Zillion reunion party - Soeverein-Lommel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kevin_DM
    • May 2003
    • 577

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Hallo Tom,
    Schuine reeptrek, maar niet al teveel (~10-15 graden met de loodlijn is echter al dik boven de DIN-norm).
    ~1 ton belasting aan 4 ton hijsvermogen (~ 20 ton breeksterkte) Vf=20 ~ OK.
    Maar als ze allemaal op een kwart van het platformoppervlak samenkomen:
    0,25 x 300kg ~ 75kg ('ijzerwaren')
    - maar dat is wel een gok, misschien is dat ding wel zwaarder, (of lichter?)
    Ik hoop dat Kevin dat weet/opzoeken kan!
    + 600 kg ('dansvlees') (ook een gok dus!)
    = minimaal 675kg rekenwaarde voor de belasting
    Als je dat op 1 enkele 1 tonner loslaat:
    5000 / 675 dus: Vf ~ 7,4.
    En dat kun je absoluut shaken, als je je ooit voor een rechter zou moeten verdedigen, mocht er iets misgegaan zijn.
    Om te garanderen dat er een goede lastverdeling blijft moet de rigger zich dus gaan bemoeien met de choreografie.
    Rigger-dancemaster dus eigenlijk. Mooi vak toch.

Maak d'r 400 kg van en dan zullen we d'r wel ongeveer zijn, een rijtje van 4 meter steeldecks weegt wel behoorlijk wat...
    Stelling had in de breedte wel een diagonaal mogen hebben, wanneer één van de motors nu wat slip krijgt plooit de boel zo bijeen (en met verlinde motors durft dit wel eens gebeuren), en daarboven gaat de hele structuur wel erg vlug wiebelen, gevolg => pinnen lossen en stelling valt gewoon uiteen.
    Steeldecks op een bewegend plateau is me ook maar redelijk tricky, heb deze al meerdere malen weten loskomen/ vallen door bewegen van de structuur/ springende personen d'r op etc. Ik zou niet graag d'r onder staan en zo'n deck op m'n gezicht krijgen (en met wat tegenslag degene die d'r op stond er bij!).

Qua rigging zal het allemaal wel in orde zijn, voor stelling hadden ze beter toch iets anders verzonnen.
    --- watt ever you want ---

Comment

• LJ Tom
      • Nov 2003
      • 202

Inderdaad ja, dat plateau bestaat volledig uit losse delen. Was mij ook al aan het afvragen, je hangt het op 4 punten vast aan die "stelling" maar der zijn zoveel punten waar dat die stelling met pinnen inelkaar is vast geklopt, als er ergens een loskomt.... :/
      Groeten

Tom Venken

Comment

• Tiemen
        • Dec 2001
        • 944

citaat:Geplaatst door Lazy

Tjah ik heb zowieso af en toe mijn bedenkingen bij dingen die ik zie in Belgie... ( Niet persoonlijk bedoelt) Zo ben ik een 2tal jaar geleden in het sportpaleis in Antwerpen geweest waar ik meen een demo was van sound projects. Er hingen ik weet niet hoeveel stackjes SP4 bovenin die nok van die tent. Tijdens de avond kwam er een vrachtwagen dwars door de menigte rijden en later reed deze achteruit ook weer de zaal uit... Lijkt me ook niet helemaal zoals het hoort en zo zijn er nog een aantal dingen,
        Heeft niet echt veel met de zaak te maken.. In Nederland zijn er net zo een toestanden aan de hand : kom je met trailer toe aan Ahoy na een concert, dan moet je ook door de naar-hun-auto-wandelende-menigte (en 20 taxi's verplaatsen om door te kunnen)... Er zullen altijd gevaarlijke situaties bestaan, maar dat een beetje op België afschuiven is onzin.

Zijn die "stellingen" daar eigenlijk voor gemaakt, om gehesen te worden? Hoe kan je dan bepalen als zo'n ding niet gaat "knikken", zijn daar ook waardes voor beschikbaar? Of is dat allemaal op het gevoel? En op welke punten hijs je zoiets? Bestaan daar speciale "connectoren" voor ofzo?

Ivm het licht is er maar 1 ding op te zeggen : overdaad schaadt.

