Botex T4 Defect

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FUTereLIGHT
    • May 2006
    • 33

Originally posted by renebiemans
    Ik heb mijn dimmer al gereset dus ik neem aan dat hij dan iig wel op de goede curve staat. En mocht de curve instelbaar zijn dat is meestal linear of kwadratisch maar dan zou je nog niet dit probleem hebben dat hij het begin al direct op 50% zit lijkt mij.

En de dimmer was direct al stuk toen ik hem had gekocht ik kwam er thuis pas achter omdat het op een beurs was. Ik weet dus ook niet hoe hij stuk is gegaan.

Maar volgens mij ligt het aan het controlpanel. Ik heb deze namelijk doorgemeten tussen de optocouplers dat zijn die dingen voor de triac om geen 220V op je controlpanel te krijgen. En toen mat ik 0-4V van 0 - 100% op de schuif maar tussen 2% en 50% zat hij constant rond de 2.5 volt en daar boven ging alles goed dus 75% schuif 3Volt etc.

En DMX is tussen 0-255 8Bit anders met 256 zou je op 9bits zitten
    [FONT=Arial]Voor DMX512 geldt: De spanning tussen de aders van de stuurkabel is of ongeveer +2,5[V] of ongeveer -2,5[V]. Is de spanning 4[us] lang positief, dan is er een "1" verstuurd. Is de spanning daarentegen 4[us] lang negatief, dan is er een "0" verstuurd. De inhoud van de informatie is dus tweewaardig; het is of een "0" of een "1". Deze kleinste hoeveelheid informatie noemt men "bit". Het versturen van 1 bit informatie duurt bij DMX512 dus 4[us]. Door meerdere bits te combineren verkrijgt men informatie die meer dan twee waarden kunnen bezitten.
    De combinatie van 8 bits kan 256 verschillende waarden weergeven: 00000000=0, 00000001=1 ,00000010=2, 00000011=3, 00000100=4 ,00000101=5 enz. Het uitdrukken van informatie in "0"-en en "1"-en noemt men digitaliseren.
    Een combinatie van 8 bits noemt men een byte. Bij DMX512 wordt de informatie voor een stuurkring weergegeven met een byte. Dus als de stuurinformatie voor een dimmer bedoeld is, dan kan de lichtintensiteit op maximaal 256 verschillende waarden worden ingesteld (oplossendvermogen is 256). Deze stapgrootte is in de praktijk meestal voldoende; want voor lampen met een vermogen >100W is een intensiteit-stap van 1/256 niet waarneembaar. Voor bewegend licht kan een kleinere stapgrootte nodig zijn. Het DMX-protocol wordt dan meestal gemodificeerd naar 16-bits. [/FONT]
    Ik ben FUTereLIGHT en ik werk met Futurelight

Comment

• wimbru
      • Sep 2003
      • 148

tekst op newline.nl:
      "
      Voor de T-4 balk (Versie met instelpotmeter)
      Complete rechter unit (display, toetsen) voor de T-4 balk.
      Let op: Deze unit is groter dan de standaard unit. Hij past dus alleen in de T-4 balk die standaard reeds een bedieningsunit heeft met ingangsgevoeligheidregelaar."

Comment

• renebiemans
        • May 2006
        • 156

Originally posted by FUTereLIGHT
        [FONT=Arial]Voor DMX512 geldt: De spanning tussen de aders van de stuurkabel is of ongeveer +2,5[V] of ongeveer -2,5[V]. Is de spanning 4[us] lang positief, dan is er een "1" verstuurd. Is de spanning daarentegen 4[us] lang negatief, dan is er een "0" verstuurd. De inhoud van de informatie is dus tweewaardig; het is of een "0" of een "1". Deze kleinste hoeveelheid informatie noemt men "bit". Het versturen van 1 bit informatie duurt bij DMX512 dus 4[us]. Door meerdere bits te combineren verkrijgt men informatie die meer dan twee waarden kunnen bezitten.
        De combinatie van 8 bits kan 256 verschillende waarden weergeven: 00000000=0, 00000001=1 ,00000010=2, 00000011=3, 00000100=4 ,00000101=5 enz. Het uitdrukken van informatie in "0"-en en "1"-en noemt men digitaliseren.
        Een combinatie van 8 bits noemt men een byte. Bij DMX512 wordt de informatie voor een stuurkring weergegeven met een byte. Dus als de stuurinformatie voor een dimmer bedoeld is, dan kan de lichtintensiteit op maximaal 256 verschillende waarden worden ingesteld (oplossendvermogen is 256). Deze stapgrootte is in de praktijk meestal voldoende; want voor lampen met een vermogen >100W is een intensiteit-stap van 1/256 niet waarneembaar. Voor bewegend licht kan een kleinere stapgrootte nodig zijn. Het DMX-protocol wordt dan meestal gemodificeerd naar 16-bits. [/FONT]
        Ja dat snap ik zie ook: http://www.renebiemans.nl/page.php?al=dmx door mij zelf geschreven
        Maar dat is dus 0-255 en niet 0-256, 0 tot 255 = 256 mogelijkheden met 0 erbij.

