lange digitale live opname

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pino
    • Jul 2002
    • 390

lange digitale live opname

Hallo allemaal,

Ik zoek een digitale recorder waarmee ik op 2 of 3 kanalen zo'n 4 uur live muziek kan opnemen. Rechtstreeks in MP3 zou zeer handig zijn. Bedoeling is dat het zeer simpel werkt en dat het dan zonder ophouden 4 uur opneemt zonder dat ik er nog iets moet aan doen.
    Liefst een toestel van 2U in 19" met jack of XLR aansluitingen en eventueel Firewire of USB om de boel te kunnen overzetten naar computer. Vaste opslagmedia krijgen ook de voorkeur (compact flash oid) boven dynamische (cd, harde schijf ...). Dit omdat het zeer dikwijls moet vervoerd worden; mecaniek is hier nogal gevoelig voor.
    Ook de opname kwaliteit moet gewoon behoorlijk zijn, MD kwaliteit is voldoende.
    Ik weet dat er MD-spelers zijn waar je tot 180' opkrijgt, maar de vraag is : hoelang blijven die nog in productie, en wat dan als deze stuk gaan. (Idem voor de 2OO laders van Sony: ook niet meer te krijgen; en veel kleinere radiostations zitten in de problemen met het systeem " Van Rompaey"). DAT is ook géén optie.

Mijn ideale systeem ziet er als volgt uit: rechtstreeks opnemen op 3 tracks, in MP3 met als opslagmedium een CF-kaart van 1gigabyte. Dit zou met een compressie van 1/12 moeten leiden tot 240' muziek op elk spoor. Even de 3tracks verklaren: 1 stem, 2&3 : muziek L&R.

Momenteel werk ik met gewone VHS casettes op een Hifi video recorder, maar dat ding is ook al 13 jaar oud en zou wel eens onverwacht de geest kunnen geven.

Ik heb reeds rondgezocht naar klassieke HD recorders, maar meestal is het onduidelijk over hoelang ze nu eigenlijk kunnen opnemen en daarom deze vraag aan mensen die misschien een goed idee hebben.

Nog even iets over het budget: 2000 € is de limiet.

Barst maar los met jullie reacties en alvast bedankt voor de moeite

Groeten,
    Pino
    Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...
  • giserke
    • Nov 2003
    • 456

externe harde schijf van 200Gb en de Tascam US-122 op usb? met 300 euro is dat geklonken

Comment

• Pino
      • Jul 2002
      • 390

Was mogelijk geweest indien ik alleen met die aparatuur zou werken; doch mijn collega is technisch niet zo onderlegt en heeft het al moeilijk genoeg om de installatie zo aan te sluiten en te bedienen.
      Daarom had ik graag een stand alone toestel, dus zonder laptop erbij.
      Ikzelf had eerder gedacht aan een roland VRS-880 of zoiets ...
      maar indien mogelijk met een statisch opslagmedium.
      Ohja, nog dit: simultane opname van minimum 3 kanalen is een must.

Pino

Comment

• giserke
        • Nov 2003
        • 456

ik denk niet dat er standalone toestellen zijn (betaalbaar) die dat aankunnen.

trouwens, dat met die us-122 is poepsimpel.

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Ik denk dat een workstation het beste gereedschap voor de klus is, mischien is de Korg D1200mk2 wel iets voor je. Hij kan 4 tracks tegelijk opnemen, bij het gebruik zoals jij dat zult doen zul je zo'n 40 uur kunnen opnemen; op 3 tracks dus en 16bits/44.1KhZ. Er is een USBpoort aanwezig. En hij valt ruim in je budget.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• giserke
            • Nov 2003
            • 456

citaat:Geplaatst door sparky

Ik denk dat een workstation het beste gereedschap voor de klus is, mischien is de Korg D1200mk2 wel iets voor je. Hij kan 4 tracks tegelijk opnemen, bij het gebruik zoals jij dat zult doen zul je zo'n 40 uur kunnen opnemen; op 3 tracks dus en 16bits/44.1KhZ. Er is een USBpoort aanwezig. En hij valt ruim in je budget.
            1000 euro is nu niet echt weinig hé, zeker als je weet dat je maar 2 xlr ingangen hebt voor mic's (dan nog maar zwijgen over de interne harde schijf 40GB)[V]

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

O sorry hoor, heb jij een betere optie? De optie die ik aandraag kan de job aan, heeft een aantal gewenste extra's en is de helft van het budget. What's your fuckin problem?
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Pino
                • Jul 2002
                • 390

Hallo Sparky,

Ik heb jouw optie aandachtig bestudeerd en het lijkt me inderdaad wel wat. Helaas heb ik nog niet de tijd gehad om de handleiding tot in de puntjes uit te pluizen en daarom mijn vraag: heb jij zelf zo'n toestel?
                Indien ja meteen de volgende: is de opnametijd per song beperkt of speelt dat geen rol? Hoe werkt dat opnemen precies? Is dat een kwestie van track's selecteren en dan "record" of komt daar nog wat meer bij kijken. Hoe is het gesteld met de limiters: doen die hun werk naar behoren?
                Wat de ingangen betreft: jack is voor mij goed hoor, het microfoonsignaal wordt immers toch afgetakt van een aux van de zaalmixer.
                Belangrijker is het bedieningsgemak: zeg wat je waar moet hebben en "record"; zo in die stijl. Voor de rest moet dat ding 4 uur alleen verder kunnen. Vandaar dat het ook heel belangrijk is dat er goeie limiters inzitten: live kan er al eens iets onverwacht gebeuren, zie je?
                Groetels
                Pino

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Ik heb een vergelijkbaar apparaat, de Yamaha AW16. Al wil ik daar een song in opnemen, moet ik 1 knop indrukken om het songmenu tevoorschijn te halen als ik dan "new" aanklik wordt er een nieuwe song aangemaakt. Dan moet er een inputpatch gemaakt worden door het "record" menu te openen en met fysieke knoppen verbindingen tussen inputs en tracks te maken, heel intuitief. En dat is niet zo gek ook, het idee achter workstations is dat ze vooral door muzikanten en ipv technici gebruikt worden en dus wat meer plug&play, eh... plug&record :P van opzet zijn.

