verschil voorprogramma en hoofdact

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lichtpuntje
    • Sep 2003
    • 79

Zover ik weet is het voorprogramma een uitgeklede versie van de show die je met de hoofdact draait. Er wordt altijd wel iets achter de hand gehouden om de hoofdact net iets specialer te maken. Dat kan gaan van een simpel aircraft-setje tot aan het niet gebruiken van intelligent licht/led-walls...
    Deze manier vind ik alleen kunnen wanneer er een specifiek optreden is van de hoofdact. Als er sprake is van een festival, vervallen de termen hoofdact en voorprogramma m.i. een beetje. Er is natuurlijk wel verschil in de acts, maar ik heb het idee dat je niet echt een show 'opbouwt' tijdens een festival. Dan kun je beter bij elke act rustig beginnen en dan helemaal losgaan (of juist weer niet)...
    Al met al leuke discussie...

Gr. Thomas
    dus...

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

Ik heb een stelregel.

Als ik de PA huur, de PA uitbetaal, het langste speel van de avond. Met mijn band.... Dan gaat de PA bij inprik, Dj en karaokeacts dus niet harder of met meer bas dan mijn band. Punt. Ik draag niet alle kosten om in de pauze de hoogtepunten qua techniek-intensiteit aan een inprikker over te laten.

Dat klinkt egoistisch maar dat is het dan ook. Pauseacts bied ik wel aan tegen betaling mee te doen in de totaaltechniek. Overigens, inprikkers tussen de acts door zijn bij ons gratis. Die moeten maar op kwaliteit de show stelen niet op meters in het rood en loudnessknoppen.

Dus eerlijk antwoord. Ja niet alle acts zijn gelijk op een avond. Money talks, bullshit walks.
      Als mijn band aan de laatste nummers begint gaan alle registers pas open, en daar werken wij doelbewust naartoe. Soms schelden de DJ's en karaokesterren wel eens dat het ^%$#&^%$-harder moet en &$#%$# meer bas. Maar daar heb ik serieus maling aan.
      lekker belangrijk!

Comment

• Big Bang
        • Apr 2008
        • 652

In geval van een band welke geboekt is en de techniek meeneemt zal het er ook vanaf hangen of het voorprogramma een eigen tech bij zich heeft. De tech van de hoofdact zal de hoofdact altijd beter kennen en beter voorbereid zijn op climax momenten e.d. dan het voorprogramma. Maar ook de opbouw van de avond speelt een rol. Wanneer je bij het voorprogramma al alles opengetrokken hebt dat valt er voor de hoofdact minder opbouw in het geheel te brengen.
        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• partydrivein
          • Jul 2008
          • 389

Al ben ik nog niet zo lang bezig de dingen die ik heb gedaan deed ik zo.

inderdaad alles vooraf progameren natuurlijk.

tijdens het voorprogamma gebruikten we de "grote" effecten niet zoals de blinders en de scans (had liever movingheads gehad maar de band kon niet meer huren voor deze release party.

de scans stonden echter wel aan maar gebruikten we meer als parren ze stonden alleen stil zo kreeg het podium wel die diepte.

pas toen de hoofdact begon kwamen we met die effecten en gingen de scans pas bewegen.

dus geef je lichtshow nog niet weg in het begin!
          je kunt inderdaad wel al wat combinaties uitproberen.

ik heb nu maar 1 gig genoemd maar dit doe ik natuurlijk overal
          deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

Comment

• voederbietel
            • Feb 2005
            • 197

Leuk onderwerp!

dit is mijn idee hierover:

je hebt 2 verschillende manieren:

1. als ik daar op lokatie ben in doe het operator werk van beide bands(voor en hoofd-act) ga ik bij het voorprogramma nog niet los, je bouwt gedurende de avond je show op.
            2. kom ik op lokatie als operator van de eerste act (voor programma) bouw ik in dat uur(of hoelang ze ook spelen) ook een show op maar knal ik de laatste minuten wel, ik wil voor mijzelf het gevoel hebben dat ik weer iets gaafs heb neergezet en ga ik mij dus niet inhouden wanneer mijn tijd erop zit... hier geld wel een uitzondering op:
            Als de andere operators nog wel een aardige tijd moeten ga je niet alles eruit halen wat er in zit anders ga je elkaar in het vaarwater zitten(mits dit in een leuke samenwerking gaat....)
            confetti shooters en andere grote effecten horen bij de knaller van de avond (hoofd-act, prijsuitreiking o.i.d.) en houd ik dus zoveel mogenlijk daarvoor gereserveerd(zitten deze niet in jouw tijdvak of takenpakket gebruik je ze niet.

Correct me if im wrong..
            Met vriendelijke groet,

Frans Jansen

Comment

• sky-line
              • Feb 2004
              • 34

met dank voor de gekregen info.

Comment

• PeterZwart
                • Jan 2008
                • 402

Originally posted by voederbietel
                Leuk onderwerp!

dit is mijn idee hierover:

je hebt 2 verschillende manieren:

1. als ik daar op lokatie ben in doe het operator werk van beide bands(voor en hoofd-act) ga ik bij het voorprogramma nog niet los, je bouwt gedurende de avond je show op.
                2. kom ik op lokatie als operator van de eerste act (voor programma) bouw ik in dat uur(of hoelang ze ook spelen) ook een show op maar knal ik de laatste minuten wel, ik wil voor mijzelf het gevoel hebben dat ik weer iets gaafs heb neergezet en ga ik mij dus niet inhouden wanneer mijn tijd erop zit... hier geld wel een uitzondering op:
                Als de andere operators nog wel een aardige tijd moeten ga je niet alles eruit halen wat er in zit anders ga je elkaar in het vaarwater zitten(mits dit in een leuke samenwerking gaat....)
                confetti shooters en andere grote effecten horen bij de knaller van de avond (hoofd-act, prijsuitreiking o.i.d.) en houd ik dus zoveel mogenlijk daarvoor gereserveerd(zitten deze niet in jouw tijdvak of takenpakket gebruik je ze niet.

Correct me if im wrong..
                Hier sluit ik mij volledig bij aan, ik vind dat ie de spijker op z'n kop slaat..
                Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

Working...