on board dmx kaart of een losse dongle?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jhagie
    • Jul 2004
    • 35

on board dmx kaart of een losse dongle?

Hallo allemaal.

Wat is beter om te gebruiken voor "on the road" klussen een DMX pc kaart (zo'n groot geval die op je moederbord word geplaatst) of een USB -> DMX omvormer ??

En wat zijn de voor en nadelen van beide ???

Laat het me weten.

Alvast bedankt voor de hulp.
    Lees graag jullie reacties !
    Last edited by moderator; 04-08-07, 01:30. Reason: Tekstueel
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Een ACTIEVE USB->DMX geeft je de mogelijkheid snel van computer te wisselen moest er iets misgaan. Je kunt hem ook op de laptop gebruiken, ...
    Een ACTIEVE heeft eigen processor dus qua prestaties niet slechter dan een interne kaart en belasting van de PC blijft laag.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Wouter Verlinden
      • Dec 2000
      • 263

Actieve USB-DMX (met µProcessor):
      - Lightjockey USB-DMX Dongle Versie I
      - Lightjockey USB-DMX Dongle Versie II
      - Martin USB-DMX Dongle
      - VisualDMX Dongles
      - Enttec DMX USB Pro Interface
      - ...

Niet-Actieve USB-DMX (zonder µProcessor, en dus meer load op PC):
      - Enttec Open DMX USB Interface
      - ...
      Wouter Verlinden
      Creative Sound & Light Development

Comment

• AllroundRoLo
        • Jan 2006
        • 52

Ik werk al jaren met de losse dongle van Martin Lightjockey en ben er nog steeds blij mee. Heb al eens een glas cola over mijn laptop gehad en als je zorgt dat je de software erbij hebt + een backup van je profile start je binnen 10 minuten op een andere computer.

Comment

• jhagie
          • Jul 2004
          • 35

Oké leuke info maar hoeveel kan ik er nu uit halen ??

Ik heb op internet her en der gelezen dat je bij een pc kaart meerdere in- en uitgangen hebt maar bij zo'n usb-dmx dongle maar 1x een uitgang hebt.
          Of kijk ik dan op de verkeerde websites ??

Comment

• stekelvarke
            • Dec 2004
            • 1062

USB DMX interfaces zijn er ook met meerdere DMX-uitgangen.
            Bv de Martin Universele DMX-interface, deze heeft 2 XLR connectoren die zowel als DMX-in als DMX-uit kan geconfigureerd worden.
            exit night into LIGHT

Comment

• lucken
              • Sep 2002
              • 342

ChamSys MagicQ USB dmx interfaces hebben 2 outputs, u kan het aantal DMX ouputs op één PC uitbreiden, momenteel, tot maximaal 12 dmx outputs. Dus dit is zeker en vast geen enkel probleem.

Er bestaan ook Ethernet - DMX interfaces, bij voorbeeld de node8 van ELC heeft 2 DMX ingangen en 8 DMX poorten die vrij configureerbaar zijn als input of output. Volgens mij hebben de externe interfaces alleen maar voordelen tov de interne kaarten.

Comment

• jhagie
                • Jul 2004
                • 35

Oké lucken, maar de "Ethernet - DMX interface" waar u het over heeft.
                Maakt deze gebruik van pc processor of heeft deze een eigen processor ?

Met andere woorden mijn pc zal er niet door verttragen of instabieler worden ?? Zo wei zo weet ik dat een pc / laptop altijd instabieler is dan een echte licht tafel maar oké ik maak de keus voor pc / laptop.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                  • Nov 2005
                  • 950

Ethernet > DMX heeft altijd een eigen processor. Gigantisch voordeel van dit systeem is dus de bovengenoemde aantal universes, en dat je de converter bij de stage kunt zetten, en gewoon een CAT5 kabel kunt trekken vanaf de regie...
                  MEEO Audio Licht Rigging,
                  Mark van der Werff
                  Groningen

Comment

• Peter Vanhove
                    • Jun 2002
                    • 347

Alle Ethernet naar DMX convertors gebruiken altijd een eigen processor, net zoals bijna alle USB naar DMX convertors. Het zijn enkel de hele goedkope dongles zoals de Open USB en misschien hier en daar nog aan ander goedkoop dingetje die er geen hebben, deze laatste zijn dus eigelijk alleen maar voor hobby doeleinden geschikt.
                    Heb nog 2 weken geduld dan is de Open DMX Ethernet (ODE) interface verkrijgbaar, Ethernet in DMX IN of UIT, de eerste 100 zijn alvast op komst voor de BeNeLux.
                    Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                    Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• fracktone
                      • Jan 2007
                      • 12

Originally posted by jhagie
                      Oké lucken, maar de "Ethernet - DMX interface" waar u het over heeft.
                      Maakt deze gebruik van pc processor of heeft deze een eigen processor ?
                      Aangezien dit via Ethernet (= LAN) gaat ontkomt een dergelijke interface er niet aan om een eigen processor te hebben.

