Klassiek, maar dan even anders

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Ziet er apart uit: 'Philhi' goes Rocklight! [8D]
    Klaagden de musici niet over slecht leesbare bladmuziek?
    citaat:Geplaatst door SpaceyDeeJ
    1. De binten hadden een draagkracht van 5000 Kg per bint. Gegevens kwamen direct van Architect van het betreffende pand.
    2. Helaas hing vooral de middelste truss naar mijn mening te laag. We konden de takels niet hoger inhangen.
    1. 5 ton, dat is aardig de moeite.... bedoelde hij veranderlijke gelijkmatige verdeelde belasting (sneeuw) of extra toelaatbare tijdelijke puntlasten? (licht+weet-ik-veel) of bedoelde hij soms de bezwijklast?
    2. Waarom konden die takels niet hoger hangen, er lijkt voldoende hoogte naast/tussen de TL's...
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• AJB
      • Jul 2003
      • 2289

Ik ben het volledig met John eens wat betreft de hoeveelheid tegenlicht. Je kunt me een hoop wijsmaken over tevreden klanten en 'in het echt' was het wel goed te zien, maar de achterste truss hangt niet eens ver genoeg ! De achterste rij musicanten is uitsluitend d.m.v. een toplichtje te bereiken... Verder is de combi rood-blauw (warm-koud) misschien leuk als effect binnen de R&R maar voor zoiets mijns inziens ongepast. Vooral als je bedenkt dat dit de enige kleuren waren... Wat betreft Rigging... Ik heb hiervoor NOG geen diploma, wel heb ik redelijk veel ervaring met het inknopen van takeltjes e.d..... Nou durf ik toch te zweren dat die steels erg ruim over die T.L. armaturen heen hangen, en bovendien zie ik scheef hangende takels.... Verder moet je bij het gebruik van weinig licht, zorgen dat alles symetrisch wordt afgestoken... Ik zie constant 3 lampen branden op de lichtbalkjes... WAAROM ?!! Het beeld wordt er slordig door en je hebt NOG minder licht op het podium...

De volgende keer ff wat beter kijken naar de belichting an sich... Effect zal er ongetwijfeld geweest zijn, maar dergelijke klussen dienen anders benadert te worden dan een drive-in feestje !

greetz AJB
      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• SpaceyDeeJ
        • Sep 2001
        • 876

Is het eerste als ik dit topic lees..

Ja er zijn aan de opbouw kant fouten gemaakt in het ontwerp.
        kortere steels voor ophanging van de trussen is zo'n vb.
        Er was wel degelijk een volgspot aanwezig, deze is ook zeker gebruikt. Effect was dan ook goed zichtbaar, helaas minder op de foto, doordat mijn camera ( en de meeste digicams) niet lekker overweg kon met de hoeveelheid licht ...
        Ja, het gebouw is qua rigging wat onhandig, doch op een andere manier riggen was geen optie.
        Gebruikte kleuren is een apart verhaal. Thema van de avond was Las Vegas 1930. Met dit gegeven en al een eigen idee in mijn hoofd heb ik contact gehad met LEE in Engeland. De gebruikte kleuren zijn dan ook oa kleuren die zijn gesuggereerd door Jon Young van Lee !
        Tja, de term hoerentent, cq disco kleuren....tis maar welke draai je er zelf aan geeft.
        citaat:
        1. 5 ton, dat is aardig de moeite.... bedoelde hij veranderlijke gelijkmatige verdeelde belasting (sneeuw) of extra toelaatbare tijdelijke puntlasten? (licht+weet-ik-veel) of bedoelde hij soms de bezwijklast?
        Architect, welke lid is van het orkest, heeft op mijn verzoek de tekeningen herberekend en kwam tot de conclusie dat er puntgewijs extra belasting mocht komen aan de binten van 5000 Kg per bint.
        citaat:
        2. Waarom konden die takels niet hoger hangen, er lijkt voldoende hoogte naast/tussen de TL's...
        Er is wel ruimte/hoogte tussen en naast de TL's maar geen geschikte punten waar men spansets of takels aan kon ophangen.

