mac 600 of mac 250 wash

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cornedure
    • Jul 2002
    • 230

    #16
    Belangrijke vraag: verkopen ze de oude 600, of de 600 NT?

    Indien de 600 NT, dan zou ik daarvoor gaan. CMY mixing gebeurt in de Mac 600 NT via "vlaggen", geen wielen zoals in de Mac 600. En die wielen zijn nogal fragiel. Indien over de Mac 600 (oude versie) gesproken wordt, gewoon voor de 250 Wash of de Robe Colorwash 250AT opteren. Die laatste heeft nog een zoom extra.

    Voorts kun je kijken naar de photometrics van resp. Mac 250 Wash en Mac 600 NT, zie de volgende 2 links:

    Mac 250 Wash: http://www.martin.com/spec/photometfull.asp?product=710
    Mac 600 NT: http://www.martin.com/spec/photometfull.asp?product=187

    Uit deze photometrics blijkt dat de 600 op alle vlakken beter scoort, zodat je meer lichtopbrengst hebt mét een bredere bundel bij de Mac 600 NT. Dit is natuurlijk niet verwonderlijk gezien de veel hogere lampwattage dan de 250 Wash. Voorts is de CRI index (kleurreproduceerbaarheid) van de MSR 575/2 lamp beter dan de MSD 250/2. Daarenboven is de MSD 250/2 lamp een 8500K-lamp, dus véél te blauw voor mooie dieprode kleuren. Nu, dieprood is sowieso een probleem voor CMY.

    Wat pleit er nu in het voordeel van de 250 Wash?
    [LIST][*]Tilt Lock: zeer gemakkelijk voor opbergen in de flightcase[*]Goedkopere lamp met langere levensduur[*]Voor fuiven: 8500K lamp, ziet er veel feller uit.[*]Voor fuiven: snelle beweging (alhoewel, voordeel?)[*]Voor fuiven: Snellere shutter/strobe bij de 250.[*]16 Bit CMY, dimmer[/LIST]
    Maar inderdaad: huur ze allebei eens naast elkaar en vergelijken maar op alle mogelijke vlakken.

    @Bob Verbist: "Mac 250 kan beter gericht worden" en "[Mac 250 Wash] Is mss maar de helft aant wattage maar heeft idd wel een beter lichtopbrengst." Huh (voor beide commentaren)? Uitleg?

    Comment

    • cornedure
      • Jul 2002
      • 230

      #17
      Originally posted by Tom van Kameren
      Hij wordt veel gebruikt = het is (ook) betaalbaar voor de budget bedrijven, en mensen die geen fatsoenlijk licht willen/kunnen huren gaan voor budget oplossingen, en dat gaat ten koste van kwaliteit.
      Hier reageer ik nogal allergisch op. Geen fatsoenlijk licht? Budget oplossing? Durf jij Martin in hetzelfde schuitje te steken als Showtec e.d.? En waar zit Robe dan? Alsjeblieft, onderbouw tenminste je commentaar.

      Comment

      • kristofb
        • Sep 2006
        • 91

        #18
        thx cornedure, aan deze uitleg heb ik wat aan. Zal vd week eens gaan rondsurfen waar ik de vergelijking van de toestellen kan maken.

        Comment

        • MEEO Licht en Geluid
          • Nov 2005
          • 950

          #19
          Uiteraard spreek ik ook over de 600 NT.

          @ Tom, no offence maar:
          Zelfs Showtec maakt nette spotjes, ze zijn alleen gemaakt van nogal brakke materialen waardoor ze nauwelijks voorkomen in de verhuur wereld (op uitzonderingen na natuurlijk).

          Ik ben zelf ook geen Martin fan. Je betaald super veel voor wat je daadwerkelijk krijgt. Echter de 'oude' Martin spullen, daar ben ik nog wel enthousiast over. De 500 en 600 zijn oud, maar ik vind het nog steeds spots die mee kunnen met de techniek van vandaag, ook al zijn er veel meer alternatieven op de markt.

          Ik zie dat de TS wil gaan voor tweedehands koppen? Kijk dan zeker na of de kabelbomen etc van beide yokejes nog goed zijn!
          MEEO Audio Licht Rigging,
          Mark van der Werff
          Groningen

          Comment

          • Tom van Kameren
            • Oct 2006
            • 57

            #20
            Originally posted by cornedure
            Durf jij Martin in hetzelfde schuitje te steken als Showtec e.d.? En waar zit Robe dan? Alsjeblieft, onderbouw tenminste je commentaar.
            Showtec maakt alleen maar troep. Martin probeert zich ook in het professionele segment te settelen. Maar het zijn voor het geld geen goede apparaten. Dan zit je met robe voor praktisch hetzelfde geld (volgens mij tegenwoordig een tikkeltje duurder) met een veel stabielere en betere spot. En dit alles kan ik alleen maar onderbouwen met ervaring. De laatste was een aantal weken terug in de veltins arena (schalke '04). Een rig met enkel Martin waarvan mac 2000 prof, 2000 wash (front), mac 600 mac 550. Het werkte gewoon niet met elkaar, shutters die stuk waren, cmy die op zich liet wachten, dimmers die allemaal een ander tempo hebben. Ik ben er dan sindsdien ook helemaal klaar mee... De dag erop, een kleinere gig met enkel robe 700 spot/wash. Helemaal prima, hoeveelheid/merk/wattage goed op het evenement afgestemd.

