nieuwe stuurtafel. tips? (forum goed doorgelezen)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Redwood
    • Nov 2003
    • 41

nieuwe stuurtafel. tips? (forum goed doorgelezen)

Hoi.

Ik ben bezig met het herinrichten van een horecabedrijf.
    nu komt er als lichtshow

30 par 64, 70 par 36, wat neon tubes, strobos etc.
    Ook 4 martin 518, e.v.t. 4 kleine robe dj 150xt.
    Het statische licht komt op 10 6 kanaals showtec d-pack 's

dus, 60 kanalen
    er zit een bol die naar boven en beneden, en naar links en rechts kan.
    deze moet ook aangestuurd worden op dmx, (hoe moet ik dit doen???)

Na het goed doorlezen van het forum, kwam ik eigenlijk min of meer op de keuze tussen 2 tafels.

SGM studio 24 scan control of
    zero88 fatfrog

ik was nieuwsgierig of ik dit qua tafels goed had ingeschat, en welke van de 2 de beste keus zou zijn!
    Ik heb met beide tafels nog geen ervaring.
    Misschien dat er nog goeie alternatieven zijn?

Ook wilde ik een goeie manier om een smoke/hazer machine, en dus die beruchte bol aan te sturen.
    Ook zitten er een aantal blinder/floodlights (van die bouwlampen)
    Die op 3 kanalan komen, deze wil ik snel kunnen triggeren met een druktoets, voor dit soort dingen dacht ik dat de beste keus een appart dmx touchpanel van bij, botex zou zijn.

Okay mensen...

Heb ik het redelijk goed gedaan op deze manier
    (budget voor de sturing max 3000, de 3200 van de fatfrog maakt dan ook niet uit, het liefst doen we de beturing zo goed mogelijk, maar alles wat we daarop besparen word geinvesteerd in bijvoorbeeld goeie strobes)
    thnx

• KoenB
    • Mar 2003
    • 453

wat voor bol en hoe beweegt die nu? zit die al op dmx of moet er nog dmx interface voor ontwikkeld worden?
    Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• Redwood
      • Nov 2003
      • 41

het is een grote plexiglazen bol, met daarin diverse effecten (deze worden uiteraard apart aangestuurd)

De bol beweegt d.m.v. 2 motoren. (types niet bekend) en werkt nu met 2 simpele 3 standen schakelaars (1-0-2) dus 1 voor boven en beneden, en 1 voor links en rechts.

Ik zat hiervoor zelf te denken aan 4 losse 1 kanaals dmx schakelaars, dit is technisch wel te maken.
      Het enigste probleem is dus dat het dan mogelijk blijft kortsluiting te veroorzaken door naar boven en beneden tegelijk in te schakelen.
      Maar heb wel eens gehoord dat er speciale dmx switches voor motoren zijn!

(lichttafels waren wel een goede keus????)

Comment

• FiëstaLj
        • Oct 2000
        • 2068

Voor lichtbesturing in horeca gelegenheden zweer ik de laatste tijd bij pc sturingen.

Goedkoop, geen omslachtig werkende tafels en iedere malloot kan er mee werken.

Ikzelf heb bijvoorbeeld een dans cafe ingericht met een ecue systeem. www.ecue.tv

Koste met 460 euro voor de 256 kanaals versie en draait prima op een pIII 500mhz systeempje.

Opzet van de software werkt hetzelfde als dikke tafels, namelijk alles met cuelijsten, palletten, etc.

Door het maken van zogenaamde actionpad knoppen kan je dingen snel automatiseren, dus bijvoorbeeld knop maken waardoor alle scans in rood een cirkel gaan maken.

Voor het automatiseren zou je idd een demultiplexer kunnen pakken die op zijn beurt een aantal relais aanstuurt.

Let hierbij wel op. Het ding hangt boven het publiek dus zorg ervoor dat hij niet te laag kan zakken (beveiliging doormiddel van steel ofzo) omdat dmx natuurlijk enigzins storingsgevoelig is.

Edit: ik vond in je profiel geen woonplaats en uitgebreidere info.

Als je deze even invult kunnen mensen je stukken gerichter helpen.
        Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• ralph
          Banned
          • Aug 2000
          • 2649

Als je die dimmerkanalen allemaal apart aan wil sturen dan lijkt het me lastig met de SGM...die heeft 48 dimmerkanalen.
          Uitbreiden van de dimmerkanalen door een fixture vol te proppen met dimmer channels is een optie, maar lekker werken is anders.

Comment

• Redwood
            • Nov 2003
            • 41

*excuus* heb nu dus mijn info ff wat bij gewerkt.
            had ook snel ff wat aan gemaakt.