Maar wat is het verschil met en zonder instelpotmeter? Want de ene is dus niet leverbaar.

En zou ik mocht ik deze die niet leverbaar nodig zijn kan ik dan mischien mijn bar ff aanpassen zodat hij wel past?
        Last edited by renebiemans; 26-05-06, 17:07.

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

ff heel simpel:

Je hebt de versie met instel/potmeter, die is groter dan de versie zonder.
          Aanpassen/modificeren gaat niet, niet zonder je hele t-bar verhoop te zeulen, dat is weinig effect van je modificatie.

Je kunt nog een andere eprom overwegen. Neem hiervoor contact op met de persoon/het bedrijf die jou deze t-bar heeft geleverd.
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• renebiemans
            • May 2006
            • 156

Die persoon berijken gaat moeilijk omdat het dus op een licht en geluids beurs gekocht is. Maar waar zou ik anders dan een nieuwe microcontroller kunnen kopen? En hoe kan ik er achter komen dat het aan die Uc ligt?

Comment

• LJKEVIN
              • Dec 2005
              • 426

Hoevaak gebruik je die t-4's dan
              kijk, 1x in de week.. hooguit is niet zo erg
              maar het binnenwerk van een dmx t-4 is lang niet zo degelijk als wanneer je multi barren hebt.

Verder zit er veel plastic aan, kunnen lampjes storen, houd dmx signaal bij 50 meter (zonder versterking) op.

Ook een reden waarom grotere bedrijven met multibarren werken.
              Last edited by LJKEVIN; 28-05-06, 16:23.
              Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• renebiemans
                • May 2006
                • 156

Heel vaak gebruik ik ze niet. In huis heb ik hem wel aangesloten maar daar houd het ook mee op. Het is alleen wanneer ik een keer ergens moet draaien of wanneer er weer wat op school te doen is dat ik ze echt gebruik.
                De reden dat ik deze graag weer klaar wil hebben is dat ik dan 1 multibar en 1 dmx bar heb en dat ik dan geen barren meer hoef bij te huren, als ik ergens moet draaien.

Maandag ga ik proberen om highlite te bellen kijken als die een oplossing weten. En mocht het helemaal niet lukken dan wordt het maar een multi bar.

Comment

• LJKEVIN
                  • Dec 2005
                  • 426

Originally posted by renebiemans
                  Heel vaak gebruik ik ze niet. In huis heb ik hem wel aangesloten maar daar houd het ook mee op. Het is alleen wanneer ik een keer ergens moet draaien of wanneer er weer wat op school te doen is dat ik ze echt gebruik.
                  De reden dat ik deze graag weer klaar wil hebben is dat ik dan 1 multibar en 1 dmx bar heb en dat ik dan geen barren meer hoef bij te huren, als ik ergens moet draaien.

Maandag ga ik proberen om highlite te bellen kijken als die een oplossing weten. En mocht het helemaal niet lukken dan wordt het maar een multi bar.
                  Hoe meer er mee gesleept wordt, des ter eerder dat spul stuk gaat
                  Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• renebiemans
                    • May 2006
                    • 156

Ja, dat is met alles zo. Maar ze waren al stuk toen ik ze kocht.....

Comment

• marciano
                      • Feb 2006
                      • 164

waarom leeg je dit probleem niet voor aan je leverancier en of importeur die weten wat ze er mee aan moeten mischien zeggen sturr die barren maar terug en je krijgt een nieuwe

Comment

• renebiemans
                        • May 2006
                        • 156

Ik heb die barren op een beurs gekocht dus ik heb geen garantie.

