Schreifen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Owja, dan kunnen we direct de PM's weer beschikbaar maken !!
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Outline
      • Feb 2006
      • 1434

Met het 'belonen' van mensen met sterretjes door anderen moet je wel uitkijken.

Waarom? Simpel: "Ik mag jou niet dus krijg je van mij altijd maar 1 sterretje."

Ben er wel voor om (via de software) een minimum profiel-invulniveau te hanteren en (bij voldoende invulling van het profiel) de aanmelding (en activering) via een reply-mail te laten lopen. Hebben we iig een werkend mail-adres.

Comment

• Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

De taal is het voertuig van de geest, maar ons Nederlands is wel een krakende wagen geworden
        (Driek van Wissen).

Dit is een onderwerp wat reeds behandeld is maar elke keer weer terug komt.
        Wij modjes letten niet op een punt of een komma, en inderdaad afhankelijk van de bui gaat het of ongezien de prullenbak in of worden er wat hoofdletters en punten geplaatst.
        De spelregels hier zijn duidelijk.
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

Originally posted by geenstijl21
          Bron: Volkskrant.nl (er is nog hoop voor luie mensen)

Testje:

WELLINGTON - Ht nrdn vn Nieuw-Zeeland s gtrffn dr vrstrmngn, ndt r n 36 uur td nt zvl rgn ws gvlln ls gwnlk n drie maanden. Hzn zn ndrglpn n p snlwgn zttn hndrdn tmblstn vst n hn t's, z mldd d tlvs. Vr zvr bknd zn r gn ddn f gwndn gvlln. n Haruru Falls wrdn vier vkntpprtmntn wggspld dr ht wtr.
          D vrstrmngn ddn zch vr n Northland, wr p vl pltsn n 36 uur td 450 millimeter wtr vl. r wrdt mr rgn vrwcht. n d plts Kerikeri wrdn dndrdgvnd zndzkkn pgwrpn b d twee dst gbwn vn ht lnd, d stmmn t d jaren '20 vn d 19de eeuw. Bd gbwn rktn n 1981 b n vrstrmng zwr bschdgd.

En de echte tekst:

WELLINGTON - Het noorden van Nieuw-Zeeland is getroffen door overstromingen, nadat er in 36 uur tijd net zoveel regen was gevallen als gewoonlijk in drie maanden. Huizen zijn ondergelopen en op snelwegen zitten honderden automobilisten vast in hun auto's, zo meldde de televisie. Voor zover bekend zijn er geen doden of gewonden gevallen. In Haruru Falls werden vier vakantieappartementen weggespoeld door het water.
          De overstromingen deden zich voor in Northland, waar op veel plaatsen in 36 uur tijd 450 millimeter water viel. Er wordt meer regen verwacht. In de plaats Kerikeri werden donderdagavond zandzakken opgeworpen bij de twee oudste gebouwen van het land, die stammen uit de jaren '20 van de 19de eeuw. Beide gebouwen raakten in 1981 bij een overstroming zwaar beschadigd.

Een vrij kort artikel. Maar het kan natuurlijk nog korter. Wie weet bestaat er in de toekomst behoefte aan meer artikelen binnen een bestaand volume, of streeft men daadwerkelijk naar bijdragen die beknopter zijn dan nu het geval is.
          Waar ik hier op doel is een klinkerloze tekst, die mogelijk eerder van de grond komt dan menigeen denkt. Een tekst zonder klinkers, die om verschillende redenen de voorkeur zou kunnen verdienen boven de huidige schrijfvorm.
          De Nederlandse taal is vrij inefficient. De plaats waar ik vandaan kom kan het allemaal veel korter. Een paar voorbeelden

Daar heb ik helaas geen tijd voor>>>>> Kém gin tijd
          Wanneer denkt u te vertrekken?>>>>>>> waneer gade weg?
          Wilt u als het u belieft even opzij gaan?>>>>>>>>Dur lope!
          Dat is een mooie geluidsinstallatie >>>>>gèèf materiaal wor.

enz
          Speakertech
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Soms moet ik wel toegeven dat schrijffouten enorm cultuurverrijkend zijn: dit woord heb ik net hier leren kennen:

een sintersycer
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Whitefarmer
              • Oct 2003
              • 1244

Originally posted by laserguy
              Soms moet ik wel toegeven dat schrijffouten enorm cultuurverrijkend zijn: dit woord heb ik net hier leren kennen:

een sintersycer
              hahahaha

ik had hem ook gezien, volgens mij is dat een 'ding' dat dunne plakjes snijdt van st. Nicolaas (hij is gewoon de 'L' vergeten te typen)

hahaha

Voor mijn gevoel zit er nu wel een 'rem' op vage vragen (qua schrijfstijl dan).

Ook wel goed om te zien dat HEEL veel forummers zich ergeren aan de schrijfstijl.

groeten John
              Groeten John
              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Originally posted by speakertech
                De Nederlandse taal is vrij inefficient. De plaats waar ik vandaan kom kan het allemaal veel korter. Een paar voorbeelden

Daar heb ik helaas geen tijd voor>>>>> Kém gin tijd
                Wanneer denkt u te vertrekken?>>>>>>> waneer gade weg?
                Wilt u als het u belieft even opzij gaan?>>>>>>>>Dur lope!
                Dat is een mooie geluidsinstallatie >>>>>gèèf materiaal wor.

enz
                Speakertech

hallo allemaal, ik wil niet brutaal zijn (zit nog maar een half jaar op dit forum maar ik dacht dat dit een drive inn show forum was ?!?

sorry als ik het verkeerd heb

daan, (djspeakertje)
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Originally posted by djspeakertje
                  hallo allemaal, ik wil niet brutaal zijn (zit nog maar een half jaar op dit forum maar ik dacht dat dit een drive inn show forum was ?!?

