Compressie, een noodzakelijk kwaad?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Berend
    • Feb 2006
    • 85

Compressie, een noodzakelijk kwaad?

Zojuist lees ik een artikel op internet, een recensie over een nieuwe speakerset van Magnat. De man laat een cd-tje afspelen over deze speakers en spreekt over de blazersectie die bij hun uithalen zo heerlijk tot hun recht komen bij deze speakers, omdat ze nog zoveel vermogen over hebben...
    Nou heb ik de ervaring dat muziek op de meeste cd's zo platgecomprimeerd is dat echte uithalen of luidere secties direct in de kiem gesmoord worden.
    Natuurlijk is enige compressie wel op zijn plaats om een dynamisch geheel nog op een digitaal schijfje te krijgen zonder oversturing.
    Maar het lijkt mode alle dynamiek uit de muziek te halen, om alles maar zo hard mogelijk weer te kunnen geven.

Een ervaren studio-eigenaar uit Apeldoorn beschrijft het zelfs op zijn internet site, hij schijnt een echte compressor-fanaat te zijn.
    Bij de opname wordt de c-l voor het eerst ingezet, is wat voor te zeggen om oversturing bij echte uithalen enigszins te voorkomen.
    Vervolgens bij het mixen wordt de c-l ingezet, het totaal bij de eindmix nog een keer door de c-l en het liefst bij het masteren nog even 1 keer, om de laatste piekjes eruit te krijgen. Beredenering: zo kan het gemiddelde geluidsniveau nog een paar dBtjes hoger, zodat het bij een radio-uitzending zeker niet zachter klinkt dan de rest, voorbijgaande aan het feit dat de meeste radio-uitzendingen zowiezo al platgecomprimeerd worden. Zijn we hier nog bezig muziek zo mooi en eerlijk mogelijk vast te leggen of met een poging de speakers op te blazen?

Motto: probeer het eens met wat minder compressie, wat gaat er dan voor een wereld open. Dynamiek is geen vies woord!
    dusssss.........
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

de enige compressor die i ebruik is om stof uit mn filters te blazen..

Oke, oke,, een niet helemaal lekekre basgitaar op een niet helemaal mlekeke laagset kan ook een 1 a 2 dB standaard meekrijgen, om in oieder geval de verschillen in volume tussen de verschillende snaren wat gelijk te trekken.
    Maar daar houdt het dan ook meteen op.

Comment

• Jacob
      • Jan 2006
      • 152

Popmuziek wordt inderdaad volledig platgeslagen met verschillende compressors. Er zijn nog wel klassieke, blues, jazz, wereld, etc die nog wel worden opgenomen en gemixt om een mooie cd te maken. Met SACD kunnen we mooiere cd's maken dan ooit maar, helaas zijn de meest verkochte cd gewoon ontzettend lelijk. (tijdens het soundseminar en onlangs nog gelezen bij een review dat een goede cd nog steeds niet onderdoet voor SACD)

Dit is voor mij ook een reden om geen pop cd's te kopen. Je gaat gewoon niet lekker luisteren naar zo'n cdtje.

Maar welk punt wil je maken? Het is al een aantal jaren aan de gang dat de platenmaatschappijen er alles aan doen om er voor te zorgen dat we zo min mogelijk cd's kopen.

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

....De Loudnesdiscussie.... Ik hou ook niet van de gevolgen van de harder dan hardwedloop, wordt er claustrofobisch van. Maar dat neemt niet weg dat compressie een nuttig en idd vaak noodakelijk hulpmiddel is. En het is natuurlijk niet zo dat compressie alleen maar wordt ingezet met het doel de loudness te verhogen. Ik moet er niet aan denken om geen compressie te hebben te hebben op de vocalen, dat is live al lastig, maar in de studio is het gewoon niet te doen, heeft niets met loudness te maken. Je drums wat meer laten klappen, ook weer compressie die niet direct iets met loudness te maken heeft.

Dus een noodzaklijk kwaad? nee. Een nuttig hulpmiddel dat stelselmatig misbruikt wordt? JA!
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Leks
          • Oct 2007
          • 330

ik sluit mij aan bij Sparky

compressie is erg makkelijk/noodzakelijk bij allerlei live en studio toepassingen.

maar vooral in studio's wordt dit soms degelijk overdreven ( analyze de laatste cd's van coldplay eens... je schrikt je rot... waar is de dynamiek?!)

volgens mij gebeurd dit voornamelijk om een redelijk geluid te verkrijgen op cheap mp3 spelers met plastic dopjes.. ( anders versta je de helft niet en trekt de snare bij een stevige slag je trommelvlies kapot)
          MAAR.. bouw dan een compressor in een mp3 speler! en doe dit niet met de duur betaalde cd's!