            Maar nu wordt het offtopic over verschillende merken. De TS vraagt advies tussen 250 wash en 600. Dan is voor mij de keuze snel gemaakt... en daar geef ik dan ook een advies in.
            Tom Spaan
            StoreQ operating

            Comment

            • PeterZwart
              • Jan 2008
              • 402

              #21
              Originally posted by Tom van Kameren
              Showtec maakt alleen maar troep. Martin probeert zich ook in het professionele segment te settelen. Maar het zijn voor het geld geen goede apparaten. Dan zit je met robe voor praktisch hetzelfde geld (volgens mij tegenwoordig een tikkeltje duurder) met een veel stabielere en betere spot. En dit alles kan ik alleen maar onderbouwen met ervaring. De laatste was een aantal weken terug in de veltins arena (schalke '04). Een rig met enkel Martin waarvan mac 2000 prof, 2000 wash (front), mac 600 mac 550. Het werkte gewoon niet met elkaar, shutters die stuk waren, cmy die op zich liet wachten, dimmers die allemaal een ander tempo hebben. Ik ben er dan sindsdien ook helemaal klaar mee... De dag erop, een kleinere gig met enkel robe 700 spot/wash. Helemaal prima, hoeveelheid/merk/wattage goed op het evenement afgestemd.

              Maar nu wordt het offtopic over verschillende merken. De TS vraagt advies tussen 250 wash en 600. Dan is voor mij de keuze snel gemaakt... en daar geef ik dan ook een advies in.

              't is ook wel afhankelijk van hoe goed je ze onderhoudt..

              ik ken hier enkele bedrijven uit de buurt die ze hebben staan. en die werken inprinciepe altijd perfect.. komt ook omdat ze goed worden onderhouden..
              Groeten fan 'n gek ut Fryslan

              Comment

              • mustang1
                • Sep 2006
                • 94

                #22
                De discussie welk merk beter is is al meerdere malen herhaald op dit forum, daar ga ik me dus niet meer mee bezig houden.

                Wat wel een feit is waar hier niemand bij stilstaat is dat de mac 600 sinds 1997 op de markt is en nog steeds in het assortiment zit bij Martin. Ook is het de meest gebruikte wash ter wereld. Ondanks de wat trage bewegingen en de geluiden doet deze ouwe rammelbak nog steeds wat er van hem verwacht wordt. Met gedegen onderhoud en zuinig met je spul omgaan kun je er nog heel veel plezier van hebben.

                Wil je voor de komende jaren niet al te duur uit zijn in onderhoud dan kun je toch beter voor de kleinere en nieuwere washes gaan, die 600's hebben natuurlijk ook niet het eeuwige leven.

                Wat waarschijnlijk niemand weet is dat die 600NT op de markt gebracht is omdat men de gewone 600 niet op de amerikaanse markt mocht verkopen door een patentenkwestie en ze daarom bij Martin een vlaggensysteem voor de 600 ontwikkeld hebben zodat ze onder de naam 600NT de spot toch konden verkopen.

                Van die 600NT zijn er inderdaad twee versies: de E-NT en de NT, de E versie heeft een elektronische ballast en daaraan gekoppeld een elektronische starter en de NT heeft een magnetische ballast plus een magnetische starter. Het licht van de E versie is wat warmer als de magnetische versie en daarbij is de magnetische versie een stuk zwaarder. Voor de rest zijn alle componenten gelijk aan elkaar, al heeft de E versie een extra fan in de base.

                Vroeger hoorden de Mac 250, Mac 250+ en Mac 300 bij elkaar als set, nu is het de aan de opvolgers Mac 250 Krypton, Mac 250 Entour en Mac 250 Wash.

                Het verschil tussen een krypton en een entour: de entour heeft een vast gobowiel en een andere lens, plus een andere goboset in het roterende gobowiel. De krypton moet een tilit lock missen die de entour daarentegen wel heeft.

                En die 250 Wash is de opvolger van de Mac 300, zij het dat er veel meer licht uit komt door het gebruik van een glazen parabool.
                Mooi spul, he?

                Comment

                • moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

                  #23
                  De vraag is: mac600 of 250 wash.

                  Mensen die denken dat een uiteenzetting over hun slechte ervaringen met dito onderhouden apparatuur hier een plaats dient te moeten krijgen ga ik teleurstellen, name bashing doe je maar aan de bar, discussiëren vraagt naast enig niveau ook een bepaalde vorm van vaardigheid in het plaatsen van een relevant inhoud in een bericht.

                  Lang verhaal, wie de schoen past trekke hem aan, we gaan verder on topic, off topic reacties gaan zonder pardon de prullenbak in.
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                  Comment

                  • Tom van Kameren
                    • Oct 2006
                    • 57

                    #24
                    Originally posted by moderator
                    De vraag is: mac600 of 250 wash.

