Laser kopen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Boomerang Crew S&L
    • Aug 2007
    • 5

Inderdaad de derde is een mooie laser, nu kan dit software paket later zeker nog worden aangeschaft. (welk kan je aanraden (voor een licht type laser dus (pangolin lijkt me net dat ietsje te duur :-)
    Maar welke (qua dmx aansturing) zou ik dan in princiepe het beste gebruiken. (moet al 16 kanaals zijn voor het derde type

En ja, als je inderdaad verwend bent met lasers van om en bij de 23.000 euro, zelf niet te betalen, is dit maar peanuts, maar voor mij toch al een vrij dure aankoop waar ik toch niet te veel wil besparen op kwaliteit. Mochten er nog andere ideetjes zijn...

Comment

• rolanddeg
      • Nov 2004
      • 337

Pangolin is een erg mooi pakket en ik gebruik het dan ook graag, maar ik begrijp dat het iets aan de dure kant is Mambo Black (zo heette 'ie toch?) heb ik een keer in een flits gezien, zag er opzich wel bruikbaar uit. Geen moeilijke dingen die je in kleinere opstellingen toch nooit zou gebruiken, gewoon rock 'n roll (bij wijze dan he )

De vraag over DMX begrijp ik niet helemaal. Bedoel je hiermee welke van de 2 DMX-lasers mij het beste lijkt? Daar had ik in m'n eerste post al antwoord op gegeven: ik heb geen flauw idee.

Ik hoop dat je er iets mee kan!

Comment

• Boomerang Crew S&L
        • Aug 2007
        • 5

Gewoon welke dmx besturing ik dan hiervoor het beste gebruik (niet pc dus)
        Denk dak ga opteren voor de 3de, deze geeft eigenlijk 50 mw rood minder wat volgens mij dan ook niet zo een groot verschil is maar heeft wel de mogelijkheid om in de toekomst specifiek te worden bestuurd, en er dus nettere show(kes) mee te geven...
        Wil het in irder geval rg hebben:-)

greetz

Comment

• rolanddeg
          • Nov 2004
          • 337

Daar kan je toch gewoon iedere lichttafel voor gebruiken die je wilt? De enige keer dat ik een DMX laser heb gebruikt had ik geloof ik een SGM studio tafel gebruikt. Maar dat is al enige jaartjes geleden, dus ik weet niet precies meer hoe zo'n DMX laser precies werkte. Volgensmij had je een aantal kanalen, en kanaal 1 op bijv 20% had je een figuurtje, kanaal 2 erbij had je figuurtje met effectje enz enz.

Maar als je een kleurenlaser wilt hebben wil je ook kleuren mengen, neem ik aan. Dat kan alleen met een analoge aansturing, ILDA dus. Als je DMX gebruikt heb je alleen maar de kleuren rood, geel en groen beschikbaar. Dus geen bijv paars en weet ik veel wat.

Comment

• JeroenVDV
            • Mar 2004
            • 963

Originally posted by rolanddeg
            Maar als je een kleurenlaser wilt hebben wil je ook kleuren mengen, neem ik aan. Dat kan alleen met een analoge aansturing, ILDA dus. Als je DMX gebruikt heb je alleen maar de kleuren rood, geel en groen beschikbaar. Dus geen bijv paars en weet ik veel wat.
            Klopt niet veel van dit verhaal. Een washlight (natuurlijk aangestuurd via DMX) kan (praktisch) elke kleur maken (rood/groen/blauw mix). Voor LED geldt hetzelfde. Dan zou die besturing ineens een fullcolour laser niet geheel kunnen aansturen?

Dat de (over 't algemeen cheap-ass) DMX-lasertjes vaak niet alle kleuren kunnen heeft met hun interne werking te maken en niet met het DMX-protocol.
            Creating shows beyond Imagination

Comment

• Controller
              • Apr 2002
              • 745

Originally posted by JeroenVDV
              Klopt niet veel van dit verhaal. Een washlight (natuurlijk aangestuurd via DMX) kan (praktisch) elke kleur maken (rood/groen/blauw mix). Voor LED geldt hetzelfde. Dan zou die besturing ineens een fullcolour laser niet geheel kunnen aansturen?

