Set drummicrofoons

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Aanrader voor goedkoop, maar wel goed; een setje AudioTechnica AT2020's in combinatie met een goeie bassdrummic. Dan kun je best okeeje opnames maken, eventueel eerst icm die samson en later wat leukers.
    Let wel, als je met alleen overheads en kickmic opneemt stelt dat wel eisen aan je mic-plaatsing maar vooral ook speelstijl, de verhouding tussen de onderdelen van je kit kan later niet meer gewijzigd worden. Daar vallen helaas nogal eens wat drummers door de mand, met name de verhouding tussen je bekkens en je ketels moet kloppen!

Overigens is de ruimte -niet in de laatste plaats het formaat hiervan- waarin je opneemt even belangrijk als de mics (en zo nog wat zaken) in een hokje van 2 bij 2 zul je niet snel iets aanhoorbaars opnemen.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Fluortje
      • Nov 2009
      • 18

Moet eerlijk zeggen dat ik het allemaal best wel ingewikkeld vind klinken wat jullie noemen. Ik zou het liefst gewoon 'n kant-en-klaar set willen.

En vraag me nog steeds af of de kabeltjes van de verschillende microfoons in één kastje/aansluiting samenkomen, en die dan weer doorgaat naar je computer? Lijkt me wel?

Bijvoorbeeld zoiets:
      Samson DM8KIT 8-delig set drummicrofoons voordelig kopen | prijsvergelijking goedkoopste | Drum set
      - 1x Q-Kick
      - 1x Q-Snare
      - 3x Q-Tom
      - 1x C02H hihat microfoon
      - 2x C01 overheadmicrofoons
      - 1x shockmount voor de Q-Kick
      - 2x microfoonadapter voor de C01's
      - 1x microfoonclip voor de C02H
      - 4x rimclip voor de Q-Snare en Q-Toms
      - geleverd in stevige koffer

Wat denken jullie van zoiets?

Of dan eerder deze set:
      Samson DM7KIT 7-delig set drummicrofoons voordelig kopen | prijsvergelijking goedkoopste | Drum set
      - 1x Q-Kick
      - 1x Q-Snare
      - 3x Q-Tom
      - 2x C02 pencil microfoons
      - 1x shockmount voor de Q-Kick
      - 2x shockmount voor de C02's
      - 4x rimclip voor de Q-Snare en Q-Toms
      - geleverd in stevige koffer

Of zou zoiets al beter zijn:

[LIST][*](3) PG56 compact drum microphones for close miking.[*](1) PG52 high-performance microphone tuned to capture low-end punch.[*](2) PG81 microphones; a sensitive, flat response mic ideal for overhead and cymbal miking.[*](3) A50D drum mounts. Can be used on most standard drum rims. The flexible, yet sturdy rubber construction provides stability and ease of installation.[*](6) 15ft (4.57m) XLR-XLR cables.[*](1) Carrying case.[/LIST]
      Last edited by Fluortje; 11-11-09, 09:40.

Comment

• djberjo
        • Aug 2008
        • 130

Originally posted by Fluortje
        Moet eerlijk zeggen dat ik het allemaal best wel ingewikkeld vind klinken wat jullie noemen. Ik zou het liefst gewoon 'n kant-en-klaar set willen.

En vraag me nog steeds af of de kabeltjes van de verschillende microfoons in één kastje/aansluiting samenkomen, en die dan weer doorgaat naar je computer? Lijkt me wel?[/LIST]
        Zou het niet slimmer zijn om naar een studio te gaan voor deze opnames?

Comment

• Fluortje
          • Nov 2009
          • 18

Ik wil het gewoon om Youtubefilmpjes mee te maken en af en toe 'n keer 'n demo'tje met m'n bandje. Meer niet. Dus naar 'n studio gaan is niet wat ik wil.

Dankjewel voor je snelle antwoord.

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

Originally posted by showband
            voor jouw doel de goedkoopste methode:

Zoom H4n (dit is een goede digitale complete 4 sporen opnameoplossing)
            Samson - Zoom - H4n
            Je krijgt er gelijk legale steinberg cubase software bij om de boel in je PC te mixen. EN de zoom is een USB audio interface. Een prikkie dus...

Deze hang je boven je drumstel.

En je prikt in dat ding er een D112 of Shure GOEDE microfoon bij. Vanuit je basedrum.

Dan kun je erg goede opnames maken. En de rest is even wat antireflectie slaapzakken om je drumstel zetten...

Meer geld uitgeven kan. Maar dan moet je een mixer kopen. Alsnog een recorder, en veel geld uitgeven. En als je rond de 300 euro hebt.... gaat dat geen betere resultaten geven!
            Wat is er simpeler dan een recorderkastje boven je drumstel hangen. En een microfoon met een snoer in het kastje erbij te prikken.

