Maar dat was het prototype he :-) en volgens mij is de VL5 de enige die zich in dat segment wereldprimeur mag noemen...of nog verder terug richting het ontstaan van CMY-menging met dank aan Genesis...
Thomas PixelBrick vs Martin Mac300
Collapse
X
-
-
paar korte vraagjes,
hoe is het met de afstelling van de lamp van de 300, en hoeveel vlieguren heeft hij gehad?
En wat doet de pixelbrick met de meng kleuren, is hij mooi egaal, of heeft hij rondom en in het midden ineens wat afwijkende vlekken?
daarbij denk ik dat de linkse de 300 is want daar loopt de lichtbundel iets breder, en wat een eigenschap van led is, dat deze een relatief kleine bundel heeft en alleen met lenzen breder gemaakt kan worden, dus minder effectief wordt.Comment
-
De linkse is de MAC300.
Waarom? Bij de specs van de pixelbrick staat er dat hij 6° is, en de MAC is minstens 18°.
Hieruit volgt dat de lichtvlek van de MAC veel breder zal zijn...
De Linkse lichtvlek is groter dan de rechse, dus de linkse is van de MAC300 en de rechtse van de Pixelbrick.[CENTER] [/CENTER]Comment
-
Blijf de reacties wel grappig en inventief vinden!
Nogmaals, een normale CMY wash heeft een heel ander lichtbeeld dan de led.
Had er een VL5/2416 naast gezet en ik haalde de ledbrick er moeilijker uit...
En even iets om verder over na te denken... RGB en CMY!If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!Comment
-
Op LDI was een Proto type, dit is de productie uitvoering uit de "Fieldtest".Originally posted by axsMac Tungsten Wash...
Tis maar wat je een wereldprimeur noemt.
een 'wereldprimeur' die ook al op LDI stond...------------------------------------------------
Without colour, there is no perception
------------------------------------------------
MvG
Gerrit Schottert
ControlluxComment
-
Conventionele gas-ontlading: Men beginnen met wit, trekken daar bepaalde kleurtjes in bepaalde verhouding vanaf (CMY), men eindigen met kleur x (de zogenaamde substractieve kleurmenging).
(Cyan = Rood eraf = Groen en Blauw erbij; Magentha = Groen eraf = Rood en Blauw erbij; Yellow = Blauw eraf = Rood en Groen erbij)
LED: Men beginnen met de drie primaire kleuren (RGB), tellen die in een bepaalde verhouding bij elkaar op en eindigen met kleur x (additieve kleurmenging).
Dit verschil resulteert erin dat in de kleuren LED-fixtures conventionele spots vaak een poepje laten ruiken, maar dat ze (nog) niet opgewassen zijn tegen de output in de gesatureerde kleuren (wit) van conventionele spots. Vooralsnog is dit vooral te wijten aan de tot op heden beperkte haalbare output van de Groene LEDS.
Ik weet dat ik het met regelmaat roep, maar wanneer er over serieuze high-performance LED-fixtures gesproken wordt, moet de naam van Xilver ook in het rijtje worden opgenomen, het blijft toch een Nederlands product (www.xilver.nl), er is nu een nieuwe Xolar RGB strip, dan kun je met één of twee fixture(s) een hele kerk in een kleurtje zetten, I kid you not!
Wat ik persoonlijk wel een groot nadeel vind van de meeste LED-producten is dat ze de LED's honinggraadsgewijs naast elkaar zetten, wat resulteert in erg onnatuurlijke schaduw als je iets belicht. Xilver heeft hier trouwens een goede oplossing voor gevonden.Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Applaus!Originally posted by beroliosDit verschil resulteert erin dat in de kleuren LED-fixtures conventionele spots vaak een poepje laten ruiken, maar dat ze (nog) niet opgewassen zijn tegen de output in de gesatureerde kleuren (wit) van conventionele spots. Vooralsnog is dit vooral te wijten aan de tot op heden beperkte haalbare output van de Groene LEDS.
Eindelijk eens iemand die verder denkt dan zijn neus lang is!