Naar aanleiding van deze productie zal men gaan kijken welke bouwkundige aanpassingen kan doen aan het "vrij nieuwe" pand om tot een betere oplossing in de toekomst te komen

cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• Tiemen
          • Dec 2001
          • 944

citaat:Geplaatst door AJB

Wat betreft Rigging... Ik heb hiervoor NOG geen diploma, ...
          Denk dat je ver zal mogen uitwijken om daar TOCH een diploma voor te krijgen...

En nu krijg ik weer op mijn kop als ik dit zeg, maar ik vind dat het op niets trekt. (vanuit de foto's gezien, en het is toch nog steeds daar dat we commentaar op geven). Was er trouwens rook/haze? Gekleurd tegenlicht (om dus een bepaald effect te creeeren, niet om schaduwen weg te werken) heeft mijn insziens anders bijzonder weinig inhoud.

Tiemen

Comment

• axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

Architect, welke lid is van het orkest, heeft op mijn verzoek de tekeningen herberekend en kwam tot de conclusie dat er puntgewijs extra belasting mocht komen aan de binten van 5000 Kg per bint.
            5ton per bint?

Whoesh... leuks! Heavy gebouw [8D]
            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• delighted
              • Jul 2003
              • 420

Gebruikte kleuren is een apart verhaal. Thema van de avond was Las Vegas 1930. Met dit gegeven en al een eigen idee in mijn hoofd heb ik contact gehad met LEE in Engeland. De gebruikte kleuren zijn dan ook oa kleuren die zijn gesuggereerd door Jon Young van Lee !
              Dat Jon die kleuren heeft uitgekozen betekent natuurlijk niet dat jullie er geen hoerentent van hebben gemaakt...

Denk dat de kleuren redelijk goed passen om de show de tinten te geven die bij het thema passen. Maar de manier waarop het hier is geimplementeerd maakt het zo.... vies.

Allereerst wordt dat veroorzaakt doordat het gehele tegen ligt door 8 parretjes gemaakt moet worden die veel te laag hangen, waardoor je dus geen dicht tegenlicht hebt en het veel meer op "disco-bundels" lijkt. Dit probleem kan je oplossen door er veel meer parren in te hangen (eventueel met een andere lamp erin (Denk dat dit MFL is, dus misschien dat een maatje groter helpt omdat de afstand zo kort is), of gebruik een ander type lamp (PC, Fresnel) mocht dit boven je budget liggen dan kan je altijd iets in elkaar knutselen met bouwlampen die je voor 10 euro bij de Gamma koopt.
              Je moet dan wel wat knutselen, en uiteraard je truss heel goed afstoppen, want anders ziet ghet er niet uit.

En ten tweede zou ik een lichte kleur gebruiken om het geheel een beetje op te lichten. En dan die kleuren die je nu hebt hangen gebruiken om het geheel een beetje in te kleuren.

Welke kleuren zijn het eigenlijk? (Gokje: L336 en L135 (?))