Om nog ff in te gaan op SACD.... tis een leuk principe, alleen is erg veel muziek niet als SACD te krijgen. En kost dit genot je een nieuwe cd speler van aanzienlijke prijs. ( maar luister je op een goede Pa/home audio set dat is het een genot )

leks

ps dit is inderdaad voor mij ook een reden om amper muziek te kopen... ik betaal en de kwaliteit is nog steeds niets beter dan m'n Limewire downloadjes.
          Last edited by Leks; 01-03-08, 23:13. Reason: spelvouten
          Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• Ibvee
            • Nov 2002
            • 714

Originally posted by Leks
            volgens mij gebeurd dit voornamelijk om een redelijk geluid te verkrijgen op cheap mp3 spelers met plastic dopjes.. ( anders versta je de helft niet en trekt de snare bij een stevige slag je trommelvlies kapot)
            MAAR.. bouw dan een compressor in een mp3 speler! en doe dit niet met de duur betaalde cd's!
            Over het algemeen wordt er nog steeds weinig rekening gehouden met de MP3 conversie bij het mixen en masteren van albums. Onder andere omdat:
            - Een goeie mix en mastering klinkt goed op bijna alle systemen (de grootste crap is natuurlijk de uitzondering) Zelfs de goedkope MP3 spelers, of de MP3 spelers en oordopjes zijn zo slecht dat niets er goed op kan klinken.
            - Nog steeds verdient het grootste gedeelte van alle artiesten het meeste geld met het verkopen van CD's, en verliest het meeste geld doordat mensen MP3's downloaden, dit gaan ze toch niet stimuleren door een compromie te sluiten waardoor de CD kwaliteit inlevert, om de MP3 beter te laten klinken. Wel wordt er al vaker een soort van MP3 check gedaan, om te kijken hoe het gaat klinken als het geconverteerd word, maar dit is lastig vanwege de verschillen in (kwaliteit) van de algoritmes voor MP3 conversie. Daarnaast is het vrij nutteloos om naar een mastering engineer te gaan die voor 5000 euro jou CD mastered, over een mastering rig van 50 000 tot 100 000 euro, om te zorgen dat jou MP3 goed klinkt

Het heeft puur te maken met de ene rockband die niet zachter wil zijn dan de andere rockband, en de grote rockband die harder is dan alle kleinere rockbandjes enz. En uiteindelijk natuurlijk alle andere artiesten die automatisch meegaan met de grote vissen.
            Daarnaast worden er vaak op feesten playlisten gedraaid van verschillende albums door elkaar. Omdat hier geen radio processing rig achter hangt, wordt niet alles gelijkgetrokken. Als jij als anti-loudness-war artiest op dat feestje bent, en jou track komt langs en plotseling moet de radio harder, om vervolgens weer heel snel zachter te moeten worden gezet als het volgende liedje komt, dan ben je natuurlijk niet zo stoer. Ga maar uitleggen aan al je 'stoere' vrienden dat de geluidskwaliteit wel beter was, "I don't care, dat andere liedje was harder"...

Lang niet alle technici zijn hier blij mee, er zijn nog steeds veel mastering en mix engineers die zich hiertegen verzetten. Maar als het Label en/of de artiest vraagt om het zo hard als mogelijk te maken, blijft de klant nog altijd koning. Dingen die zij ertegen doen zijn het ontmoedigen, en het proberen te overtuigen dat dynamiek niet verkeerd is. Of programma's opzetten zoals dit: Turn Me Up! | Bringing Dynamics Back To Music (<= hele goeie intentie).
            Als het goed is staat er een heel duidelijk demonstratie filmpje op om te laten zien wat nou eigenlijk het verschil is tussen iets wat is platgecompressed en iets wat nog dynamiek heeft.
            De groeten => Micha

Comment

• Mike Manders
              • Aug 2006
              • 341

ik ben het hier deels mee eens.
              in een live situatie heb je soms te maken met erg veel dynamiek op bepaalde kanalen. soms teveel, zodat zachte passages wegvallen in het geheel, en dat is zonde. want vaak heb je meer dan 1 of 2 inputs waar je op moet letten.... dus een beetje hulp van de compressor mag dan wel.

in studio situaties maak ik vaak gebruik van bepaalde compressors omdat ze gewoon een fijne warme klank hebben. bijvoorbeeld een Urei 1178 gebruik ik vaak, maar soms staat ie niet eens te werken. het gaat er alleen maar doorheen en dan klinkt het al beter.

