Opnemen tijdens een live optreden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dsd600
    • Feb 2010
    • 27

Opnemen tijdens een live optreden

Beste mensen,

onlangs ben ik een beetje in de opname-scene gerold.
    Het is namelijk zo dat ik al enige tijd betrokken ben bij de P.A. regeling in onze kerk. Ongeveer eens in de 3 weken speelt er een bandje o.i.d. en we versterken dat uit via een Yamaha M24/14fx analoog mengpaneel. De monitoring sturen we uit via aux 1 en 2. En ik bedacht me laatst dat het misschien wel leuk zou zijn om de zaak op te nemen via de line-in van mn MacBook in Garageband. Dit heb ik eerst geprobeerd via de rec. out (tape out) van de mengtafel. Maar toen overstuurde vooral de zang nogal. Toen rees het idee om op te nemen via de aux 3 en 4 (post-fader), omdat je dan per kanaal de output kunt regelen. Dit ging vrij goed, bij rustige nummers. Maar bij meer heftige nummers overstuurde de zaak nogal, op de zang en door de elektrische gitaar. Elektrische gitaar ging ook goed bij rustige stukken, waarbij een melodie gespeeld werd, maar zodra de akkoorden begonnen, met overdrive eroverheen, ging de opname volledig over z'n nek. Niets meer dan geruis en gepiep. Nu waarschuwde na afloop een professionele technicus, die ook aanwezig was, me al dat ik moet uitkijken dat ik niet de input van m'n MacBook opblaas. Hij adviseerde me om een 2-kanaals firewire interface te kopen om de opnamekwaliteit te verbeteren. Kan iemand me tips geven over welke interface aan te schaffen? Mijn oog viel op de Presonus Inspire 1394 (via Marktplaats voor 60 euro). Iemand hier ervaringen mee? Of nog hele andere tips m.b.t. opnemen in deze situatie? Alvast bedankt!
    Geluid is een trilling die meer beweegt dan alleen je trommelvlies
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

Je hebt inderdaad een interface nodig om fatsoenlijk op te kunnen nemen. De line in van de Macbook is daar absoluut niet geschikt voor.

Nadeel van de Presonus die jij gezien hebt is dat er geen gain knop op zit. Althans ik zie de knop(pen) niet op de foto. En een gain knop vind ik toch wel belangrijk, daarmee bepaal je zelf hoe hard je het signaal binnen laat komen.

Wat software betreft zou ik Audacity kiezen ipv Garageband. En het is gratis.

Succes!
    Raymond
    Heerlijk die stilte

Comment

• SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

De yamaha M24 is nogal gevoelig voor oversturing op z'n bus (dus post-regelaar, pre-master).

Dus houd je niveau's op de bus goed laag om voldoende headroom te houden, maar ook hoog genoeg om ze uit de ruisvloer te houden.
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• dsd600
        • Feb 2010
        • 27

Allereerst bedankt voor de snelle reacties

@ RayM:

deze interface heeft helemaal geen knoppen, maar gain-regeling e.d. wordt gestuurd via een klein programma'tje op je computer.

Ik heb Audacity hier ook op m'n laptop staan, maar wat is precies het voordeel daarvan? Ik vond het mooie aan Garageband dat ik de sporen snel achter elkaar kon opnemen, wat in sommige gevallen in een kerk wel nodig is. En ik vind Garageband erg makkelijk werken. Welke argumenten spreken voor Audacity? En je krijgt bij de interface trouwens ook Cubase LE, heeft dit weer voordelen over Audacity?

en @ SoundOfSilence:

Hoe kan ik de niveau's op de "bus" (?) goed laag houden? Door de aux 3 en 4 gewoon goed laag te houden?

Comment

• RayM
          • Jan 2006
          • 742

Ik vind het prettiger om de gains onder een knop te heben ipv dat ik het met de muis moet doen. Maar dat is persoonlijk. En een extra stukje software erbij vind ik niet praktisch.
          Met Cubase LE heb je goede software om audio op te nemen en te bewerken temeer omdat je veel plugins gewoon op het internet vind.
          Garageband vind ik niet zo fijn werken maar met Cubase zou ik de keus al gemaakt hebben.
          Heerlijk die stilte

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

als je een zoom h4 o.i.d. koopt kun je die als front end gebruiken en je krijgt Cubase LE er gratis bij.

En in voorkomende gevallen gebruik je hem stand alone.

Ik vind die dingen (SD recorders) een van de mooiste producten die er de laatste tien jaar zijn bijgekomen!
            lekker belangrijk!

