Culturele Interscholaire 2004

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Floor
    • Oct 2000
    • 130

Culturele Interscholaire 2004

Tot mijn spijt vindt wanadoo alle traffic die ik genereer niet zo leuk, foto's werken dus zo af en toe niet!
    Een aantal foto's staat ook op:
    home.wanadoo.nl/floor.zegwaard (dus zonder "h")

Hallo Allemaal,

12 maart (door drukte nu pas foto's) was de Culturele Interscholaire 2004 bij mij op school.
    Dit is een jaarlijks terugkerende culturele wedstrijd tussen scholen uit Den Haag, met veel verschillende onderdelen. De dag duurde van 15:00 tot 22:30.
    Verlichting is ieder jaar opnieuw een uitdaging (om er iets moois van te maken). Geluid wordt de laatste jaren uitbeteed (zodat door de scholen niet gezeurd kan worden over "partijdigheid" van de technici). Over het geluid hier dus verder geen info (het is een lichtforum,...toch?) behalve dat er een zaal- en een monitortafel stond, en stuk of 8 podiummonitors, + gitaar- bas en drummonitors. F.O.H. setje zal wel weer iets van 2 x 2 kW met JBL combo's zijn geweest.

Lijstje van wat er hing / stond

[u]Licht (grote zaal):</u>
    10 x 1kW fres (front / tegen / zij)
    6 x scroller (tegen / zij)
    10 x 650W PC (front)
    16 x MultiPAR 575W (zij)
    14 x PAR64 1000W (tegen / zij)
    8 x PAR56 300W (tegen)
    1 x PAR64 ACL 250W (set van 2 x 4bar)
    1 x 24 x 2,2 kW DMX Q dimerpacks (vaste installatie)
    4 x BOTEX dimmerblock 4 x 5A DMX
    1 x SIRIUS 24 kan DMX stuurtafel (alle conventioneel)
    1 x Q-stuurtafel 24kan DMX (alle scrollers + Trichroma's achterdoek)
    1 x SGM PILOT2000 (voor alle verdere intelli)
    1 x BOTEX DMX splitter / repeater (voor toch wel lange DMX lijn)
    4 x Futurelight SC380 250WMSD/II scan
    12 x DJSCAN 250WELC
    1 x Futurelight MH680 moving head.
    2 x FLY Trichroma 700WMSR (achterdoek)

[u]Overigen (grote zaal):</u>
    1 cirkeltruss Prolyte H40 laddertruss (2 halve cirkels met witte doeken op podium)
    1 x vierkante truss 30cm 9 meter als fronttruss
    Vaste takelpunten (zaal: hijsogen, podium 10 x 12 meter track)
    Martin Pro2000 rookdoos (boven podium)
    4 fans (voor verspreiden rook, model: huis tuin en keuken)
    1 x drummercam (camera schuim boven de drummer, het podium op gericht)
    2 x zaalcam (één op statief, één mobiel)
    Pioneer AW5j videomengpaneel
    PC P4 3,0GHz (voor powerpoint uitslagen, camerabeelden)
    2 Hifi videorecorders (1 met TV)
    1 Beamer 1400 ANSI aangestuurd over 20 meter S-VHS kabel
    1 projectiescherm 3 x 4 meter

Kleine zaal:

12 x PAR56 (aanlichten witte doeken)
    8 x PAR56 (aanlichten "kunst" in kunstboom)
    6 x PAR56 (tegenlicht kleine podium op statieven)
    4 x Profiel Altman 6x22 (projectie breakup gobo's witte doeken)
    2 x Fres 650W Desisti (frontlicht kleine podium)
    8 x 150W bouwlamp (aanlichten entre kleine zaal)
    1 x 3 meter prolyte driehoektruss (frontlicht)2 x verlinde handtakel 1/4 ton 6 meter.
    16 x Doekstatieven 4 meter hoogte
    heel veel ALU buis met MB koppelingen2 x 12,5x4,5 meter wit kaasdoek
    8 x 6x4 meter zwart verdu doek
    berg decotruss + legernetten voor "kunstboom"

Geluid in de kleine zaal deden we zelf, m.b.v. RAMSA 24 kan mengtafel, CD Speler, 3 x SENHEISER E835, 2 x JBL EON 15P op statieven.