Comment

• Kevin_DM
          • May 2003
          • 577

citaat:Geplaatst door Tiemen

Zijn die "stellingen" daar eigenlijk voor gemaakt, om gehesen te worden?
          Vliegen van stellingen gebeurt op Stageco wel meerdere malen, maar wel op een totaal andere manier. We gebruiken dan ofwel 2 trussen, ofwel 2 I-balken als draagstructuur waar we de stelling op monteren.
          Dan er uiteraard voor zorgen dat de stelling zowel in de lengte, breedte als horizontaal diagonalen meekrijgt, en de hele boel met voldoende scaffclamps monteren aan je truss/ beam. Als je dit zo doet kan stelling niet meer bewegen en zullen de koppelpinnen ook niet lossen.
          Vloer wordt dan gebouwd dmv houten vloerplaten, die vastgeschroefd worden op balken die op hun beurt dan weer in een U-profiel liggen, waarbij dit U-profiel is vastgelasd op de liggers van je stelling. Balken dan nog vastvijzen in dit U-profiel en vloer kan niet meer weg.(zie trouwens ook clouseau in sportpaleis, waar we op deze manier een plateau in dak getrokken hebben voor volledige dimcity/ amptown en tegelijk mastergrid voor lichtconstrcutie).

Uiteraard zal dit allemaal meer wegen, maar is dan ook pakken veiliger. Lijkt me niet echt dat de constructie die nu gebruikt is, ook gekeurd is (in Duitsland was ie alleszinds niet omhoog gegaan !).

citaat:
          Hoe kan je dan bepalen als zo'n ding niet gaat "knikken", zijn daar ook waardes voor beschikbaar? Of is dat allemaal op het gevoel?
          Uiteraard kan dit allemaal berekend worden, en zijn hier waardes voor (zonder deze berekeningen mag je in vele landen, zoals Duitsland bv, gewoonweg niet beginnen).
          Nadeeltje is dat het dit allemaal uiteraard iets duurder maakt (berekeningen gebeuren ook niet gratis...), en dat iedereen dan maar zelf wat layher gaat aankopen en d'r creatief mee begint, zonder eigenlijk te weten waar ie mee bezig is (maar 't is lekker goedkoop hé) !
          citaat:
          En op welke punten hijs je zoiets? Bestaan daar speciale "connectoren" voor ofzo?
          Lijkt me dat de strops nu zijn aangepikt aan de tralieligger (dus de dubbele ligger van 4m). Als het dan toch op deze manier gebeurt, zou ik het eerder aan de staander optrekken dan aan de liggers, aangezien de staanders en de liggers in de andere richting d'r nu gewoon bij "aanhangen", daarenboven geen diagonalen (alsook geen gronddiagonaal zover ik kan zien), zodus heeft heel de boel niet veel nodig om uiteen te gaan. (typische eigenschap van layher is dat de koppelingen gaan lossen als ze voortdurend lopen te bewegen).
          Aan staander hijsen kan dmv een O-ring met bout (M16 dacht ik) die je onderin de staander schroeft, en dan hijsen aan die O-ring.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Nu ik wat meer gehoord heb van Kevin en Rudy begint de twijfel (?) wel heel groot te worden.
            0,25 x 400kg ~ 100kg ('ijzerwaren')
            + 600 kg ('dansvlees') (blijft een educated guess!)
            = minimaal 700kg rekenwaarde voor de belasting
            Als je dat op 1 enkele 0,5 tonner loslaat:
            2500 / 700 dus: Vf ~ 3,5. Maar erger: een SM5 heeft een overlastbeveiliging (=slipkoppeling) die (wettelijk) is afgesteld op 1,25 x de nominale belastting = 675kg.
            En dat maakt het totaal dus absoluut levenbedreigend: een echte cgeconcentreerde hupspartij had de takel zeker in de slip gegooid. Ene Kevin beschrijft de rest....(kun je die steeldeks dan niet borgen met een bout onder de buisligger door.)
            Rigging OK. No way. F*cking Lunatics! of
            Thrillseekers, en dat staat dan in het teken van zo'n fuif moet je maar denken.
            2Rudy:
            die 10-15 man op dat platform was toch niet hoog in de lucht he.
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Kevin_DM
              • May 2003
              • 577

