DMX mergers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EricvD
    • Feb 2006
    • 21

DMX mergers

Hallo,

Je kan tegenwoordig voor erg weinig geld een dmx merger kopen (botex, showtec). Voordat deze dingen op de markt waren had je enkel de producten die een factor in prijs hoger liggen (ma-lighting, elc, enz.).

Dat de producten in China wat goedkoper in elkaar gezet worden geloof ik wel, maar heeft dit nog gevolgen voor de kwaliteit? Als ik een "echte" showtec koop, valt deze dan na een half jaar uit elkaar? Heb ik ineens nog maar de helft van de oorspronkelijke frame-rate? Of merged'ie wellicht slechts af en toe? Of is dit onzin en zijn producten van bijvoorbeeld ELC gewoon te duur?

Wie o wie heeft ervaring met deze producten?

Groeten, Eric
  • s142918
    • Apr 2006
    • 111

Goedkoop door massaproductie in het verre Oosten. De kwaliteit is een beetje afhankelijk van het type product.

Merger wordt ingesteld met dipswitches, beetje goedkoop met moderne digitale displays. Externe adapter is ook niet geweldig maar bij fatsoenlijk inbouwen geen probleem. Apparaat werkt verder naar behoren (hier toch), vertraging is niet bijzonder merkbaar. Voor echt professioneel gebruik zou ik toch alleen voor de naam al een MA of dergelijke kopen.

Comment

• AJB
      • Jul 2003
      • 2289

Tsjah, dan komt een confronterend moment; de Showtec producten worden namelijk steeds beter. For example de dmx-boosting in time-out (8x8 uitgangen) = enkel showtec. De belangrijkste verbinding (ethernet naar NSP processoren) gaan met ELC Nodes. Voor dmx-distributie is Showtec echter prima geschikt, en ook superuitgebreid gemaakt (alle uitgangen 5 en 3 polig, fasecheck met ledjes, ingangen dubbel en met groundlift etc.)
      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Poelmans
        • Feb 2004
        • 804

Kheb zelf weinig ervaring met professionelere produkten, maar de mergers en boosters van showtec werken prima hoor. Enkel de losse adaptor is wat lastig, en bij wild gebruik kan daarvan een draadje over raken. Ook hebben we het al meegemaakt dat je een mannelijke XLR niet meer uit de booster krijgt. Maar een PCB mounted neutrik is nu niet ZO duur denk ik, in vergelijking met MA ed.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

de bij onze forumhost gekochte showtech booster doet het in ieder geval prima.

je moet natuurlijk wel wat water bij de wijn doen bij dit soort zaken. Rubber voetjes onder de metalen kast plaats je zelf. En ik had net de pech dat de steker niet goed was.

Ik moet altijd wel lachen om de enorme massa aan lampjes op het ding die vrijwel geen informatie geven. maar er wel erg vrolijk uitzien.
          lekker belangrijk!

Comment

• EricvD
            • Feb 2006
            • 21

Lijkt mij duidelijk dus. Ik koop zo'n ding (bij de gewaardeerde forumhost), plak de ledjes af met zwarte gaffer, tie-wrap de stroom adapter in de flightcase voor dat ding vast en ben de komende tijd diep gelukkig met mijn showtec merger! Dank voor de reacties.

Comment

• RRik
              • Jan 2006
              • 20

In eerste instantie wordt in deze thread over DMX Merger gesproken. Niet over boosters ed. De meeste merger die ik ben tegengekomen zijn allemaal HTP, dat betekent dat de hoogste waarde aan DMX wordt doorgegeven aan de uitgaande lijn. Niks mis mee....... Maar van ELC weet ik dat hij ook LTP kan mergen!!! En dat is juist ZEER geschikt om bewegend licht mee te mergen.

Just my 2 cents...........

Rik

Comment

• axs
                Moderator
                • Jun 2002
                • 2687

Originally posted by RRik
                De meeste merger die ik ben tegengekomen zijn allemaal HTP, dat betekent dat de hoogste waarde aan DMX wordt doorgegeven aan de uitgaande lijn. Niks mis mee....... Maar van ELC weet ik dat hij ook LTP kan mergen!!! En dat is juist ZEER geschikt om bewegend licht mee te mergen.
                Rik
                Hoi Rik,

Ik denk dat 99,9% van de forumgebruikers hier geen LTP-merge toepassingen hebben.
                Zullen meestal geen take-over van functies doen in hun toepassingen maar eerder een desk voor conv en intelli mergen.
                If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• s142918
                  • Apr 2006
                  • 111

Originally posted by RRik
                  In eerste instantie wordt in deze thread over DMX Merger gesproken. Niet over boosters ed. De meeste merger die ik ben tegengekomen zijn allemaal HTP, dat betekent dat de hoogste waarde aan DMX wordt doorgegeven aan de uitgaande lijn. Niks mis mee....... Maar van ELC weet ik dat hij ook LTP kan mergen!!! En dat is juist ZEER geschikt om bewegend licht mee te mergen.
                  Het betreffende apparaat mixt ook LTP, HTP en heeft de mogelijkheid om de 2e lijn te gebruiken als backup wanneer de eerste lijn uit mocht vallen.