De dag bestaat uit een middagprogramma met dans, cabaret, improvisatie, voordracht, opstel schrijven, spraakwaterval, klassieke muziek en presentaties bij de CKV-opdrachten. Het avondprogramma is voor de bandjes (popmuziek). De kleine zaal is een omgetoverde gymzaal (zie foto).
    Het evenement is e afgelopen jaren behoorlijk "volwassen" geworden (eindelijk eens wat leuke verlichting, geluid was al jaren lang OK) maar aangezien het volgend jaar de 50e keer wordt dat dit bij mij op school wordt georganiseerd, moet DAT toch echt de klapper gaan worden.

Graag opmerkingen / commentaar / suggesties / vragen. Ik sta voor alles open,....(nou ja,...bijna alles).

De kleine zaal (omgeboude gymzaal) jammer genoeg gingen de doeken niet tot het plafond (en de statieven ook niet).
    [img]http://home.wanadoo.nl/floor.z
  • Drive inn tnt
    • Sep 2003
    • 1082

Netjes[8D]
    Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• AJB
      • Jul 2003
      • 2289

Ondanks het feit dat de spullen voor een schoolfeest dik in orde lijken te zijn, vind ik het licht nogal slordig. Met name de posities van scans, en de gestelde parren geven de indruk dat e.e.a. wel iets netter had gekunt. Vanaf foto's verder moeilijk te beoordelen. Scherm bovenin is een leuke vondst, jammer van de lage inkijk.
      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Floor
        • Oct 2000
        • 130

Tsja, wat betreft het SOORT spullen is het niet echt een keuze die we op school hebben, i.v.m. budget gebruiken we natuurlijk gewoon alles wat we hebben zo goed mogelijk, en bij de aanschaf van apparatuur wordt rekening gehouden met het feit dat het zowel voor een schoolfeest als voor zo'n soort podium-evenement bruikbaar moet zijn. Wat betreft de scans heb je helemaal gelijk, die hadden beter moeten worden geprogd, dat schiet er altijd bij in! Vreemd genoeg ging "live" werken met de scans minder goed dan ik had verwacht. Ik had de rechter helft op mijn tafeltje spiegelsymmetrisch gezet (scans hebben geen pan/tilt inv.) maar hierdoor bleven deze scans zich anders gedragen dan de linker helft. Het werd dus nooit echt mooi.
        Wat betreft het stellen van de parren,....hmm,..ik zie misschien die twee LEE071 midden tegen behoorlijk verschillende staan, maar verder hingen alle parren in de beiden halve cirkels en was het allemaal naar het centrum gericht. Dat ziet er toch wel gelijk uit?

Die inkijk in het bovenscherm is inderdaad jammer, vooral omdat we op school toch al "gezegend" zijn met een (veel te laag) wit dak boven het podium. Ik moet die witte cirkeldoeken nog voorzien van een stroon klitteband of drukkers ofzo, die kunnen dan meteen gebruikt worden om ze aan elkaar te zetten en om deze uithang tegen te gaan als ze half gebruikt worden (zoals hier).
        Het leuke van het doek in het dak was natuurlijk dat het een beetje een eenheid vormde met dat achetrdoek, en dat die 12 scans er met gobo's overheen konden. Omdat de scans het zo schuin aanlichtten waren de projecties behoorlijk vaag (onscherp) en door elkaar was dat wel mooi. (Hier zijn natuurklijk weer geen foto's van!)

Rechtuit de bocht door!
        Floor

Comment

• AJB
          • Jul 2003
          • 2289

Ik krijg toch sterk het idee (heb alle foto's inmiddels gezien incl. video opname plaatjes), dat de parren niet allemaal nauwkeurig waren gesteld. ACL- is leuk, en idee van podium indeling ook ! Sommige kleurcombi's beetje overdone; houd het strak door niet al teveel kleuren door elkaar te fl*kkeren... Creatief is het zeker, volgende keer kun je beter een bewegend licht tafel inhuren/lenen, dan heb je meer aan je scans (softwarematige pan-reverse is dan eenvoudig mogelijk).

succes !
          Arvid Buit

Comment

• rene.derksen
            • Feb 2004
            • 649

Tjah, de 1e zaal ziet er opzich netjes uit, alleen jammer dat ze niet tot het plafond kwamen zoals je zelf zei. In de grote zaal vind ik het licht nogal druk, het had ietsjes minder gemogen wat mij betreft. En niet alles ziet er symetrisch uit.
            Licht is altijd zwaar.

