Nieuw dimmerrack

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rudy Vorstenbosch
    • Jun 2001
    • 1429

Beste Martin Hoogeind,

Uit de posting van Tiemen blijkt maar weer eens dat er toch redelijk vaak dingen gesugereerd worden die later niet waar blijken te zijn.

Conclusie: 2,3Kw dimmers (10A) mogen dus gebruikt worden icm. 24G1.5mm2 zoals ik eerder al aangegeven heb.

Comment

• Rock On
      • Jan 2004
      • 250

Martin heeft ergens wel gelijk, maar vergat waarschijnlijk ff dat deze bedrijven ook grotere dimmers als 2 Kw in huis hebben. Voor grotere PAR feestjes (zeg 50 sixberren) is het fijn als je er drie kan doorlussen op een dimmerkring. Dan heb je idd wel 2.5mm2 nodig. Of bij veel break-outs met koppen (opstartstroom!).
      "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• Rudy Vorstenbosch
        • Jun 2001
        • 1429

citaat:Geplaatst door Rock On

Martin heeft ergens wel gelijk, maar vergat waarschijnlijk ff dat deze bedrijven ook grotere dimmers als 2 Kw in huis hebben. Voor grotere PAR feestjes (zeg 50 sixberren) is het fijn als je er drie kan doorlussen op een dimmerkring. Dan heb je idd wel 2.5mm2 nodig. Of bij veel break-outs met koppen (opstartstroom!).
        Is wel duidelijk dat jullie echt geen idee hebben waar jullie over praten he....

Je bedoeld een config met bijvoorbeeld 5kw dimmers?
        170 tot 180 Ampere door een multi heen.... hahahaha

Comment

• kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

Van 2kW naar 5kW is wel een erg grote stap Showtechniek. Sterker nog, een belachelijk grote stap.
          Harting stekker mag 16A hebben dus ruim 3,5kW. Afhankelijk van je type kabel en met een belasting van 6x 3kW per multi (3x sixbar parallel) op je kabel tussen je dimmer en je eerste sixbar kun je met de NEN1010 in de hand in de zeker 70m overbruggen.
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Rock On
            • Jan 2004
            • 250

Die 3kW had ik idd in gedachten ja...
            ADB maakt hele mooie 3kW dimmers. En laten we nu net in onze prijslijst hebben staan.
            "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• kokkie
              • Nov 2003
              • 1166

En anders MA dimmers van 3,2 kW (die zijn tenminste iets simpeler te bedienen)
              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5946

Waarbij het voor de bedrijven die beide dimmerpacks gebruiken wel weer uitermnate handig is wanneer zonder problemen iedere multikabel die de sleepkever pakt probleemloos kan werken op welke dimmer, ongeacht het vermogen...

Waarmee maar weer bewezen is dat zomaar iets roepen niet echt zionvol is, strekke dimmer geworden!
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• bask
                  • Nov 2003
                  • 21

Ok ik heb vroeger ook nog eens wat aan scholing gedaan: (maar geen Nederlandse Scholing)

Als je een multi kabel gebruikt dan gaan er meerdere groepen door een kabel, hierdoor mag je weer wat minder stroom door de adres trekken. Ook is vaak het geval dat we niet 1 multi kabel gebruiken maar een stuk of wat, hierdoor mag je nog weer wat minder vermogen over de kabel trekken. En als laatste is het niet altijd 20 graden waar de kabels hangen of liggen dus daar gaat weer wat vermogen. En o ja de lengte schijnt ook nog wat met het toelaatbare vermogen te doen. even een klein voorbeeldje. Het komt wel uit een oude NEN 1010.

Als we een multiboom hebben met z'n 6 multycabels van 2,5 mm (opzoeken in tabel 52) dan krijg je met verschillende toelaatbare stromen en factoren te maken. En als ik het goed begrepen heb dan gaat dat als volgd. In tabel 52 liggen wat kabels in een kabelgoot, die liggen lekker tegen elkaar. daar staat bij welke tabellen je verder moet gebruiken. tabellen 52A, 52M, 52B en 52G.