Comment

• tomv
                    • Jun 2003
                    • 331

Op m'n werk hebben we een Node van Luminex. Deze Luminex Ethernet-DMX8 Node is ook ideaal voor het mergen van DMX lijnen. Je kan elk van zijn 8 connecties individueel configureren. Mergen kan je zelfs op kanaal niveau.

Voor ieder kanaal kan je apart instellen zijnde LTP, HTP, Primaire bron, secundaire bron, backup (zelfs softpatch zodat je offset of volledig andere patch kan toekennen) . Je kan dan nog andere lijnen apart mergen met de andere connectoren, ofwel deze configureren als uitgang van het gemerged resultaat (dan heb je ook al geen booster nodig).

En als je dan ooit naar netwerk wil, is deze ingang ook beschikbaar op ArtNet. Misschien wel wat veel in vergelijking met normale merger, maar wel handig dat het zo multifunctioneel inzetbaar is.

En dat allemaal in zo een klein bakje
                    Tom

Comment

• VANEENBERGEN
                      • Sep 2003
                      • 187

Ze hebben in belgie goed naar ons gekeken.
                      Deze funties zitten al 5 jaar in onze dmxlan nodes.
                      Joost van Eenbergen
                      ELC lighting

Comment

• EricvD
                        • Feb 2006
                        • 21

Originally posted by VANEENBERGEN
                        Ze hebben in belgie goed naar ons gekeken.
                        Deze funties zitten al 5 jaar in onze dmxlan nodes.

Hallo Joost,

Over de kwaliteit van de ELC producten wil ik niet twisten. Maar...: durf je het ook aan een mening te geven op mijn vraag mbt kwalitatieve verschillen?

Vriendelijke groet,
                        Eric

Comment

• wimbru
                          • Sep 2003
                          • 148

De eerste fabrikant die toegeeft dat zijn merger voor een zekere vertraging in het DMX-signaal zorgt, krijgt van mij respect. De anderen kopen gewoon een Chinese print en stoppen die in hun kastje, zonder te weten wat er precies gebeurt.

Vrijwel alle verkopers beweren dat er geen vertraging is, maar zelfs als de frequentie van beide signalen perfect gelijk is en ze beiden perfect hetzelfde protocol voeren, toch moet er steeds een vertraging zijn.

Comment

• VANEENBERGEN
                            • Sep 2003
                            • 187

Originally posted by EricvD
                            Hallo Joost,

Over de kwaliteit van de ELC producten wil ik niet twisten. Maar...: durf je het ook aan een mening te geven op mijn vraag mbt kwalitatieve verschillen?

Vriendelijke groet,
                            Eric
                            Verschillen zijn bijvoorbeeld functioneel. wij hebben een echte ltp en backup modes on onze standaard merger zitten. (de goedkopere alleen HTP). Goed gesoldeerd, zware trafo's zijn vast geschroeft (dus kunnen meer verdragen), en de DMX drivers altijd in IC-voetjes (dan kan je als het nodig is deze nog 5 min voor de show vervangen, het kan altijd gebeuren dat deze kapot gaan, ondanks de ingebouwde beveiliging). In nederland otworpen en geproduceerd, niet door een chinees die er geen fluit om geeft en het ontwerp onder de copieerd machine heeft gelegt. Klein formaat (niet 19"), bij je tafels heb je meestaal geen 19"-rack staan.
                            Joost van Eenbergen
                            ELC lighting

Comment

• VANEENBERGEN
                              • Sep 2003
                              • 187

Originally posted by wimbru
                              De eerste fabrikant die toegeeft dat zijn merger voor een zekere vertraging in het DMX-signaal zorgt, krijgt van mij respect. De anderen kopen gewoon een Chinese print en stoppen die in hun kastje, zonder te weten wat er precies gebeurt.

Vrijwel alle verkopers beweren dat er geen vertraging is, maar zelfs als de frequentie van beide signalen perfect gelijk is en ze beiden perfect hetzelfde protocol voeren, toch moet er steeds een vertraging zijn.
                              Yep alle mergers hebben vertraging. Deze vertraging is minder dan 1 DMX frame (30 mS). een network systeem heeft altijd een vertraging van 1 frame+ netwerktransport. Het DMX frame moet eerst volledig ontvangen en vervolgens verzonden worden.
                              Joost van Eenbergen
                              ELC lighting

Comment

Working...