Comment

• Floor
              • Oct 2000
              • 130

Hahahhaa, bedankt voor de reacties tot zover, ik zal ze zeker doorspelen aan de "technische comissie" hier op school. Ik probeer die jongens al vanaf dag één uit te leggen dat minder (verschillende kleuren) vaak meer (effect) is, maar dat wil er toch nog niet echt in. Vaak staat na een halve minuut alles al weer door elkaar te knipperen, één grote kermis [)]
              Om deze reden hebben we voor de PAR64 in de bovencirkel ook voor 071 en 164 gekozen, dus staat goed samen, heeft veel effect, en is makkelijk te combineren. Ook de turqoise (7nogwat) gaat wel goed hiermee.
              Door de scrollers (16 kleuren) kan natuurlijk toch een vrolijk plaatje met 5 of meer kleuren ontstaan
              De tafel voor scans is op zich niet geweldig maar softwarematige pan/tilt inv. zit er wel op hoor! alleen klopte het patroon gewoon links en rechts niet (heb hier een uurtje aan gezeten, maar ik snap het nog steeds niet). Het kan ook aan de scan gelegen hebben, die hebben we ook voor het eerst gebruikt, en ze kwamen min of meer zo uit de doos.
              nadeel van een tafel huren / lenen is weer dat de Technische comissie (en ik) daar helemaal geen ervaring mee hebben, dus dan kan je wel meer, maar vervolgens kun je toch weer minder (als je begrijpt wat ik bedoel). Volgend jaar kunnen we het echter met precies dezelfde ploeg doen, dus ervaring is dan ook weer wat meer!
              De les is dus gewoon om een dag van te voren de programma's er al in te hebben staan. En daar ook ruim de tijd voor nemen. Door gebrek aan ervaring (en tijdgebrek dus) komt het er vaak niet van te programmeren, en ik ben die dag behalve voor het licht nog verantwoordelijk voor 1001 andere dingen.
              Je mening over de setup (AJB) doet me veel goed, we hebben er lang over nagedacht om met weinig matriaal (truss) toch iets origineels neer te zetten, waarbij een horizondoek (wat mij betreft) een vereiste was, aangezien we dat al weer een paar jaar niet meer hadden gehad (en ik er wel gek op ben).
              Het aanlichten met die trichroma's was een experiment, we hebben ze pas sinds kort ( 5 tweedehandsjes van de lokale Bijenkorf, maar pas 2 stuks operationeel), maar werkte prima.
              Wat betreft het verdere stellen,....misschien moet ik volgend jaar een keer een middag uittrekken voor het stellen, en het dan ook doen met rook erbij (hazer een uurtje aan) want tot nu toe stellen we altijd een beetje op de gok, als het halve podium nog vol rommel ligt, maar nu ik er goed op let is het inderdaad allemaal net niet symmetrisch. Aandachtspuntje voor volgende keer! [:I]

Rechtuit de Bocht door!
              Floor

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

Je kunt ook een Pearl huren, en deze laten programmeren door iemand anders. Op deze manier geef JIJ de creatieve input, en diegene zorgt dat het geheel ook netjes is. Zelf kun je dan de show draaien, men programmeert gewoon; onder dit knopje zit dat kleurtje enz. Makkie voor jullie, en met zo'n set zeker geen overbodige luxe...
                Arvid Buit

Comment

• Floor
                  • Oct 2000
                  • 130

Op zich is dat wel een idee, ik had er nog niet aan gedacht.
                  Hoe vreemd het echter ook klinkt, dit is op zich best wel een budget klus. Voor de techniek van deze dag is namelijk maximaal 1100 euro beschikbaar (licht+geluid) en daar moeten dus twee zalen ook nog helemaal van worden aangekleed. Gelukkig hebben we veel apparatuur zelf, maar een pearl erbij huren is natuurlijk niet echt goedkoop.
                  Aangezien de scans echter zeeg goed bevallen denk ik wel dat de komende maanden er een groot aantal vaste programma's in de Pilot 2000 zullen worden geprogd die we ieder jaar weer kunnen gebruiken (zoals kleurenchases, strobes en meer dingen die onafhankelijk van de plaatsing van de scans altijd wel werken).
                  In ieder geval verheug ik me nu al op volgend jaar maart.