Je neemt dan per direct 24 bit 96 KHz kwaliteit op. Met drie kanalen.
            -kanaal voor Links
            -kanaal voor rechts
            -kanaal voor kickdrums

1) De SD kaart in de recorder druk je in je pc.
            2) je opent de meegeleverde cubase muzieksoftware.
            3) Mixt de kick bij je stereodrums. (daar kun je veel mee doen: toonregelen / compressen enz. )
            4) De file plak je onder je fimpje met je videoprogrammatje.
            et presto, uploaden geblazen.

De zoom + een goede kickmicrofoon blijft binnen je budget. En voordat je een beter geluid krijgt ben je 1000euri verder.

ps wil je later nog een demo maken dan kun je de zoom nog als inputmodule en effectapparaat gebruiken voor gitaar, toetsen en bas. Het meegeleverde cubaseprogramma is een volledig serieus studioprogramma waar prima professionele demo's mee op te nemen zijn. Dat kost dus niets!
            Last edited by showband; 11-11-09, 10:08.
            lekker belangrijk!

Comment

• Fluortje
              • Nov 2009
              • 18

Je hebt wel gelijk, 't lijkt me 'n erg handig apparaat. Maar ik zie dat hij sowieso al 350 kost. En dan zou ik nog 'n kickmic moeten kopen en kom ik al uit op ten minste 450. Ook vind ik 't moeilijk te geloven dat hij beter opneemt dan verschillende mics voor iedere trom, ook al is dat dan 'n setje van maar 3 á 400 euro.

En juist 't kant en klare aan zo'n set trekt me aan. 't Hoeft geen topkwaliteit te zijn, maar vooral gewoon helder en ik wil gewoon 't liefst elke trom apart opnemen.

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Fluortje, mijn advies: neem die set van Showband.

Om van je bron naar je PC te gaan heb je een aantal zaken nodig voor ELK kanaal dat je op wilt nemen:[LIST=1][*]Microfoon[*]pre-amp (deze kan ook in een mengtafel zitten)[*]AD converter[*]audio interface naar PC[/LIST]

Als je dit dan met zo'n setje drum-mics wilt doen (8 stuks?) heb je bovenstaande dus 8 x nodig (!). Of je neemt een 8-kanaals pre-amp/ ADC/ interface, dat kan ook, maar dat ligt niet in je budget. Je bent dan aan bekabeling en statieven al veel meer kwijt dan 300 euro !!

en als je dat allemaal hebt kun je je opnames mixen/ bewerken op je PC.

Als ik het goed begrijp denk jij dat je met een soort van y-splitje al je mics in je PC krijgt. Dat was mooi geweest, maar dat gaat dus niet, sorry.

Neem dat setje van Showband, daarmee maak je een zeer acceptabele kwaliteit opnames en heb je alle ingredienten die je nodig hebt om op je PC te mixen/ editen.

Je hebt nog helemaal niks en voordat je een set hebt die betere resultaten geeft ben je echt een VEELVOUD van jouw budget kwijt... en dan heb ik het nog niet eens over écht goede microfoons/ pre-amps/ ADC's.

Bespaar jezelf een hoop ellende en koop geen brol... dus geen drumsetjes van 300 euro, dat schiet echt niet op. Over twee jaar kom je me op je blote knieen bedanken voor dat advies... dat garandeer ik je !!

Dus: neem dat ding van Showband en zorg dat je op marktplaats een Shure Beta 52 scoort voor 100 euro... daar ga je absoluut geen spijt van krijgen !!
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Fluortje
                  • Nov 2009
                  • 18

Ja dat valt tegen inderdaad. Ik dacht inderdaad wel dat je zo'n 8delig setje op 'n vrij simpele manier met je computer kon connecten zonder hele extra uitgaves.

Die samson zoom is sowieso wel heel leuk, niet alleen voor 't opnemen van m'n drums. 350 Voor één apparaat zit me nu wel 'n beetje dwars maar daar moet ik dan zelf even overnadenken.

Wat betreft het tweedehands kickmic kopen. Tweedehands mics kopen lijkt me niet super. Of valt dat ook nogal mee?

Comment

• Mach Facilities
                    • May 2009
                    • 109

als je 2e hands wil kopen kan dat best hoor, er is maar een enkel ding waar je rekening mee moet houden.......NOOIT ONGEHOORD OF ONGEZIEN KOPEN, namelijk, je praat over een precisie instrument, wat bij een keertje verkeerd vallen al kapot kan zijn, klankmatig gesproken, en je moet je natuurlijk ook afvragen waarom een professionele microfoon op marktplaats aangeboden wordt....tenzij redundant, heeft NIEMAND er baat bij om een microfoon te koop aan te bieden, tenminste, als die iemand dan ook weet wat je met zo'n ding moet doen.

