High End DL2's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frankv1234
    • Nov 2003
    • 33

High End DL2's

Vandaag druk bezig geweest met de 1e voorbereidings setup met onze nieuwe High end DL2's

Fotos staan online op: http://www.frankverbeek.com

Zonder meer zeer indrukwekkend wat de mogenlijkheden zijn van deze nieuwe spots/projectoren.

Op de fotos zie je een 1e test setup van vier dl2's in panorama die links en rechts in een hoek projecteren. Totale projectiebreedte ruim 33 meter breed en 5m hoog. Projectieafstand +/- 10m.

Binnenkort meer fotos

Groetjes

Frank Verbeek
    Production Partners
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Erg mooi, zijn fantastische fixtures. Klinkt als zeer interessante klus. Zijn jullie toevallig ook aanwezig bij de VPT-workshops digitaal licht ?
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• frankv1234
      • Nov 2003
      • 33

De fixtures zijn echt geweldig, hoe langer je ermee bezig bent hoe meer mogenlijkheden je bedenkt om ze in te kunnen zetten. Het is net als een aantal jaren geleden met het eerste bewegend licht: "your mind is your limitation".

k ben donderdagochtend bij de workshops om uitleg te geven over dl2's en axons. De dagen daarna zal fons de vreede aanwezig zijn. Waarschijnlijk zal frank schotman ook wel aanwezig zijn maar dat weet ik niet zeker.

Groetjes

Frank Verbeek

Comment

• Funmaker
        • Jun 2006
        • 922

zijn dit eigl stevige projectors in een moving head of wat zie ik nu eigl op die fotos?
        het resultaat ziet er allesinds beangstigend cool uit en die spotjes zijn ook wel vrij groot me dunkt!

echt vetjes!
        Hold on a second, relax and listen...

Comment

• frankv1234
          • Nov 2003
          • 33

Een dl2 is een projector op een movinghead base. Onder de projector zit een medaiserver gemonteerd die de content aanlevert.

Via dmx kun je content oproepen. volledig keystonen, focus zoom enz enz enz.... edgeblenden (meerdere spots 1 plaatje laten maken) projecteren in hoeken en op bollen, effecten als chromakey, pixalate.

Verder heeft iedere dl2 een svideo camera met ir module. Je kunt dus 1 dl2 gebruiken om te filmen en andere dl2's om direct mee te projecteren.

Iedere dl2 kan 3 layhers video gelijktijdig aansturen / berekenen in real time. Syncen tussen meerdere spots gebeurd via gigabit ethernet. Iedere dl2 gebruikt 180 kanalen dmx. Binnekort verschijnt de nieuwe software en dan zitten er ook messen in per layher video. op dat moment word een dl2 256 kanalen dmx per unit.

Als je ook op plasma's en met standaard projectoren dezelfde functies wil gebruiken dan zet je een High End axon in. Dit is dezelfde mediaserver als van de dl2 alleen dan zonder de projector en de movinghead base.

Comment

• Funmaker
            • Jun 2006
            • 922

zijn er al kostplaatjes van deze beestjes? want uit bovenstaande uitleg verwacht k een evengroot en impossant kostplaatje
            Dan mag jetoch wel even oefenen eer je met zulk speelgoed echt kunt spelen
            Hold on a second, relax and listen...

Comment

• stekelvarke
              • Dec 2004
              • 1062

Een DL2 kost bij Lightco €33 920 exl BTW.

Zeker een mooie aanwinst die DL2's.
              exit night into LIGHT

Comment

• Frank@highend
                • Oct 2005
                • 65

De projector die in de DL2 gebruikt wordt is een Christi LX55 met een output van 5500 Ansi.
                Verder gerbruikt hij 170 DMX kanalen en is in het bezit van een Sony super HAD camera met 18X optical zoom en 216 digitaal. en infra rood.
                De media server die onder in de Base zit is de Axon Media server.
                Wat erg speciaal is aan de Axon is de Collage generator, daarmee kan je op een snelle wijze met meerde projectoren 1 plaatje maken.
                Tot op dit moment kunnen we tot een maximaal grid van 8X8 (64 DL2's)gaan en natuurlijk alletussen liggende combi's.

Verder als je alle units via een switch aan elkaar koppelt dan kun je via Cat5 kabel je laptop er aanhangen waar je dan het CMA ( content managment application)programma mee kunt draaien.
                Waar je onder andere Content mee kunt uploaden, of de hele unit monitoren.

