Graag even jullie mening : Wordt er qua lichtshow een onderscheid gemaakt tussen een voorprogramma en de hoofdact? Indien ja, op welke manier doen jullie dit. Met dank voor de reacties.
verschil voorprogramma en hoofdact
Collapse
X
-
In ons poppodium is het niet gebruikelijk om verschil qua licht te gebruiken. Dit komt ook mede doordat wij alleen parren gebruiken. Wat wel gebeurd, is dat de "rookies" het voorprogramma doen en de oudgediende de hoofdact, tenzij er uiteraard een eigen lichttech bij is.
Ik heb wel een x het voorprogramma van Blof gedaan, toen mocht ik alleen het conventionele licht gebruiken, bewegend licht was alleen voor Blof. -
Het heeft in deze stelling weinig met meningen van doen. Maar alleen met feiten.
Ik kan je met zekerheid zeggen dat de hoofdact nooit een kleinere lichtshow gebruik dan het voorprogramma. Het verschil zit hem in:
-Festival
-Concert
Bij een festival is altijd een headliner in het programma. Maar bij optredens van andere acts wordt vaak de volledige belichting gebruikt. Wel is er de kans dat de eisen/verzoeken voor fixtures of consoles van de headliner worden doorgevoerd in het lichtplan. Grote bands hebben vaak zelf nog lampen bij, die bij de aanwezige lichtshow geplaatst worden.
Bij een concert met een voorprogramma, en dan hebben we het niet over een buurtcentrum met parren. Maar een gerenomeerd poppodium of voetbalstadion. Daar zul je altijd zien dat het voorprogramma maar een gedeelte gebruikt van het aanwezige licht. Of er wordt verschil gemaakt dmv doeken waarmee je maar een gedeelte van het podium gebruikt of videowalls die nog op zwart staan.
Ik neem aan dat je zelf weleens naar een concert of festival bent geweest en dit geconstateerd hebt.
Grtz, TomTom Spaan
StoreQ operatingComment
-
Ik zie het vrij simpel. Spul wat er standaard hangt mag iedereen gebruiken. Dingen die speciaal op aanvraag ingehangen worden kunnen alleen gebruikt worden na overleg met de aanvrager, zelfde voor spul wat de betreffende act zelf meeneemt. Helaas denkt niet iedereen op deze manier
en zijn er regelmatig discussies met bezoekende acts over het gebruik van huis-licht tijdens het andere acts. Terwijl er ook weer dagen zijn dat de extra heads/strobes en leds van de hoofdact voor iedereen beschikbaar zijn en de bezoekende tech het 15-jarige neefje van een lokale band helpt met programmeren.
Comment
-
Hoe bedoel je dit precies? Heb toch echt wel eens meegemaakt dat (althans in muzikaal opzicht) het voorprogramma beter was dan de hoofdact !!
Mijn ervaring is over het algemeen vergelijkbaar met de eerdere situatieschets bij Blof (bij eigen concerten dan)... voor het voorprogramma is basis-licht beschikbaar waarmee naar hartelust geknipperd mag worden
... geluid wordt meestal een paar dB's zachter gehouden, zodat er nog ruimte over is voor de hoofdact. Maar heb ook wel vaak genoeg meegemaakt dat ook het voorprogramma vrijwel volledig vrij spel krijgt.
Op festivals is iedereen zowieso al gelijk wat dat betreft... heb althans nog niet meegemaakt dat ik me (als gasttechneut) op een festival aan andere regels moet houden dan een andere band.
Kortom: wat nooit gebeurd is dat het voorprogramma op voorhand al meer middelen ter beschikking krijgt dan de hoofdact... verder is het dus nogal situatie-afhankelijk, zoals wel blijkt
.
Cheers!Last edited by berolios; 22-09-08, 20:26.Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Waneer jij het licht doet vor een band die je al jaren doet moet dan je lichtshow slechter worden omdat je maar in het voorprogramma speelt?? Nee hoor.
Dan moet de technicus maar beter programeren
of gewoon eigen effecten meenemen..
Het licht, geluid en de band of act is het visitekaartje van de dag nietwaar??Comment
-
Ik bedoelde gewoon dat qua geluid en licht ik de indruk
krijg dat er maar wat aangemodderd word bij voorprogramma.
Er zullen zeker voorprogramma's zijn die beter zijn of waar mijn 'gevoel'
niet bij opgaat. Dit spreek ik niet tegen.
Vaak zie ik gewoon bij het voorprogramma, dat de lichtman wat parretjes
aan en uit drukt op de muziek en dit 2 kleurtjes heel het lied lang.
Dan komt de hoofdact en kijk eens aan de voorgeprogrammeerde lichtshow
met heads, scans, vuurwerk gaat van start.
Dit is niet meer dan normaal, omdat het tenslotte de hoofdact is
waarom lul ik dan eigenlijk?
GrComment
-
Dit is eigenlijk vooral het geval wanneer het voorprogramma geen eigen techneuten bij zich heeft. De 'benjamin' van de crew van de hoofdact krijgt dan vaak de kans effe te oefenen met mixen of zo
... Maar vaak ontfermt de crew van de hoofdact zich ook wel over het voorprogramma hoor...
Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
ik ga vaak naar events zoals bassleader, tomorrowland, qlimax,.. en heb al ontdekt dat daar meestal alles word opgebouwd.. in het begin niet te veel en tegen het einde "alles open".
zoals tomorrowland, is vooral overdag en zijn zo nog meerdere festivals die overdag beginnen. het lijkt mij soms dat deze shows wel minder "mooi" zijn, maar volgens mij is het vooral doordat dit overdag is en de LJ zelf ook minder inspanningen doet, omdat het toch niet zo hard opvalt. Wanneer het donkerder begint te worden zal deze zich al harder inspannen?
als ik belichting moet doen (meestal een fuif), heb ik soms ook wel enkele minuten, tot een kwartier nodig om mij "in te werken" met alles wat er aanwezig is. Dus eventueel dat dit soms ook gebeurd met anderen?
maar of er echt een groot verschil is tussen de hoofdact en de voorprogramma's.. dit hangt wel beetje af van het uittesten, tijdens de show zelfs misschien extra effecten erbij proberen.. aangezien de opstelling meestal anders is.. en je op het moment van de hoofdact dus zoveel hebt kunnen proberen, dat deze "perfect" gedaan word. Zo denk ik er toch over..Comment
-
Natuurlijk ligt het er ook net aan van wie het apparatuur is. natuurlijk in goed overleg veel mogelijk kwa lichtbedieningComment
-
Rare gedachte Sharkie,
als ik belichting moet doen (meestal een fuif), heb ik soms ook wel enkele minuten, tot een kwartier nodig om mij "in te werken" met alles wat er aanwezig is. Dus eventueel dat dit soms ook gebeurd met anderen?
maar of er echt een groot verschil is tussen de hoofdact en de voorprogramma's.. dit hangt wel beetje af van het uittesten, tijdens de show zelfs misschien extra effecten erbij proberen.. aangezien de opstelling meestal anders is.. en je op het moment van de hoofdact dus zoveel hebt kunnen proberen, dat deze "perfect" gedaan word. Zo denk ik er toch over..
Het is alles behalve logisch om op een show nog te gaan staan "uitproberen". Een tafel/show wordt vooraf geprogd wel/niet door de operator van die dag. Als je niet geprogd hebt dan zorg je dat je voor er publiek voor je neus staat je de tafel en show in je hoofd en vingertjes hebt. Of dat nu met een fuif is, of met een dancefestival.
Een operator op een groot dancefestival is (hopelijk) getraind en haalt uit het ontwerp wat er inzit. Hiernaast is inzicht in spanningsbogen, gevoel voor muziek, op- en afbouw van een optreden en een compleet festival essentieel. Hoogtepunten aan voelen komen en met je licht net dat extra geven. Dan voeg je wat toe aan het optreden. Niet de effectjes die je dezelfde dag ontdekt hebt, toepassen.
Succes,
TomTom Spaan
StoreQ operatingComment
-
ik zeg niet dat ik tijdens de show nog ga programmeren, natuurlijk doe ik alles ervoorRare gedachte Sharkie,
Het is alles behalve logisch om op een show nog te gaan staan "uitproberen". Een tafel/show wordt vooraf geprogd wel/niet door de operator van die dag. Als je niet geprogd hebt dan zorg je dat je voor er publiek voor je neus staat je de tafel en show in je hoofd en vingertjes hebt. Of dat nu met een fuif is, of met een dancefestival.
Een operator op een groot dancefestival is (hopelijk) getraind en haalt uit het ontwerp wat er inzit. Hiernaast is inzicht in spanningsbogen, gevoel voor muziek, op- en afbouw van een optreden en een compleet festival essentieel. Hoogtepunten aan voelen komen en met je licht net dat extra geven. Dan voeg je wat toe aan het optreden. Niet de effectjes die je dezelfde dag ontdekt hebt, toepassen.
Succes,
Tom
wat ik vooral bedoel.. ik test alles uit voor de show.. heel soms zijn er nog mooie combinaties met extra effecten die op dat moment aanwezig zijn, die ik nog niet helemaal heb gezien, maar deze effecten wel appart getest heb om te kijken of ze werken.
net zoals nu zaterdag.. ik zal voor de show alles programmeren, alles appart eens testen, daarna enkele combinaties proberen.. maar gebeurt wel eens dat tijdens de show nog een idee erbij komt (niets programmeren, enkel over combinaties die al geprogrammeerd zijn).
Ben nu zelfs al bezig met het programmeren want krijg vaak al wel veel ideƫen op voorhand
dit terzijde..
heb nu zelfs ook al enkele ideetjes om de show stilaan op te bouwen, maar er zal geen verschil zijn tussen het voorprogramma en hoofdact (trish van eynde)Comment
-
Grapjas dat is een soort DJ, geen serieuze muzikant!
Verder is er altijd verschil tussen hoofdact en voorprogramma, zowel in bezoekersaantallen als kwaliteit show. Deal with it: life sucks...
Veelal mag je als voorprogramma de gehele set gebruiken, maar de lichtmannetjes zijn nu eenmaal doorgaans dusdanig onervaren dat het verschil met de hoofdact wel aanwezig is.If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
------------------------------------------------
Arvid Buit
Creative-Director / Artist-ManagerComment

Comment