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Nu ik wat meer gehoord heb van Kevin en Rudy begint de twijfel (?) wel heel groot te worden.
              0,25 x 400kg ~ 100kg ('ijzerwaren')
              + 600 kg ('dansvlees') (blijft een educated guess!)
              = minimaal 700kg rekenwaarde voor de belasting
              Als je dat op 1 enkele 0,5 tonner loslaat:
              2500 / 700 dus: Vf ~ 3,5. Maar erger: een SM5 heeft een overlastbeveiliging (=slipkoppeling) die (wettelijk) is afgesteld op 1,25 x de nominale belastting = 675kg.
              En dat maakt het totaal dus absoluut levenbedreigend: een echte cgeconcentreerde hupspartij had de takel zeker in de slip gegooid. Ene Kevin beschrijft de rest....(kun je die steeldeks dan niet borgen met een bout onder de buisligger door.)Rigging OK. No way. F*cking Lunatics! of
              Thrillseekers, en dat staat dan in het teken van zo'n fuif moet je maar denken.
              2Rudy:
              die 10-15 man op dat platform was toch niet hoog in de lucht he.
              Jep, kan je borgen met een plaatje dat bevestigd is aan de steeldeck en zo kan roteren, zodat je het tegen de ligger kan schuiven, maar, mijn ervaring hiermee:
              * bijna niemand doet dit ook daadwerkelijk vast (omdat je hiervoor er onderdoor moet kruipen)
              * dmv trillingen etc gaan deze vrij snel terug open, meestal klemmen ze zelfs niet, maar hangen ze maar wat los te zwieren.
              * als heel de stelling begint te torsen door dansende personen (trouwens, welke krachten komen d'r hier niet op als er met 10-15 man tegelijk wat op bewogen wordt, en dan spreek ik nog niet van dansen/ springen), dan komen de steeldecks er wel vanzelf uit hoor ! Zeker zo zonder diagonalen.

Comment

• Lazy
                • Sep 2003
                • 294

citaat:Geplaatst door Tiemen

citaat:Geplaatst door Lazy

Tjah ik heb zowieso af en toe mijn bedenkingen bij dingen die ik zie in Belgie... ( Niet persoonlijk bedoelt) Zo ben ik een 2tal jaar geleden in het sportpaleis in Antwerpen geweest waar ik meen een demo was van sound projects. Er hingen ik weet niet hoeveel stackjes SP4 bovenin die nok van die tent. Tijdens de avond kwam er een vrachtwagen dwars door de menigte rijden en later reed deze achteruit ook weer de zaal uit... Lijkt me ook niet helemaal zoals het hoort en zo zijn er nog een aantal dingen,
                Heeft niet echt veel met de zaak te maken.. In Nederland zijn er net zo een toestanden aan de hand : kom je met trailer toe aan Ahoy na een concert, dan moet je ook door de naar-hun-auto-wandelende-menigte (en 20 taxi's verplaatsen om door te kunnen)... Er zullen altijd gevaarlijke situaties bestaan, maar dat een beetje op België afschuiven is onzin.
                Heeft wel degelijk iets met veiligheid te maken!! Jij krijgt het echt hier in Nederland niet voor elkaar om tijdens een feest in Ahoy met een grote trailer met feestende mensen binnen te rijden en dan even later weer achteruit met die trailer de hal uit te rijden...

Maar ik zal er verder niks over zeggen en het was zowieso geen aanval ofzo, ik wou gewoon even mededelen dat ik vind dat het in Belgie in "gerespecteerde" gelegenheden er soms nogal "gevaarlijk" aan toe gaat.

Comment

• axs
                  Moderator
                  • Jun 2002
                  • 2687

Zoals beloofd ook van mij nog wat (backstage) foto's en filmpjes...

Heb ook weer eens gezondigd en wat foto's van het geluid genomen voor de geluidsfreaks hier...

Sorry voor de triestige filmpjes, maar fatsoenlijke filmpjes van een triestige show.... is nogal moeilijk

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• strobo.
                    • Jan 2004
                    • 7

wist ge al zekers meer foto's op http://www.bruudruuster.com/

Comment

• peterkuli
                      • Nov 2002
                      • 113

Filmpjes van RSB Showtechniek

Comment

• Scan head
                        • Feb 2004
                        • 143

jammer genoeg zonder geluid want dan konden we dat ook nog even horen hoe mooi dat is

maar ik vindt dat je veel meer kunt doen met zoveel apparatuur... ze doen bijna alles hetzelfde gezien de filmpjes.

Comment

Working...