citaat:Geplaatst door rinus bakker
Hallo Tom,
Schuine reeptrek, maar niet al teveel (~10-15 graden met de loodlijn is echter al dik boven de DIN-norm).
~1 ton belasting aan 4 ton hijsvermogen (~ 20 ton breeksterkte) Vf=20 ~ OK.
Maar als ze allemaal op een kwart van het platformoppervlak samenkomen:
0,25 x 300kg ~ 75kg ('ijzerwaren')
- maar dat is wel een gok, misschien is dat ding wel zwaarder, (of lichter?)
Ik hoop dat Kevin dat weet/opzoeken kan!
+ 600 kg ('dansvlees') (ook een gok dus!)
= minimaal 675kg rekenwaarde voor de belasting
Als je dat op 1 enkele 1 tonner loslaat:
5000 / 675 dus: Vf ~ 7,4.
En dat kun je absoluut shaken, als je je ooit voor een rechter zou moeten verdedigen, mocht er iets misgegaan zijn.
Om te garanderen dat er een goede lastverdeling blijft moet de rigger zich dus gaan bemoeien met de choreografie.
Rigger-dancemaster dus eigenlijk. Mooi vak toch.
Hallo Tom,
Schuine reeptrek, maar niet al teveel (~10-15 graden met de loodlijn is echter al dik boven de DIN-norm).
~1 ton belasting aan 4 ton hijsvermogen (~ 20 ton breeksterkte) Vf=20 ~ OK.
Maar als ze allemaal op een kwart van het platformoppervlak samenkomen:
0,25 x 300kg ~ 75kg ('ijzerwaren')
- maar dat is wel een gok, misschien is dat ding wel zwaarder, (of lichter?)
Ik hoop dat Kevin dat weet/opzoeken kan!
+ 600 kg ('dansvlees') (ook een gok dus!)
= minimaal 675kg rekenwaarde voor de belasting
Als je dat op 1 enkele 1 tonner loslaat:
5000 / 675 dus: Vf ~ 7,4.
En dat kun je absoluut shaken, als je je ooit voor een rechter zou moeten verdedigen, mocht er iets misgegaan zijn.
Om te garanderen dat er een goede lastverdeling blijft moet de rigger zich dus gaan bemoeien met de choreografie.
Rigger-dancemaster dus eigenlijk. Mooi vak toch.
Stelling had in de breedte wel een diagonaal mogen hebben, wanneer één van de motors nu wat slip krijgt plooit de boel zo bijeen (en met verlinde motors durft dit wel eens gebeuren), en daarboven gaat de hele structuur wel erg vlug wiebelen, gevolg => pinnen lossen en stelling valt gewoon uiteen.
Steeldecks op een bewegend plateau is me ook maar redelijk tricky, heb deze al meerdere malen weten loskomen/ vallen door bewegen van de structuur/ springende personen d'r op etc. Ik zou niet graag d'r onder staan en zo'n deck op m'n gezicht krijgen (en met wat tegenslag degene die d'r op stond er bij!).
Qua rigging zal het allemaal wel in orde zijn, voor stelling hadden ze beter toch iets anders verzonnen.

Comment