Set drummicrofoons

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fluortje
    • Nov 2009
    • 18

Set drummicrofoons

Ik zag net nog wat topics over dit onderwerp, maar door alleen die te lezen, weet ik nog niet genoeg.

Ik zou graag 'n setje drummicrofoons kopen voor m'n drums. Nu gebruik ik één samson microfoon, en dat klinkt redelijk. Maar ik wil nu wel wat beters.

Het hoeft niet supergoed te zijn, maar wel zo dat het redelijk helder klinkt.

Aan wat voor prijs moet ik dan denken?
  • marcelvanhassel
    • Apr 2009
    • 50

Originally posted by Fluortje
    Ik zag net nog wat topics over dit onderwerp, maar door alleen die te lezen, weet ik nog niet genoeg.
    Welke informatie mis je dan precies?

Het lijkt me dat er heel wat lijstjes met drummics hier op het forum staan. Prijzen zijn vervolgens makkelijk op te zoeken natuurlijk.
    En het is bij alles altijd aan te raden om ook zelf eens te gaan luisteren.

Wat ik "altijd" (vaak dus ) gebruik op drums:

Kick: Shure Beta52
    Snare: Shure Beta57 (Sennheiser E604 ook regelmatig)
    HiHat: AKG c451 b
    Toms: Sennheiser E604
    OH: AKG c451 b

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Zo'n beetje het meest gebruikte drumsetje als je het mij vraagt:

Beta 52 (kick)
      SM57 of Beta 56 voor snare
      Sennheiser E604's voor toms en snare bottom
      Een setje condensators voor de OH's, vaak AKG (c451, C300b, C1000), soms Neumann (KM184) of Shure (KSM 137, KSM27)

Zelf gebruik ik een setje van CAD, het Amerikaanse Shure zeg maar.
      Nadeel is dat die overhead gigantisch veel oppikken, hang ze op dezelfde hoogte zoals je dat normaal met een C451 of C300b doet, en je kan je toms, Hihat en snare mics wel uitzetten...
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• peterwagner
        • Oct 2008
        • 317

Originally posted by renevanh
        Zelf gebruik ik een setje van CAD, het Amerikaanse Shure zeg maar.
        euhmmmm...... Waar denk je dat Shure vandaan komt?

Verder inderdaad een standaard lijstje....kan je je geen buil aan vallen.

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Originally posted by peterwagner
          euhmmmm...... Waar denk je dat Shure vandaan komt?
          Nja... niet helemaal goed gezegd :P

CAD wordt in Amerika gebruikt zoals Shure en Sennheiser hier: heel veel.
          Vooral in studios kom je het daar erg veel tegen.
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Fluortje
            • Nov 2009
            • 18

Bedankt voor jullie reacties!

Het setje dat jullie noemen (Jullie noemen nogal dezelfde microfoons) komt volgens mij al uit op rond de 1000 euro!

Ik dacht nu zelf meer aan 'n euro of 300, misschien 400.

In de muziekwinkel hier in de stad hebben ze 'n setje voor 199. 5 microfoons, van Samson. Wat moet ik me bij zoiets voorstellen? Vast niet erg veel? Ik denk namelijk dat wat daar uit komt niet ontzettend veel beter zal zijn dan het geluid van m'n éne Samson mic, maar misschien vergis ik me daarin.

Zit er eigenlijk 'n kastje tussen, of hoe komen de verschillende mic's op één track? (Mits je dat wil.)

Comment

• RenéE
              • Oct 2006
              • 291

Waarvoor gaat het setje eigenlijk dienen? Optredens? Oefenruimte? Opnames? En moet 't in het laatste geval van erg goede kwaliteit zijn of gaat het er meer om dat je bijvoorbeeld je eigen werk kan terugluisteren?

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

of niet doen, of goed.

Basis voor opnames:
                setje overhead condensators voor stereo. Plus een serieuze mic voor de kick.

voor cafeoptredens:
                D112 in de kick, verder niets doen
                Iets grotere optredens: koop je er een 604 en setje overhead condensators voor stereo bij.

meer geld en grotere optredens:
                die ene 604 met twee vriendjes op de toms zetten. Leuke snaremic erbij kopen. En een extra condensator voor de hihat.

Zo groei je naar een setje die je jaren kunt gebruiken. En gewoon goed werkt.

Met veel snertmicrofoons een drumstel uitversterken klinkt beroerd. En je gaat barsten van de feedback en overspraakproblemen. GEEN 200euro setjes kopen dus! Beter een D112 dan zo een set.
                lekker belangrijk!

Comment

• Fluortje
                  • Nov 2009
                  • 18

Jullie hebben wel gelijk met het goed doen of niet.
                  Maar het gaat om opnames voor Youtubefilmpjes.

