High End DL2's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Zoals je weet gebruikt Maxedia veel minder DMX kanalen op meer layers dan het Catalyst systeem. Op een slimme manier heeft men bij Martin een combi gemaakt van parameters, en ook bepaalde functies weggelaten van de dmx-besturing. Voordeel is echter de manier van bedienen in live-situaties, zeker in combinatie met de Maxxyz (faderbelts, content viewback etc.) Wat exact de parameters zijn die ontbreken ? Dat zul jij beter weten dan wie ook Gerrit Ik zou dat ook precies moeten uitzoeken, het is al weer een tijdje geleden dat ik Maxedia en Maxxyz bekeken heb.
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• LJ Gerrit
      • Apr 2002
      • 479

Originally posted by AJB
      het is al weer een tijdje geleden dat ik Maxedia en Maxxyz bekeken heb.
      Nou Arvid, dan wordt het eens de hoogste tijd om het eens nader te bekijken.
      Er is echt veel verbeterd en geoptimaliseerd.
      En de combi MaXXyz Compact en MaXedia Compact, YES!!!

Ik bel je binnenkort een keer, effe gezellig bijkletsen.
      Without colour, there is no perception
      MvG

Gerrit Schottert
      Controllux

Comment

• Frank@highend
        • Oct 2005
        • 65

AJB

Het gaat my niet om het netwerk gebeuren van MA (wat ze overgens heel netjes doen) maar het feit dat het alleen werkt bij MA video en niet bv by Catalyst, Hypotyzer etc.

Grt.
        Frank Schotman
        High End Systems

Comment

• RRRRik
          • Aug 2006
          • 27

Originally posted by Frank@highend
          AJB

Het gaat my niet om het netwerk gebeuren van MA (wat ze overgens heel netjes doen) maar het feit dat het alleen werkt bij MA video en niet bv by Catalyst, Hypotyzer etc.

Grt.
          En daarbij dat de grandMA video ook geen ander stuursignaal aankan dan MA-net. Dus geen DMX input heeft. Is wel lekker voor je parameters!! Ben je niet meer gebonden aan dat duffe DMX!

Min. System requirements:

IBM® compatible PC or notebook with at least 2.4 GHz processor and at least 512 MB RAM

Ethernet card with 10/100 B-T/TX connector and TCP/IP protocol enabled

High speed 3D graphics card with hardware acceleration and at least 64 MByte video memory in high color mode with 16bit color depth enabled, up to 2,048 x 2,048 Pixel resolution

2 GB available disk space on hard disk

Microsoft Windows® XP operating system

Microsoft DirectX® version 7 or above

grandMA console software 5.6 or grandMA onPC with NSP from version 5.6

Rik

Comment

• frankv1234
            • Nov 2003
            • 33

Originally posted by AJB
            Mijn uitgaanspunt is echter een vaste setup waar meerdere mensen op moeten kunnen werken. Daarom die visuele instelling, en goede organisatie op je tafel. Wheelsets kun je namelijk altijd zelf maken en aanpassen, maar de palletlayout van de tafel niet.
            .
            Arvid,

uiteraard moet je er voor zorgen dat meerdere mensen met een zelfde setup kunnen / gaan werken. Ik zie echter niet zo goed wat een "visuele koppeling" hieraan kan helpen. Ik denk dat het van belang is dat je onderling afspraken maakt met je team van operators hoe je bepaalde dingen opbouwt en gebruikt en ervaringen deelt. ik doel hierbij op dingen als:
            "bouwen we een collage vanaf effect 1 of 2"
            "sla je focus, zoom en keystone op in je position libary of doe je dit in een apparte beam libary"
            " hoe ga je om met netwerkadresseringen, routers e.d"
            " wat doe je met custom content, in welk formaat werken we, met welke programma's converteren we "

een plaatje in mijn scherm van een clip is leuk en ziet er heel fancy uit voor een demo naar mijn klant en de geluidsman, maar met duizenden clips aan stock content en soms wel honderden files aan custom content weet ik niet of ik al die rommel wel in mijn scherm wil. uiteindelijk wil ik tijdens het programeren die wolkjes gebruiken uit folder 17, file 23. met mijn palette indeling houd dat in <beam><917><beam1023>. Als je regelmatig aan het werk ben met dit soort servers gebruik je op een gegeven moment toch bij bepaalde dingen in je show altijd dezelfde files omdat je weet dat dit bij je klant vaak goed valt. Uiteindelijk doen we nu toch niets anders met bewegend licht voor een inloopplaatje.... (congo en een beetje blauw doet het toch altijd goed?? )

Custom content heb je zelf gemaakt / bewerkt en geupload naar je spot dus daarvan weet je waar je ze kan vinden. als dit niet het geval is dan zit daar de fout en moet je volgende keer beter na gaan denken over je folder verdeling.