Comment

• stamgast
              • Feb 2010
              • 253

Om hoeveel kanalen gaat het qua inputs op je mixer? Je zou kunnen overwegen om een iets uitgebreidere interface aan te schaffen met meerdere inputs. Dan kun je via de direct-outs op je tafel alles los binnenhalen en achteraf namixen.
              En als je dan toch op een macbook bezig bent ben ik van mening dat je het beste Logic kunt gebruiken. Heb ik fijne ervaringen mee.

Comment

• dsd600
                • Feb 2010
                • 27

Het aantal kanalen verschilt per keer, maar kan oplopen tot wel 16.
                Het gaat om een beginnetje met opnemen, het is allemaal nog proberen en aftasten, dus we wilden maar op deze manier beginnen. Een interface met zoveel ins wordt dan wel vrij prijzig naar mijn idee. Ook Logic kost niet niks... Maar als het allemaal wat serieuzer wordt zullen deze spullen er wel komen.

Een ander idee dat ik bedacht was het volgende: Zou het helpen als je een andere mixer als front of house gebruikt, de multi-kabel aftapt aan de achterkant en dan de Yamaha mixer gebruikt om je opnamegeluid in te regelen? Dan heb je een eigen tafel voor de opname en kun je met faders werken ipv met draaiknopjes...

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Originally posted by dsd600
                  Het aantal kanalen verschilt per keer, maar kan oplopen tot wel 16.
                  Het gaat om een beginnetje met opnemen, het is allemaal nog proberen en aftasten, dus we wilden maar op deze manier beginnen. Een interface met zoveel ins wordt dan wel vrij prijzig naar mijn idee. Ook Logic kost niet niks... Maar als het allemaal wat serieuzer wordt zullen deze spullen er wel komen.

Een ander idee dat ik bedacht was het volgende: Zou het helpen als je een andere mixer als front of house gebruikt, de multi-kabel aftapt aan de achterkant en dan de Yamaha mixer gebruikt om je opnamegeluid in te regelen? Dan heb je een eigen tafel voor de opname en kun je met faders werken ipv met draaiknopjes...
                  Dat kan helpe ja, je kunt de kanalen dan ook EQ'en zoals het voor de opname mooi is, is niet altijd hetzelfde als dat voor de versterking goed werkt ivm onvolkomenheden in akoestiek, PA of simpelweg omdat je het geluid van de bacline aanvult met wat je versterkt. wat compressie voor de zang wordt dan waarschijnlijk wel erg fijn om te hebben.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• keenoncoolstuff
                    • May 2003
                    • 695

Zou het helpen als je een andere mixer als front of house gebruikt, de multi-kabel aftapt aan de achterkant en dan de Yamaha mixer gebruikt om je opnamegeluid in te regelen? Dan heb je een eigen tafel voor de opname en kun je met faders werken ipv met draaiknopjes...
                    Je kunt inderdaad zonder problemen je inkomende signalen splitsen naar 2 tafels. Dan heb je aparte EQ voor live en recording. Eventueel kun je ook je effecten op beide tafels terug laten komen. Dan hoef je dat niet dubbel aan te schaffen.

Rob.
                    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

Wat ik zou voorstellen is dat je de direct outs van de analoge tafel gewoon aan een Alesis HD24 hangt. Je zet de direct out op "pre"output.

Nadien doe je alles wat je wil.

Als ik me niet vergis

Comment

• dsd600
                        • Feb 2010
                        • 27

Een Alesis HD24 is natuurlijk leuk, maar ook vrij duur... Vergeet niet dat het hierbij om een experiment gaat, we zoeken uit of het lukt om opnamen van acceptabele kwaliteit te maken. De Presonus Inspire heb ik inmiddels afgedaan als te goedkoop, vooral het gebrek aan fysieke knoppen voor gainregeling e.d. Nu in het vizier is de M-Audio ProFire 610. Iemand hier ervaringen mee? Of andere tips over 2-kanaals firewire (liefst) of USB interfaces? Ik hoor het graag!

Comment

• SoundOfSilence
                          • Mar 2007
                          • 766

Een Alesis HD24 is natuurlijk leuk, maar ook vrij duur... Vergeet niet dat het hierbij om een experiment gaat.
                          Als je je profiel invult loop je het risico dat iemand bij je in de buurt ook zin heeft in een experiment en je zijn/haar HD24 gewoon uitleent.
                          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• dsd600
                            • Feb 2010
                            • 27

Goede tip, ik zal het even doen, bedankt!

Comment

Working...