In tabel 52A staan niet de juiste aantal belaste adres dus we moeten tabel 52M gebruiken. Ik 52M zoeken we 2,5 mm met het aantal belaste adres (het preciese aantal staat er niet bij, maar ik neem een gemiddelde tussen 6 en 18) en daaruik blijkt dat we ineens nog maar 15,5 A over een 2,5 mm mag trekken. En dan moet nog de factor van dat multi's teken elkaar liggen. Dit wordt opgezocht in tabel 52B. Aantal kabel is 6 en de onderliggende afstand is kleiner dan de diameter van de kabel dan krijgen we een factor van 0,9. He de maximale stroom is geen 15,5 A maar is bijna 14A. Nu gaan we er nog even vanuit dat de omgevings temp. lager blijft dan 30 graden.

Dus zelfs over een 2,5 mm mag je geen continue belasting van 16 A doen. Ik ben nog maar niet begonnen over de lengte van de kabel en welk type bekabeling.

Ok wie dit snapt die is een held.

gr Bas K

Comment

• Tiemen
                    • Dec 2001
                    • 944

Wat een onzin. Inderdaad, er zijn allerlei correctiefactoren zoals temperatuur en nabijheid van andere kabels, maar dat heeft hier nu echt niks mee te maken...

Comment

• kokkie
                      • Nov 2003
                      • 1166

14A x 230V = 3,2kW en we hebben het over 3kW per kring.

Als je het continu vol aanzet is of je ontwerp niet goed en dus je zaal niet dekkend uitgelicht of als je zaal wel dekkend is heb je veel te veel licht en had je als sfeerverlichting beter het werklicht aan kunnen laten. Boven het podium of in een discosetje is continu gebruik natuurlijk helemaal niet toegestaan.

Comment

• Rudy Vorstenbosch
                        • Jun 2001
                        • 1429

citaat:Geplaatst door kokkie

14A x 230V = 3,2kW en we hebben het over 3kW per kring.

Als je het continu vol aanzet is of je ontwerp niet goed en dus je zaal niet dekkend uitgelicht of als je zaal wel dekkend is heb je veel te veel licht en had je als sfeerverlichting beter het werklicht aan kunnen laten. Boven het podium of in een discosetje is continu gebruik natuurlijk helemaal niet toegestaan.
                        Ik heb je bericht inmiddels 3 keer opnieuw gelezen...

Maar volgens mij ben je echt een beetje de weg kwijt..

Ontwerp niet goed? (waarvan)
                        Zaal niet dekkend uitgelicht? (welke zaal)
                        Als sfeer verliching beter werklicht aan kunnen laten? (hebben we nu ook al werklicht?)
                        Continue gebruik niet toegestaan... (ik ben het(jouw) spoor nu echt bijster....)

Comment

• kokkie
                          • Nov 2003
                          • 1166

citaat:Als je het continu vol aanzet is of je ontwerp niet goed en dus je zaal niet dekkend uitgelicht of als je zaal wel dekkend is heb je veel te veel licht en had je als sfeerverlichting beter het werklicht aan kunnen laten.
                          Stel we gebruiken het als sfeerlicht, wat vrij aannemelijk is als je 3 sixbarren parallel zet, dan wil je het niet vol aanzetten. Als je je ontwerp goed gemaakt hebt, kun je de vloer dekkend uitlichten en hoef je dus maximaal 80% te belasten. Ben je niet dekkend en moet je de sixbarren vol aanzetten om genoeg licht in je zaal te krijgen dan heb je dus hele lichte plekken en hele donkere plekken ipv een egaal uitgelicht geheel. Het is niet echt prettig als je heel de avond in een 1kW pit staat te kijken die onder een klote hoek inkomt. Dus niet erg gastvrij als dit gebeurt.