Zelf ben ik nu ruim anderhalf jaar met deze units aan het werk en ik leer nog steeds elke keer nieuwe dingen.
                Maar ik kan hier een heel lang verhaal vertelen maar eigenlijk moet je ze gewoon in het werk zien.
                Dan zul je merken dat deze units zichzelf verkopen.

mocht je meer info willen stuur dan ff een mailtje
                Frank Schotman
                High End Systems

Comment

• frankv1234
                  • Nov 2003
                  • 33

Als er belangstelling is door mede forum gebruikers dan kunnen we wellicht een dag plannen in de nabije toekomst waar een aantal dl2's en een hog aanwezig zijn om een en ander in praktijk te zien. Op het moment dat dingen visueel te zien zijn is het veel makkelijker en praktischer om de mogelijkheden van deze nieuwe technieken te doorzien.

Laat maar weten of deze intresse er is.....

MVG

Frank Verbeek

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

Even voor beide Frank's een vraag uit de praktijk:

- De DL2's zijn prachtig
                    - Standaard content is prima
                    - Techniek mooi etc. etc.

Maar nu ga ik dat programmeren met een Hog3, en heb ik weinig tijd... Waarom is er dan nog geen mogelijkheid om de content terug te koppelen in pallets van je lichttafel ? Ik begrijp dat HighEnd 2 opzichzelf staande producten heeft geproduceerd, maar waarom niet die combi ? Het antwoord dat zal komen lijkt me logisch: terugkijken kan op de monitor van je video-server, maar daar zit ik dus net niet op te wachten als ik snel moet. Je lichttafel organiseren is altijd al een belangrijk onderdeel voor een operator, en het visueel maken van een (uitermate visueel) apparaat vind ik persoonlijk toch wel een vereiste.

Andere merken die dit reeds hebben gedaan zijn Maxedia + Maxxyz (Martin) en GrandMA Video + GrandMA (MA Lighting). Bij de Maxxyz vind ik het systeem uitermate geschikt voor bijv. een VJ (logisch, visueel en makkelijk) maar mis ik bepaalde parameters. Bij MA Lighting vind ik de nieuwste versie absoluut briljant, vooral ook op het gebied van pixelmapping e.d.

Maar kunnen jullie mij uitleggen waarom het systeem met de meeste photometrische opties niet in staat is om mij een feedback in de tafel te geven ?

Niet als kritiek of vervelendheid bedoelt, graag een serieus antwoord Verder: keep up the good work, van de DL2 ben ik absoluut overtuigd.
                    Arvid Buit

Comment

• frankv1234
                      • Nov 2003
                      • 33

Arvid,

Je vraag / opmerking is volledig terecht. Het visueel maken van de dl2 op je hog 3 zou absoluut een toevoeging zijn. Ik ben er ook van overtuigd dat dit in de toekomst zal komen op wat voor een manier dan ook.

Het is echter geen geheim dat we in het verleden zorgen genoeg gehad hebben met het visuele gedeelte van de hog3 qua snelheid. Met de huidige software release is de snelheid qua oproepen van views ernstig verbeterd. Ik denk niet dat het reeel is om een visuele koppeling op kort termijn te verwachten. (als frank schotman denkt van wel, dan mag hij me natuurlijk altijd verbeteren....... ;-) )

Op het moment heb ik niet heel erg het gevoel dat ik die koppeling mis. Ik heb een zeer uitgebreide startdisk gemaakt met een pallete indeling waarvan ik denk dat ik dat in de toekomst veel ga gebruiken met de dl2's. Ik weet zeker dat deze disk er over een maand volledig anders uit ziet maar dat hou je toch met nieuwe dingen.

De nieuwe wheelset indeling op de hog3 i.c.m de dl2 is echt super, alles zit op een zeer logische manier naast en achter elkaar. Op het moment dat je als nieuwe gebruiker plaats neemt achter je hog3 heb je binnen een kwartier het gevoel dat je weet waar je welke parameter kan vinden.

Kan je mij vertellen welke zaken je op dit moment kunt op een gma / maxyz waarvan je vind dat het ook voor de hog3 een toevoeging zou zijn ? pixelmapping even uitgesloten want dat doen we op de h3 dmv een koppeling met catalyst v4. (of dit wel of niet handig is, is een volledig ander gesprek en denk ik nu even minder van belang)

Comment

• RRRRik
                        • Aug 2006
                        • 27

Arvid,

Snap je probleem. Je moet alleen goed begrijpen dat de DL2 een heel apart product is in de Digitale Licht wereld. Omdat ze precies alle photometrische gegevens van de Christie projector weten kunnen ze ook de functues als, spherical mapping, corner mapping, collage, etc. doen. Uit de DL2 komt ook geen video signaal behalve dat van de ingebouwde camera. Vergis je niet.... Er is geen afkijk mogelijk vanaf de DL2..

Maar als jij een klus draait met DL1, Catalyst of DL2 dan is er een serieus budget mee gemoeid. En als jij met een serieus budget werkt ga je niet op de klus zelf even je pallets maken ed. Dan regel je van tevoren dat je de klus kan preppen. Met tafel en Media Servers. Dat is ook precies wat Frank en Marchel deden op die foto's. Niks is makkelijker voor te programmeren dan digitaal licht! Digitaal Licht bedienen en gebruiken is even wat anders dan een festival showtje knipperen......