Comment

• eeze
                • Nov 2003
                • 11

Hoi Spacey
                Ik heb het gevoel dat je echt hebt nagedacht over deze klus (een architect laten berekenen wat het dak kan hebben ,(waarvoor applaus,zouden meer technici serieus bij stil moeten staan !!!! (meer uitroeptekens worden vervelend denk ik)) . 5 Ton dakbelasting per bint (riggingpunt???)kan jou constructie wel aan zou ik zeggen,maar uitspraken over rigging worden wat gevaarlijk op deze site, ik adviseer je de tips van Rinus Bakker zeer ten harte te nemen als het gaat over rigging.
                Over het licht.... Ik zie op je lijst doeken staan van 4,5 meter hoog. Dat is dus maximale hoogte ten opzichte van het orkest. Een orkest neemt nogal veel plaats in, (ze beweren dat nodig te hebben ),maar als ik de breedte van je doeken bekijk,is dat maximaal 12 meter breed (klopt dat?, het is nogal laat op de avond,rekenen is dan moeilijker voor me...)....Lang verhaal heel kort: Ik denk dat je te kort schiet met Narrows.(Ik ga nu op je specs af, en niet op je foto,s, want die geven over het algemeen niet een reeel beeld van de avond..) Hoe "anders " je het ook wilt belichten, een plaatje is een plaatje, en een orkest blijft toch echt een orkest. (Ik meen te zien dat je je Narrows als tegenlicht hebt gebruikt.) Aangezien mijns insziens tegenlicht over het algemeen een zeeeeeeeer wezenlijk onderdeel in een plaatje is, zou het voor de volgende keer misschien het proberen waard zijn je licht als het ware om te draaien. 2 kw fresnellen tegen, en de Parren front. (Neem in ieder geval geen Narrows, je zou met dezelfde set misschien meer rendement halen als je meer (kleuren? (met deze set lijkt me twee kleuren tegenlicht toch wel het maximum)) tegenlicht hangt..... Dat zou je misschien kunnen bereiken door een iets grotere uitstralingshoek van je PARren te kiezen.Tja, hoogte is helaas wel belangrijk......zeker als je met een doorzichtscherm (ik neem aan dat de beamer achter het doek stond??? Ik kan het niet goed onderscheiden....ik zie namelijk een dubbele schaduw van de flatgebouwen,en een vage scaduw bovenin het scherm die ik even niet thuis kan brengen (een buis??). Wat me stoort in het plaatje is dat de projectie zeeeeer stevig wordt ondermijnd door andere techniek (lees: licht) Ik zie veel kabels ,truss en lampen.Eigenlijk zie ik door de truss het bos niet meer (of was het door de bomen de projectie niet meer?) Ik denk ook een beetje te zien dat de foto's vanuit het publiek zijn genomen. Techniek zien is denk ik in DEZE setting een vooral storende factor.(een zeer storende factor), aangezien het afleidt van waarover het daadwerkelijk gaat:.....het orkest,of het muziekstuk, misschien wel de operazanger die ervoor staat?? wie weet....Helaas is het tot op de dag van vandaag zo dat we ons vak uitoefenen (en ons boterhammetje eten) omdat artiesten gezien willen worden door het publiek, en ze hebben minder boodschap aan de lampen. Mijn suggestie is ook; denk eens na over de mogelijkheid van zijlicht, probeer van te voren in te schatten hoe je verhouding zal zijn tussen front en tegenlicht (je zal verbaasd staan hoe weinig frontlicht je uiteindelijk nodig hebt om een evenwichtig "plaatje" te maken (en met de juiste balans van kleurkeuze en positie van de spots,zal je zeer zeker aan je opdracht voldoen.(orkest anders))
                Klopt het trouwens dat het een 63 ampere 12!! kanaals dimmerpack is? Stevig packje dan. Zo op het eerste gezicht (maar nogmaals, het is me even te laat om het echt even uit te rekenen) zou het ook met 32 A kunnen, dus waarom niet 24 kanaals? (2x12x32A?)

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Wat een flauwekul ! Als het het hebben over zaalaankleding bij een thema-feest is het prachtig om wat "Las Vegas" lighting in te brengen, maar bij muziek is dit complete waanzin. Je denkt toch hoop ik niet serieus dat jij met behulp van 2 kleurtjes dat hele podium een las vegas sfeer kan geven ? Hier is vele malen meer voor nodig, en als je je geloofwaardigheid wilt behouden kun je dit soort uitspraken beter niet meer plaatsen...[V] We praten hier over MUZIEK... Dit wil zeggen dat de muziek het sfeertje bepaalt, en jij dit kunt versterken, accentueren, of afzwakken... Als dit bandje thema-muziek speelt kun jij met lekker show-licht van alles doen... Maar om nou te neuzelen over een sfeer opgebouwd uit 16 parren met maarliefst 8 rode en 8 blauwe filters...[V] Ik blijf sterk de indruk houden dat ik als klant diep ongelukkig zou zijn geworden...
                  Arvid Buit