Dit forum gaat net wat verder dan alleen drive-in, ook ervaren (beroeps)technici zijn op dit forum te vinden en dan doel ik op technici die dus meer doen dan een drive-in opbouwen, mensen die bijvoorbeeld als FOH technicus in Ahoy staan, of nog grotere locaties.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Whitefarmer
                    • Oct 2003
                    • 1244

Originally posted by renevanh
                    Dit forum gaat net wat verder dan alleen drive-in, ook ervaren (beroeps)technici zijn op dit forum te vinden en dan doel ik op technici die dus meer doen dan een drive-in opbouwen, mensen die bijvoorbeeld als FOH technicus in Ahoy staan, of nog grotere locaties.
                    En juist DAAROM is er een onderverdeling gemaakt:

LIVE
                    RECORDING
                    DJ
                    LICHT
                    TECHNIEk
                    NEWBIE
                    LOUNGE
                    etc.etc.

groeten John

ps, zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                    Last edited by Whitefarmer; 05-02-09, 20:10. Reason: mijn nieuwe handteking voor de laatste keer getypt!
                    Groeten John
                    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

Originally posted by djspeakertje
                      hallo allemaal, ik wil niet brutaal zijn (zit nog maar een half jaar op dit forum maar ik dacht dat dit een drive inn show forum was?!?

daan, (djspeakertje)
                      Je hebt het inderdaad verkeerd zoals boven al gemeld en daarbij zit je nu in het topic "over deze forums". Dit gaat helemaal over dit forum in zijn algemeenheid en niks DJ's aan.

Comment

• Olaf Duffhuës
                        • Oct 2000
                        • 2477

Ik las ff terug op Nu.nl da SMS taal goe is vor kindere..

AMSTERDAM - Kinderen die veel afkortingen gebruiken bij het sms'en, ontwikkelen gemiddeld genomen een betere leesvaardigheid, zo blijkt uit een Britse studie.

Onderzoekers van Coventry University vroegen 88 proefpersonen tussen de 10 en 12 jaar om een verhaaltje na te vertellen in een serie sms'jes.
                        Daarbij werd precies bijgehouden hoe vaak ieder kind een afkorting gebruikte zoals 'w8' (wacht) en 'nx'(niks).

Vervolgens werden alle deelnemers aan het experiment in een aparte toets op hun leesvaardigheid getest. Al snel bleek dat kinderen die veel sms-taal hadden gebruikten bij de eerste opdracht, gemiddeld beter scoorden bij de leesvaardigheidtest.
                        De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift British Journal of Developmental Psychology.

Fonetisch

Volgens de onderzoekers is het ook gezien eerder onderzoek aannemelijk dat het regelmatig gebruik van sms-taal de resultaten bij leestoetsen bevordert, vooral omdat de afkortingen in sms'jes vaak fonetisch zijn.
                        "Een goed fonetisch bewustzijn leidt tot een betere leesvaardigheid", zo verklaart hoofdonderzoekster Beverly Plester in het Britse tijdschrift New Scientist. "Dat is al langer bekend."
                        Verder is het spelen met taal volgens de wetenschappers in algemene zin bevorderlijk voor de prestaties van kinderen op taalkundig gebied. Plester vindt dan ook dat sms-taal moet worden toegejuicht. "Deze kinderen oefenen in hun vrije tijd met geschreven taal en ze vinden het nog leuk ook."

Ik ben van mening dat het juist erg slecht is...Maar misschien ben ik al wel te oud..;-)
                        Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• DJ_Progrezz
                          • Apr 2008
                          • 104

1 woord; LEESTEKENS

Comment

• SoundOfSilence
                            • Mar 2007
                            • 766

Originally posted by Olaf Duffhuës
                            AMSTERDAM - Kinderen die veel afkortingen gebruiken bij het sms'en, ontwikkelen gemiddeld genomen een betere leesvaardigheid, zo blijkt uit een Britse studie.

Ik ben van mening dat het juist erg slecht is...Maar misschien ben ik al wel te oud..;-)
                            Geen idee hoe oud je bent, maar ondergetekende krapt (??) zich met zijn 33 ook eens op zijn hoofd.

Even terug naar je artikel:
                            Kinderen die veel afkortingen gebruiken bij het SMS'en... (Schrijven dus)
                            ontwikkelen gemiddeld genomen een betere leesvaardigheid (Lezen dus)

Een waarheid als een koe... als de schrijver slecht schrijft, moet de lezer beter leren lezen, anders snapt ie het niet. Gevolg is dat de lezer toleranter wordt voor schrijffouten en deze toch correct interpreteert (soort error-correctie).

Dus, mede-ouwe-lullen.... we moeten beter leren lezen om ons staande te houden op het forum

Toch ben ik ervoor om niet de lezer aan te pakken, maar de schrijver.

We zeggen toch ook niet tegen de doctor dat ie turks moet leren, maar doen een actie (Het begint met taal) om de turk Nederlands te leren. Overigens (zijsprong) vindt ik het persoonlijk knap dat er niemand deze actie aanklaagt wegens discriminatie, maar dat geheel terzijde)
                            It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                              • Nov 2005
                              • 950

Wat hierboven al wordt aangegeven:

de afkortingen die ik vaak voorbij zie komen op het forum, zoals 'idd' zijn het probleem niet. Het zijn echter de eeuwige lange zinnen die nooit ophouden die het probleem zijn. Lees: leestekens.
                              MEEO Audio Licht Rigging,
                              Mark van der Werff
                              Groningen

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

Ik vind een poging doen tot het schrijven van algemeen herkenbaar nederlands al heel wat..
                                Maar als die poging zelfs niet wordt ondernomen: dan mag de posting naar het Digihalla.

Comment

Working...