ik ben het er geheel mee eens dat het niet goed is dat veel studioprodukties zo erg platgedrukt worden, omdat ze dan net zo hard zijn dan de collega's.... jammer, heb je net weken/maanden in de studio gezeten om heel dynamisch op te nemen en om het ontzettend mooi te mixen.... gaan ze het op de radio helemaal oversturen en platdrukken.

uiteindelijk wordt het toch allemaal mp3, en luisteren we allemaal (incl. ikzelf....) over laptop-speakers, of andere shit-rommel die nergens naar klinkt. terwijl het juist ons beroep is om iets zo goed mogelijk te laten klinken.

1 feit is dat het allemaal muziek blijft. een mooi liedje vind ik nog steeds een mooi liedje, ook als het mp3 is en slecht klinkt. misschien spreek ik mezelf nu tegen, maar ja, als een liedje goed gespeeld is en de zang raakt me, dan luister ik op dat moment ook door de compressie heen. stom is dat eigenlijk.

wel goed topic

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

Het loudness war verhaal kun je visueel zien op
                YouTube - The Loudness War

Ik baal er erg van dat om hoorbaar te worden op internet ik mijn bandopnames moet verminken maar anders verkoop je de band gewoon niet. Ik heb dus een speciale "internetmix" met loudness maximalized en wat EQ compensatie voor computerspeakers..

een compressor is een extreem nuttig stuk gereedschap. Maar met een hamer moet je geen schroeven draaien. Een echte seventies sound doe je met een pompende compressor op bepaalde instrumenten. En vocalen zonder enige compressie werken vrijwel nooit. Limiters en noisegates zijn een geschenk voor de techneut. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
                lekker belangrijk!

Comment

• Jacob
                  • Jan 2006
                  • 152

Iedereen op dit forum is het eens een compressor iets positiefs bijdraagt aan je mix. Iedereen is het er mee eens dat de overdadige comp/limiting/clipping op cd niet goed is. Studio's en technici zijn het er ook niet mee eens.

We kunnen betere preamps, EQ, comp, mics, hogere sample en bitrates met betere AD convertors, stabielere clocks enz enz. We kunnen alles beter dan ooit. Maar de markt zit er blijkbaar niet op te wachten.

We willen geen SACD, we willen MP3. Geen Blueray, gewoon DVD. Het grootste deel van de markt zit niet te wachten op kwaliteit maar, vooral op gebruiksgemak.

Het internet staat vol met artikelen en discussies over het masteren van muziek.
                  Maar welke discussie wil je aangaan in dit topic?

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

Originally posted by Berend

Motto: probeer het eens met wat minder compressie, wat gaat er dan voor een wereld open. Dynamiek is geen vies woord!

Nog even als reactie hier op: Is gedeeltelijk waar, er zijn genoeg muzikanten die een vorm van "dynamiek" in hun spel hebben die weinig met muzikale expressie te maken heeft .... ook heb je niet altijd evenveel invloed op de gebruikte instrumenten en versterkers. Als het hier fout gaat, kun je beter compressie toepassen dan de onmuzikale dynamiek intact te laten.
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• som
                      • Nov 2002
                      • 787

Originally posted by sparky
                      Nog even als reactie hier op: Is gedeeltelijk waar, er zijn genoeg muzikanten die een vorm van "dynamiek" in hun spel hebben die weinig met muzikale expressie te maken heeft .... ook heb je niet altijd evenveel invloed op de gebruikte instrumenten en versterkers. Als het hier fout gaat, kun je beter compressie toepassen dan de onmuzikale dynamiek intact te laten.
                      eens,
                      en het is ook de bedoeling om een band zo goed mogelijk weer te geven,
                      maar waar ligt het einde,wisseloord on the road?
                      als ik soms de sideracks zie vraag ik me wel eens af wie nou de band maakt
                      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Berend
                        • Feb 2006
                        • 85

Originally posted by Jacob
                        ... Het internet staat vol met artikelen en discussies over het masteren van muziek.
                        Maar welke discussie wil je aangaan in dit topic?
                        Ik wil hier niet echt een discussie aangaan, maar proberen een hint te geven aan een ieder op deze site die opneemt, mixt en mastert.
                        Ik zeg niet dat je geen compressie moet gebruiken, maar met mate. Net als met drank, overdaad schaadt en het maakt meer kapot dan je lief is
                        Het zal ijdele hoop zijn, maar wie weet verandert er heel lichtelijk iets aan de trend van het harder-dan-hard gebruik.
                        En ik ben wel blij dat velen het er wel mee eens zijn, al is het een open deur.