Beetje verhaal....
            Ben na 4 jaar bedrijfsleider van een discotheek (night fever winschoten) in staat geweest om sinds augustus van 2004 eigenaar te worden.
            Zijn druk bezig met veranderen/verbouwen/verbeteren, en het licht valt daar dus ook onder.
            De par spots hangen er al 20 jaar, maar zijn allemaal nog goed (duh) er hangen nu 2 claypaky's die 10 jaar geleden omgebouwd zijn naar dmx, en nu helemaal niks meer doen.
            Als sturing liggen er 10 6 kanaals botex switch packs die een eigen leven leiden,
            Deze worden aangestuurd door 10x6 botex touchpanels (oh ja, packs en panelen zijn nog 0-10v).
            Alwel.... scans gaan eruit, heb 4 martin 518, koop er nog wat bij, misschien wel 5 movingheads of nog 4 scans. (zoals ik al zei)
            De oude switch packs worden vervangen door nieuwe dimmerpacks (zodat we ook eens wat lampjes als effect kunnen dimmen)
            er worden 7 dimmerpacks gebruikt door alle par 36 en par 64. par 64 zijn per 2 op 1 kanaal, en de 36 zijn per 5 op 1 kanaal.

De 4 halfbakken 150 w botex strobes (met cheapass controller) worden vervangen voor 2 martin atomics (e.v.t. met colors uitbreiding)
            Oude rookmachine gaat eruit en komt ook een dmx voor.
            Kris kras over de dansvloer hangen 10 lange neonbuizen of 5 kanalen (blijven ook hangen)
            En rondom de dansvloer zit het helemaal vol met van die bouwlamp floods... stuk of 50 ofzo, op 3 kanalen.
            dit blijft ook.
            misschien nog 2 losse effectjes hier en daar.

Als eerste tafel werd mij een ALS enigma aangeraden, alleen lijkt mij deze voor 60 dimkanalen en 4 cq, 8 scans OVERKILL. buiten dat als ie nog eens overkill voor de prijs was, maar dat ding kost iets van 6000 excl faders, excl extra touchnpanels, excl pc, excl monitor.
            dus maak er 8000 ofzo van, dan kan ik voor i.p.v. die 8000 beter was anders kopen.

Misschien dat het ook wel mogelijk is bijv, met meerdere sturingen te werken. zoals ik zeg gebruiken de pars 7 x 6 kanalen, das dus 42.
            kan de sgm hebben. deze gaat dan ook de bediening doen van de scans.

Er kunnen e.v.t. nog 2 dmx touchpanels bij voor het laten lopen van de neons, floodlights, en ander klein spul.
            Een aparte controller voor de strobes, en de smokemachine bij de sgm op?????

Een apparte pc neerzetten lijkt mij i.i.g. niks....
            Alhoewel dat ecue, en dan e.v.t. met faderunit wel weer gelikt is natuurlijk.. en ook nog voor de prijs!!!
            misschien dat dit dan toch een betere oplossing is????

Comment

• ralph
              Banned
              • Aug 2000
              • 2649

Zo gesteld zijn er weinig tafels zo compleet en scherp geprijsd als de sgm idd...

Zou ook zeker een systeem op pc basis serieus overwegen
              zijn verschillende programma's die erg hard aan de weg timmeren en iig stuk sneller proggen dan sgm en frog.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                • Jun 2001
                • 2155

Als je een tafel zoekt die niet moeilijk is in de bediening (weliswaar na een korte uitleg / speeluurtje) en voor een schappelijke prijs van jou is moet je die Frog ook maar bekijken. SGM vind ik zelf niet echt handig werken, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van smaak. Ik ben ook bevooroordeeld omdat ik vrijwel wekelijks met 1 van onze inmiddels 2 kikkers op pad ben; dus ik kan er mee lezen en schrijven.
                De zaken die je opnoemt kunnen allemaal prima, zelfs remote switching is een optie als je bijvoorbeeld blinders op een footswitch wilt zetten; allemaal geen probleem. Ik zou alleen een Leap nemen ipv Fat. 12 fixtures is misschien wat weinig als je intelligent bij gaat kopen; je kunt beter wat ruimte over hebben dan precies genoeg.

Als je meer info over de mogelijkheden wilt hebben: www.frogsupport.com of mijn e-mail box.

Wat overigens een optie is wanneer je wat faders (dimmerkanalen) mist; koop voor een prikkie een Sirius met DMX uitgang, een showtec merger; en je hebt ineens 48 kanalen meer voor pakweg 400 euro. Samen met de Leap zit je dan op ongeveer 4500 euro voor 2*48 kanalen conventioneel + 24 fixtures intelligent. Grotere tafels kopen is geen probleem, maar zoals je zelf al aangaf krijg je dan vaak ook een hoop dingen waar je eigenlijk niet op zit te wachten, maar waar je wel voor moet betalen.

Comment

• lucken
                  • Sep 2002
                  • 342

citaat:Geplaatst door agressor
                  [brAls eerste tafel werd mij een ALS enigma aangeraden, alleen lijkt mij deze voor 60 dimkanalen en 4 cq, 8 scans OVERKILL. buiten dat als ie nog eens overkill voor de prijs was, maar dat ding kost iets van 6000 excl faders, excl extra touchnpanels, excl pc, excl monitor.
                  dus maak er 8000 ofzo van, dan kan ik voor i.p.v. die 8000 beter was anders kopen.
                  Enigma is misschien wat overkill, maar u hebt niet al die extra's nodig !
                  Daarbij wordt de Enigma steeds geleverd inclusief PC en dient u enkel een VGA monitor aan te schaffen.

