Vraag naar oprichting nieuw forumdeel verhuist naar 'over deze forums'
Open source communities
Collapse
X
-
google is my friend
japs die heeft een ethernet aansluiting...
meer specificaties op: http://www.actlighting.com/MAlightin...hure%20eng.pdfHold on a second, relax and listen...Comment
-
DMX - framerates
Door een verkeerde handeling, heb ik hier alle postings samengevoegd...
precies nog niet erg goed wakker
Heb dan op deze manier geprobeerd het gesprek beetje te reconstrueren.
Mijn excuses
Funmaker poste:
eventjes een kleine bump...
Kan er iemand mij eventueel vertellen hoe een dmx signaal er binair uitziet?
En dan heb ik het specifiek over de start waardes en eindwaardes de dmx codes zelf is niet zo een probleem (enkel de waardes omzetten naar het binair stelsel)
Maar dus de reset waardes en toestanden die voor (en na?) elke 512 bytes wordt verzonden...
Bij voorbaat dank!
Axs postte:
Eerst een break van >=88µS ('0'), die eindigt met een MAB (hoog signaal van min 8µs) dan startbyte "0" en dan de data voor =<512 kanalen, weer gevolgd door een break etc...
Elke frame heeft 1 startbit "0" en 2 stopbits "1" en 8 databits
Startbyte '0' is in principe bedoelt voor dimmers, maar er wordt geen onderscheid gemaakt tussen bv dimmers en intelli.
(Heb andere startbytes gezien voor bv het updaten van firmware)
Je break dient om je tellers van je DMX-receiver te resetten.
[FONT=Helv]Funmaker postte:
[/FONT]Dus als ik het goed begrijp stuurt hij meer of gelijk aan 88 (gekke) seconde niks gevolg door een 0
dit dan weer gevolgd door 512 bytes
en wordt beindigt door twee bits met waarde 1
een frame is dan in mijn ogen 1 cluster zoals hierboven beschreven of zie ik dit verkeerd...
Axs postte:
Heb het je net even op MSN uitgelegd, maar voor de anderen hier even de uitleg:
Eerst begin je met een break van 88µS waar je niks dan "0" verstuurt. (om je tellers van je receivers te resetten). Deze break eindigt met een MAB (mark after break) , een hoog signaal van minimaal 8µs
Dan je startbyte "0" (in principe "0" voor dimmers, maar dit wordt standaard gebruikt. Andere startbytes worden bv gebruikt voor updaten van firmware)
vervolgens start je met je eerste frame.
Dit bestaat uit 11 bits, 1 startbit "0" - 8 databits en 2 stopbits "1"
Nu volgen gewoon de rest van je frames (in principe 512) maar je moet niet alle 512 frames versturen aangezien je achteraf opnieuw een break verstuurt (en is complaint met het DMX512 protocol)
RVG postte:
Dit laatste is me niet helemaal duidelijk. Stuurt een willekeurige lichttafel altijd zijn 512 frames weg?
Of alleen de frames die in de tafel gepatched zijn?
Axs postte:
Hangt van de tafel af, maar meestal worden ze alle 512 uitgestuurd.
Sowieso stuurt een tafel niet enkel de gepatchte frames uit, aangezien hij tot aan het laatste gebruikte frame alle waardes moet doorsturen, ook zijn deze niet allemaal in gebruik.
De receiver verhoogt namelijk zijn interne counter met 1 telkens hij de startbit voor het frame ziet. Aan de hand van zijn intern adres gaat hij dat weten welk specifiek frame voor hem bedoelt is.
Je kan wel indien je bv niet hoger gaat dan X aantal frames, daar opnieuw je break en startframe verzenden.
In goedkopere tafeltjes met een beperkt aantal DMX-kanalen wordt dit bv gedaan om goedkopere counters te kunnen implementeren.
(Bv de showtec/botex/GLP/... 1224, 2448, DMX192 gevalletjes).
Leuke anekdote daaromtrent:
Telefoontje of ik wat eerder kan komen naar een job die ik moet operaten en waar ik mijn eigen tafel zou meebrengen.
Beetje paniektelefoontje, aangezien bij het 'testen' van de DMX-lijn bleek dat na een X aantal fixtures, de fixtures aangaven dat er geen DMX-signaal was. Cablage verandert, fixtures vervangen, ... niks hielp.
