Podium bestaande uit enkel intelligent licht

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

Podium bestaande uit enkel intelligent licht

Ik ben met een collega in discussie over een podium wat wij gaan voorzien, ik wil af van het drive-in show idee en meer richting live gaan en daarvoor had ik dus bedacht (heb het idee van een ander bedrijf geleend) om een podium (outdoor, juli 2008) te voorzien van enkel intelligent licht (moving head's, scans, colorchangers, etc.). Hij is juist van mening dat parren de basis vormen en dat intelligent licht de plaatjes eromheen maakt.

Mijn vraag is dus, stel ik trap dat hele podium (8x6x5 zo'n beetje) vol met intelligent licht zonder ook maar 1 parretje, krijg ik dan een top of flop podium qua licht?

Wat zijn jullie ervaringen?
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

hangt af van oa volgende factoren mijn persoonlijke mening:
    type optredens,
    kennis en gebruik van de mogelijkheden van de lichttech,
    enthousiasme van het publiek (in mindere mate)
    als het nu gaat over een techno/hardcore/trance fuif kan intelligent alleen zeker volstaan hoewel parren altijd leuk zijn (accenten ooit en basis licht) maar bij een rock optreden vind ik conventioneel licht zoals parren, acl's essentieel
    wat ben je dan zonder een koppeltje acl's/blinders,...
    maar dat hangt dus ook grotendeels van smaak enzo af...
    en ook wat de klant wil
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• DJ_Compact
      • Jan 2004
      • 234

Originally posted by Melo-G
      Ik ben met een collega in discussie over een podium wat wij gaan voorzien, ik wil af van het drive-in show idee en meer richting live gaan en daarvoor had ik dus bedacht (heb het idee van een ander bedrijf geleend) om een podium (outdoor, juli 2008) te voorzien van enkel intelligent licht (moving head's, scans, colorchangers, etc.). Hij is juist van mening dat parren de basis vormen en dat intelligent licht de plaatjes eromheen maakt.

Mijn vraag is dus, stel ik trap dat hele podium (8x6x5 zo'n beetje) vol met intelligent licht zonder ook maar 1 parretje, krijg ik dan een top of flop podium qua licht?

Wat zijn jullie ervaringen?
      Het kan top zijn, het kan flop zijn. Ligt er volledig aan wat de operator ermee doet. Ik zou zelf toch wat parretjes erin houden.
      Mjaaaa....

Comment

• Mark-LED
        • May 2004
        • 822

Iets meer info: podium zal voornamelijk rock zijn. ACL en blinders zitten er uiteraard al in, ik doelde meer op parretjes die als tegenlicht hangen.

Operator is wel in orde, die is creatief genoeg.

Comment

• DJ_matthias
          • Jun 2005
          • 620

hebben wij n keertje gedaan met een kleinschalig openluchtfestival hier (nacht van de longman, Zoersel) optredens waren vanalles wat: rockgroepje, Ska(mark foggo is heerlijk :-D ), Elektronisch, pop en achteraf een DJ die tot in de vroege uurtjes doorging

als uitlichting van de bands (front dus) hadden we wel 4X4 multipar open wit naast elkaar omhooghangen maar voor de rest alleen maar intelligent licht bestaande uit robe wash 250AT, HE studiospot 250 en clay paky stagescans + 2 acl sets en 2 4lite blinders.

het totaalplaatje was zeer mooi en de avond was zeker geslaagd dus vraag me af waarom het niet zou kunnen!
          Last edited by DJ_matthias; 10-04-08, 17:40.
          we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
          Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• geenstijl21
            • Jan 2008
            • 462

Het is in eerste instantie een erg prijzig kostenplaatje als je er allemaal intelligent inhangt t.o.v conventioneel.

Vaak genoeg meegemaakt dat de lichttechnicus van de gekkigheid niet weet wat hij moet doen met al die wapperlampjes. Dat ter zijde.

