Open source communities

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

Originally posted by Funmaker
    bestaat er een apparaat waarmee je dmx waarde kan bekijken en opslaan (om later nog eens te bekijken) in binaire notatie of grafiek notatie...
    en kwanta costa?
    DMX waardes uitlezen kan je met zowat elke DMX-tester.
    Meeste standaard testers kan je de dmx-waardes uitlezen, het aantal verzonder 'dimmer'kanalen, framerate, etc.
    Cues opslaan en terug weergeven is meestal ook geen probleem.

Testers die alles grafisch weergeven ben ik nergens 'in the field' tegengekomen. Zullen vast wel bestaan, maar dan eerder in de labo's.

daarnaast voreg ik mij ook af welke pin wat doorstuurt de middelste is de "aarding" dat wist ik al maar wat sturen die twee anderen dan???
    [/quote]

Bekijk de EIA–485 standaard hiervoor. Vroeger beter bekend als de RS-485.
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• aliblabla
      • Oct 2006
      • 8

Originally posted by stekelvarke
      pin1: shield, pin2: DMX-, pin3: DMX+ (pin4: spare, pin5: spare) [bij 3 polige XLR-connectoren is pin3 de middelste]
      het signaal wordt dus différentiel verstuurd.
      is het niet zo dat volgens de standaard pin 2 en 3 voor send + en - zijn, en pin 4 en 5 voor de return. Alleen word dit in de praktijk (nog) niet echt toegepast

Comment

• MEEO Licht en Geluid
        • Nov 2005
        • 950

Originally posted by aliblabla
        is het niet zo dat volgens de standaard pin 2 en 3 voor send + en - zijn, en pin 4 en 5 voor de return. Alleen word dit in de praktijk (nog) niet echt toegepast
        Ik heb dit een keer gezien met Scrollervoedingen van Wybron. Deze stuurde een DMX signaal terug naar de tafel...
        MEEO Audio Licht Rigging,
        Mark van der Werff
        Groningen

Comment

• Funmaker
          • Jun 2006
          • 922

de 5 pins variant de eigenlijke officieel herkende wordt inderdaad weinig gebruikt, sommige fixtures ondersteunen of laten enkel gebruik van de 5 pins toe maar de meeste laten enkel de 3 pins (de zogenaamde niet officiele) toe...
          Dan zijn er ook nog die met ze alletwee overweg kunnen

en wat gaf die dan terug meeo?
          Hold on a second, relax and listen...

Comment

• axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

zijn hier wel zwaar aan het afwijken van het oorspronkelijke topic.
            Ik bekijk dan ook de mogelijkheid om het af te splitsen.

Talkback 'standaard' is RDM, wybron heeft het geintegreerd in enkele fixtures en biedt ook de mogelijkheid om andere fixtures hiermee uit te breiden. Voor meer info... kijk op de site van wybron, google...
            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• stekelvarke
              • Dec 2004
              • 1062

Originally posted by aliblabla
              Pin 4 en 5 kunnen inderdaad voor return gebruikt worden. Maar deze pinnen kunnen eventueel ook voor iets anders gebruikt worden.
              exit night into LIGHT

Comment

• VANEENBERGEN
                • Sep 2003
                • 187

Pin 4 en 5 worden niet gebruikt. voor talkback (RDM) worden ook pin 2+3 gebruikt.
                Joost van Eenbergen
                ELC lighting

Comment

• VANEENBERGEN
                  • Sep 2003
                  • 187

@ funmaker

ja er bestaat een apparaat dat DMX wardes opneemt. ELC showSTORE XLan. we zijn bezig met software om de waardes vervolgens de kunnen bekijken/bewerken.
                  Joost van Eenbergen
                  ELC lighting

Comment

• stekelvarke
                    • Dec 2004
                    • 1062

Originally posted by stekelvarke
                    Ik ga waarschijnlijk morgen het DMX signaal opnieuw uitmeten met een gloednieuwe digitale scoop
                    Het is niet perfect, maar er zijn toch duidelijk een aantal dingen op te zien(gemeten achter een line driver):
                    DMX1, DMX2

Originally posted by VANEENBERGEN
                    Pin 4 en 5 worden niet gebruikt. voor talkback (RDM) worden ook pin 2+3 gebruikt.
                    Dit is inderdaad mogelijk aangezien EIA485 half duplex is.
                    Last edited by stekelvarke; 22-03-07, 14:13.
                    exit night into LIGHT

Comment

Working...