Licht op geluid (Time code?)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stephan12345
    • Aug 2008
    • 99

Licht op geluid (Time code?)

Goede avond,

Ik ben nu al een tijdje rond aan het zoeken maar denk dat ik de verkeerde benaming ervoor heb of verkeerde trefwoorden gebruik.

Ik wil me gaan verdiepen in endshow's oftewel, Je hebt een nummer wat gekozen word door het festival zelf, en daar ga je je licht op programmeren.
    Vaak ook vuurwerk(als dat aanwezig is op het festival).
    Maar hoe word dit gedaan? en zijn er programma's voor die gewoon op windows werken.
    Ik heb het liefst een programma wat lijkt op Dashlight 3D.
    Ik wil dus ook in 3d kunnen zien wat er daadwerkelijk gebeurt.
    Het gaat voornamelijk over de mh's die ik dan wil programmeren. geen theater gebeuren maar voor festival's.

Is hier een of ander programma voor. Ik heb nog helemaal geen rand apparatuur.

En dan komt mijn volgende vraag, als er iets is waar ik mee vooruit kan om te leren, en het is me ook daadwerkelijk gelukt om iets te maken. is het dan mogelijk om het uit te voeren met een SGM scan commander 24?

Met vriendelijk groet,
    Stephan

ps. is er iets niet duidelijk of moet ik uitgebreider zijn. Vragen!
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

Je hebt nodig:

Een lichtsturing met SMPTE ingang
    Een geluid/video-speler met SMPTE generator/uitgang
    Een visualizer, zoals WYSIWYG, Capture Polar, Light Converse, etc.

Als je die onderdelen los van elkaar begrijpt en kunt gebruiken, ben je een heel eind.
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• stephan12345
      • Aug 2008
      • 99

Originally posted by JeroenVDV
      Je hebt nodig:

Een lichtsturing met SMPTE ingang
      Een geluid/video-speler met SMPTE generator/uitgang
      Een visualizer, zoals WYSIWYG, Capture Polar, Light Converse, etc.

Als je die onderdelen los van elkaar begrijpt en kunt gebruiken, ben je een heel eind.
      Oke, maar ik wil eerst beginnen met het computer gebeuren. of ik het daadwerkelijk wel iets vind. dus ga nog geen rand apparatuur aanschaffen.
      Ben nu dus alleen nog maar opzoek naar een programma waarmee ik het kan maken? en dat zijn zoals ik begrijp uit je bericht, WYSIWYG, Capture Polar en Light Converse, onderanderen..

Comment

• AJB
        • Jul 2003
        • 2289

Zoals gezegd wil jij een show maken op TimeCode. Hiervoor is SMPTE het meest gebruikt, maar ook MIDI-timecode is een prima oplossing.

Je kunt gratis downloaden:

- GrandMA OnPC
        - GrandMA 3D

Gratis, werkend en met 3D. Sterker nog: zodra je in real-life wilt gaan werken, kun je de show in een echte tafel openen, SMPTE aansluiten and off you go!

Have fun: MA Lighting
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• stainz
          • Sep 2009
          • 609

@AJB

Leuke tip, werk regelmatig met een gMA1 Ultra Light, als operator/lightjockey zijnde maar wil meer leren van de tafel, dat lukt nu leuk met dit programma (het maken van chases etc.) maar kan je nu ook onPC verbinden met 3D en dan op je scherm zien wat je eigenlijk doet met je gMA?

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

als je het eens wil proberen en wat wil verdiepen kun je DAS-light downloaden en daar eens mee gaan knutselen.

Dit is een programma met allerlei geinige dingen waaronder een visualisatie deel. Om het te laten werken met licht moet je een dongel kopen. (usb naar DMX) Maar om gewoon ermee te oefenen is het gratis.

Daar kun je ervaring opdoen met fixtures aanmaken. Plaatsing en beweging. Adressering. Enz

Dan kun je met de vragen die je daaruit krijgt eens lekker gaan lezen op het forum.
            lekker belangrijk!

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Originally posted by stainz
              @AJB

Leuke tip, werk regelmatig met een gMA1 Ultra Light, als operator/lightjockey zijnde maar wil meer leren van de tafel, dat lukt nu leuk met dit programma (het maken van chases etc.) maar kan je nu ook onPC verbinden met 3D en dan op je scherm zien wat je eigenlijk doet met je gMA?
              Yeszz: je kunt je OnPC verbinden met MA3D en hier je show mee preppen. Ideaal is dan wel om 2 schermen te hebben: anders moet je steeds van view wisselen om te zien wat je doet.

Ook mogelijk: op locatie je UltraLight aan de 3D hangen en daarmee programmeren.
              Arvid Buit

Comment

• @lex
                • Jul 2006
                • 1087

Dus je wilt endshows geregiseerd gaan programmeren maar geen geld uitgeven aan randapparatuur. Dan is mijn tip:

Visualiseer het allemaal in je hoofd. Draai het nummer en bepaald met een stopwatch in lapmodus welke tijden je wilt gebruiken. Ga aan de hand daarvan bedenken wat je wilt laten zien. Programmeer vervolgens zoveel mogelijk van je conventioneel licht en wellicht ook al een deel van je RGB licht. Op de dag zelf moet het dan nog mogelijk zijn om je bewegend licht daarbij te programmeren.

@lex
                Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Waarom geven mensen tips over stopwatches en DAS-light, terwijl alle profi-materialen gratis downloadable zijn?

Daarin kun je timecode programmeren (zowel midi als smpte), bewegend licht etc. programmeren EN visualiseren...

Nou ja: just wondering
                  Arvid Buit

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

als de poster van de vraag praat over "het liefst te realiseren met een SGM scan commander 24"

Dan praat je niet over inleren op de demo's van profi software. Daar zit het budget later waarschijnlijk niet. Vandaar.
                    lekker belangrijk!

Comment

Working...