Verder hebben we printouts gemaakt van alle stock content en in een map gedaan, hierin kan de regiseur / ontwerper of "ander persoon die vind dat ie er ook verstand van heeft " lekker bladeren en gewoon twee nummers roepen. <beam 9xx><beam1yyy)

Nogmaals visuele hulpmiddellen op je tafel zie ik echt wel als een toevoeging, maar dan moet het wel echt iets toevoegen. Ik denk hiebij meer bijvoorbeeld aan een scherm waar je kan slepen met je keystone hoeken van je projectie om zo snel een grove keying te maken die je dan daarna fine tuned met je wielen. Met dit soort zaken kan ik tijd winnen en daar heb ik echt wat aan....

Werken met dl2's dl1's en welke mediaserver dan ook vraagt een gedegen voorbereiding, zeker omdat dit soort technieken voor de meeste klanten ook nog erg nieuw zijn moet je van tevoren goed nadenken over wat je wil gaan doen en op wat voor een manier, tijdens het programeren moet je snel en zeker je dingen kunnen maken en met goede ideeen en oplossingen komen, dit kan in mijn visie alleen maar door veel ervaring op te doen tijdens prep dagen en door veel te overleggen met je collegas en medegebruikers.
            Rik heeft helemaal gelijk dat dit soort producten niet ingezet word op low budget klussen, als er geen geld is voor een gedegen voorbereiding dan moet je je afvragen of je wel op pad gaat met de juiste apparatuur voor dat project.

Groetjes

Frank Verbeek
            Production Partners

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Mannen,

Zoals Rik al meldt kan een MAVideo alleen via MA-Net aangestuurd worden. Ik wilde dit systeem absoluut niet heilig verklaren, maar even verschillen aangeven. Wat ik interessant vind, is de filosofie achter de bestaande producten, en daarmee ook ten dele de opzet voor vernieuwingen. Ik begrijp het hele verhaal van opzetjes, afspraken en indelingen ook wel. Mijn visuele input heeft te maken met mensen die anders denken dan een volledig getrainde operator. We moeten met digitale belichting rekening houden met het feit dat bepaalde vakgebieden gaan mengen of verschuiven. De huidige VJ zal meer content-producer worden, en de Operator zal steeds meer integratie van video gaan programmeren. Als ik echter een VJ, Regisseur, Beelddirector of whatever wat voor a-technisch figuur op locatie heb, is het fijn als hij/zij zelf kan bladeren door de filmpjes, en rustig kan proberen wat de uitwerking is. Natuurlijk kan dat ook met een map: maar is dat in dit high-tech tijdperk niet een beetje achterhaald ?

Wat mijn letterlijke vraag is: "Met welk idee is het huidige systeem ontworpen, en met welke filosofie voor de toekomst ?".

Het DL-2 apparaat vind ik cool, goed en doordacht. Maar what about controlling ?? Denken jullie dat dit lichttafel werk blijft ? Of gaan concerns als HighEnd uit van een seperate aansturing in de toekomst ? Wat zien jullie voor rol van hardware producenten m.b.t. video-content ? etc.etc.
              Arvid Buit

Comment

• frankv1234
                • Nov 2003
                • 33

Originally posted by AJB
                Mannen,

Als ik echter een VJ, Regisseur, Beelddirector of whatever wat voor a-technisch figuur op locatie heb, is het fijn als hij/zij zelf kan bladeren door de filmpjes, en rustig kan proberen wat de uitwerking is.

Natuurlijk kan dat ook met een map: maar is dat in dit high-tech tijdperk niet een beetje achterhaald ?

Wat mijn letterlijke vraag is: "Met welk idee is het huidige systeem ontworpen, en met welke filosofie voor de toekomst ?".