Punt blijft wel dat je met intelligent net iets meer speelruimte hebt...Heeft het meerwaarde oftewel ervaart het publiek intelligent licht als een extraatje.... dat is de vraag. Ik ben van mening van niet. Een goede mix van intel en conv moet ruimvoldoende tot goed zijn.
            "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• stekelvarke
              • Dec 2004
              • 1062

Zoals al ongeveer 1000 keer in dit toppic gelezen te hebben: het KAN top worden.
              Dit is in mijn ogen afhankelijk van 3 dingen:
              1: de operator, als je tegelijkertijd alles gigantisch gaat laten wapperen, de kleurenwielen op standje rainbow zet en de shutter op 12Hz dan lijkt het wellicht nergens op. Daarnaast is er ook de stuurtafel, en dan komen we aan puntje 2.

2: Het gebruikte materiaal: Gebruik je een scanmastertje dan lukt het wellicht ook niet helemaal, haal je dan anders de grandMA's en HOG's uit de kast dan zal het al wel iets anders zijn.
              Daarnaast zou ik opteren om toch een aanzienlijke hoeveelheid washlights te gebruiken, dit uiteraard met een aantal spots/scans tussen.

3: tenslotte als laatste, maar dit is ook zo als je parren gebruikt.
              Het ontwerp. Hoogte en diepte verschillen zijn de keywoorden.
              Hang niet alles aan één trusje, maar maak gebruik van floorspots, ACL's eventueel verticaal hangen enz..

Een goed voorbeeld dat met alleen intelli's alles goed gaat is Rockwerchter, in 2007 waren er 4 fourbarretjes te bespeuren, de jaren ervoor een berg parren, maar deze werden vooral als effect gebruikt, als ACL of met Lee 201 erin als Rammstein nogis komt spelen.

Natuurlijk is het geen geheim dat het snel duur wordt met enkel intelligentlicht.

Wat ben je in je front van plan, ook conventioneel of toch enkel intelligent?
              Last edited by stekelvarke; 10-04-08, 18:51.
              exit night into LIGHT

Comment

• kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

De festival set van Kiss dit jaar: slechts 2 parren.

Wil niet zeggen dat bijna alleen maar parren (in 1 kleur) niet fantastisch kan zijn: Pinkpop Noord 2007

Heeft vast weer iets te maken met doel wat je hebt met het spotje wat je intekend.
                Maar waarom, Melo-G, wel ACL's en blinders als je zegt alleen maar intelligent licht?
                Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Mark-LED
                  • May 2004
                  • 822

Omdat dat in mijn ogen effectverlichting is en geen basis verlichting, ik maak immers geen looplichtje met ACL barren of blinders (niet als basis in ieder geval).

Front worden pc's.

Ik bedoel met enkel intelligent dus simpelweg geen parren als basisverlichting, maar enkel moving head's en scans.

Tafel wordt Pearl 2004.

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

Je vloekt sowieso al met je looplichtje: 't is geen kermis!

Het enige wat ik aan deze (in mijn ogen totaal onzinnige discussie) wil toevoegen is: kijk eens naar kleurtemperatuur!

Een beetje LD kent toch het verhaal sfeer, en daar wil ik het dan ook graag bij laten...
                    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                    ------------------------------------------------
                    Arvid Buit
                    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• magicelmo
                      • Mar 2007
                      • 14

ik ben dan misschien een par-o-holic, maar naar mijn mening heb je ze toch echt nodig voor een dynamische basis..of je moet echt heele grote blikken studiocolor575's en vl3000's etc gaan open trekken.

YouTube - Prodigy Live on Skol Beats 2006 (Brazil) Smack My Bitch Up
                      wel vet met alleen mh's en strobes en acl, maar niet echt alround bandjes setting

denk dat je gewoon een goede verhouding moet hebben colorchangers zijn bv wel wer top voor zij licht en tegen licht.

Comment

• JustME125
                        • Jun 2006
                        • 297

Tungsten washes hangen in je tegenlicht. Zit je met de kleurtemp meteen weer een stukje beter. Veel intiemer en mooier te dimmen. Kost wel wat maar dan heb je ook wat. Puur intelli hou ik persoonlijk ook niet zo van tenzij je een batterij washes in kunt hangen om toch je kleur/vulling in orde te krijgen.

Mzzls
                        Correct me if I'm wrong

Comment

Working...