Comment

• VERVALLEN

Blijf gewoon als drive in van die T4-balkjes af! Het lijkt allemaal simpel en makkelijk, maar als we dan over de betrouwbaarheid en levensduur gaan praten

Geef mij maar harting en multikabel!
                          Nog NOOIT problemen mee gehad! en ik HOOR en lees enkel en alleen dat mensen met een T4 problemen en defekten hebben. De triac's die ze erin steken is dus al waarschijnlijk dikken brol ...

No way, bij mij komen er nooit T4's in huis.

LM-400 naar 10P harting een berg kabel en je bent vertrokken ... en wil je het groeter, dan neem je een zware dimrack op dmx naar harting en je bent weer vertrokken ... loopt er iets mis, dan moet je niet de hoogte in om te gaan zoeken, resetten, dmx adtres terug juist te zetten, ...

alles wat regeld en stuurt is vlakbij en dat maakt het betrouwbaarder, makkelijker en doeltreffender!

1 nadeel ... multikabel is moeilijker op te rollen, en is véél omslachtiger op de leggen tov een micro-dmx lijntje!

Moesten de T4's allemaal foutloos zijn werk doen he, dan was dit een prima uitvinding!
                          Dat de fabrikanten die problemen nog niet beu zijn en dus het elektronische ontwerp verzwaren en verbeteren gaat er bij mij niet in

Comment

• ralph
                            Banned
                            • Aug 2000
                            • 2649

Jemig,

Wat ben ik ontzttend blij dat wij enorme mazzel hebben gehad bij de T4's die bij ons in de verhuur steken!
                            Dingen draaien mee in de losse verhuur, meestal in setje van twee of vier van die T4 balkjes op een dj mingle.

In de discoshows die wij doen gaan er standaard drie per show, alweer heel wat jaartjes.

Uitval: vrijwel nihil.
                            Komt wel eens voor dat een balkje ff een reset moet hebben, maar als ik dat vergelijk met het vastlopen van mijn pc: kinderspel!

De T4 is en blijft een heerlijk flexibel toepasbaar dimmerbarretje.

ff snel een klein podium voorzien van wat sferlicht: huppa T4 op een powerdrive, stekker in de 230, dimmers inregelen en lekker zo laten staan!

We hebben heel wat verschillende modellen T4 voorbij zien komen, in het begin waren er wat aanloopprobemen, maar de laatste jarn niets dan lof over deze goedkoopste vorm van een t bar met parren.

Ja, je leest het goed, niemand kan voor het geld van een T4 een conventionele dimmerbar maken.
                            Je mag het narekenen, maar geloof me, dat is al reeds voor je gedaan en steeds kwam de oplossing met en T4 stukken goedkoper naar voren.

Waar het omslagpunt ligt om over te stappen op losse dimmers met conventionele dimmerbarren, geen idee.

Voor klussen met 20+ 4-6 barren is een T4 geen speler van belang, in dat geval ga je het best voor multibekabeling.
                            In mijn optiek is de T4 tot een setje van 4 barretjes veruit aan te bevelen boven en losse dimmers met multi.

Comment

• renebiemans
                              • May 2006
                              • 156

Mij maakt het niet echt veel uit tot nu toe als het een Tbar incl. dimmer of met multi is. Voor mij is opzich incl. dimmer dus zo'n botex geval handiger. Scheelt weer ruimte.

Maar als het kan wil ik deze bar graag repareren. Mocht dan bijvoorbeeld het zo zijn dat het makkelijker is met multi kan ik deze altijd nog verkopen en overstappen naar multi.

Ik heb tot nu toe 1 multi bar wat opzich wel handig is op een plek waar geen dmx kabel langs komt. Dan is het opzich wel handiger om 1 kabel voor multi te trekken ipv 1 kabel dmx en 1 kabel stroom.

Comment

• renebiemans
                                • May 2006
                                • 156

Vanmorgen contact gehad met highlite. Die zeiden dat er misschien enkele weerstandjes stuk konden zijn of enkele diode's. En dat de controlpanels op het moment niet leverbaar waren maar dat ze er wel wat besteld hadden dus dat het misschien binnenkort wel leverbaar is.

Ik ga vanavond dus even kijken als er een weerstand oid stuk is. En hopen dat dat het is...

Comment

Working...