Maar, even terug on topic, inderdaad heeft Showband zo'n beetje de enige goede oplossing geboden, sterker nog, wanneer je je transducers goed gericht boven je drums hangt, is er niet zoiets als een betere klank te kunnen krijgen met losse microfoons. DE ENIGE REDEN OM CLOSE TE MIKEN IS OMGEVINGSGELUID BUITENSLUITEN, echt High End opnames daargelaten natuurlijk. Aangezien het om opnames gaat, HEB je geen omgevingsgeluid.
                    Ik zelf gebruik regelmatig gewoon een goede kickmic, zoals een Beta52, D112, of een Beta91 en een 2tal C414's, waarmee ik dan ALLES oppik van de drums, inclusief de toms, snare en HiHat. Voordeel daaraan is dat meteen je stereobeeld, looptijdverschillen tussen links en rechts, en plaatsing in het geheel volledig in balans staan.
                    Ik weet wel, ik is verwend, met mijn C414's, maar een paar C1000's is ook zeker niet te versmaden.
                    Wat ik zelf vaak doe is een OSS opstelling voor de OH's, met een sonic baffle ertussen, om de scheiding van het menselijk hoofd te recreéren, dit betekent gewoon een opstelling met de mics onder een hoek van ongeveer 110 graden, gericht naar de bron, met de kontjes tegen elkaar, en met een plaat schuimrubber ertussen (sonic baffle).
                    In deze opstelling zit er tussen de twee microfoons een geluidsabsorberend, cirkelvormig tussenschot (Jecklindisk = Jecklinschijf). Hier hebben we fase- en intensiteitsverschillen, maar ook nog klankverschillen. Aan de andere kant van de schijf kan het geluid doffer klinken.
                    Dit resulteert in een enorm goede stereo weergave op de OH's, zonder contaminatie van de een of de andere microfoon. Voeg hier een goede kickdrummic bij, en je hebt een wereldopname. Bij meer microfoons gebruik ik ook regelmatig een DECCA opstelling, maar nogmaals, alles proximity gemiked, op de Kick na.
                    Dit setje gebruik ik overigens zowel voor opnames als live, gewoon heel goed te doen, plaatsing is je enige beperking, en dus ontzettend belangrijk.

Zo'n zoom is dus eigenlijk gewoon een budgetlijn opname apparaat, wat ERG goed zijn werk doet, MITS je het ding goed plaatst.

Chris
                    Last edited by Mach Facilities; 12-11-09, 12:44.

Comment

• marcelvanhassel
                      • Apr 2009
                      • 50

En vraag me nog steeds af of de kabeltjes van de verschillende microfoons in één kastje/aansluiting samenkomen, en die dan weer doorgaat naar je computer? Lijkt me wel?
                      Er komen dus allemaal losse XLR kabels vanaf. Deze zul je vervolgens aan moeten sluiten op een mengpaneel, dan je mix maken en dan je computer in. Of je koopt een x kanaals interface om alle microfoons op je computer aan te sluiten zodat je later een mix kunt maken.

X kanalen = het aantal microfoons.

Bij de sets zit voor zover ik weet dus geen mixer oid. Het is dus ook geen kant en klare set waar je zo mee aan de gang kunt. Alleen alle microfoons heb je. Kabels zitten er ook niet bij.

Comment

• Party's With a Message
                        • Dec 2009
                        • 37

Bedenk wat je eraan uit wilt geven.

Rond de 450 euro, ga dan voor de set van Showband.
                        De Zoom kan je nog voor meerdere doeleinde gebruiken mocht je ooit nog een keer willen uitbreiden.

600 euro
                        Dan zou ik een Tascam US 1641 aanschaffen samen met de 8 delige Samson drumkit waar je al eerder over sprak.
                        Ik spreek uit ervaring over de Samson kit. Van de zomer had ik een converentie die 1 week duurde. Stonden zo'n 200 jongeren in de tent. Tuurlijk, zoals altijd zit het hem weer in het budget. Ik heb toen met deze Samson set gewerkt. De snaremic vond ik tegenvallen (echt tegenvallen). Voor de rest viel het me aardig mee!

Bij de Tascam US1641 zit Steinberg Cubase 4 LE. Een serieus opname programma. Even heel simpel uitgelegd, je ziet je "mengpaneel" op je computer scherm. En dit kan je later afmixen. Vergeet niet, dat bij deze oplossing je nog statieven moet kopen
                        (als het alleen voor bij je thuis is, en niet on the road gaat heb je een redelijk microfoon statief voor 10 euro. Als hij vaak ingeklapt moet worden, etc. Kijk dan naar een K&M...)
                        Naast dat, moeten er XLR kabels komen (microfoonkabels). 8 stuks. Als je niet weet hoe je dit moet doen, moet je ze niet zelf maken. Kopen dus. En dat is ook zeker niet goedkoop.

