protools/cubase?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pro`d`user
    • Jun 2002
    • 534

protools/cubase?

Beste forummers,

Ik ben enige tijd terug over de email heel goed geholpen door iemand ook van het forum (sis), die mij emagic aanraadde.
    Nou blijf ik er toch mee steken dat het alleen nog maar voor de apple is en zie ik hier dus van af.
    Wat moet ik dan wel?

Nou was ik afgelopen zaterdag bij een zaak in amsterdam waar ik wat info prijzen etc heb gehad.
    Daar kwam eigenlijk uit de bus rollen dat ik Cubase sl, Tascam Fw 1884 en een computer moest hebben.
    Prijskaartje op dat moment als ik alles daar zou kopen zo'n 3300euro.
    Daar komen dan sowieso nog plug-ins bij.

Nu heb ik het hele forum weer doorgespit en heb ik Mathijs een lijstje zien maken met de betere merken. Waar onderaan Cubase stond en bovenaan Protools.
    Als ik Degidesign Digi 002 met een computer zou kopen zou ik zo'n 3999 euro kwijt zijn.
    Dat verschil is best te overbruggen.

Ik ga voornamelijk dance muziek maken, maar beslist niet alleen.
    Er moet ook achtergrond muziek komen voor filmpjes. Dus ook zullen er piano/gitaar etc. plugins gebruikt gaan worden.

Nou is mijn vraag: Is Protools werkelijk een stuk beter dan Cubase? Vergeet ik niet nog wat belangrijks?
    Ik weet wel dat die Tascam faders expansions heeft, wat natuurlijk wel een voordeel is.
    Barry K.
    Wij werken met EV ole ole
    In de studio: Tascam, AKG, Shure en Mackie Hr-824
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

ik heb cubase sx en protools LE (digi 002)... (PC)
    Protools is te gek voor audio editing en mixen, maarrr let wel op: audiosuite plugins moet je allemaal officieel hebben vanwege dat pace/ilock gebeuren, en er is praktisch geen freeware te krijgen.
    Je moet dus alle plugins echt kopen, kan nooit even iets te proberen, behalve als het dus een demo is..... (Gek genoeg werkt de waves bundle4 crack geloof ik weer wel...) op zich geen probleem maar wel vervelend als je iets hebt gekocht wat je niet echt veel gebruikt. Ik koop zelf eigenlijk alles wat ik veel gebruik, maar dat weet je pas na een tijdje.....
    Cubase sx is ook te gek. Voor dance vind ik dat eigenlijk geschikter omdat het midi gebeuren weer beter is.... en het mixgebeuren is ook erg okee (puur audio mixen van bijv bandjes is wel iets beter in protools.....).
    Er komen veel freeware VST plugins uit, en vst/cubase is wat dat betreft zowiezo een veel opener platform... denk dat de mode toekomst ook is dat nog veel meer mensen eigen geknutselde vst plugins op het net zetten, erg leuk!
    Cubase gaat ook veel efficienter met geheugen om, maar dat is bekend....
    Heb ook reaktor 4 aangeschaft laatst, en dat werkt dan weer niet in protools....
    maar er zijn aan de andere kant ook weer plugins die alleen voor protools gemaakt zijn....
    De digi 002 werkt als standalone-hardware gewoon in qubase sx met hun asio driver, dus je kan ook allebei nemen, heb ik dus ook gedaan....
    succes met je keuze!
    knoppen en waarden :)

Comment

• Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

Ik ben het met allebij eens. Gebruik je veel midi (voor bv Dance muziek, om al je hardware aan te sturen) dan is Logic absoluut een topper. Voor dat doel verkies ik het boven protools.

Maarr. Ga je veel met audio werken dan ga ik zeker voor Protools. Protools heeft oneindige routing mogelijkheden, verschrikkelijk handige edit functies, snel toetsen enz. Als je er veel mee werkt wordt je er zoo snel mee. Zoals vaker verteld, zeer stabiel systeem, erg goede hardware (en dus ook voor andere software te gebruiken dankzij de ASIO drivers), en vooral ook erg goede plug-ins. (kijk maar naar BV de bomb factory, alle filter banks, Focusrite D2 en D3 enz enz enz)

Wel is het zo dat alle plug-ins voor Protools door digidesign worden getest. En hier moet je uiteraard voor betalen. Voor protools zal je dus minder plug-ins vinden dan voor een VST programma omdat iedereen hier plug-ins voor mag maken. Maar je bent wel gegarandeert dat dit Goede plug-ins zijn die zeker werken.