Ik verwacht niet dat de Korg enorm veel verschilt. Zoals je weet is de enige manier om iets echt zeker te weten eens zelf met het apparaat stoeien en dat zou ik dus ook maar eens doen. Wat betreft die limiters; Ik weet niet of dat deze tijdens de opname al gebruikt kunnen worden of dat ze slechts in mixmode in te zetten zijn. En heb ook geen idee of ze kunnen bieden wat jij nodig hebt, wederom; gaat dat horen...

Comment

• bones2001
                    • Aug 2003
                    • 741

Ik heb jarenlang gewerkt met een Fostex VF16,
                    deze heeft 2 xlr en 6 jack ingangen en een adat in/uit.
                    Hiermee kon ik met een adat interface 16 sporen in een keer opnemen !
                    Met een 20 gig schijf heb ik hem wel eens ruim 4 uur mee laten lopen
                    bij een live concert, ging dus prima.
                    Zo'n Fostex koop je momenteel ruim oder de 1000 euro.
                    Tegenwoordig werk ik met de Alesis HD24,
                    werkt ook te gek, 24 tracks in ene keer.
                    24 analoge in en uitangen + 3x lightpipe in/uit.
                    Bestanden in wav. kun je met z'n ethernet aansluiting zo naar
                    je PC of Laptop sturen !!
                    De Alesis kost rond de 1500 euro incl harddisc...

Beide hebben geen mogelijkheid om je signaal te limmiten tijdens
                    de opname !!

Tip
                    Als je geen direct outs op de tafel hebt gebruik dan de inserts...
                    soldeer een kabeltje met aan een kant een stereo jack en aan de
                    andere kant een mono jack.
                    Stereo kant in de insert, mono jack in de recorder en voila,
                    direct outs !!
                    Hou de gain op je tafel en de recorder aan de matige kant dan
                    heb je geen last van clippen op de recorder.

Succes
                    Mixen is net als schilderen.
                    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• Pino
                      • Jul 2002
                      • 390

Halloo,

Nog eens even dit topic aanhalen.
                      Nu heb ik eens zitten denken: als ik nu een kombinatie dvd/HDD recorder aanschaf. Deze past perfect in m'n fligtcase, kan ongeveer werken zoals een gewone video recorder (gebruik makend van de front av ingang); kan ook dienen om m'n digitale camera bandjes op DVD te zetten enz. Dit toestel zou voor mij interessanter zijn dan een multitrack.
                      Eventueel hang ik er een klein kameraatje bij aan als het zonder niet werkt.
                      Enig nadeel: ik moet nog steeds in mono blijven werken, wat ik dan ook niet echt als een probleem zie. 't Is bedoeld voor een lokale radio.

Toch nog de vraag: hoe lang gaat die HD het uithouden in ruigere omstandigheden dan waarvoor hij bedoeld is ...

Heeft toevallig iemand ervaring met deze dingen?

Groetels,
                      Pino

Comment

• DJEM
                        • Jul 2004
                        • 254

Hoeland die HDD het gaat uithouden is wel een hele ruime vraag. Hangt van merk, type en soms zelfs de productie tijd af. De eene kan wat meer hebben dan de ander. Doch elke hdd moet eerst een tijdje 1 minuut ong. uitrusten alvoorns te verplaatsten met schokken ed. Aangezien er budget is zou ik zeggen: Koop die hdd recorder, koop een losse laptop hdd erbij. En monteer deze. Laptop hdd's kunnen meer hebben dan die van een pc, daarom zijn ze ook duurder. Kijk voor merken ed eens onder http://www.tweakers.net.

Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4516

Bij peter verspuy in rotterdam staat voor een prikkie een restpartij fostex 8 sporen HD recorders te koop. voor €199 per stuk excusief HD. "FOSTEX VR 800 MASTER MULTITRACK RECORDER " (http://www.peterverspuy.nl/) Hang er een SCSI-disk aan en je kan zo lang opnemen als je wil.

Dit is de goedkoopste professionele oplossing denk ik. [8D]
                          lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

een beetje server met 2 TB (tera-byte, = 2000 Giga) lukt wel voor een 2000 euri.

Comment

• vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

In navolging op het idee van Gerard, wat nog niet zo gek is, kijk dan eens naar bijvoorbeeld een Dell PowerVault 745N
                              NAS, 19" 1U. Draait in RAID5 met 4 harddisken dus ook nog eens bescherming van de opgenomen data en heeft een 1000/100/10Mbps netwerk aansluiting. 2 PCI sloten dus je kan er een eigen geluidskaart naar wens in hangen. Standaard 3 jaar garantie op deze machine. Neem er een 19" flatscreen (eventueel touchscreen) bij en bouw alles in een case en klaar is kees.

Comment

Working...