Ervaringen met Tasker c114 voor DMX

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

Originally posted by laserguy
    Beste Hvdwal,

ik heb het even opgezocht op de site van tasker.

(en als ze om login en password vragen die onnozelaars (voor het bekijken van een catalogus, kom zeg!) gebruik dan als login gggggg en als paswoord hhhhhh (dus login is 6xg en password is 6xh)
    Helaas, geprobeerd maar kom er niet in.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Zal waarschijnlijk verlopen zijn. Als je jezelf registreert post dan hier ook gelijk even login en paswoord dan kunnen we meer met zijn allen verder.
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Baszza91
        • Oct 2005
        • 476

Ik heb ook gekeken of het lukte, maar nee. Ik heb 3 dagen geleden maar een nieuw account aangemaakt voor Tasker maar nog steeds geen reactie.

Gr. Niels
        I'm addicted to bass, I'm addicted to drums, my dealer is a DJ,..... and music is my drug

Comment

• sjoerd
          • Apr 2004
          • 341

je kunt ook eens kijken op Van Oostvoorn staan helaas
          geen prijzen bij, wel erg uitgebreid assortiment.

Comment

• hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

Nog maar even weer in dit topic beginnen...

Ik ben momenteel mijn kabelvoorraad aan het uitbreiden, en ik zit er aan te denken om een rol echte DMX kabel te kopen, oftewel 110 Ohmige kabel.

Ik ben alleen even aan het kijken welk type kabel ik het beste zou kunnen nemen. Voor audio gebruik ik momenteel Tasker C128 en dit bevalt me wel, ik wou eigenlijk wel graag bij Tasker blijven.

Ik wou ook even zeggen dat ik gewoon van plan was 1 parige (2 aderig + afscherming) kabel te kopen, ik heb geen fixtures met 5 polige aansluitingen, mijn dimmers dan weer wel, maar intern ook maar 3 draadjes aangesloten dus dat lijkt mij voor mijn doeleinden een beetje onzin.

Nou heeft Tasker dus een aantal verschillende types 110 Ohmige kabel, bijvoorbeeld de C801, maar ik zag ook de C850 met verzilverde aders, is dit nou zoveel beter/duurzamer om daar zo'n 130 euro meer voor uit te geven?

En vroeg me af of je 'in geval van nood' ook een microfoon op dmx kabel kunt gebruiken (lijkt mij geen problemen op te leveren)?

Ben benieuwd wat jullie gebruiken/aanraden.

Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Zijn alle lichttechnici met vakantie ofzo?

Leek mij niet zo'n moeilijke vraag of moet ik concluderen dat niemand van jullie DMX kabel gebruikt?

Groeten Hugo

Comment

• Funmaker
                • Jun 2006
                • 922

En vroeg me af of je 'in geval van nood' ook een microfoon op dmx kabel kunt gebruiken (lijkt mij geen problemen op te leveren)?
                Als je bedoelt of mic kabel als dmx kabel kan gebruikt worden dan is mijn antwoord ja
                Als je vraagt of dit problemen kan opleveren dan verwijs ik je door naar de wet van murphy (of hoe ge die naam ook schrijft)

dmx als microfoon kan wel gevaarlijk zijn maar micro als dmx niet meteen meen ik...

ik zou het wel enkel doen in uiterste nood... want ik leef liever zonder murphy zijn wet

en voor de rest ken ik er niet zo veel van kan wel kabeltjes inklikken enzo maar ik kijk dan ook gewoon naar de kleurcode van die kabel dus weet niet wat er inzit enzo...

en volgens mij is ind iedereen op vakantie want het is hier way to stil...
                Hold on a second, relax and listen...

Comment

• DJ nn
                  • Jun 2006
                  • 489

DMX kabel is volgens mij toch ook maar gewone 110 ohmige kabel. (digitaal dus)
                  Maar goed:
                  5 aderig zou ik niet doen als je ze toch niet gebruikt, die ongebruikte kabel kost bij het dubbel!!!
                  Voor dat geld koop je 2 rollen en maak je meer kabels of met andere lengten.

Verzilverd vind ik voor "on-the-road" heel overdone...
                  Als je je kabeltjes mooi oprolt en nergens klemt krijg je geen problemen.

Dus die C801 (ken hem wel niet) lijkt me best geschikt.
                  Ik heb er zelf van Pro-cab (DMX 30 ofziets dacht ik) en die doet het goed

Grtzz DJ nn
                  ... the sound of silence...

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

Dat verzilverd verhaal heeft idd een te hoog kostenplaatje.
                    Je kunt DMX kabel gebruiken als microfoonkabel alleen is soms DMX kabel iets stugger dan microfoonkabel wat geen zicht is en wat onprettig werkt voor de zanger(es). Ook de geluidskwaliteit is niet altijd even goed natuurlijk. Maar in "nood" zoals je zegt kan het.
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• EricvD
                      • Feb 2006
                      • 21

Voor alle kabel geïnteresseerden onder u... Belden heeft een mooi artikeltje online staan waarin redelijk behoorlijk een en ander wordt uitgelegd met betrekking tot de zin en onzin van het gebruik van kabels met de "juiste" impedantie.