Overigens over dat volume op feestjes.. Als je cd-tje nou eens wel veel dynamiek heeft, en het volume staat al lekker open, dan komen die luide stukken die je luid bedoeld had, ook echt luid uit je speakers.. DAT is toch pas 'echt vet'??
                        dusssss.........

Comment

• Ibvee
                          • Nov 2002
                          • 714

Originally posted by Berend
                          Overigens over dat volume op feestjes.. Als je cd-tje nou eens wel veel dynamiek heeft, en het volume staat al lekker open, dan komen die luide stukken die je luid bedoeld had, ook echt luid uit je speakers.. DAT is toch pas 'echt vet'??
                          Dat vinden wij vet inderdaad, maar alle andere mensen vinden het vet dat het nummer daarna weer all the way luid is. Dit is natuurlijk geen enkel probleem als je CD voor CD draait, maar als je met een CD wisselaar of gewoon met Winamp oid. op een feestje draait is dat anders.

De trend van het hard masteren is hier en daar al een beetje aan het veranderen, er zijn al meer Mastering engineers die proberen iets van de dynamiek te bewaren, en hoe meer er bekeerd worden, hoe groter de kans woord dat het 'hi' weer in hi-fi terecht komt...
                          De groeten => Micha

Comment

• dabeatisflo
                            • Sep 2005
                            • 14

en als je nu eens een multiband compressor gebruikt, en enkel de middentonen snel compresseert, en de high en low zeer traag, dan klinkt het toch wat beter?

ik heb gemerkt dat er veel kwaliteitsverschil bestaat. een compressor van avalon zal ook heel anders klinken dan een behringer.

persoonlijk ben ik fan van radio-processing. NRJ belgie en frankrijk hebben een heel zuivere heldere sound, met loudness. klinkt heel zuiver en warm met heldere hoge tonen. OOk radio FG parijs klinkt subliem. soundprocessing maakt het verschil tussen droge klank en warme klank.

het probleem ligt bij de doelgroep. wie luistert naar muziek en wie koopt ze? de mensen met een simpele goedkope installatie. deze installatie klinkt al niet goed en staat mestal stil. Ik vindt het dus hinderlijk om naar klassieke muziek te luisteren waar teveel dynamiek opzit. op sommige momenten hoor ik niks en draai ik de volumeknop harder. en dan plots komt het luide stuk en mag ik weer gaan lopen om het stiller te zetten. vandaar mag er wel heus wat compressie opzitten en wat loudness ook. Je hoort dan nog steeds waneer iets stil of hard gespeeld wordt, ook al lijkt het evenluid klinken. Waneer iemand luid speelt klinkt het agressiever, en voor zacht vice versa.

Ik denk dat we moeten kijken naar de consument, de doelgroep, en die heeft graag een luide en warme klank.

Van mijn krijgt NRJ en RADIO FG de sound awards!

Frankrijk is bekend voor warme mastering. blijkbaar horen de fransen graag een warme bass en minder mid. amerikanen houden dan weer meer van mid... maar amerikanen zijn rockers, en fransen houden liever van house en franse chansons... Misschien ligt daar het verschil?
                            Poignie F.

Comment

• sparky
                              • Apr 2002
                              • 2104

Met alleen mid compressen zul je de loudness van een totale mix niet verhogen, je mix gaat dan juist dozig of dun klinken doordat je laag minder aanwezig is.

Wat jij zegt is dat het wenselijk is dat muziek weinig dynamiek heeft omdat veel consumenten een slechte installatie hebben? Daar zit helaas wel wat in, maar dan nog... Moet je je als producer of artiest daarbij neerleggen? Moet je een album slechter maken zodat het goedklinkt op een laptop? Moet je de produktie optimaliseren voor de mensen die te weinig om diezelfde muziek geven om een stel fatsoenlijke luidsprekers in hun kamer te zetten, ipv het microsetje van €50 van de kruidvat? Diezelfde mensen waar je toch geen reet aan verdient doordat ze jouw werk downloaden als 96Kbs Mp3? Moet je het zo slecht maken dat sommige mensen die nog wel om muziek geven het album soms weigeren te kopen doordat het klote klinkt?

Fuck that! Pannekoeken zijn om op te eten, niet om naar te luisteren.

persoonlijk ben ik fan van radio-processing.
                              WTF? radioprocessing is een misdaad tegen muziek man.

Comment

Working...