Live Opname voor DVD Productie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JohnDude
    • Aug 2009
    • 19

Live Opname voor DVD Productie

Beste mensen,

In de kerk waar ik kom, willen we ook dit jaar een Dvd productie doen met kerst-avond en 1e kerstdag. Vorig jaar hebben we ook video opnames gemaakt van de twee dagen en ik mocht toen de audio opname voor mijn rekening nemen.Helaas kon ik maar 8 kanalen multitrack opnemen van onze band die totaal 22 aparte kanalen gebruikt.
    Je kan ongeveer wel inschatten dat dit dan niet echt een mooi resultaat kan geven als je 22 kanalen moet gaan groupen op de mixingboard en de panningsconfiguratie niet meer kan veranderen, om het vervolgens allemaal in maar 8 kanalen te kunnen proppen! Bij het afmixen leek het wel op een restauratie sessie ipv lekker rustig alles appart mixen ( zoals ik gewend ben bij mijn vorige projecten ).

Dit jaar wil ik het anders aanpakken, ik ben van plan de 2 vrije adat outs van de mixing board en nog een set xlr en digital out uitgangen allemaal op gaan nemen met een multitrack apparaat. Ik zal ook voor de lead zangers 2 externe preamps willen gebruiken. Hopelijk geeft dit mij meer vrijheid om het geheel goed te kunnen mixen en om ook goed ervaring op te doen met live materiaal afmixen.

Mijn eerste vraag was, omdat ik nu meerdere kanalen beschikbaar heb, is het nodig voor een live optreden met DVD productie om onze 2 zaal/room- mics ook op te nemen? Deze zaal mics zitten in een spaced pair configuratie aan weerzijden van de balkonnen die aan de zijkanten van de zaal hangen. Deze sdc-mics zijn dan naar achteren, naar het publiek gericht met een kleine draaihoek naar het midden.
    En zoja, hoe moet ik dat met phase / delay doen, gewoon zo laten of wel syncen met de andere opgenomen channels van de band van de band?

Mijn tweede vraag was; omdat de audio op de DVD wordt gemonteerd, moet ik dit het project op 48Khz @ 16 bit op gaan nemen of kan ik gewoon bij m'n vertrouwde 44.1khz @ 16 bit gebruiken?Ik las op verschillende fora dat je dan sync problemen kan krijgen vanwege verschillende kloksnelheden van de apparaten oid.

In ieder geval heel erg bedankt voor het lezen van deze lange set vragen! Ik zou erg graag wat tips willen ontvangen over hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken als eerste echte live opname project en als jullie nog algemene tips hebben zijn die absoluut ook welkom!

Even wat technische data:

Audio Interface: M-audio Profire 2626 op Macbook
    Ext. Preamps: 2x Golden Age Project PRE 73 ( Neve karakter )
    Mixingboard: Yamaha 01v96 v2
    Room mics: 2x Shure PG81
    De zaal: Ik weet niet de dimensies maar er kunnen 500 man in.
    De zaal zelf was vroeger een theaterzaal dus de ruimte is ( nagenoeg ) symetrisch ingedeeld.

Ik heb een foto kunnen vinden van de zaal van bovenaf gezien:

Vriendelijke groeten!,

John
    Last edited by JohnDude; 19-04-10, 16:29.
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Gewoon alles syncen met wordclock - timecode opslaan. (Je moet dan wel zien dat de camera een wordclock out bezit)
    Dan kan je dit syncen met PC.
    Mix je geluid af, en nadien kun je de beelden en geluid in adobe premiere inladen volgens de timcode.

PS, als je toch 24 kanalen kunt opnemen, zou ik gewoon de klank opnemen per instrument en nadien alles rustig afmixen.

Als je meerdere camera's gebruikt zou ik een multicamset huren. De videomenger heeft ook timecode, en een wordclock in/uit.

Mobiele HD regieset 2: MS-1000 & HDR-FX1 - VideoRent.be

Comment

• JohnDude
      • Aug 2009
      • 19

Originally posted by frederic
      Gewoon alles syncen met wordclock - timecode opslaan. (Je moet dan wel zien dat de camera een wordclock out bezit)
      Dan kan je dit syncen met PC.
      Mix je geluid af, en nadien kun je de beelden en geluid in adobe premiere inladen volgens de timcode.

PS, als je toch 24 kanalen kunt opnemen, zou ik gewoon de klank opnemen per instrument en nadien alles rustig afmixen.

Als je meerdere camera's gebruikt zou ik een multicamset huren. De videomenger heeft ook timecode, en een wordclock in/uit.

Mobiele HD regieset 2: MS-1000 & HDR-FX1 - VideoRent.be
      Tnx frederic, dit is idd een goede tip om hem goed gesynced te krijgen, ik zal het ff doorspelen aan het videoteam. Dank!

Comment

• kornegoor
        • Apr 2010
        • 3

Aangaande de opnameresolutie: qua sample frequentie / resolutie zou ik voor 48kHz / 24 bit gaan.