Zie deze link: http://www.belden.com/pdfs/Techpprs/wcfsbetp.htm

Comment

• hugovanmeijeren
                        • Oct 2004
                        • 1436

Aha, kijk hier hebben we wat interessante reacties.

Tot nu toe heb ik altijd met gewone microfoonkabel voor dmx toepassingen gewerkt, daar heb ik eigenlijk ook nog nooit problemen mee ondervonden.

Ik ben echter nu bezig om mijn kabelvoorraad uit te breiden met vooral XLR kabels, en aangezien ik bij een gemiddelde klus toch wel erg veel XLR kabels in DMX lijnen moet steken zat ik er dus maar aan te denken om daar speciale kabels voor aan te schaffen. Zoals ik al zei, ik heb in het verleden nog nooit problemen gehad met standaard microfoonkabel, maar ik wil het liever echt goed gaan doen.

Ik was normaal gezien ook niet van plan om DMX kabel voor audio toepassingen te gaan gebruiken, maar ik vroeg me alleen af of het überhaupt mogelijk was (bijvoorbeeld voor die ene artiest die nog net ff op het laatste moment met een DI'tje komt aanzetten en je hebt toevallig nog een stukje DMX kabel liggen...)

Maar wat is dan het probleem bij DMX kabel als ik die wél voor audio zou gebruiken? Wat levert dan storing op?

Als ik bijvoorbeeld van de website van Tasker citeer over de C801 DMX kabel:
                        Professional digital audio cable 110 Ohm AES/EBU flexible with double sheath for microphone lines or for sound transmission.
                        Dan noemen zij als toepassing gewoon ook microfoonkabel.

@Dj nn; ProCab zelf nog nooit gezien, wel ergens op het internet tegengekomen. Eventueel nog beter dan C801?

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Groeten Hugo

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

Goh het is moeilijk hier een antwoord op te geven zonder de technische gegevens in detail naast elkaar te leggen.
                          Als ik het goed begrijp is die Tasker dus flexibel genoeg om als microfoonkabel te dienen en is hij ook voldoende afgeschermd om bij de lage frequenties (zoals analoge audio) geen last te hebben van storingen. Dan komt er mij nog 1 vraag op: hoe zit het met de " microfonische" gevoeligheid van deze DMX kabel t.o.v. analoge audiokabel. DMX heeft hier totaal geen last van wegens de veel hogere frequenties en de veel grotere signaalamplitudes maar analoge signalen zijn hier wel gevoelig voor.

Comment

• hugovanmeijeren
                            • Oct 2004
                            • 1436

Dan komt er mij nog 1 vraag op: hoe zit het met de " microfonische" gevoeligheid van deze DMX kabel t.o.v. analoge audiokabel. DMX heeft hier totaal geen last van wegens de veel hogere frequenties en de veel grotere signaalamplitudes maar analoge signalen zijn hier wel gevoelig voor.
                            Met "microfonische gevoeligheid" bedoel je dan het oppikken van storingsbronnen wat dan tot ruis leidt?

Misschien dat ik het gewoon eens moet proberen met die C801. Ik heb sowieso kabel nodig, aangezien ik nu meestal de helft van mijn audio-XLR als DMX gebruik en dat met de aanschaf van DMX kabel niet meer nodig is, houd ik natuurlijk ook meer kabel over voor allerhande zaken.
                            En kan ook wel eens proberen hoe die kabel op bijvoorbeeld een microfoon reageert.

Als er iemand nog suggesties heeft om nog even verder te kijken dan hoor ik dat graag,

Groeten Hugo

Comment

• laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

Neen, met microfonische gevoeligheid bedoel ik dat de kabel zelf storende geluiden gaat oppikken/maken als hij verlegd wordt of er op getrapt wordt.

Comment

• hugovanmeijeren
                                • Oct 2004
                                • 1436

Neen, met microfonische gevoeligheid bedoel ik dat de kabel zelf storende geluiden gaat oppikken/maken als hij verlegd wordt of er op getrapt wordt.
                                Hmmz oke, dat wordt maar eens uitproberen...

Ik heb maar eens een rolletje C801 besteld, en ik zie wel of het bevalt...
                                Zal als ik de kabels klaar heb wel even laten weten hoe deze op een microfoon reageert, zij het voor een enkele keer die misschien nooit komt.

Als Tasker zelf al noemt dat deze kabel ook voor geschikt is als microfoonkabel dan lijkt mij dit wel mee te vallen...
                                Ik zal het ondervinden.

Groeten Hugo

Comment

Working...