Showtec T4 DMX bar

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wims
    • Jun 2003
    • 56

Showtec T4 DMX bar

Hey

Ik maak al even gebruik van de Showtec DMX bar. Maar ik ervaar dat wanneer een mij een lamp stuk springt dat de zekering in de bar ook altijd springt en soms zelfs ook de automaat van de plaatselijke zaal. Dit kan zeker niet de bedoeling zijn.
    Ik gebruik lampen van 300W. Op de achterkant van de bar staat 1.5A/kanaal voor CE norm en 5A/kanaal voor China. En in de bar bevinden zich glaszekeringen van T6.3A.
    1) Waarom steken ze hier 6.3A in ?, 1.5A is toch voldoende ?
    2) Waarom 1.5A voor CE en 5A voor China. Kan ik dan hier geen spots van 500W eraan hangen ...gaan mijn transistors dan stuk?

groeten Wim
  • Banned
    Banned
    • Dec 2003
    • 951

In china heb je andere normen dan hier in europa.
    Als je hier een fase hebt is het 16A

Bij 16A gebruik heb je 3520W dit door 4 is 880W per kanaal maximaal

Dus over 4 kanalen verdeeld is dat per kanaal 4A ( 880W )

Maar uit ervaringen is gebleken dat je maximaal 500W per kanaal kan gebruiken zonder ellende te krijgen.

Ik gebruik al jaren 500W op deze balken ( multipar ook ) zonder ellende.

Maar aangeraden is niet hoger te gaan.

Comment

• driesmees
      • Apr 2003
      • 1076

De reden waarom je zekering springt en soms zelf de automaat van de zaal is heel simpel. Als je lamp stukgaat, breekt meestal het filament af dat in je lamp zit (de gloeidraad)
      Dankzij de heer Newton moet dat filament naar beneden vallen. Tijdens zijn val durft het wel eens voorkomen dat dit filament kortsluiting veroorzaakt... En dan smelt je zekering door, en/of klapt je automaat om.
      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Wims
        • Jun 2003
        • 56

Hey

Ja okay, dat van die kortsluiting snap ik ook wel. Maar ik kan me niet veroorloven dat ik ergens zit te draaien en een lamp springt stuk dat mijn hele baar uitvalt. Kan ik dit niet oplossen door zekeringen van 1.6A erin te steken ipv 6.3A...?

Groeten

Comment

• Wims
          • Jun 2003
          • 56

Ik gebruik lampen van 300W op 220V is dus ongeveer 1.4A dat die trekt per kanaal...Dan steek ik er best van 1.6A in!

Comment

• keenoncoolstuff
            • May 2003
            • 695

Originally posted by Wims
            Ik gebruik lampen van 300W op 220V is dus ongeveer 1.4A dat die trekt per kanaal...Dan steek ik er best van 1.6A in!
            Met als gevolg dat je zekering er al uit knalt als je je lamp aandoet. In ieder geval zeker als je een snelle zekering neemt.
            De stroom die door een lamp in koude toestand loopt is vele malen hoger dan wanneer hij al enkele seconden aan is.
            All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
            If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• axs
              Moderator
              • Jun 2002
              • 2687

Originally posted by keenoncoolstuff
              Met als gevolg dat je zekering er al uit knalt als je je lamp aandoet.

Dat noemen ze preventief werken!
              Het is toch dat wat de topicstarter wou? Dat het niet uitviel TIJDENS het draaien?
              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• driesmees
                • Apr 2003
                • 1076

Indien je de zekeringen zou vervangen (ik zeg indien, want ik zou het niet doen), zou ik er zekeringen van 3,5A 250V in steken. De restmarge bij een zekering van 1.6A is te klein voor o.a. de inschakelpieken waarover keenoncoolstuff het heeft. Ook moet je er rekening mee houden dat smeltzekeringen 'verslijten'.
                [CENTER] [/CENTER]

Comment

• dj_janneke
                  • Dec 2004
                  • 22

Originally posted by driesmees
                  De reden waarom je zekering springt en soms zelf de automaat van de zaal is heel simpel. Als je lamp stukgaat, breekt meestal het filament af dat in je lamp zit (de gloeidraad)
                  Dankzij de heer Newton moet dat filament naar beneden vallen. Tijdens zijn val durft het wel eens voorkomen dat dit filament kortsluiting veroorzaakt... En dan smelt je zekering door, en/of klapt je automaat om.
                  dit klopt niet helemaal denk ik.
                  de gloeidraad is toch een weerstand?
                  dus hoe kan deze een kortsluiting veroorzaken ?

Comment

• driesmees
                    • Apr 2003
                    • 1076

Ik heb speciaal voor jou even een tekeningetje gemaakt:

ALs je een 500W lamp hebt, is de weerstand ervan rond de 100 Ohm (als we met gelijkspanning rekenen)
                    Als de lamp stuk gaat, en het filament dus afbreekt, valt het naar beneden. Het durft dan wel eens gebeuren dat tijdens het vallen dat een deel van het filament nog eens contact maakt met de 2 polen (de stroomtoevoer) Als we stellen dat de afstand dan verkleint met 1/3, dan vergroot de stroom met factor 3 dan gaan we van 2,1A al naar 6,3A.

Zo gebeurd het dus in het echt, maar dan met veel kleinere delen van het filament.
                    [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Wims
                      • Jun 2003
                      • 56

Dus jullie vinden het normaal, dat wanneer een lamp zou stuk springen dat dan de mogelijkheid bestaat dat de automaat zelfs afspringt ??

Groeten

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Dus jullie vinden het normaal, dat wanneer een lamp zou stuk springen dat dan de mogelijkheid bestaat dat de automaat zelfs afspringt ??

Groeten
                        jaa.. heel normaal
                        anders fikt je triac eruit, namelijk.. en die willen we graag heel houden.

Enne : de Chinese NEN1010, of EN61010 voor mijn part bestaat uit een half vloeipapiertje.
                        de onze is net zo dik als n telefoonboek.
                        Vandaar dat er in china een kaugumballenpapiertjezekering in mag, terwijl t hier iets deftiger gespecificeerd is...

Comment

• driesmees
                          • Apr 2003
                          • 1076

Groeten
                          Het enige wat je er volgens mij aan kan doen is maken dat jouw smeltzekeringen sneller springen dan de stoppen/automaten. Dit kan je doen door er een snelle zekering in te steken. Of gewoon lampen kopen die niet zo vaak stuk gaan
                          [CENTER] [/CENTER]

Comment

• dj_janneke
                            • Dec 2004
                            • 22

Originally posted by driesmees
                            Ik heb speciaal voor jou even een tekeningetje gemaakt:

ALs je een 500W lamp hebt, is de weerstand ervan rond de 100 Ohm (als we met gelijkspanning rekenen)
                            Als de lamp stuk gaat, en het filament dus afbreekt, valt het naar beneden. Het durft dan wel eens gebeuren dat tijdens het vallen dat een deel van het filament nog eens contact maakt met de 2 polen (de stroomtoevoer) Als we stellen dat de afstand dan verkleint met 1/3, dan vergroot de stroom met factor 3 dan gaan we van 2,1A al naar 6,3A.

Zo gebeurd het dus in het echt, maar dan met veel kleinere delen van het filament.
                            Aah oke sorry voor de reactie dan.
                            Weer iets bijgeleerd.

Comment

• driesmees
                              • Apr 2003
                              • 1076

Goh, geen probleem, ik blijf er dan ook me bezig.

@TS: Heb je nu al een oplossing gevonden?
                              [CENTER] [/CENTER]

Comment

Working...