Door voor 48kHz te kiezen (wat zoals je aangeeft ook op de DVD komt) omzeil je een stap die de kwaliteit sterk kan beïnvloeden: sample rate conversie. Zeker van 44.1 naar 48kHz gaat dat over het algemeen niet al te best. De Profire 2626 kan prima op 48kHz werken, net als ADAT: doen dus. Hoe minder bewerkingen achteraf, hoe beter.

DVD Audio ondersteund ook 24 bits resolutie. Indien je met 16 bits opneemt kun je hier sowieso geen gebruik van maken. Indien je op 24 bits opneemt heb je de keuze. Je kunt dan altijd via je DAW terug naar 16 bits, maar je kunt er ook voor kiezen om de volledige 24 bits te blijven gebruiken. Het is belangrijk te weten dat je met iedere bewerking gemakkelijk aan kwaliteit kunt inleveren, maar dat de kwaliteit nooit hoger zal worden dan de resolutie waarin opgenomen is. Met 24 bits heb je, zeker bij gebruik van equalizers, compressors en de kanaal-fader, meer "speling" zonder kwaliteit in te leveren.

Er is dus eigenlijk geen reden om niet op 48kHz/24 bit op te nemen. Qua nabewerking krijgt alleen je processor het ietsje drukker en je harde schijf wat meer te doen omdat de opgenomen bestanden groter zijn, maar 24 sporen is met 7200 toeren en een Macbook geen probleem.
        Met vriendelijke groeten,
        Marcel Kornegoor

Comment

• JohnDude
          • Aug 2009
          • 19

Dank je kornegoor,
          Dan moet ik wel even de Yahama 01v96 mixer en de behringer ADA 8000's die er aan hangen even op 48 kHz schakelen.

Over de macbook ( ong 1,5 jaar oud ), volgens mij heeft hij een 5400 harde schijf dacht ik. Zou dit dan wel een probleem zijn met 22-26 kanalen multitrack? En is de laptop dan wel stabiel met het verwerken van deze grote hoeveelheden data?

Comment

• stamgast
            • Feb 2010
            • 253

Het veiligst is om een externe solid-state schijf te gebruiken. Waar ga je in opnemen? Logic wil nog wel eens te zwaar zijn, Soundtrack Pro heeft bij mij nog geen problemen gehad.

Comment

• JohnDude
              • Aug 2009
              • 19

Hey stamgast dank voor je comments,

Is zo'n solidstate dan wel stabiel in de zin dat hij niet opeens idle ( slaapstand ) gaat of andere onderbrekingen zal introduceren?

Ik wil het inderdaad met Logic op gaan nemen. Maar ik heb ook een Dual Core laptop met Cubase erop plus een e-sata externe hardeschijf van 7200 rpm. Hierbij heb ik wel max 8 channels opgenomen direct op de externe harddisk zelf, dat ging wel goed.

Als het niet werkt met de laptops dan moet ik denk ik wel gaan overwegen om een Alesis HD24 te huren, 't zou zonde zijn als de laptop zou crashen tijdens de opname.

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

En alesis HD24 is een waardig alternatief voor het geluid. En als je een degelijke FOH hebt met direct outs zou ik zelf eerdere prefereren voor een HD24. (Veel minder miserie) Maar ik moet wel nog eens kijiken hoe het zit met een, HD24 ivm de wordclock en tijdcode.

Comment

• kornegoor
                  • Apr 2010
                  • 3

Het maakt voor opname niet uit of je nu in Cubase, Logic of iets anders opneemt. Het belangrijkste is dat je stabiel al je sporen op een schijf kunt opslaan. Ik zou inderdaad ook adviseren om op een externe 7200rpm HD op te nemen. Wat je kunt doen is "proefdraaien" gewoon in je DAW 24 kanalen selecteren en "leeg" laten opnemen. Je kunt dan gewoon kijken of het werkt en stabiel is.

Het huren van een Alesis o.i.d is inderdaad een optie, maar als zowel je computer als harde schijf nog "up to date" zijn en goed functioneren, is dat stabiel genoeg als opnamesysteem. Gewoon zorgen dat de computer niets anders doet dan opnemen. En vooral geen software-updates e.d draaien als alles werkt! :-)
                  Met vriendelijke groeten,
                  Marcel Kornegoor

Comment

• JohnDude
                    • Aug 2009
                    • 19

Dag Marcel,

ik heb het vandaag meteen uitgeprobeerd met 26 kanalen, en de cubase laptop met externe harddisk haalt het makkelijk. Gelukkig hoef ik me daar dan geen zorgen over te maken, bedankt!

John

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

Originally posted by JohnDude
                      Dag Marcel,

ik heb het vandaag meteen uitgeprobeerd met 26 kanalen, en de cubase laptop met externe harddisk haalt het makkelijk. Gelukkig hoef ik me daar dan geen zorgen over te maken, bedankt!

John
                      Ik heb net gezien dat een Alesis 26 i/o geen wordclock heeft...

Comment

Working...