Dus zoals ik al zei, als je ontwerp goed is en dus je zaal dekkend is uitgelicht hoeft het niet vol aan. Als het wel vol aangaat kan je beter het werklicht aanzetten, want dat is dan over het algemeen minder fel. (Dit was dus sarcastisch bedoeld)
                          Ik neem aan dat je weet wat werklicht is, want anders ben je nog nooit op de vloer geweest.

citaat:Boven het podium of in een discosetje is continu gebruik natuurlijk helemaal niet toegestaan.
                          We hebben het hier over continu gebruik in lichttechnische zin. Lijkt me niet dat je een discosetje of licht voor een podium continu laat branden (lees: alle 6 de kringen continu op 100%), zou wel makkelijk zijn, geen dimmerpacks meer nodig, alles gewoon op vaste spanning.

Duidelijk nu?

Comment

• ralph
                            Banned
                            • Aug 2000
                            • 2649

Ik mis ff wat dit te maken heeft met deze dimmercity?!

Comment

• Tiemen
                              • Dec 2001
                              • 944

citaat:Geplaatst door bask

Ok ik heb vroeger ook nog eens wat aan scholing gedaan: (maar geen Nederlandse Scholing)

Als je een multi kabel gebruikt dan gaan er meerdere groepen door een kabel, hierdoor mag je weer wat minder stroom door de adres trekken. Ook is vaak het geval dat we niet 1 multi kabel gebruiken maar een stuk of wat, hierdoor mag je nog weer wat minder vermogen over de kabel trekken. En als laatste is het niet altijd 20 graden waar de kabels hangen of liggen dus daar gaat weer wat vermogen. En o ja de lengte schijnt ook nog wat met het toelaatbare vermogen te doen. even een klein voorbeeldje. Het komt wel uit een oude NEN 1010.

Als we een multiboom hebben met z'n 6 multycabels van 2,5 mm (opzoeken in tabel 52) dan krijg je met verschillende toelaatbare stromen en factoren te maken. En als ik het goed begrepen heb dan gaat dat als volgd. In tabel 52 liggen wat kabels in een kabelgoot, die liggen lekker tegen elkaar. daar staat bij welke tabellen je verder moet gebruiken. tabellen 52A, 52M, 52B en 52G.

In tabel 52A staan niet de juiste aantal belaste adres dus we moeten tabel 52M gebruiken. Ik 52M zoeken we 2,5 mm met het aantal belaste adres (het preciese aantal staat er niet bij, maar ik neem een gemiddelde tussen 6 en 18) en daaruik blijkt dat we ineens nog maar 15,5 A over een 2,5 mm mag trekken. En dan moet nog de factor van dat multi's teken elkaar liggen. Dit wordt opgezocht in tabel 52B. Aantal kabel is 6 en de onderliggende afstand is kleiner dan de diameter van de kabel dan krijgen we een factor van 0,9. He de maximale stroom is geen 15,5 A maar is bijna 14A. Nu gaan we er nog even vanuit dat de omgevings temp. lager blijft dan 30 graden.

Dus zelfs over een 2,5 mm mag je geen continue belasting van 16 A doen. Ik ben nog maar niet begonnen over de lengte van de kabel en welk type bekabeling.

Ok wie dit snapt die is een held.

gr Bas K
                              Om er toch nog even op door te gaan :

soms gebruik ik wel 12 multi's in 1 boom : correctiefactor : 0.45 (tabel 52E1, want al jouw waarden en tabelnamen zijn fout)

1 maal per jaar werk ik aan zee, buiten in de zon : 50° : 0.58 (tabel 8.52D)

Dus 16A x 0.58 x 0.45 = 4.2 A

Ik mag dus afzekeren op max 4.2A

Op een niet vaste installatie kan je die correctiefactoren niet gaan toepassen, door het intrinsieke feit dat die correctie's altijd anders gaan zijn. Laat die correctiefactoren dus maar voor wat ze zijn.

Comment

• jans
                                • Feb 2003
                                • 869

Het rack zelf is ooit ergens op de kop getikt... Heeft iemand enig idee van prijs van dit soort racks? Ik weet er namelijk nog een aantal te staan, worden anders toch maar verschroot.

De kast is van rittal. Uitgaande van de volgende maten hxbxd=2000x600x500 dan kost zo'n kast bruto ex. incl zijwandenongeveer €610,-
                                Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

Working...