DMX of Ethernet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VANEENBERGEN
    • Sep 2003
    • 187

Je hebt het helemaal aan het juiste eind!

Ik ben blij dt het idee goed is overgekomen, dat geeft mij de indruk dat we op de goede weg zijn.

Een kleine aanpassing echter. We kunnen niet 900 DMX-lijnen maar we zijn beperkt tot 64 DMX lijnen tegelijkertijd op het netwerk zonder performance release.

Joost
    Joost van Eenbergen
    ELC lighting

Comment

• Martin Hoogeind
      • Sep 2003
      • 60

Oh, nou ja je weet hoe dat gaat, we krijgen zo'n DEMO van je met een uitfikkende Pearl en wordt het al meteen een stuk spectaculairder!

Comment

• bask
        • Nov 2003
        • 21

hoi,

Ethernet wordt in het algemeen gebruikt als backbone, Dus van de tafel, naar een hub, naar een node (ethernet naar DMX kasje).De voordelen zijn, dat je dus niet zoveel kabels hoeft te trekken naar een grid, en je kan verschillende universes (DMX lijnen)sturen over 1 kabel. Je kan ook nog verschillende universes uit 1 xlr laten komen (dit kan erg gevaarlijk zijn, maar ook erg handig).

ELC maak software en hardware voor een dmx ethernet systeem, je kan ook de software downloaden op hun homepage en eens kijken wat het nu echt inhoud.

Groet

Bas Kind

Comment

• sidhe
          • Nov 2003
          • 22

heb niet alles dorgelezen dus weet niet of er al iets over geschreven is, maar (als ik het goed begrepen heb) de nieuwe hog 3 van flying pig stuurt al ethernet uit dit gaat naar een dmx processor. het voordeel hier van is dat je met meerdere dmx processoren en een snelle ethernet switch een heel groot aantal dmx kanalen kan gebruiken. Nog een voordeel is dat je een netwerk kan opbouwen of zelfs de hog in een bestaand netwerk kan plaatsen (dit wordt voor de snelheid afgeraden, maar kan evengoed wel heel handig zijn als je even een lijsje dmx kanalen wil uitprinten)
          denk dus zeker dat er toekomst zit in ethernet!

groetjes sidhe

Comment

• brabke
            • Nov 2003
            • 2

MOET JE VOOR GEWONE PARS'S TE STUREN MET EEN DMX-STURING EEN DIMPACK NODIG OF IS DAT ALLEEN MAAR OM DMX-GESTUURDE EFFECTEN TE STUREN NODIG? KAN IEMAND MIJ HELPEN ???

Comment

• brabke
              • Nov 2003
              • 2

MOET JE VOOR GEWONE PARS'S TE STUREN MET EEN DMX-STURING EEN DIMPACK NODIG OF IS DAT ALLEEN MAAR OM DMX-GESTUURDE EFFECTEN TE STUREN NODIG? KAN IEMAND MIJ HELPEN ???

Comment

• timescape
                • Oct 2002
                • 328

Zou zeggen welkom op het forum, en meteen wat tips voor de volgende keer brabke :
                Gebruik vooral niet onnodig CAPS, en lees je posting eens terug, dan zul je vanzelf ook je typfouten lezen.

Over je vraag :
                Dimmers zijn nodig voor parren als je een DMX-sturing gebruikt.
                Voor Effecten ook, alleen hier is het goedkoper om switch-packs te gebruiken. Over de DMX-gestuurde effecten waar je het over had, hier heb je geen dim- of switchpacks voor nodig.
                Als je eens zoekt op het forum is er volgens mij meer dan genoeg te vinden over je vraag.

Groeten Jeroen

Comment

• Thomaz
                  • Feb 2004
                  • 61

Ik ben deze week op de Vakbeurs Theatertechniek geweest (ik stond "toevallig" met Stakebrand op die beurs); en ik kan alleen dit zeggen: ethernet is HOT!

Niet enkel voor licht, maar ook voor andere besturingen (ikzelf zit nu in de trekkenwandautomatisering).

Het enige grote probleem is volgens mij dat ESTA/USITT met ACN weer veel te traag is, en dat ArtNet nu een de-facto standaard geworden is. Maar laten we ook ShowNet, MAnetwork, ETCNet2 en alle andere protocols niet vergeten.

Al die protocols hebben hun voor en nadelen, wij hadden op onze stand bvb. een demo lopen waarbij we van onze trekkenwandsturing via DMX naar een GrandMA gingen en dan van die GMA weer naar het MA3D programma. Hierbij is bijvoorbeeld de integratie van GMA tafel en 3D programma over ethernet best indrukwekkend (in 3D iets aangepast? dan wordt het door de tafel overgenomen en vice versa).

Op dit moment is het mijns inziens dus nog een beetje het Wilde Westen in ethernetland (of vergis ik mij?). Daarbij is een ander probleem dat de configuratie / storingszoeken van zo'n uitgebreid netwerk, alle tooltjes ten spijt, toch moeilijker zal worden dan good-old-dmx. Maar dan is er natuurlijk ook weer meer werk voor mensen zoals ikke.
                  \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
                  RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

Comment

• Zenner
                    • Nov 2004
                    • 1

Hallo Allemaal
                    ik ben een niet zo geavanseerd gebruiker van dmx maar heb thuis enige dmx apparaten staan , ik heb ook de artistic license dongle II maar weet hier amper iets van , zou iemand mij kunnen toevoegen op msn math543@hotmail.com om mij hier een beetje meer uitleg over te geven ik zoek ook software om met dit apparaat mijn lampen te doen werken ,ik kan zelf een beetje programeren met visual basic maar kan geen drivers nog dll files maken kan iemand mij helpen [u]Redelijk Dringend</u>
                    greetz

Comment

• cornedure
                      • Jul 2002
                      • 230

@Thomaz:

Een kleine bemerking: ik dacht dat takelen niet via DMX mocht? Lees ik op de website van Ujjal (www.dmx512-online.com):

The following equipment are SOME of many which are prohibited from using DMX512 as a trigger source as specified by the standard:
                      1) Pyro stuff
                      2) Set shifting stuff
                      3) Truss motion control
                      Infact, any thing which compromises the safty of human (or animal !) lives due to failure to recieve and interpret DMX512 correctly, is prohibited.

Comment

• FiëstaLj
                        • Oct 2000
                        • 2068

Daar staat toch ook dat je geen takels via dmx mag sturen ??

Staat zelfs dat dingen die de veiligheid van mens (of dier) in gevaar kunnen brengen niet via DMX bestuurd mogen worden.
                        Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• LichtNichtje
                          • Nov 2004
                          • 220

citaat:Geplaatst door KNFLKT

ik zou de voorkeur geven aan UTP... coax (bus) is net een kerstboom... 1 sluitinkje ergens en *ALLES* ligt plat... bij UTP werkt alles lekker door bij een storing in 1 apparaat

richard

- n0 c0mpr0mise - n0 Facilities - Massive Mess -
                          Jep, nog een voordeel van UTP t.o.v. coax: je kan 100 m gaan voordat je een repeater moet zetten, coax [}] ... denk t niet

Comment

Working...