Is dit je eerste bezoek aan het J&H Licht en Geluid forum? Neem dan de veelgestelde vragen (FAQ) even door. Om berichten te kunnen plaatsen, dien je je eenmalig te registreren.
Grappig, ik heb eerlijk gezegd de tijd niet om alles te lezen maar ik zie volgens mij niemand het hebben over de echte oorzaak van het probleem van overcompressie.
Geld.
Ik heb jaren commercials gemasterd. Ik weet dus wel hoe je hard moet klinken. Ik weet ook hoe je iets goed moet laten klinken. Soms gaat dat samen, soms niet. Als er een opdrachtgever binnen komt die wil dat het zo hard mogelijk klinkt dan deed ik dat, anders komt ie de volgende keer niet meer terug. Als er een opdrachtgever binnen komt die niet wil dat het hard gaat dan waarschuw ik hem dat zijn product dan in het niet gaat vallen tussen anderen die wel hard zijn. Ik heb wel eens gehad dat ik iets terug kreeg omdat het niet hard genoeg was. Dus het is een situatie waar je niet uitkomt tenzij er een norm wordt gesteld dat een productie minimaal zoveel dB dynamiek moet hebben. Gaat niet gebeuren natuurlijk.
Nogmaals, het zijn niet de technici die dom zijn of moedwillig geluid verknallen, het zijn de opdrachtgevers die iets verlangen van geluid wat eigenlijk niet verstandig of mogelijk is...
...Nogmaals, het zijn niet de technici die dom zijn of moedwillig geluid verknallen, het zijn de opdrachtgevers die iets verlangen van geluid wat eigenlijk niet verstandig of mogelijk is...
Dat had ik ook al heel hard geroepen in de context van overcompressie bij radiostations, helemaal mee eens dus, hoewel het niet direct met geld te maken heeft.
Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."
Comment