Ik gebruik het alleen voor prive, ik heb dus ook bijna geen gekochte plug-ins (simpel weg omdat ik dat niet kan betalen).

http://www.deluuds.nl/foto/plug-ins.jpg dat zit er nu allemaal in. Kan je best een leuk mixje mee maken.

Je kan uiteraard ook BV een 002 rack module nemen.
      Ik heb een aanrader voor je:

Dit is echt een prikkie!!

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

zo mathijs, te gek die bomb factory, joemeeks moogefoogers etc... wil ik ook wel hebben!... heb jij die mixkaarten of heb jij LE? en heb jij mac of pc? wist niet dat dat allemaal "gratis" verkrijgbaar was..... maar denk dat jij dat mixgebeuren hebt? want voor digi is dat toch wat lastiger helaasch....
        knoppen en waarden :)

Comment

• pro`d`user
          • Jun 2002
          • 534

Ik heb een novation ks4, en die zou ik wel willen aansluiten.
          Dan kan ik daarmee weer synth plugins inspelen.
          Maar voor de rest komt er geen andere hardware bij.
          Ik denk dat protools dan beter is toch?
          Dan zal ik alleen een midi-interface moeten hebben voor die Novation?
          Barry K.

Comment

• Mastah Fadah
            • Dec 2003
            • 19

allemaal cracks, jullie zouden zeker ook met een crack van pro tools werken als die er was [)]

Weet ik ook meteen weer hoe 'professioneel' het hier is op dit forum is[] []

Ik werk met cubase op de pc omdak veel met midi doe. Al die midi dingen krijg ik echt niet uit protools en logic op pc is achterhaald.

Comment

• pro`d`user
              • Jun 2002
              • 534

Allereerst ben ik helemaal niet van plan met cracks te werken.
              Ga anders naar je proffesionele forum.
              Leg is wat duidelijker uit waarom?
              Mathijs zegt net dat je daarvoor het beste Logic kan gebruiken, waarom verkies jij
              Cubase boven Logic?
              Barry K.

Comment

• Mastah Fadah
                • Dec 2003
                • 19

citaat:Geplaatst door pro`d`user

Allereerst ben ik helemaal niet van plan met cracks te werken.
                Ga anders naar je proffesionele forum.
                Leg is wat duidelijker uit waarom?
                Mathijs zegt net dat je daarvoor het beste Logic kan gebruiken, waarom verkies jij
                Cubase boven Logic?
                How, sorry hoor []
                Maar als je zelfs op een forum screenshots van je cracks van plugins gaat laten zien, vind ik dat niet echt professioneel overkomen. No offence!! [8D]

Ik kies cubase (SX) omda logic niet meer wordt gemaakt voor PC. Cubase is het beste programma voor pc vind ik.
                En SX heeft tegenwoordig een soort 'light' versie van de audio engine van Nuendo, dus ook de audio is echt wel ok.

Ik ben begonnen met logic, dus het was wel even wennen omdat cubase wat omslachtiger werkt vind ik, maar je kunt er toch echt enorm veel mee.

Comment

• pro`d`user
                  • Jun 2002
                  • 534

Maar als ik alleen een novation als midi aansluit
                  is het dan niet slimmer om voor protools te gaan?

Barry K.

Comment

• sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

citaat:Geplaatst door pro`d`user

Maar als ik alleen een novation als midi aansluit
                    is het dan niet slimmer om voor protools te gaan?

Natuurlijk , uitbreiden met plugins kan je later nog altijd
                    Protools is nou eenmaal de standaard geworden
                    sis
                    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Mastah Fadah
                      • Dec 2003
                      • 19

Als je veel met midi gaat doen, zou ik een midi-sequencer als cubase nemen. Pro tools is een harddisk recording programma met wat simpele midi functies. Als je niks ingewikkelds met midi wilt gaan doen en verder alleen met audio werkt, zou ik pro tools nemen of Nuendo ofzo afhangende van je budget en wat je gewoon lekker vind werken.

citaat:Geplaatst door Matthijs

Nu heb ik het hele forum weer doorgespit en heb ik Mathijs een lijstje zien maken met de betere merken. Waar onderaan Cubase stond en bovenaan Protools.
                      ik weet niet waar hij dat op baseert [)]
                      Ik vind het ook veel te kort door de bocht om dat te roepen. Je kent immers het doel van de gebruikers helemaal niet. Ik zou niet van die stellingen uitgaan. Sommige mensen denken dat je met protools opeens de meest professionele dingen kan doen en dat is de enige reden waarom ze daarvoor kiezen.