En nu even de rest hieruit conclusies laten trekken...If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!Comment
-
Nope, een witte LED bestaat niet uit RGB. De kleur van een LEDje is afhankelijk van de samenstelling van het omhulsel. Niet elke kleur is even makkelijk te maken (met grote lichtopbrengst), maar omdat een hogere kleurtemperatuur vaak wat feller oogt wordt daarvoor gekozen voor de witte LEDs. Het is wel de rede waarom een RGB LED fixture vaak geen mooi wit kan mengen; daarvoor heb je exact evenveel r - g en b nodig. Bijv. SGM Palco's op 255-255-255; levert altijd een rozerig wit op doordat er teveel R en B in zit.Originally posted by driesmeesIs et daarom dat de zogenaamde witte LED's er zo blauwig uitzien?
Voor het preciese theoretische verhaal moet je zelf maar even google-en, genoeg over te vinden.Comment
-
De kleur van witte LEDs is afhankelijk van de fosfor-coating op de emitter, er zijn ook gewoon warm-witte LEDs te koop. Kijk maar eens voor meer informatie op de site van Lumileds www.lumileds.com
Om bij 255-255-255 een mooie witte kleur te krijgen, moeten er in de drive-software bepaalde curves en calibratiewaarden ingebakken worden. Ook is het een uitdaging om van bijvoorbeeld 125-0-255 naar 255-255-255 te faden op een natuurlijke manier. Deze aansturingscurves en -calibratiewaarden zijn zo'n beetje de meest belangrijke schakels in het proces de LED-fixture een natuurlijk kleurverloop en 'feel' te geven.
Interessant om te weten in deze context is hoe LEDs grofgezien gemaakt worden. Pin me er niet op vast, maar er zijn 3 grove recepten voor LEDs: LED met korte golflengte, LED met lange golflengte en witte LEDs (korte/lange golflengte met fosforlaagje erop). LEDs worden dus niet op kleur gemaakt, maar na productie op kleur gesorteert !!
Veel problemen ontstaan er dan ook rond het feit dat het verkrijgen van precies dezelfde kleur LED érg moeilijk is. En aangezien het oog érg gevoelig is voor verschillende kleuren wit, levert dit voor verschillende (cheapy) fabrikanten problemen op (repeatability). Vandaar ook de reden dat de serieuze fabrikanten hun fixtures per stuk calibreren.
Ik heb nog flink wat achtergrond theorie wat dit aangaat, dit kan ik helaas niet zomaar delen, maar als er vragen zijn, kan ik allicht helpen...
Cheers !Last edited by berolios; 08-01-06, 19:29.Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Dat geloof je nu toch zelf niet!LEDs worden dus niet op kleur gemaakt, maar na productie op kleur gesorteert !!
Ten eerste: gesorteerd is met een "d" achteraan
Twee: rode/groene/gele/blauwe... monochrome LED's dus hebben GEEN fosforlaag! Het licht wordt gegenereerd IN de junctielaag! En de golflengte van dat licht (de KLEUR dus!) wordt bepaald door de dotatie van deze PN-junctie! Men kan dus PERFECT een LED maken met een vooraf geweten kleur!
Tevens zijn de dotatiestoffen voor de kleuren verschillend... dus zomaar een andere kleur uitkomen is uitgesloten.
Rood is bijvoorbeeld GaAlAs, groen (GaP?) en bij geel is er Indium in het spel maar vraag mij daar nu niet direct de formule van.Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.Comment
-
@LJ-Bjorn. Het aantal vlieguren van de 300 weet ik zo niet. Ik moet ook zeggen dat ik dat ook niet zo heel interessant vind. Je zorgt er namelijk ook niet iedere show die je doet voor dat je spots een nieuwe lamp hebben.
Je zult straks op de resultaat foto kunnen zien dat deze kleur blauw niet het standaard blauw is uit de PixelBrick, maar een mengkleur. Om de kleuren uit beide spots zo gelijkend mogelijk te maken hebben we die gemengd met Amber. Met andere mengkleuren is het zo dat bij de hele lijn van Thomas de kleuren vrijwel allemaal egaal gemengd worden. Rare vlekken in het midden of afwijkende rand kom je bijna niet tegen. In sommige types heb je dit wel als je bijvoorbeeld geel of wit mengt.