Daar aangekomen en mijn DMX-tester zijn werk laten doen, bleek dat idd de desk die eraan hing slechts 192 kanalen doorstuurde... fixtures met een hoger dmx-adres kregen dus 'geen' dmx -signaal binnen.
Men had dus om te kijken of alle fixtures DMX-signaal kregen een tafeltje dat ter beschikking was even aangesloten en daarop verder gegaan, in de veronderstelling dat men zo kon testen of alle fixtures hun DMX-signaal kregen.
Funmaker postte:
Ik was aan het denken wat je zegt klopt niet 100%
Je zegt dat die 88µseconden niks oftewel 0 doorstuurt gevolgd door 8*0 (1byte is 8 1of nullen)
maar dan weet je fixture nooit wanneer je signaal begint in theorie...
pas enkel als uw eerste echte frame binnenkomt...
toen was ik aan het denken maar tuurlijk als je niks stuurt heb je ook geen stroompieken (lees 1 tjes) en dacht ook van dan ook geen nullen maar geen stroom is een null...
Dus eigenlijk snap ik niet goed voor wat die Startbyte dient
want nu verzend je 88µsec 0, 00000000, 0 en dan je eigl waarde
Axs postte:
Even te verduidelijking:
je break bestaat uit minimaal 88µs bytes met waarde "0". (om de counters van de receivers te resetten) en deze break stopt met een MAB (Mark after brake) wat een hoog signaal is van min 8µs.
. Je startbyte heeft eveneens waarde "0" om aan te geven dat je met dimmers werkt. (beetje verwarrend, aangezien we gewoon steeds "0" als startbyte gebruiken tijdens normale werking, andere startbyte voor bv firmware-updates)
Funmaker postte:
En wat als je nu geen dimmers gebruikt...
Is dan je waarde 00000001 of 11111111...
Axs postte:
Standaard wordt gewoon "0" als startbyte gebruikt. Dit was bedoelt als startbyte voor dimmers, maar wordt algemeen gebruikt.
Geef eigenlijk gewoon aan dat de frames die volgen 'dimmerinfo' is.
Andere startbytes worden - zoals ik eerder al vermelde - gebruikt voor bv het updaten van firmware.
Ga dus voor gewone toepassingen gewoon uit van een startbyte "0"
Stekelvarken postte:
Wanneer er geen DMX-pakket wordt verzonden is het volgens mij allemaal hoog of "1" dus, dit noemt men een Idle.
Dit kan je fixture wel weten, wanneer er een "0" wordt verzonden voor minimaal 88µs en dit wordt gevolgd door een hoog flank (van de MAB) dan weet de fixture dat er opnieuw wordt begonnen.
Funmaker postte:
tiens dacht dat als er geen output was er een 0 werd verzonden omdat dit geen "stroom" kost...
Puur vanuit computer architertuur bekeken dan maar het kan perfect zo zijn!
[qoute]door een hoog flank (van de MAB)[/quote] Kan je me dit eventjes uitleggen want hier ben ik niet meteen mee...Last edited by axs; 21-03-07, 15:38.If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!Comment
-
Ik was aan het denken wat je zegt klopt niet 100%
Je zegt dat die 88µseconden niks oftewel 0 doorstuurt gevolgd door 8*0 (1byte is 8 1of nullen)
maar dan weet je fixture nooit wanneer je signaal begint in theorie...
pas enkel als uw eerste echte frame binnenkomt...
toen was ik aan het denken maar tuurlijk als je niks stuurt heb je ook geen stroompieken (lees 1 tjes) en dacht ook van dan ook geen nullen maar geen stroom is een null...
Dus eigenlijk snap ik niet goed voor wat die Startbyte dient
want nu verzend je 88µsec 0, 00000000, 0 en dan je eigl waarde...
Hold on a second, relax and listen...Comment
-
De Idle heb ik ook alleen maar gelezen, ik heb overlaatst DMX uitgemeten met de scoop, maar het signaal was moeilijk te triggeren. Ik ga waarschijnlijk morgen het DMX signaal opnieuw uitmeten met een gloednieuwe digitale scoop, al vrees ik dat een idle ook niet te zien zal zijn.