Het DL-2 apparaat vind ik cool, goed en doordacht. Maar what about controlling ?? Denken jullie dat dit lichttafel werk blijft ? Of gaan concerns als HighEnd uit van een seperate aansturing in de toekomst ? Wat zien jullie voor rol van hardware producenten m.b.t. video-content ? etc.etc.
                Met de vj heb ik niks te maken, die gaat maar lekker achter zijn panasonic beelmixer kutten met zij vhs tapjes. Helaas helaas de vj is met de komst van mediaservers wat mij betreft werkeloos op evenmenten met theater en voor tv. In discotheken zal hij op zijn plek blijven en zal hij inderdaad zijn eigen aansturing krijgen in de toekomst.

Betreffende beeldregiseurs en andere a technische personen die daadwerkelijk iets te beslissen hebben met die mensen moet je vind ik van tevoren dingen bespreken en of preppen. Zorg dat je op 1 lijn zit met die mensen en dan zijn ze op de dag zelf je collega's en niet je leidinggevende. We vershillen hierin denk ik van mening, jij ziet meer in visuele hulpmiddellen om alles op locatie nog voor ze te kunnen regelen en het ze naar hun zin te maken. Ik zie meer in een langere gedegen voorbereiding en op die manier die zaken te ondervangen. Beide meningen zijn denk ik werkbaar en een ieder moet daarin zijn eigen oplossingen kiezen.

Over ontwerp filosofieen en dergelijke laat ik me verder niet uit. Ik ben maar een eindgebruiker en als ik wensen heb dan stel ik ze bij high end en dan komt er of een update of het gaat op de wishlist en dan heb ik dus maar een andere oplossing te vinden voor mijn probleem.

Ik denk niet dat we naar een aparte sturing gaan voor video content, juist niet. Het grote voordeel van mediaservers vind ik juist dat het complete technisch podiumbeeld bepaald word door 1 persoon. Hoe meer je zelf doet hoe minder andere kunnen verneuken.

Video content vanaf de fabrikant is altijd welkom maar geen must. Er zijn op internet zat sites waar je de meest prachtige content voor een paar dollar kan downloaden.

Groetjes

Frank Verbeek

Comment

• RRRRik
                  • Aug 2006
                  • 27

Originally posted by AJB
                  Mannen,

We moeten met digitale belichting rekening houden met het feit dat bepaalde vakgebieden gaan mengen of verschuiven.

Heb nieuws voor je, dat is al jaren aan de gang. De laatste 3 jaar bij Tenfeet ben ik alleen maar bezig geweest met Media Servers. Blauwe dozen, Mac dozen, etc.
                  Kijk naar een productie als Borsato. Wat Carlo en Stefaan daar voor elkaar hebben gekregen is ongelooflijk!. De verschuiving is in de GROTE touring markt al jaren een feit..

Verder heb ik voor mensen die graag hun content voorbereiden met een content-book een goede link

iView Media Pro

Programma kan van elk soort media bestand (MP3, MPG, JPEG, etc) een thumbnail pagina maken. Zo heb ik 2 jaar geleden mijn video hardeschijven voorzien van een Catalyst structuur en in elk mapje een PDF bestand toegevoegd waarin elke bestand met naam, grootte, CODEC, ratio, etc. staat in vermeld. Scheelt uren overleg op locatie!!

grt'n

Rik

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

Ik snap dat je als operator pur sang lekker in je pre_production gaat zitten, maar ik denk dat het toch deels afhangt van de rol die je opeist. Persoonlijk programmeer ik graag voor mensen, maar heb altijd een open interactie over het eindproduct. In dit overleg vind ik het fijn als iemand zelf in alle rust tijdens de preproductie met de DL2 kan spelen, omdat diegene ook niet altijd op de hoogte is van de mogelijkheden. Wat ik jammer vind aan de technische benadering is het gebrek aan creatieve dialoog, die mijns inziens nodig is voor een vernieuwend product. Als er geen tijd is om met mensen te overleggen, of er is een lichtontwerper met kant en klare eisen, dan begrijp ik jullie standpunt volledig.