@Axs. Ik zal de volgende keer aan je denken om er een VL naast te zetten.
@Berolios. Eindelijk iemand die inderdaad eens verder kijkt. Xilver heeft idd erg mooie producten. Maar die gaan dan ook anders met LED om dan de rest en als ik mij niet vergis zijn die eerst helemaal terug gegaan in LED techniek om daarna het verhaal opnieuw op te bouwen. Die Xolar strip waar je over praat heeft toch ook de LEDs aan de zijkant van iedere module zitten waarna ze via lenzen naar voren stralen? Indrukwekkende output hebben ze zeker.
@Jasper. Witte leds liggen wat betreft de kleurtemperatuur veelal tussen de 5000K en 7000K wat ook de harde witte (en soms blauwe) kleur geeft. Echt warm witte LEDs liggen rond de 2800K-3400K. En dan praat ik nu echt over de 5mm LEDs.
Wat ze bij de PixelBrick en ook bij de 110ec hebben gedaan is het toevoegen van Amber LEDs om zo nog dichter tot echt wit en geel te komen. Iets wat aardig lukt, maar nog niet echt wit of geel geeft.
Voor de laatste discussie:
Dit topic was meer om voor alle discussies uit het licht forum eens te laten zien dat een LED spot mee kan op vele vlakken met een veel gebruikte yoke. Het was niet bedoeld om een technische discussie te starten over hoe LEDs in elkaar zitten of werken. Dat is wellicht een discussie om voort te zetten in het licht forum omdat die discussie voor meer mensen interessant is.
Ik moet Laserguy wel gelijk geven in zijn reactie.Greetz,
DeMennooos
Stagehands are the infantry of show businessComment
-
En dan nu de onthulling
Ik heb veel verrassende reacties gezien. Veel waren op de goede weg, maar kozen toch de verkeerde.
De Pixelbrick is de linkerspot en de Mac300 is de rechter spot.

Op de foto:
PixelBrick - Mac 300 - PixelPar 90L.
Ik heb nog een paar andere foto's van iets mindere kwaliteit die ik later vandaag zal resizen en ook zal posten. Hierop staan onder andere de Mac 300 en een PixelPar 90L waar de bundels goed op te zien zijn. En de PixelLine 1044 en PixelLine 110ec als projectie op een doek.Greetz,
DeMennooos
-
Waarom ik zo zeker was dat de linkse de pixelbrick was had te maken met 2 factoren.[LIST][*]Eerst en vooral is er het aftgetekende wit in de hotspot van de wash.
Bij CMY ga je dus idd meer het witte terugvinden in het licht dan bij RGB.Daarmee ook mijn posting CMY / RGB wat Berolios meteen doorhad en er duidelijk verder over nadacht.[/LIST][LIST][*]Verder was er de aftekening van de beam die bij de pixelbrick niet zo rond is als bij een wash.[/LIST]Als je al geruime tijd werkt met fixtures, merk je echt na een tijd wel de 'kenmerken' van fixtures/lampen/...
Waarom een VL de vergelijking moeilijker zou maken heeft te maken met de indirecte lightpath. Hierdoor krijg je een betere diffuse van de verschillende kleurcomponenten. En dat is misschien 1 van de oplossingen voor de kleurensoep bij LEDS.
Wat ik wel een erg leuke reactie vond (buiten het forum om naar aanleiding van dit topic) van een collega was het volgende:
'Je weet bij die copy-chinezen maar nooit... wie weet proberen ze wel de hotspot van een wash te copieren in een LED-fixture'
If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!Comment
-
GRIN!Originally posted by axs'Je weet bij die copy-chinezen maar nooit... wie weet proberen ze wel de hotspot van een wash te copieren in een LED-fixture'
Is inderdaad een leuke en strakke opmerking. Het zou me ook niets verbazen als ze dat in China ook proberen te bewerkstelligen.
Al blijft Thomas nog wel Engels. En zijn er toch ook van hun PixelLines niet al te schokkende kopietjes te krijgen
Greetz,
DeMennooos

Comment