De MAB (mark after break) is een hoog signaal van 8µs (2bits) hoog.
Misschien dat volgende tekening het wat duidelijker maakt.exit night into LIGHTComment
-
probeer dan eens met je tafel op de een of andere manier geen signaal uit te zenden... ofwel je scoop proberen aan een printer of weet ik wat of grafisch programma waar je op kan zien wat het doet enzo...
en je prentje verduidelijkt heel veel dikke merci alvast
en dus is eigenlijk 4µS 1 bit... of varieert dit van tafel tot tafel (processor tot processor enzo...)Hold on a second, relax and listen...Comment
-
Mijn excuses...
ben idd de mark after break vergeten...
Deze duurt minimaal 8µs en bestaat uit een hoog signaal op de lijn, net achter de break. (break is steeds een laag signaal op de lijn, MAB dus een hoog)
Correct pakket bestaat dus uit:
break (min 88µs laag)- MAB (min 8µs hoog) - startcode (frame met waarde 0 voor "dimmerinfo") - frame1 - frame 2 - ... - frame 512- break etc
elk frame bestaat dus uit 1 startbit "0", 8 databits en 2 stopbits "1"
Heb mijn vorige postings even aangepast, zodat de info correct blijftLast edited by axs; 21-03-07, 15:01.If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!Comment
-
Originally posted by Funmakeren dus is eigenlijk 4µS 1 bit... of varieert dit van tafel tot tafel (processor tot processor enzo...)
Elk frame bestaat uit 11 bits (1 startbit, 2 stopbits en 8 databits).
Elke bit is 4µs, wat maakt dat een totaal frame 44µs nodig heeft voor het verzenden. Totale snelheid maakt dat uiteindelijk 250000bits/seconde oftwel 250k baud.
Nu kan je dan weer wel op de 'geavanceerde' tafels de framerate (interframe-tijd) instellen, maar dat is weer een ander verhaal...
Hier houden we het signaal op het einde van het frame 'hoog' om zo de DMX-rate te veranderen.Last edited by axs; 21-03-07, 15:13.If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!Comment
-
screencapture maken is geen probleem. Geen signaal uitzenden zal wellicht wel een probleem worden.Originally posted by Funmakerprobeer dan eens met je tafel op de een of andere manier geen signaal uit te zenden... ofwel je scoop proberen aan een printer of weet ik wat of grafisch programma waar je op kan zien wat het doet enzo...exit night into LIGHTComment
-
Snap niet goed wat jullie willen testen?
Bedoelen jullie met 'idle' het wachten tot het verzenden van het volgende frame? De interframe tijd dus?
Dit is idd een 'hoog' signaal, maar dit kan je maximum voor - moet even de specs nakijken maar dacht - 1 sec.
Verder kan je natuurlijk wel een break invoeren, maar dan stuur je dus constant '0' voor onbepaalde duur, maar minimum 88µs.
Dit kan je op elk moment.Last edited by axs; 21-03-07, 16:59.If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!Comment
-
In een datasheet die ik heb over DMX staat: "Idle: een constant hoog signaal wanneer er niets wordt verzonden."
Al veronderstel ik wel dat na een volledig DMX pakket, terug een nieuw DMX pakket wordt verzonden, ook al is er geen wijziging aan data gebeurd.exit night into LIGHTComment
-
Idd, alle data wordt constant verzonden naar alle receivers.Originally posted by stekelvarkeAl veronderstel ik wel dat na een volledig DMX pakket, terug een nieuw DMX pakket wordt verzonden, ook al is er geen wijziging aan data gebeurd.If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!Comment
-
bestaat er een apparaat waarmee je dmx waarde kan bekijken en opslaan (om later nog eens te bekijken) in binaire notatie of grafiek notatie...
en kwanta costa?
daarnaast voreg ik mij ook af welke pin wat doorstuurt de middelste is de "aarding" dat wist ik al maar wat sturen die twee anderen dan???Hold on a second, relax and listen...Comment
-
pin1: shield, pin2: DMX-, pin3: DMX+ (pin4: spare, pin5: spare) [bij 3 polige XLR-connectoren is pin3 de middelste]
het signaal wordt dus différentiel verstuurd.Last edited by stekelvarke; 21-03-07, 18:34.exit night into LIGHTComment

Comment