Originally posted by jhagie
                      Met andere woorden mijn pc zal er niet door verttragen of instabieler worden ?? Zo wei zo weet ik dat een pc / laptop altijd instabieler is dan een echte licht tafel maar oké ik maak de keus voor pc / laptop.
                      Het is natuurlijk onzin dat een pc / laptop altijd instabieler is dan een "echte licht tafel" omdat een "echte licht tafel" ook gewoon een ingebouwde (embedded) computer gebruikt. Het grote verschil is dat deze ingebouwde computer niet voor andere doeleinden gebruikt kan worden waardoor de betrouwbaarheid een stuk groter wordt.

Mits je een pc of laptop dus goed configureerd en niet gebruikt voor allerlij andere zaken die het systeem instabiel maken (spelletjes, internet, etc) is deze net zo betrouwbaar als een "echte licht tafel".

Natuurlijk bestaat er altijd de mogelijkheid dat er iets mis gaat met de hardware, maar dat geld net zo goed voor een "echte tafel". Voordeel van een Laptop of PC is dat als hij je in de steek laat je bij iedere computerboer voor een paar 100 euro een nieuwe kunt kopen en je binnen no time weer verder kunt werken.
                      Als je Hog het begeeft dan zie ik je nog niet zo 1-2-3 een andere ophalen.
                      Zeker niet binnen een uurtje tijd.

Lucas

Comment

• JustME125
                        • Jun 2006
                        • 297

Originally posted by fracktone
                        Als je Hog het begeeft dan zie ik je nog niet zo 1-2-3 een andere ophalen.
                        Zeker niet binnen een uurtje tijd.
                        Lucas
                        Das inderdaad helemaal waar maar das met veel lichttafels. In het meest radicale geval trek je op locatie ergens een PC van een kantoor af en doe je daar je show (of een deel van de show) mee totdat je eigen systeem weer werkt maar das echt het uiterste geval. Toch hou ik persoonlijk meer van een lichttafel, puur vanwegen het gebruiksgemak (hou niet zo van gebrek aan faders en jogwielen). Maar das mijn mening.
                        Correct me if I'm wrong

Comment

• fracktone
                          • Jan 2007
                          • 12

Originally posted by JustME125
                          Toch hou ik persoonlijk meer van een lichttafel, puur vanwegen het gebruiksgemak (hou niet zo van gebrek aan faders en jogwielen). Maar das mijn mening.
                          Echte faders werken zeker sneller en makkelijker dan muis en toetsenbord. Maar je kan natuurlijk een éénvoudig (goedkoop) tafeltje aan de DMX in van de dongel hangen. Je hebt dan wel alle mogelijkheden die de software bied en je bedient met echte faders.

Zo heb ik onlangs 4 MAC-250 Wash grotendeels bedienbaar gemaakt op een Showmaster 24 (6 faders per fixture), normaal kost dat je 52 kanalen (in 16 bit mode) wat dus nooit op zo'n simpel tafeltje zou kunnen als je er geen software voor het patchen bij gebruikt. Tevens kun je natuurlijk ook een aantal functies door de software laten doen zoals position cue's (pan/Tilt) via tijdlijn of door de beat gestuurd, of je laat de kleur/gobo op de beat wisselen.

Met andere woorden; met een redelijk betaalbaar tafeltje en een PC kun je dus net zoveel als met een veel duurder compleet systeem.

(Ik weet overigens niet zeker of dit bij alle DMX software tot de mogelijkheden hoort.)

Lucas

Comment

• jhagie
                            • Jul 2004
                            • 35

Dat is natuurlijk ook nog een idee om te doen
                            Daar heb ik nog niet echt aan na gedacht.

Zoals ik bij Martin zie kun je voor Light Jockey een schuif tafel gebruiken genaamt "Fingers" maar deze wordt volgens mij via een COM poort aan gestuurt. Dit is dan bijna hetzelfde al swat jij bedoelt met DMX IN en OUT met de extra DMX tafel.

Mvg Johan.

Comment

• fracktone
                              • Jan 2007
                              • 12

Met Martin LJ en Figers kun je dit inderdaad ook doen.
                              Nadeel van Martin vind ik dat je niet veel keuze hebt in te gebruiken tafels en dat je de Fingers tafel niet ergens anders voor gebruiken kan.

Voor software die aangestuurd kan worden via DMX-in maakt het niets uit wat voor tafel je er aan hangt (b.v. een MA 24/6 of een Smartfade 1296). Het grote voordeel hiervan is dat je zelf kunt kiezen welke tafel je gebruikt (mits hij genoeg kanalen heeft) en je dus, als je dat wilt, meer faders hebt. Tevens heb je dan altijd een back up bij de hand (hoewel weer wat beperkt in de mogelijkheden). Een Marting Fingers kan niets zonder de PC.

Comment

Working...