Wat ik wel eens aan Highend gevraagd is om de Axon Media Server software net als de Catalyst software offline te kunnen draaien zonder dongle. Dit zodat je een afkijk kan draaien op je laptop. Tegenwoordige laptops doen bijna niet meer onder voor desktop pc's.
                        Recentelijk hebben we bij EML 3 x Catalyst Pro V4 Media Server gekocht voor een grote Spaanse tour. Op mijn MacBookPro draai ik dan dezelfde build als op de server draait. Heb alleen 2 grote blauwe balken in beeld ivm met geen dongle.

Rik Schoutsen

EML Productions

Certified grandMA trainer
                        Authorised Wysiwyg Trainer

Comment

• Frank@highend
                          • Oct 2005
                          • 65

Ik sluit me aan bij Rik en Frank, maar moet ik ook zeggen dat je via de CMA een preview kan zien van de content ( wel is waar dat het alleen de eerste frame van de clip is.)
                          Zie ik het zelf ook niet zitten om een clip te bekijken op pallete voor maat
                          Over de preview in de Hog III kan ik kort zijn, dat zal zeker op korte termijn niet het geval zijn.
                          Verder vind ik het koppelen van 1 media server aan een tafel zoals bv. de Maxxyz en de GMA ook niet echt een optie ( zeg ik niet dat het slechte producten zijn, hoewel ik geen ervaring heb met de Maxxyz de GMA doet zijn ding in ieder geval naar behoeren)
                          Maar het beperkt je in je kunnen, vele LD's kiezen toch liever zelf een media server.

just my 2 cents
                          Last edited by Frank@highend; 24-02-07, 10:59.
                          Frank Schotman
                          High End Systems

Comment

• AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

Beste Rik en Franken ,

@Rik: je punt over het preppen van belangrijke shows is natuurlijk juist, die discussie hebben we in real life ook al eens gevoerd. Mijn punt is echter dat ik in bijv. een vast installatie setup, ook snel wil kunnen werken en veranderen. Uiteraard niet vergelijkbaar met festival/touring-show, maar die zijn ook niet geschikt voor snelle DL2 toepassingen (al was het maar door gebrek aan passende content). Waar ik je absoluut gelijk in gaf (en wat ik zelf al aanhaalde in mijn vorige post) is dat de DL2 (uberhaubt de DL1 al) photometrisch vele malen verder gaat dan welk ander product ook. Op dit moment is er echter een Barco-RL12 toepassing voor MA-Video, waarbij ook alle photometrische zaken gestuurd worden vanuit de tafel, maar gezien de prijs van beamover en beamer zelf (meer dan 80000 euri) is dat geen redelijke concurrent voor de DL2.

@Frank1234: Heb de wheelset op de Hog3 onlangs nog bekeken en die is inderdaad erg fijn. Vond in de oude setup ook al dat je na korte tijd wist waar alles zat hoor. Mijn uitgaanspunt is echter een vaste setup waar meerdere mensen op moeten kunnen werken. Daarom die visuele instelling, en goede organisatie op je tafel. Wheelsets kun je namelijk altijd zelf maken en aanpassen, maar de palletlayout van de tafel niet.

@FrankHighEnd: Bij MA koppelt men geen Video aan de tafel, maar hangt alles in 1 netwerk. Je kunt dus rustig 8 video systemen in dat netwerk draaien. Verschil bij MA is dat ze draaien op MA-Net, wat zoals je ongetwijfeld weet een 100Mbit netwerk is. Dit maakt mogelijk om content terug te sturen naar de tafel en feilloos te laten zien in je library. In je pallets staat ook gewoon een "still" van je filmpje, maar als je door je library's draait met je wheel, zie je dus je complete filmpje. Da's toch wel weer fijn Grappige is dat dit netwerk verhaal dus volkomen stabiel is, en natuurlijk redundant uitgevoerd kan worden voor touring applicaties.

Anyway: gewoon even mijn gedachten, ik snap jullie punten en ben het er ook mee eens, maar was even benieuwd naar de HighEnd point of view voor de toekomst.
                            Arvid Buit

Comment

• LJ Gerrit
                              • Apr 2002
                              • 479

Originally posted by AJB
                              Andere merken die dit reeds hebben gedaan zijn Maxedia + Maxxyz (Martin) en GrandMA Video + GrandMA (MA Lighting). Bij de Maxxyz vind ik het systeem uitermate geschikt voor bijv. een VJ (logisch, visueel en makkelijk) maar mis ik bepaalde parameters.
                              Beste Arvid,

Welke bepaalde parameters mis je bij de MaXedia/MaXXyz?

Groet,
                              Gerrit
                              Without colour, there is no perception
                              MvG

Gerrit Schottert
                              Controllux

Comment

Working...