Mijn advies: Kijk wat jij het beste vind werken en koop dat [8D][8D]
                      ga naar een goede muziekwinkel en bekijk een goede demo

Comment

• Mastah Fadah
                        • Dec 2003
                        • 19

citaat:Geplaatst door sis
                        Natuurlijk , uitbreiden met plugins kan je later nog altijd
                        Protools is nou eenmaal de standaard geworden
                        sis
                        sorry hoor...maar das weer zo'n reactie....
                        Waarom zou je de standaard volgen? Dat is alleen zinvol als je veel gaat uitwisselen met grotere studio's of ergens anders wilt mixen of verzin nog eens een reden om de standaard te volgen.

Ik blijf zegguh: Kies wat je LEKKER vind werken of wat voor jou het meest ZINVOL is voor wat voor reden dan ook. Volg niet als een schaap de zogenaamde standaard. [8D]

Denk je nou echt dat je muziek daar beter van wordt??

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4516

Ik durf hier te stellen dat protools voor jouw gebruik niet de beste keuze is.

Vrijwel alles wat je erbij gebruikt of eventueel later wil gebruiken is aanmerkelijk duurder. Terwijl het niets toevoegd aan een cubase of logic setup voor jouw gebruik. Er zijn trouwens meer goede paketten.

Voor dance/house is een pakketje reason veel praktischer. Je zit dan gelijk met geluidsbronnen te werken. En je kunt dan later als je (directX of VST) plugins wilt gaan gebruiken de .wav files gewoon in een cubasis-VST setje importeren of aan een willekeurig andere toepassing synchroniseren. Dan ben je veel goedkoper uit. En stelt een hoop kosten ook nog eens uit tot het moment dat je ze nodig hebt.

Ik gebruik trouwens alweer anderhalf jaar een cubase 5 setje op windows-ME met een tascam USB remote. Daar mis ik niets aan! plugins, audio tot 22 sporen, midi allemaal op een pentium III zonder probleem.
                          lekker belangrijk!

Comment

• Mathijs
                            Moderator
                            • Aug 2002
                            • 1353

[off-topic]
                            citaat:jullie zouden zeker ook met een crack van protools werken als die er was
                            Jij snapt dus duidelijk niet waarom Protools zo goed is. Protools werkt alleen met digidesign hardware. Er zal dus nooit een crack voor komen. Dat kan dus niet!! blijkbaar zal ik mijn setje dus ook gekocht hebben.
                            citaat:Maar als je zelfs op een forum screenshots van je cracks van plugins gaat laten zien, vind ik dat niet echt professioneel overkomen. No offence!!
                            Ik gebruik het voor Prive, zou ik al deze plug-ins moeten kopen, dan was ik eerst nog 20 jaar aan het sparen.
                            citaat:ik weet niet waar hij dat op baseert
                            Wat denk je van een eigen mening, inspelen op de vraag die er wordt gestelt??
                            citaat:Kies wat je LEKKER vind werken of wat voor jou het meest ZINVOL is
                            Hij vraagt hier om raad, niet om "zoek het zelf maar uit"

[/on-topic]
                            citaat:Ik heb een novation ks4, en die zou ik wel willen aansluiten.
                            Dan kan ik daarmee weer synth plugins inspelen.
                            Protools is niet zon beste Midi sequencer. Ze zijn er mee bezig, maar het is nog steeds niet helemaal goed. Daarom zou ik toch eens naar Logic kijken (ondanks dat het niet voor de PC verkrijgbaar is). Dit is een stuk uitgebreider dan Cubase. Ook kwa audio. In logic kan je net zoals in Protools oneindig bussen aan maken dus zeer uitgebreide routing mogelijk heden. Het editen is alleen minder uitgebreid. Vooral voor midi heeft het oneindige mini routing mogelijkheden. Dit omdat je van uit een "enviremant" alles opbouwt, en zo alles naar elkaar kan routen. Je zit dus nooit vast aan een beperking van het programma.

Comment

• Iko
                              • Feb 2002
                              • 766

Sowieso vind ik het niks om Cubase, Protools of Logic te draaien op een pc.. Koop gewoon een G4tje voor weinig en je ben punt 1 al een hele hoop ellende kwijt. Verder zou ik persoonlijk gaan voor Protools, omdat dit, naar mijn mening [:P], het makkelijkste, of snelst te begrijpen programma is. Lekker overzichtelijk en een duidelijke manual.

Greetzz Iko

Comment

Working...