                    Mensen die denken dat een uiteenzetting over hun slechte ervaringen met dito onderhouden apparatuur hier een plaats dient te moeten krijgen ga ik teleurstellen, name bashing doe je maar aan de bar, discussiëren vraagt naast enig niveau ook een bepaalde vorm van vaardigheid in het plaatsen van een relevant inhoud in een bericht.

                    Lang verhaal, wie de schoen past trekke hem aan, we gaan verder on topic, off topic reacties gaan zonder pardon de prullenbak in.
                    Een discussie is gebaseerd op ervaringen en meningen(ik vind). Feiten kun je ook op de website vinden.
                    Tom Spaan
                    StoreQ operating

                    Comment

                    • moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5950

                      #25
                      Relevante argumenten zijn uiteraard welkom, vermelden dat je alle materialen van een merk bagger vindt is niet meer dan stoerdoenerij van kleine kinderen.
                      On topic? lijkt me de beste manier van discussie voeren, mocht je nadere toelichting willen dan nodig ik je van harte uit om me te mailen.
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                      Comment

                      • R. den Ridder
                        • Sep 2000
                        • 1500

                        #26
                        Mac 250 wash nergens in de verhuur? zie ze toch met enige regelmaat vorobij komen en volgens mij heeft purple er een schuur vol van staan. maargoed.

                        Als de prijsverschillen klein zijn, ga dan voor de 250 wash, die zal zeker in een betere staat zijn en is dan wel nieuw inderdaad wat aan de prijzige kant (bruto) maar doet wat van hem verwacht mag worden. voor klussen is het lichte gewicht en het lagere wattage een voordeel als je veel in tenten werkt of aan aggregaten hangt, ondanks de opmerkingen over het rood vind ik dit best bruikbaar.

                        De mac 600 is daarentegen wel een tank. heb er in onderhoud gehad van 15 jaar oud die 10 jaar lang 200 dagen achter elkaar 10 uur per dag draaiden, en die gingen gewoon door. ondanks schade her en der.
                        dit kan ook een nadeel zijn bij 2dehands kopen, ze zijn zo goed gebouwd dat wanneer ze beginnen te slijten ze ook echt helemaal gaar zijn.

                        Hetzelfde geld voor motoren uit de '60s (als voorbeeld) engelse motoren kregen snel kuren en belandden vaak ergens in een schuur om 30 jaar later relatief makkelijk opgeknapt te kunnen worden, de honda's etc. bleven rijden waardoor ze ergens eind jaren 70 volledig gaar werden opgeruimd. daardoor kan het dus zijn dat het duurder is een japanner op te knappen vanwege zo veel kapotte onderdelen. (maargoed, back on topic, ik hou van metaforen).

                        als je toch zit te denken aan 2dehands de wat zwaardere types, in duitsland (ebay) kom je ook vaak clay paky stage colors tegen, ook erg mooi materiaal voor vaak minder dan mac600's.

                        Comment

                        • mustang1
                          • Sep 2006
                          • 94

                          #27
                          15 jaar kan niet, ze zijn pas sinds 1997 op de markt...

                          Enne, waar haal je dat verhaal over die 10 jaar en tweehonderd dagen vandaan????

                          Overigens heeft die andere paarse schuur er ook nog ongeveer 400 in de verhuur dus dat bijhuren komt wel goed.
                          Mooi spul, he?

                          Comment

                          • partydrivein
                            • Jul 2008
                            • 389

                            #28
                            Ik zou voor de 250 wash gaan,

                            Met die 600 sjouw je jezelf een breuk en zijn langzamer, de 250 heb je in mijn ogen veel meer aan.
                            Er staat een paar post's terug al een heel lijstje over sneller, nauwkeuriger etc.

                            Ik ben in de verhuur die 250 al veel vaker tegengekomen, haast elk bedrijf heeft ze wel liggen.
                            Nieuwer dus over een tijdje zul je de onderdelen van deze spot beter kunnen krijgen als die van de 600, aangezien je met een budget zit, schrijf je ze niet zo snel af lijkt mij.
                            Last edited by moderator; 21-07-09, 21:34. Reason: off topic verwijderd
                            deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

                            Comment

                            • stekelvarke
                              • Dec 2004
                              • 1062

                              #29
                              Mac 250 Wash als ik moest kiezen.

                              Lichtopbrengst is zeker niet slecht, minder stroomverbruik, lichter, wellicht in betere staat dan de 600's, sneller en waarschijnlijk nog langer nieuw of 2e hands te krijgen al hangt dat af van hoelang Martin nog door gaat gaan met de productie van deze oer-movinghead of er een 2e generatie movinghead in de plaats van de 600 komt als wash voor de 575 krypton.
                              exit night into LIGHT

                              Comment

                              • CoenCo
                                • Feb 2005
                                • 230

                                #30
                                Er komt binnenkort een upgrade/conversie voor de mac250Wash naar Mac250BEAM. Je krijgt dan een soortgelijke straal en lens als de clay-packy alpha Beam.

                                Hier is alvast een filmpje van de installatie van de kit:
                                YouTube - Martin Professional launches the new MAC 250 Beam

                                Comment

                                Working...