Rechtuit de Bocht door!
                  Floor

Comment

• Floor
                    • Oct 2000
                    • 130

Rene, jij inspireerde me min of meer om toch nog te posten.
                    Ik heb twee jaar geleden wel foto's van de culturele interscholaire gepost en daar toen veel leuke reacties op gekregen, maar vorig jaar was het allemaal veel te hectisch (geen foto gemaakt).
                    Toen ik jouw stukje las d8 ik; komop en heb ik toch ook maar gepost.
                    Wellicht kunnen andere (jonge) lichttechnici door dit soort postings toch inspiratie opdoen voor soortgelijke evenementen op school.

Overigens was de reden dat de doeken niet tot het plafond kwamen zowel een budget als een tijdskwestie. We hebben zelf veel doeken van 4 en 4,5 meter, en een compleet carre (8 bij 16) van truss het dak in is behoorlijk veel werk.

Rechtuit de Bocht door!
                    Floor

Comment

• rene.derksen
                      • Feb 2004
                      • 649

Tja ik heb er verder niets op tegen en ik was het gewoon met je eens dat het jammer was dat de doeken niet tot het plafond kwamen. Maar ik wil alleen zeggen dat het er druk uitziet, maarja wie let daar nou weer op. Het ziet er verder wel netjes uit, behalve weer dat het niet overal symetrisch zit,(zoals ook al eerder gezegt) en ik weet ook wel dat het moeilijk is om het exact gelijk te krijgen. Dus al met al zitten er geen kalijke bedoelingen in mijn post...
                      Licht is altijd zwaar.

Comment

• driesmees
                        • Apr 2003
                        • 1076

IK heb nu spijtiggenoeg niet de mogelijkheid om de foto's te bekijken, maar ik vind assymetrisch anders ook wel mooi, hoor. wat niet echt mooi is trie-to-be symetrisch, maar net niet symetrisch genoeg om symertrisch te zijn. 1 van de 2, maar geen tussenkeuze
                        [CENTER] [/CENTER]

Comment

• rene.derksen
                          • Feb 2004
                          • 649

Jah, dat is voor zover ik heb kunnen zien eigenlijk ook wat ik bedoel, wel symetrisch maar net niet genoeg, is ook wel lastig opzich om dat exact symetrisch te krijgen, vooral als er zoveel hangt.
                          Licht is altijd zwaar.

Comment

• Floor
                            • Oct 2000
                            • 130

Tsja, het hangt zo af en toe gewoon net niet helemaal lekker inderdaad, dus geen "bewuste assymetrische belichting" zogezegd.
                            Ik vind symmetrisch toch wel een stuk makkelijker om te ontwerpen, en met een zeer beperkte (lees: voorgeschreven) hoeveelheid materiaal ook wel beter te doen. Je hebt toch een grot effect van wat minder spotjes. (maar daar zijn al meerdere discussies over geweest).
                            Wellicht is het een idee om volgend jaar wel asymmetrisch te ontwerpen, en dan het podium min of meer te splitsen in twee delen. Een klein deel voor de aankondigingen / presentatoren / "kleinere onderdelen" en een groter deel voor de hoofdacts, een beetje zoals bij de TMF-awards afgelopen weekend. (alleen hoop ik dat de presentatoren bij ons op school WEL de juiste hulpwerkwoorden gebruiken in zowat iedere zin die ze uitbraken op het podium!)
                            Alleen ben ik dan wel bang dat we met podium elementen zullen moeten gaan uitbouwen, want een vast (niet al te groot / hoog) podium asymmetrisch aankleden lijkt me niet eenvoudig.

Suggesties (ook andere) blijven altijd welkom!

Rechtuit de Bocht door!
                            Floor

Comment

• Mark
                              • Aug 2000
                              • 432

Op foto 1 zie ik dat alles "in de ringen"hangt???

Op foto 4 zie ik dat scherm. Zorg er de volgende keer voor dat je je info van je camera uit hebt staan. Staat een beetje sullig dat rec. en de tijd dat ie opneemt...
                              Mark

Comment

Working...