on board dmx kaart of een losse dongle?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj jeanke
    • Feb 2008
    • 5

ik gebruik sinds 3 jaar ook een laptop om mijn licht show te doen samen met een losse dongel en een klein 24 kanaals lichtsturing en een merger
    alle conventioneel licht zet ik op de eerste 24 kanalen zodat ik deze zowel
    met de laptop als de lichtsturing kan sturen ook leuk aan de dongel is dat ik
    deze stand alone kan gebruiken eerst een mooie show maken en dan in
    de dongel laden is leuk voor verhuur zo kunnen ze niet zitten spelen met de lichttafel zodat deze regelmatig gedeprogrameerd raakt en dan een telefoontje
    krijgt dat het licht niet werkt

ps: ik heb 4 dongels en heb er nog nooit problemen mee gehad en ook prijs
    kwaliteit valt goed mee tenopzichte van die dure lichttafels

Comment

• JustME125
      • Jun 2006
      • 297

Originally posted by fracktone
      Echte faders werken zeker sneller en makkelijker dan muis en toetsenbord. Maar je kan natuurlijk een éénvoudig (goedkoop) tafeltje aan de DMX in van de dongel hangen. Je hebt dan wel alle mogelijkheden die de software bied en je bedient met echte faders.

Zo heb ik onlangs 4 MAC-250 Wash grotendeels bedienbaar gemaakt op een Showmaster 24 (6 faders per fixture), normaal kost dat je 52 kanalen (in 16 bit mode) wat dus nooit op zo'n simpel tafeltje zou kunnen als je er geen software voor het patchen bij gebruikt. Tevens kun je natuurlijk ook een aantal functies door de software laten doen zoals position cue's (pan/Tilt) via tijdlijn of door de beat gestuurd, of je laat de kleur/gobo op de beat wisselen.

Met andere woorden; met een redelijk betaalbaar tafeltje en een PC kun je dus net zoveel als met een veel duurder compleet systeem.

(Ik weet overigens niet zeker of dit bij alle DMX software tot de mogelijkheden hoort.)

Lucas
      Is inderdaad een leuke optie bij enkele softwarepakketten. Zover had ik ook nog niet echt nagedacht. Kom je dan met je patch nog niet gruwelijk in de knoop omdat je maar 24 kanalen kunt gebruiken via de showmaster? Of kun je in de software gewoon aangeven op welk DMX-in kanaal iets moet reageren?

@jhagie
      Matin Fingers is feitelijk een uitbreiding op Martin Light Jockey en is inderdaad alleen te gebruiken met Martin Software en een PC. Je hebt via DMX-in ingangen op bepaalde dongles ook de mogelijkheid om elke willekeurige tafel te gebruiken. En voor Martin Fingers betaal je waarschijnlijk ook nog eens de hoofdprijs vergeleken met andere simpele schuivenbakjes

Mzzls
      Mzzls.
      Correct me if I'm wrong

Comment

• fracktone
        • Jan 2007
        • 12

Originally posted by JustME125
        Is inderdaad een leuke optie bij enkele softwarepakketten. Zover had ik ook nog niet echt nagedacht. Kom je dan met je patch nog niet gruwelijk in de knoop omdat je maar 24 kanalen kunt gebruiken via de showmaster? Of kun je in de software gewoon aangeven op welk DMX-in kanaal iets moet reageren?
        De software die ik gebruik heeft 24 submasters (binnenkort 96) die bediend kunnen worden door DMX-in (Ch1 = submaster/fader 1, Ch2 = submaster/fader 2, etc tot Ch24). Aan iedere submaster in de software kun je een cue punt naar keuze toewijzen. Deze cue bedien je dan met een fader op je tafel. Een cue punt kan alles bevaten wat jij maar wilt. Het patchen wordt dan door de software gedaan. En omdat je via de software minimaal 512 kanalen hebt is dat geen enkel probleem.

Met andere woorden: Je bedient alleen die kanalen die jij wilt vanaf je tafel, en dat kunnen onder 1 fader dus ook meer kanalen tegelijk zijn.

Lucas
        Last edited by fracktone; 17-02-08, 10:59.

Comment

Working...