Comment

• eeze
                    • Nov 2003
                    • 11

Ik vraag me ten zeerste af of je de tip ten harte moet nemen om bouwlampen als tegenlicht te gebruiken....Die dingen zijn verdomd moeilijk te kleppen ....(publiek wil graag de artist zien zonder met de ogen te moeten knijpen denk ik) En ik denk ook dat je met twee kleuren tegenlicht prima iets zou kunnen belichten .sterker nog. ik denk zelfs dat je een orkest zonder filters zou kunnen belichten.zolang je weet wat je doet (lees: in de opbouwfase weet waarom je een bepaald type spot op een bepaalde plaats hangt.
                    Quote van AJB:We praten hier over MUZIEK... Dit wil zeggen dat de muziek het sfeertje bepaalt, en jij dit kunt versterken, accentueren, of afzwakken... Als dit bandje thema-muziek speelt kun jij met lekker show-licht van alles doen...
                    Reactie: We praten volgens mij over licht. We zijn niet bij de avond geweest.we weten ook aan de hand van foto's niet hoe de avond qua sfeer is geweest. dus ik vrees dat termen als:wat een flauwekul niet erg constructief zijn.... Sterker nog.het is in bepaalde gevallen zeer goed mogelijk met twee kleuren tegenlicht muziek (vage term overigens in lichttechnische zin) een band te belichten....sterker nog. vanavond heb ik Willy de Ville met twee kleuren tegenlicht (jawel. rood en blauw) belicht. Ik hou er niet zo van om aan starfucking (lees namedropping) te doen. maar ik wil hiermee wel aangeven dat er in het gebruik van licht geen termen als: flauwekul (als het gaat om kleurkeuze o.i.d.) bestaan. maar dat waar het werkelijk om gaat.een inzicht in de positionering van de spots. een kennis van kleurmenging.en een gevoel voor sfeer. En helaas is het gevoel voor sfeer voor iedereen anders.cq persoonlijk . Daarbij kun je een batterij spots door welke reden dan ook verkeerd hebben gepositioneerd.(hoeft niets met de belichter te maken te hebben overigens.dat kan duizenden andere redenen hebben) Daarbij.:we hebben het over muziek????? Ik weet niet of het verstandig is een concert van Beethoven net zo te benaderen als een concert van Therapy o.i.d.;.. iedere situatie vraagt een eigen benadering. Waar het mij om gaat. : ik zou het jammer vinden als deze site zijn doel voorbij schiet (het uitwisselen van ervaringen.toch??) wanneer er bij iedere foto alleen maar :"het is gewoon kut" geroepen wordt' alleen maar afgaande op de foto. Ik vrees dat niemand daar iets van leert, (by the way, AJB, ik denk dat Willy the Ville toch echt MUZIEK maakt, (heb ik me laten vertellen door kenners), maar ik heb geen enkel effect gebruikt (Mijn scans hebben niet bewogen,geknipperd of zelfs maar van kleur veranderd voordat de Dimmer echt op 0 stond). Ik laat in het midden of ik het een goede klus vond van mezelf,maar SHOWlicht was het niet. Gewoon,plaatjes proberen te maken (geen video maar foto).......kan heel sfeervol zijn...

Comment

• Koszmo
                      • Nov 2002
                      • 185

Dan zou ik ook nog wat kwijt willen, de foto's zijn gemaakt vanaf een verhoging (lees: balkon) Het meeste publiek zat beneden.. dus last van die trussen zullen ze dan niet gehad hebben...

Grtz,

Koszmo
                      Profiel - Mailtje

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

Beste Eeze,

Ik doe niet aan een gewone uitroep, ik geef heel duidelijk aan waarom ! Dit heeft te maken met jullie uitspraak dat LEE geraadpleegd zou zijn... Nou sorry maar voor die twee kleurtjes lijkt me dit nogal sneu...[xx(] Verder heb je duidelijk geen idee wat de term showlicht inhoud, dit heeft in dit zinsverband betrekking op het thema "Las Vegas". Het betekend niet dat jij bij die geweldige Willy van je perse met scans moet wapperen... Verder vind ik het geweldig dat je kletst over nauwkeurige positionering van de spots en de essentie van lichtontwerp maar... Kijk nou alsjeblieft zelf eens goed naar die foto's, dan kun je je eigen beweringen toch amper serieus nemen... Kom bij mij niet aan met slap geneuzel over de kern van een lichtontwerp, dit is bij mij volledig bekend. Ik krijg echter niet de indruk dat jullie dit weten toe te passen ! Vandaar mijn reactie, die op vreemde wijze niet nauwkeurig is gelezen blijkbaar... Note; de opmerking over bouwspots was niet van mij....

