Wat vinden julie ervan?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MatthiasVB
    • May 2007
    • 52

Wat vinden julie ervan?

Hallo,

Ik heb samen met een goeie kameraad een middelgrote repetitieruimte waar we binnenkort graag amateuropnames willen aanbieden voor demo'tjes of nabeluistering van de groepen

(Zoals de groep gisteren avond, die het zeer handig vond om naderhand te zien waar het fout zat of waar er iets anders bij kon)

Nu zou ik eens willen vragen wat julie van volgende sample vinden die ik gisteren snel in elkaar geflans had terwijl de groep live een repetitie aan het doen was met vrij basic materiaal (omdat wij geen groot budget hebben)

Trekt dit op iets? Is dit aan te bieden, zo een dienst gezien de kwaliteit?

Alvast bedankt voor de hopelijk opbouwende commentaar.

Het sampletje: http://www.muziekkot.be/samples/sample.mp3

Materiaal:

1 micro op de kickdrum (oude AKG waar ik het model niet van ken)
    1 over het drumstel omdat ik niet genoeg mic's heb voor elk instrument (dit was een AKG C414 EB)
    1 tje links voor zowel de bassgitaar als leadgitaar (Beyer dynamic)
    1 tje rechts voor de mondharmonica en 2de gitaar (Beyer dynamic)
    3 voor de zang. (Beyer dynamic)

Voor de rest ging ik als volgt tewerk: Mic's naar de break out box -> multikabel -> tascam model 5 B mixer (die dient als front mixer & moni's) en vanaf dat paneel met de direkt out's naar een behringer waar ik dan wat bijregelde om naar een pc te sturen voor opname. (met sony soundforge)

Ik wil er toch nog even op drukken dat dit enkel een 'probeersel' was, om te zien of dit uberhaupt zou lukken, dus verwacht geen 1ste klasse studio kwaliteit (Ik heb zelf niet eens noisegates, compressors, delay's of wat dan ook )

Edit: blijkt dat ik dit verkeerd heb geplaats, zou eigenlijk naar "Recording & broadcast forum" (zonder foto's ) moeten, dus mocht en modje hem willen verplaatsen? Alvast bedankt.
    Last edited by MatthiasVB; 28-05-07, 11:08.
  • showband
    • May 2001
    • 4516

prima bruikbaar voor "even tussendoor" opname.

Geld ermee verdienen gaat je niet lukken waarschijnlijk aangezien elke muzikant met een PC of 200 euro op zak het zelf ook kan.

En er letterlijk honderden studiotjes aan de geeuwhonger liggen die een betere kwaliteit kunnen bieden. No hard feelings. Maar dit soort opnames zijn tegenwoordig bijna een standaard gratis voorziening in opstappodia en oefenruimtes.
    lekker belangrijk!

Comment

• MatthiasVB
      • May 2007
      • 52

Het is ZEKER niet de bedoeling om er geld aan te verdienen hoor, enkel zoals je zelf aangaf als tussendoor opname voor een eventueel demotje of zodat de groepen naderhand kunnen horen wat er misschien anders kon.

We hebben nog niet het materiaal om een serieuse opname te doen, dat weet jij net zo goed als ik.

Een paar fototjes van de opstelling:

http://www.muziekkot.be/studio/DSC00513.JPG <- en dat ben ik ^^

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Begin eens met het goed plaatsen van de 414.
        De voorkant van het membraam is het zilvere gedeelte.
        het zwarte gedeelte is de achterkant.

In een 8 zijn beide uiteraard gelijkt.

Dus.
        Zilvere kant naar beneden. De microfoon op nier zitten en hopza. Zal in 1x veeel beter klinken.

Comment

• MatthiasVB
          • May 2007
          • 52

Ah bedankt voor de tip, ik wist niet 100% zeker hoe ik die moest plaatsen.

Goed voor de volgende keer.

kan ik trouwens ergens een handleiding van die microfoon downloaden? Het is al een oude rakker of gelden de handleidingen van de nieuwe 414's daar min of meer ook voor?

Ik heb die micro namelijk een jaar of 5 geleden 2de hands gekocht, en het enige wat er bij zat was de micro, houder, doosje en een paar curveschema's.

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Originally posted by MatthiasVB
            Ah bedankt voor de tip, ik wist niet 100% zeker hoe ik die moest plaatsen.

Goed voor de volgende keer.

