiest*, over 6 sec. vlam rechts van jou" ... Plus markeringen op podium. Dit zijn wel shows die ingeoefend zijn en dus heel de crew/muzikanten perfect weten welke vlam waar in het nummer zit etc... De live-feed in de oortjes is als begeleiding wanneer de artiest in volle actie eventjes vergeet waar te staan... Tot hiertoe ging het nooit fout.Comment
-
Hallo allemaal, ik volg de discussie en heb er zo mijn idee over dus bij deze.
Ik heb zelf in Nederland met vlammen getourt en ze vaak genoeg afgestoken.
Over regels kunnen we heel lang discussie voeren. Het gaat om de verantwoordelijke die ze afsteekt. Persoonlijk deed ik het vanuit de coulisse met vrij zicht op het podium. Als ik even van het podium weg ging altijd noodstop en sleutel mee nemen. (bijvoorbeeld in de pauze). Dit omdat je geen enkele stagiaire of iets dergelijks kan vertrouwen.
Wat verzekering betreft is dit voor een kleine zelfstandige niet te doen. Volgens mij zijn er in Nederland weinig verzekeringsmaatschappijen die dit willen verzekeren. Verder is het nog zo, dat als er iets gebeurt de verzekering altijd gaat kijken of het vak- of onkundig gebruikt is.
Afplakken op het podium of bespreken met artiesten is altijd verstandig, maar wees bewust dat als artiesten in een show zitten ze zich niet of nauwelijks bewust van het gevaar van vuur.
Neem verantwoording kijk bij iedere situatie of het kan en veilig is. Kijk altijd omhoog of er doeken/slingers/zeilen of speigelbollen hangen. Kijk waar de brandhaspel en brandblusser hangt. Ga altijd van het ergste uit.
Verder moet van het effect genieten maar neem je verantwoording!Comment
-
ik gebruik ook deze vlammenwerpers deze geven ongeveer een vlam van 1,5 meter boven de machine
er gaan een soort spuitbusjes in waar je zo'n 40 a 50 keer een vlam mee kan spuiten
ze kunnen op dmx en op stroom werken
ik gebruik ze alleen nog maar op 220v schakelaar dus stroom erop en dan een vlam
omdat ik merkte dat soms de klep open blijf staan op dmx
en bedien ze alleen op het podium zelf zodat ik zicht op de machines heb en mensen kan waarschuwen
na de vlamen de stekker eruit trekken bij de haspel en het is realitief veilih te noemen
wel altijd brandblussers en blusdeken in de buurt houden in het zicht
en de mensen die ze bedienen altijd een keertje laten oefenen met een brandblusser spuit er maar een keer eentje leeg dat is de beste leerschoolComment
Comment