[ Heb inmiddels al met Pieter gemailt, en onduidelijkheden zijn uit de wereld... Bleek hem zelfs al te kennen ]

Arvid Buit

Comment

• delighted
                          • Jul 2003
                          • 420

citaat:Geplaatst door eeze

Ik vraag me ten zeerste af of je de tip ten harte moet nemen om bouwlampen als tegenlicht te gebruiken....
                          Ik ben inderdaad met je eens dat bouwlampen verre van ideaal zijn om als licht te gebruiken. Sterker nog: Bij mij komen ze er nooit in.

Ik heb vroeger echter nog wel eens voor wat kleinere (amateur)gezelschappen gewerkt waar er altijd een budgetprobleem was. Als geld je probleem is kan je met behulp van bouwlampen (en een HELE GOEDE afstopping!!!) grote tegenlicht vlakken creeeren voor erg weinig geld.

Comment

• delighted
                            • Jul 2003
                            • 420

citaat:Geplaatst door AJB

Wat een flauwekul ! Als het het hebben over zaalaankleding bij een thema-feest is het prachtig om wat "Las Vegas" lighting in te brengen, maar bij muziek is dit complete waanzin. Je denkt toch hoop ik niet serieus dat jij met behulp van 2 kleurtjes dat hele podium een las vegas sfeer kan geven?
                            Op zich kan dat met 2 kleurtjes nog wel lukken, maar het is natuurlijk kansloos met deze hoeveelheid parren.

citaat:
                            Hier is vele malen meer voor nodig, en als je je geloofwaardigheid wilt behouden kun je dit soort uitspraken beter niet meer plaatsen...[V] We praten hier over MUZIEK... Dit wil zeggen dat de muziek het sfeertje bepaalt, en jij dit kunt versterken, accentueren, of afzwakken... Als dit bandje thema-muziek speelt kun jij met lekker show-licht van alles doen... Maar om nou te neuzelen over een sfeer opgebouwd uit 16 parren met maarliefst 8 rode en 8 blauwe filters...[V] Ik blijf sterk de indruk houden dat ik als klant diep ongelukkig zou zijn geworden...
                            Persoonlijk zou ik er ook niet gelukkig van worden als dit me geleverd zou worden. Helaas is de klant meestal te onwetend met dit soort zaken zodat de klant te snel zegt dat hij/zij tevreden is. Terwijl er wellicht voor de betaalde prijs veel meer in had gezeten.

Comment

• eeze
                              • Nov 2003
                              • 11

Beste AJB
                              Ik zou dolgraag willen dat ik de essentie van het lichtontwerp en de nauwkeurige positionering van spots ECHT onder de knie zou hebben, dan was ik nu een beroemd lichtontwerper geweest. Voor de duidelijkheid, dat ben ik niet,en ik probeer ook niet uit te dragen dat ik de wijsheid in pacht heb (hoop ik tenminste) Toch neem ik mijn eigen beweringen (tenminste, die ik op dit forum heb geplaatst) wel serieus....

Ik denk niet dat dit forum bedoeld is een welles nietes spelletje te spelen, dus misschien is het iets als we elkaar persoonlijk gaan mailen. Ik ben wel benieuwd naar je werk en je ideeen over licht en theatertechniek in het algemeen. Als het goed is ben ik via mijn profiel te bereiken...

Aan alle forumlezers: ik ben benieuwd naar andere reacties en visies over de klus van spacey deej....
                              greetz Pieter van der baan

Comment

• Koszmo
                                • Nov 2002
                                • 185

oehwwww...
                                Profiel - Mailtje

Comment

Working...