Zo is de kwaliteit van het geluid nu: (Eén samson mic van 100 euro, muziek er later onder gezet)
                  YouTube - Rob Thomas - This is How a Heart Breaks (Drum cover)

Ik wil geluid dat beter is dan dat. Gewoon niet zo'n lompe mengelmoes van geluid. Ook wil ik redelijk opnames kunnen maken voor de demos met m'n bandje, maar dat is eigenlijk nog minder belangrijk.

Ik wil liever nú iets van 'n paar honderd euro dan eerst 'n kickmic van 200, over 'n maand wat anders 'n snaremic etc.

Comment

• tha_dj
                    • Jan 2004
                    • 375

Ik gebruik:
                    kick: E602-2
                    snare/tom/f.tom: E604
                    hihat: E835
                    Overhead: Behringer ( tot er meer budget is, voor 2 neumann want die klinken echt superb. )

Maar is inderdaad zo, beter iets meer uitgeven voor een deugdelijk merk, en het plezier neemt toe ( klinkt beter, gaat langer mee )

Maar goed, wat we elders gebruiken:

Kick: AKG eitje
                    snare/tom/f.tom: E604
                    Hihat: SM57
                    overhead: AKG ?

Klinkt ook goed !!! ( Maar kwestie van smaak )
                    your light !

Comment

• djberjo
                      • Aug 2008
                      • 130

Als je het puur voor opnames met de band wil gaan gebruiken.

Koop een D111 + 2 condensator pijpjes voor als overhead mics.

Daar zijn leuke basic opnames mee te maken. Dan kan je later nog steeds uitbreiden met microfoons.

Ben je voor 300 a 400 euro klaar voor microfoons.

Comment

• berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

Originally posted by Fluortje
                        Jullie hebben wel gelijk met het goed doen of niet.
                        [...]
                        Ik wil liever nú iets van 'n paar honderd euro dan eerst 'n kickmic van 200, over 'n maand wat anders 'n snaremic etc.
                        En tóch is het advies: koop nu een paar goede mics en breidt dat later uit . Ook 2e hands kun je best eea vinden. Goedkoop is echt duurkoop, ZEKER wat mics betreft !! En je hebt helemaal niet zoveel mics nodig om goed opnames te maken, met het goed mikken van je OH's kom je echt een heel eind !!

Neem een Shure Beta 52 voor je kick en 2 pijpjes als OH en je bent een heel eind. Kijk ook eens naar Oktava MK-012's, dat zijn pijpjes die goed klinken en niet zo duur zijn.

Vergis je ook niet dat je pre-amps (mengtafeltje), audio-converters, mix en audioCONVERSIE (naar bijv mp3-stream) ontzettend belangrijk zijn voor het eindresultaat op YouTube !!

Succes ermee, hopelijk heb je hier iets aan.
                        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4516

voor jouw doel de goedkoopste methode:

Zoom H4n (dit is een goede digitale complete 4 sporen opnameoplossing)
                          Samson - Zoom - H4n
                          Je krijgt er gelijk legale steinberg cubase software bij om de boel in je PC te mixen. EN de zoom is een USB audio interface. Een prikkie dus...

Deze hang je boven je drumstel.

En je prikt in dat ding er een D112 of Shure GOEDE microfoon bij. Vanuit je basedrum.

Dan kun je erg goede opnames maken. En de rest is even wat antireflectie slaapzakken om je drumstel zetten...

Meer geld uitgeven kan. Maar dan moet je een mixer kopen. Alsnog een recorder, en veel geld uitgeven. En als je rond de 300 euro hebt.... gaat dat geen betere resultaten geven!
                          lekker belangrijk!

Comment

• rick1993
                            • Nov 2007
                            • 209

Of dit setje van shure

Shure - Microphones - PGDMK4 Drum Mic Kit

(zit rond de 350 a 400 euro)

en dan nog wat condensator pijpjes erbij...
                            Last edited by rick1993; 09-11-09, 19:34. Reason: typfout
                            licht dat licht mij wel

Comment

• marcelvanhassel
                              • Apr 2009
                              • 50

Even misschien net iets anders.

Maar zolang je nog die ene microfoon hebt:
                              Ik maak ook wel eens wat proefopnames voor een bandje, daar neem ik dan de drum op met 2x sm58 (gewoon omdat die dan aanwezig zijn en ik geen microfoons hoef mee te nemen ofzo). Dan richt ik ze vaak aan beide kanten van de kick richting drummer. Als je 1 microfoon hebt, zou ik die aan de snare kant zetten.

Absoluut geen topgeluid, maar ik denk dat het, zolang je 1 microfoon hebt, de beste plek is om te richten.
                              Wellicht doe je het nu al zo?

Comment

Working...