Belangrijker, als je niet voor de 100% weet waar je mee bezig bent, dan zal je niet veel mooier geluid uit de Samson set halen dan uit het setje van Showband. Ik heb je Youtube filmpje even beluisterd (complimenten trouwens!) en wat me opviel, is dat vooral de kick/bassdrum wegvalt in je opnamen.

Veel om over na te denken, maar ik raad je de set in combinatie met de Zoom en een goede kickmic aan!

Tim
                        Geluidstechniek begon als een hobby, daarna werk. Maar bovenal, Het is een passie!

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Een paar maanden geleden heb ik hier al 'n topic over geopend. 'n Set drum microfoons leek me toen uiteindelijk teveel gedoe. Maar ik ben nu wel tot de conclusie gekomen dat er niet echt 'n goed alternatief is.

Ik wil nu dus toch 'n set drum microfoons kopen.

't Maximale dat ik er aan kwijt wil zijn is toch wel 500 euro (inclusief kastjes etc.)

Kan ik voor dat geld iets leuks krijgen?
                          En die sets van Samson (Bijvoorbeeld de DM8KIT Samson DM8KIT Professioneel Drum Opname en Live Sound Microfoons Systeem € 339,95), is dat iets?

Wat voor extra dingen als 'n kastje moet ik er bij kopen?
                          Je geeft aan dat je een budget hebt van 500 euro voor de microfoons en dat "kastje om alles samen te laten komen in je computer" (misschien kun je het vanaf nu beter mixer of mengtafel noemen i.p.v. kastje omdat je dit bedoelt). Ik ga je nu al zeggen dat dat zelfs met het Samson setje een te klein budget is.

Je wilt een setje van 8 microfoons koppelen aan een mengtafel waarop minimaal 8 microfoon kanalen moeten zitten. Daarnaast heb je ook kabels nodig om alles aan te sluiten. Ik zal hier even een lijstje maken met prijzen uit deze shop van wat je nodig hebt als ik de goedkoopste spullen kies (niet gelet op kwaliteit) en je zal je verbazen hoe krap je budget al is als je alleen budget spul neemt. Daarbij neem ik het door jou genoemde setje mics mee.

339,95 - Mics
                          289,00 - Mengtafel met minimaal 8 microfoon ingangen
                          66,00 - XLR microfoonkabel 8 stuks van 6 meter
                          10,95 - Kabel van mengtafel naar je computer
                          ------ +
                          705,90 - Totaal

Met enkel maar budget spul kom je nu al 205 euro te kort, over de kwaliteit heb ik het dan nog niet.
                          Last edited by vasco; 05-03-10, 13:39.

Comment

• tarpan
                            • Dec 2008
                            • 266

Als het dan echt goedkoop moet zijn en enkel dient voor demo's, kijk eens naar dit setje: DMS-700 van Fame.
                            Kost zo'n 100euro.
                            als je bij de brom zit...

Comment

• Nikotech
                              • Jan 2010
                              • 11

Let op !

Ik ken de specs van de Zoom H4n niet zelf heb ik de H4 ( zonder N de voorganger dus )
                              Check eerst of je bij de N de "interne microfoon" kan gebruiken samen met de XLR aansluiting. Bij de Zoom H4 kan dit dus NIET !!!

Voor meer sporen opnames is dan de Zoom R16 een perfect apparaat voor jouw doeleinden. Nadat je wat mic er bij heb gekocht.

Succes !
                              Je hoeft niet ziek te zijn, om beter te worden

Comment

• bones2001
                                • Aug 2003
                                • 741

Als het dan echt goedkoop moet zijn en enkel dient voor demo's, kijk eens naar dit setje: DMS-700 van Fame.
                                Kost zo'n 100euro.
                                Heb afgelopen zomer noodgedwongen die Fame dingen moeten gebruiken
                                omdat de drummer maar liefst, 7 toms, 2 floors, 2 snare's en 2 kicks had
                                Gelukkig had de beste man een hele koffer vol van die Fame mic's,
                                maar ik heb ze er toch met enige argwaan aangehangen.
                                Maar ik moet zeggen dat het resultaat toch best wel redelijk was.
                                Zie en luister hier maar,( drumsolo op 3.00 )

YouTube - La Grange live op de Santpoortse feestweek 2009 1
                                Mixen is net als schilderen.
                                Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

Working...