Casus: Opnemen van een Kerkorgel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ikweetvannix
    • Oct 2006
    • 66

Casus: Opnemen van een Kerkorgel

Een interresant onderwerp, waar ik graag wat meningen en/of ideeën over wil horen...

Gisteren zat ik, onder genot van een biertje, te praten met een vriend van me, die semi-pro organist is, dat wil zeggen, thuis (op zo'n oude Yamaha, ook gaaf...) en met een beetje geluk ook op dit beestje. Mocht het er van komen, dan wil hij z'n kunsten op deze moloch ook opnemen. En daar wordt het tricky. Hoe neem je een instrument op dat samengesteld is uit
    [FONT=Verdana]5725 kleine instrumentjes? In ieder geval niet door iedere pijp apart te mic'en (en toch op een bierviltje gaan uitrekenen wat er voor nodig zou zijn )

Mijn idee was om door de betreffende kerk te gaan lopen, en luisteren waar het orgel het beste klinkt, maar ook waar de akoestiek van de kerk het beste meekrijgt, in juiste balans met elkaar. We gaan er even van uit dat de kerk verder leeg is, dat we dus geen geluid krijgen van kerkgangers of een koor.

Omdat we niet veel middellen hebben, en dit misschien wel serieus gevolg gaat krijgen, leek me dit de beste oplossing. Ik ben alleen erg aan het twijfelen wat voor microfoons te gebruiken. Twee kleine condensators gekruist voor stereo lijkt me wel wat, ben alleen zeer benieuwd hoe het laag dan uit gaat komen. Groot-membraam condensators heb ik nog niet, maar ben wel voornemens een aantal aan te schaffen (TLM103 of vergelijkbaar), wellicht dat die wat meer geschikt zijn.

Iemand die hier al ervaring mee heeft, vergelijkbare situaties en omstandigheden?

edit: Opname gebeurt verder gewoon digitaal, Laptop met mBox2 of Muto Interface, mocht u het zich afvragen
    [/FONT]
    Last edited by ikweetvannix; 19-01-08, 12:01. Reason: Toevoeging
    "Speakons in je oren..."
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Hi,

Het klankbeeld van een dergelijk orgel is het resultaat van de combinatie tussen orgel en de ruimte waar hij in staat. Met andere woorden, geen typische close-miking toepassing. Als je gaat opnemen zou ik dus, zoals je zelf ook al aangaf, de plek zoeken waar beide het beste tot hun recht komen.

De oplossing die je zelf ook al aandraagt zou in dit geval dus ook mijn eerste gedachte zijn, een XY-opstelling met twee goede grootmembraams zoals een TLM 103. Door de kerk heenlopen en luisteren waar het orgel alsook de akoestiek het beste tot zijn recht komt zou ook mijn eerste idee zijn.

Kortom, ik denk dat je zelf al aardig goed antwoord hebt gegeven op je eigen vraag. Hopelijk heb je desalniettemin iets aan mijn antwoord ;-)
    Cheers !
    Last edited by berolios; 19-01-08, 12:30.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

Probeer eens ORTF paar met Neumann of Shoeps microfoons.

Het is even testen wat beter klinkt een groot membraam of een klein membraam microfoon.

Bijvoorbeeld een CMC 5 of KM140.

Een U67 of U87 kan ook heel mooi zijn. Deze zijn zeer neutraal met niet te veel top hoog.

Comment

• martijn verkerk
        • Nov 2005
        • 300

ha blij dat het al aangegeven word
        men pakt 2 u87 met veerklem en gaat rondlopen met 1 mic net zo lang tot de klank goed is .
        daarna pak je de 2e mic en doet het zelfde (wel in combi met de eerste ivm tijden)

ik heb dit in het verleden meerdere malen zo gedaan en je krijgt zo echt een waanzinnig goed effect.
        zorg dat je goede preamps hebt want je ruisdrempel moet echt laag zijn, aangezien je je gain ver gaat opdraaien.

met dit soort dingen gewoon expirementeren tot je het gewenste resultaat hebt!!

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

In een goed klinkende kerk is (goed geplaatst) de klankzuiverheid belanrijker dan de richtingsgevoeligheid. Experimenteren met neumann (km183/184) of DPA met omni karateristiek kleinmembraam zou ik aanraden. Oftewel kijken of extreem natuurgetrouw daar kan. Je gaat wel het gerommel van de kerkgangers meenemen dus het is de vraag of het een opname is van het orgel of een uitvoering voor een kuchend en rochelend publiek.

Natuurlijk alleen indien de akoestiek een goed punt heeft waar alle manualen mooi in balans klinken.

In de jaren zeventig nog een mooie kunsthoofdopname uit duitsland gehoord. Van vinyl via quad op electrostaat. Dan weet je niet wat je hoort. (redlabel opname natuurlijk)
          Last edited by showband; 19-01-08, 17:36.
          lekker belangrijk!

Comment

• BvE
            • Oct 2004
            • 385

Kerkdiensten voor op Nederland 2 gaan meestal uit van een ORTF (centraal gehangen / geplaatst) met verder in de zaal enkele Omni directionale microfoons met een paar richtpijpjes de hoogte in.

Een balans vinden tussen deze microfoons (wel neumann en schoeps!) is dan het enige wat nog rest!

Comment

• ikweetvannix
              • Oct 2006
              • 66

Oke, thanx so far iedereen. Ik was bekend met de methode, maar nooit geweten dat die techniek ORTF heet (heb ff gewiki'd, weet nu natuurlijk alles )...

Wellicht dat die TLM'en er gewoon komen, en dan kijken of we genoeg tijd hebben om van alles uit te proberen
              "Speakons in je oren..."

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

dr schijnt ook een truuk te zijkn met 4, 6 of zelfs 8 mikes, 2 direct, en de rest er er er wat biji voor de ruimte... zal morgen s ff vragen

Comment

• Mathijs
                  Moderator
                  • Aug 2002
                  • 1353

Het is sowieso mooi om wat closer te micen en een paar mooie ambi microfoons neer te zetten. Dit is makkelijk te multitracken op 8 kanalen.

Met close bedoel ik uiteraard niet 1 meter. Maar zo dichtbij mogelijk met een mooie totale balans.

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

vooral bij de houten pijpen zou ik een grootmembraam plaatsen.

Comment

• ikweetvannix
                      • Oct 2006
                      • 66

Nou, om dit zaakje een beetje warm te houden... Ik ben reeds de trotse bezitter van twee Rode NT5'jes (Ik ben te arm voor Neumann of Schoeps, hoewel ik deze nog wel ergens ga regelen), ik heb een K&M 23550 besteld, dus dat ORTF ga ik zeker proberen... i'll keep you posted...
                      "Speakons in je oren..."

Comment

• New Star Productions
                        • Nov 2007
                        • 4

Heb laatst ook nog een orgel opnamen gedaan
                        2 akg c414's in XY opstelling met omni.
                        en dat op een metertje of 7 van de orgel op 4m hoogte (ongeveer waar alle blaas openingetjes zitten in de pijpen)

het klonk erg strak.
                        mooi laag ook.
                        en het mooie geluid van de kleppen zijn ook mooi geregistreerd.

Comment

Working...