Dat de (over 't algemeen cheap-ass) DMX-lasertjes vaak niet alle kleuren kunnen heeft met hun interne werking te maken en niet met het DMX-protocol.
              Bij DMX lasers heb je vaak TTL lasers erin zitten. TTL is 0 of 1 en maakt bij 3 lasers 8 kleuren mogelijk:
              1. zwart geen kleur maar alles uit.
              2. rood
              3. groen
              4. blauw
              5. magenta
              6. geel
              7. cyan
              8. wit

RGY cheap
              1. Rood
              2. Groen
              3. Geel
              4. misschien kans op lime
              5. misschien kans op oranje

RGB cheap
              1. rood
              2. groen
              3. blauw
              4. magenta
              5. geel
              6. cyan
              7. wit
              8. misschien kans op lime
              9. misschien kans op paars
              10. misschien kans op oranje

RVB
              1. Rood
              2. Blauw
              3. Paars
              4. misschien kans op rose

BCG
              1. Blauw
              2. Groen
              3. Cyan

nu zijn er ook ook TTL laser waar nog een tussenwaarde zit tussen 0 en 1 en er kan dus nog een mix kleur gemaakt worden.

Bij DMX lasers kunnen ook analoge lasers aan boord zijn, dit ligt aan de stuurprint in hoeverre de voorgeprogrameerde kleuren ingesteld staan. Meestal hebben deze projectoren een ILDA aansluiting om volledig gebruik te maken van het volledige spectrum. In zoverre is het verschil met een washlight anders dat bij laten we zeggen een cirkel en elk puntje een andere kleur heeft gedurende 1 seconde je wel praat over kleuren wisselen op hoge snelheid, de blanking is vaak 10khz en bij de duurde projectoren boven de 30khz. Ik wil nog weleens een washlight zien met 30khz kleuren wissel .

Verder is de snelheid van DMX denk ik te laag om dit aan te kunnen. Een voorbeeld is te nemen de Martin 1.6 RGB oftewel een Arctos . Deze heeft analoge lasers aan boord en een DMX & ILDA aansluiting. Via DMX zijn de volgende kleuren aan te spreken:

1. Rood
              2. Oranje(bij TTL zou het kunnen dat je deze kleur ook hebt Tussenwaarde
              3. Geel
              4. Lime(bij TTL zou het kunnen dat je deze kleur ook hebt Tussenwaarde
              5. Groen
              6. Cyan(bij TTL zou het kunnen dat je deze kleur ook hebt Tussenwaarde
              7. Blauw
              8. Paars(bij TTL zou het kunnen dat je deze kleur ook hebt Tussenwaarde
              9. Rose

Natuurlijk zit er bij analoog ook weer verschil ivm blanking snelheid, gebruikte software, kwaliteit optics etc.

Het zou wel mogelijk zijn RGB aan te sturen via DMX dat zonder meer alleen de snelheid is het probleem denk ik in deze.

just my 2 cents
              Last edited by Controller; 27-08-07, 22:18.

Comment

• JeroenVDV
                • Mar 2004
                • 963

Je haalt iets door m'kaar Dwain. Via DMX stuur je niet rechtstreeks de laser of de scanners aan. Je stuurt een stuurprint aan met voorgeprogrammeerde figuren. Mogelijkheid zou dan zijn die kleuren aan te passen via DMX (RGB-kanalen). Je stuurt dus NIET rechtstreeks X/Y-scanners aan EN niet rechtstreeks de R/G/B laser. Geen snelheid van 30khz nodig dus. Intelligentie (en snelheid voor aansturen van laserblanking en scanners) komt van 't stuurbordje in de laser, via DMX stuur je dat bordje aan.

Comment

• Controller
                  • Apr 2002
                  • 745

Originally posted by JeroenVDV
                  Je haalt iets door m'kaar Dwain. Via DMX stuur je niet rechtstreeks de laser of de scanners aan. Je stuurt een stuurprint aan met voorgeprogrammeerde figuren. Mogelijkheid zou dan zijn die kleuren aan te passen via DMX (RGB-kanalen). Je stuurt dus NIET rechtstreeks X/Y-scanners aan EN niet rechtstreeks de R/G/B laser. Geen snelheid van 30khz nodig dus. Intelligentie (en snelheid voor aansturen van laserblanking en scanners) komt van 't stuurbordje in de laser, via DMX stuur je dat bordje aan.

jeroen dat snap ik volledig, maar ik doelde op jou opmerking van dat je met DMX de RGB volledig aan kan sturen afhankelijk van de print en dat gaat dus niet.

Zoiezo lasers aansturen via DMX, hobbywerk

Doe mij maar lasers via ILDA systeem,

Comment

• JeroenVDV
                    • Mar 2004
                    • 963

Originally posted by LJ Dwain
                    maar ik doelde op jou opmerking van dat je met DMX de RGB volledig aan kan sturen afhankelijk van de print en dat gaat dus niet.
                    Met de RGB doel ik op de kleurenmix.