Voor de pars is wel handig de programeerbare Sound to Light functie in de Enigma !! Welke tafel heeft dit nog ?

Groeten,

Luc

Comment

• Redwood
                    • Nov 2003
                    • 41

citaat:Geplaatst door lucken

citaat:Geplaatst door agressor
                    [brAls eerste tafel werd mij een ALS enigma aangeraden, alleen lijkt mij deze voor 60 dimkanalen en 4 cq, 8 scans OVERKILL. buiten dat als ie nog eens overkill voor de prijs was, maar dat ding kost iets van 6000 excl faders, excl extra touchnpanels, excl pc, excl monitor.
                    Enigma is misschien wat overkill, maar u hebt niet al die extra's nodig !
                    Daarbij wordt de Enigma steeds geleverd inclusief PC en dient u enkel een VGA monitor aan te schaffen.

Voor de pars is wel handig de programeerbare Sound to Light functie in de Enigma !! Welke tafel heeft dit nog ?

Groeten,

Luc

i.d.d. ik zie dat het incl. pc is

maar wat is de adviesprijs...
                    ik heb een offerte gekregen voor 5850, ex btw. de enigma micro en voor de rest niks extra's

kost die tafel echt zoveel???

(ik begin langzamerhand toch te twijfelen om toch een enigma te gaan gebruikt)

Martin lightjocky met een goeie pc en fingers kost ook gauw 4000 euro
                    sgm regia pro kost ook rond de 5000.
                    dus waarom niet de veel gebruikte enigma aanschaffen

het enigste wat ik dus zonde vind is dat deze zo slecht te krijgen is, heb al eens een keer contact gehad met avl, toen werd ik door verwezen naar Mertens Licht in groningen, die waren NOG duurder dan die 5850, volgens mij is dit echt zo'n marche produkt.
                    Ook geen online stores die hem verkopen!

Comment

• movinghead
                      • Aug 2001
                      • 559

DTL / Disco Techno misschien? Geen id wat ie daar kost... maar daar hebben ze hem ook.
                      [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

Comment

• JJoosten
                        • May 2004
                        • 8

Heee Agressor,

Misschien kunnen de volgende mensen je wel verder helpen. Zijn hebben veel ervaring met de enigma en programeren / updaten ze ook.

Kijk maar eens op de volgende site:

This domain is available for sale. Check out price, information and more on Dovendi.com

Comment

• FiëstaLj
                          • Oct 2000
                          • 2068

Snap toch niet dat iemand voor een zwaar verouderde enigma tafel zou gaan terwijl er zoveel ander spul te krijgen is.

Tenminste de enigma's die ik in menige discotheek tegenkom vind ik ouwe krengen waar ik nog niet dood mee gevonden zou willen worden.

Comment

• Redwood
                            • Nov 2003
                            • 41

citaat:Geplaatst door FiëstaLj

Snap toch niet dat iemand voor een zwaar verouderde enigma tafel zou gaan terwijl er zoveel ander spul te krijgen is.

Tenminste de enigma's die ik in menige discotheek tegenkom vind ik ouwe krengen waar ik nog niet dood mee gevonden zou willen worden.

En hier heb ik als topicstarter dus weinig aan!

geef eens voorbeelden van WEL goeie systemen?

Comment

• FiëstaLj
                              • Oct 2000
                              • 2068

Ik gaf in mijn eerste posting in dit topic al een systeem wat ik zelf naar alle tevredenheid heb geinstalleerd in een discotheek en ook zelf gebruik.

Ecue dus.
                              Voordelen:
                              -hoeft geen superpc achter 500mhz met 64 mb geheugen draait al 3/4e jaar zonder crashen.
                              -door gebruik te maken van cuelijsten en palletes kan elke operator die op een pearl/hog/regia/noem maar op er snel mee werken.
                              -heeft een ingebouwd actionpad (dit zegt je waarschijnlijk niks, maar dit is een blad waar je knoppen op kan maken om vervolgens je show mee te sturen.

Dit kan al doormiddel van een enkele start en stop knop (hele show draait dus automatisch)
                              of losse knoppen voor elke beweging, kleur, groep, chase, etc.

Apparaat kan dmx uitsturen, videopc's triggeren, midi aansturen/ontvangen, etc.

de dmx dongles hebben ook een standalone functies (door simpel spanning op het apparaat te zetten gaat hij een voorgeprogrammeerde scene uitvoeren.

Het is dus niet alleen een showbesturingsprogramma. Het is een multimediabesturingsprogramma wat alles op mediagebied in een horecagelegenheid zou kunnen sturen. Hetzij autonoom, of door een operator bediend.

Uiteraard zijn er ook nog andere systemen dan ecue. Ikzelf vond ecue het beste kwa prijs kwaliteit verhouding. Maar mocht je een keer interesse hebben om het systeem te komen bekijken. Mijn emailadres vind je in mijn profiel.

Comment

Working...