Dat VJ's werkloos worden betwijfel ik ten zeerste, ik zie mezelf niet met een camcorder op een skateboard vette filmpjes maken, en de kwaliteit van video blijft de content ! Het standaard wolkje is nu misschien leuk, maar zodra de videomarkt verzadigt is gaat het weer om het onderscheiden. Zoals in "Life of Brian" zo mooi wordt gescandeert door een menigte "We're all individuals", waarop 1 persoon roept "I'm not!".

Persoonlijk ben ik nieuwsgierig naar de creatieve handson die mogelijk is, het pre-production verhaal is mij volkomen bekend, en ik heb vaak zo gewerkt. Voor mij geeft dit grotendeels een technisch verhaal dat mij het idee geeft dat ik aan het werk ben. Liever toch de creatieve dialoog en samenwerking, daar ontstaan mijns inziens de beste ideeen.
                    Arvid Buit

Comment

• stakke
                      • Jan 2005
                      • 66

Wat Avrid in meerdere posts aanhaald is ook mijn gedachtengang.
                      Af en toe doe ik licht in een relatief grote muziekclub waar ook een beamer hangt. Deze kan aangestuurd worden met een GMA en arkaos. Meer dan een jaar ben ik terughoudend geweest om arkaos te gebruiken. De promotor geeft ook telkens een speelfilm op dvd. Die ik dan laat spelen zonder meer. Wil het lukken dat een week geleden gevraagd word om berichtjes te projecteren. Immers de mogelijkheden zijn er. Maar op mijn vraag welke informatie geprojecteerd moet worden, komt er niet echt een duidelijk antwoord. Bij de vraag ben ik ook ontmoedigend geweest om berichten uit het publiek te aanvaarden. En wat moet je met de mogelijkheden en standaard video en picture content, zonder preproductie?
                      Ik vermoed dat wanneer de mogelijkheden binnen het budget vallen een club oid. dit materiaal kan neer geplaatsen worden zonder echt een idee te hebben wat er juist mee gedaan moet. Het behoord gewoon bij de belichting en het is trendy. Maar dit is niet mijn mening. Ik heb door de jaren vele VJ's gezien. Je kan hier ook een onderscheid maken tussen profs en wannabes. Maar ik als operator behoor niet tot deze twee, zeker niet. Desondanks dat ik het wel kan aansturen. (laat staan dat er dl's hier in het budget passen).
                      Een dl zal zeker een leuke spot zijn waar je de eerste jaren veel mee kan experimenteren. Maar Vj's die in hun animaties boodschappen meegeven is toch even wat anders dan belichting doen. En dan droom ik verder dat dit zou kunnen (en het kan) met Vj's en belichters in een netwerksysteem en door doordacht te proggen dat deze samen vloeien. Vj's met hun content en belichters die kleuren kunnen manipuleren van de content zodat het plaatje volledig past.
                      Video is een medium, belichting is nog steeds een noodzaak. Word een dl of led-decor gebruikt als medium of puur voor belichting (show). Dit zal afhankelijk zijn van de doelstelling/productie.
                      Last edited by stakke; 27-02-07, 05:24.

Comment

• RRRRik
                        • Aug 2006
                        • 27

Originally posted by AJB

Persoonlijk ben ik nieuwsgierig naar de creatieve handson die mogelijk is, het pre-production verhaal is mij volkomen bekend, en ik heb vaak zo gewerkt. Voor mij geeft dit grotendeels een technisch verhaal dat mij het idee geeft dat ik aan het werk ben. Liever toch de creatieve dialoog en samenwerking, daar ontstaan mijns inziens de beste ideeen.
                        Arvid,

Zonder een goed technische voorbereiding kun je de creatieve dialoog wel vergeten. Dan loop je tijdens het creeeren van een show vast..
                        Bij video is het VEEL belangrijker om je beelden, effecten, wipes, matte, etc. op orde te hebben eer je begint te creeeren Zoals Frank zei; een keer een goeie setup maken van je denkt nodig te gaan hebben en je kan veel vlotter aan je klant, etc. laten zien en vooral zo snel mogelijke aanpassen om op zijn wens in te spelen.

Programma's als Wyg, Esp, etc. worden ook niet gebruikt om een duidelijk definitief beeld te geven van de werkelijkheid. Daar heb je altijd de werkelijkheid zelf voor nodig. Je programmeert technisch je show en zet in de werkelijkheid de puntjes op de i met behulp van de werkelijkheid!

just my 2 cents

Rik

Comment

Working...