In dat geval doet de DMX niets anders dan een waarde voor rood, waarde voor groen en waarde voor blauw "roepen" tegen de laser. Net zoals dat bij een LED-fixture, washlight, noem maar op gebeurt.

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5946

Goed, we gaan weer verder....maar dan ON TOPIC, thanx!
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• The Right Productions
                        • Nov 2007
                        • 1

Voor jullie vast een kleine geit/klein geitje

Hoi allemaal!

Ik heb net beetje door dit forum heen zitten ploeteren en ik zag al dat hier mensen die me kunnen helpen.

Met mijn band willen we graag ook iets met laser gaan doen. We programmeren onze lichtshow voor via computer-->DMX en daar kunnen we dus ook goed een netjes geprogrammeerde DMX-laser aan hangen.

We spelen regelmatig shows voor 100 tot 500 mensen. De zalen waar ik de laser vooral zal gebruiken zijn van formaat schoolkantine/gymzaal, waarin het effect voorin goed te zien moet zijn.

Nu help ik weleens bij een kerel met een eigen drive-in en die heeft een groene laser van 40mW, wat resulteert in een weinig indrukwekkend groen streepje in de zaal ergens op een muur. Dat is dus niet de bedoeling.
                        Op Ebay zijn laser te vinden van 100mW groen en 80mW groen + 120 mW rood e.d. en de filmpjes bij de advertentie en op You Tube van het type beloven veel leuks. Vaak zijn die filmpjes wel gemaakt van recht in de laserdiode waardoor het altijd al lekker overkomt.

- Is zoiets nou mogelijk voor een prijs tussen de 300/500 euro?
                        - En moet ik enthousiast worden, zonder overbodig professioneel te willen zijn, van de dingen die vind op Ebay?
                        - Voor de ruimte die we hebben, wat heb ik nou echt nodig om een beetje respectabele waaiers en tunneltjes te kunnen maken in een gymzaal?

Neem bijvoorbeeld deze eens he:
                        210mW!DOUBLE GREEN DOUBLE RED dj LASER dmx master,OnSL - (eBay item 300166293933 end time Oct-31-07 22:38:50 PDT)

[FONT=MS Sans Serif]Laser:25+25mW@532nm, green DPSS laser,80+80mW@650nm, red DPSS laser??[/FONT]
                        [FONT=MS Sans Serif]Die foto's doen vermoeden dat er een 0 achter de mW's ontbreekt of ben ik nou gek?[/FONT]

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want laser is toch net ff wat anders dan normaal licht en moeilijk te beredeneren...

Christian
                        Last edited by The Right Productions; 01-11-07, 02:41. Reason: Aanvulling gedaan.

Comment

• chippie
                          • Jul 2006
                          • 528

Dmxcreator

Ik gebruik deze software om de bigdipper aan te sturen en de fixture voor deze laser hebben we zelf gemaakt. Icoontje aanklikken en hup.

De software werkt als een trein. Zelfs voor alle LED gebruikers kun je alle fixtures zelf aanmaken, is gebruiksvriendelijk. Niet merk gebonden. Als je een fixture niet kunt vinden maken ze het voor je aan of kun je het terugvinden op hun webstek. VXCO DMXCreator Lighting Controller

Groeten Pat.
                          IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• mikejuh
                            • Dec 2007
                            • 1

Originally posted by Max
                            De gebruikte onderdelen zijn 2e hands.
                            dit is altijd

Comment

• Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

Ik heb vandaag toch maar een klein knoopje doorgehakt en de ShowTec Shogun G-30 (30mW groen, DMX) aangeschaft. Gelijk maar een Antari F-80Z rookmachine erbij, en het resultaat valt me tot nog toe niet tegen.

Verwacht geen wonderen, maar voor klusjes met het formaat bruiloft/schoolfeest (tot 100-200 man) zal ie prima voldoen schat ik. Je moet natuurlijk altijd zorgen voor een fatsoenlijke hoeveelheid rook of mist (fijn verdeeld), anders zie je nauwelijks iets, maar de F-80Z is maar een klein foggertje en de combinatie resulteerde in alle patronen die prima zichtbaar zijn. Al het standaard spul zit er in, waaiertjes, tunneltjes, enz.

DMX sturing heb ik nog niet getest (had mijn tafel even niet hier), maar de standalone modus op geluid voldoet wel voor wat kleine feestjes. En ik vond de prijs al helemaal meevallen: Met 220 euro was ik klaar, fogger plus laser. De meeste scanners krijg je nog niet voor die prijs, en de G-30 vraagt er om om in paren of groepen ingezet te worden.
                              First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...