Een interresant onderwerp, waar ik graag wat meningen en/of ideeën over wil horen...
Gisteren zat ik, onder genot van een biertje, te praten met een vriend van me, die semi-pro organist is, dat wil zeggen, thuis (op zo'n oude Yamaha, ook gaaf...) en met een beetje geluk ook op dit beestje. Mocht het er van komen, dan wil hij z'n kunsten op deze moloch ook opnemen. En daar wordt het tricky. Hoe neem je een instrument op dat samengesteld is uit [FONT=Verdana]5725 kleine instrumentjes? In ieder geval niet door iedere pijp apart te mic'en (en toch op een bierviltje gaan uitrekenen wat er voor nodig zou zijn
)
Mijn idee was om door de betreffende kerk te gaan lopen, en luisteren waar het orgel het beste klinkt, maar ook waar de akoestiek van de kerk het beste meekrijgt, in juiste balans met elkaar. We gaan er even van uit dat de kerk verder leeg is, dat we dus geen geluid krijgen van kerkgangers of een koor.
Omdat we niet veel middellen hebben, en dit misschien wel serieus gevolg gaat krijgen, leek me dit de beste oplossing. Ik ben alleen erg aan het twijfelen wat voor microfoons te gebruiken. Twee kleine condensators gekruist voor stereo lijkt me wel wat, ben alleen zeer benieuwd hoe het laag dan uit gaat komen. Groot-membraam condensators heb ik nog niet, maar ben wel voornemens een aantal aan te schaffen (TLM103 of vergelijkbaar), wellicht dat die wat meer geschikt zijn.
Iemand die hier al ervaring mee heeft, vergelijkbare situaties en omstandigheden?
edit: Opname gebeurt verder gewoon digitaal, Laptop met mBox2 of Muto Interface, mocht u het zich afvragen
[/FONT]
Gisteren zat ik, onder genot van een biertje, te praten met een vriend van me, die semi-pro organist is, dat wil zeggen, thuis (op zo'n oude Yamaha, ook gaaf...) en met een beetje geluk ook op dit beestje. Mocht het er van komen, dan wil hij z'n kunsten op deze moloch ook opnemen. En daar wordt het tricky. Hoe neem je een instrument op dat samengesteld is uit [FONT=Verdana]5725 kleine instrumentjes? In ieder geval niet door iedere pijp apart te mic'en (en toch op een bierviltje gaan uitrekenen wat er voor nodig zou zijn

Mijn idee was om door de betreffende kerk te gaan lopen, en luisteren waar het orgel het beste klinkt, maar ook waar de akoestiek van de kerk het beste meekrijgt, in juiste balans met elkaar. We gaan er even van uit dat de kerk verder leeg is, dat we dus geen geluid krijgen van kerkgangers of een koor.
Omdat we niet veel middellen hebben, en dit misschien wel serieus gevolg gaat krijgen, leek me dit de beste oplossing. Ik ben alleen erg aan het twijfelen wat voor microfoons te gebruiken. Twee kleine condensators gekruist voor stereo lijkt me wel wat, ben alleen zeer benieuwd hoe het laag dan uit gaat komen. Groot-membraam condensators heb ik nog niet, maar ben wel voornemens een aantal aan te schaffen (TLM103 of vergelijkbaar), wellicht dat die wat meer geschikt zijn.
Iemand die hier al ervaring mee heeft, vergelijkbare situaties en omstandigheden?
edit: Opname gebeurt verder gewoon digitaal, Laptop met mBox2 of Muto Interface, mocht u het zich afvragen

[/FONT]
Comment