Misschien ook wel een goede voor de volgende keer: even in allebei de kanten praten en je OREN kunnen gebruiken....
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Jacob
              • Jan 2006
              • 152

Als je niet weet wat je met een 414 moet; er is nog wel iemand met interesse (IKKE!!). Wat jammer dat je door een Behringer moet voor de opname. Als het is om een bandje te laten horen wat ze spelen, is dit goed genoeg. Ik heb op laptop speakers geluisterd en kan niet echt wat zeggen over de kwaliteit. Maar ik hoor van alles en kan dan als band zijnde vast beoordelen of ik het goed heb ingespeeld. Als het daarom gaat...... Helemaal goed niks meer aan doen.

En zoals eerder gemeld; er zijn zoveel studio's/technici met een laptop die beter kunnen, dat je er verder vooral niet te veel mee moet doen.

Comment

• MatthiasVB
                • May 2007
                • 52

Originally posted by Jacob
                Als je niet weet wat je met een 414 moet; er is nog wel iemand met interesse (IKKE!!). Wat jammer dat je door een Behringer moet voor de opname. Als het is om een bandje te laten horen wat ze spelen, is dit goed genoeg. Ik heb op laptop speakers geluisterd en kan niet echt wat zeggen over de kwaliteit. Maar ik hoor van alles en kan dan als band zijnde vast beoordelen of ik het goed heb ingespeeld. Als het daarom gaat...... Helemaal goed niks meer aan doen.

En zoals eerder gemeld; er zijn zoveel studio's/technici met een laptop die beter kunnen, dat je er verder vooral niet te veel mee moet doen.
                Ja voila, je slaagt de nagel op de kop, daarvoor dient het dus.

Ik weet trouwens heus wel wat ik met een c414 aan kan vangen hoor, alleen was het heel lang geleden dat ik hem nog uit z'n doos had gehaald en het moest namelijk nogal snel gaan.

Nu binnenkort komt er een grote Yamaha tafel foor het front geluid en dan worden die direkt outs gebruikt om naar de tascam te sturen die dan op zijn beurt zal zorgen voor de opnames ipv die behringer. Dat zal al een pak beter zijn want die oude tascam klinkt echt heeeeel leuk

En er gaat wel navenant van tijd een mooie drum micro kit gekocht worden (hoeft geen kit te zijn maar dat elke drum en symbaal z'n eigen mic heeft) en dan zal dit geheel + een overhead al wat beter gaan klinken. (en als er geld is eventueel een 2de hands noisegate)

Er wordt nog aan gewerkt dus. En nogmaals, dit was maar een 'probeersel' of alles wel zou werken hoe ik dacht dat het zou gaan en dat deed het zeer goed zelf. Ik had een veel slechter resultaat verwacht eigenlijk

Maar omdat ik noch m'n collega's multimilionairs zijn heeft dit allemaal zo zijn tijd nodig, wat jullie hoogstwaarschijnlijk wel begrijpen

In ieder geval al hartelijk dank voor de commentaar!

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Toch begrijp ik iets niet helemaal... Je wilt opnames maken om een bandje goed te kunnen beoordelen (althans het bandje kan dat zelf doen d.m.v. van de door jou geleverde dienst). Als je het niet als echte opname wilt verkopen: waarom wil je dan close miking van het gehele drumstel ? Is dat niet een beetje zonde van je investering dan ?

Ik zou drums met kick, snare en 2 overheads pakken, in de oefenruimte klinkt het toch als een holle boomstam. Goed genoeg om de kwaliteit van de drummer te beoordelen en de strakheid van de sound. Je moet zorgen dat je zanger dichter bij de microfoon staat, en je een klein vleugje galm toevoegd, omdat je dan de muzikanten niet laat schrikken van de (in dit geval beperkte) kwaliteiten van de zanger.

Wat je denk ik niet moet vergeten: opnames zijn EERLIJK. Het is altijd vervelend om gewezen te worden op je eigen fouten, en met jouw opname gaan al die bandjes denken dat ze kut spelen (omdat het leeg, en toch eerlijk klinkt). Vraag me af of dat de verhuurinkomsten van je oefenruimte bevorderd.
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• MatthiasVB
                    • May 2007
                    • 52

Originally posted by AJB
                    Toch begrijp ik iets niet helemaal... Je wilt opnames maken om een bandje goed te kunnen beoordelen (althans het bandje kan dat zelf doen d.m.v. van de door jou geleverde dienst). Als je het niet als echte opname wilt verkopen: waarom wil je dan close miking van het gehele drumstel ? Is dat niet een beetje zonde van je investering dan ?
                    Het is idd niet de bedoeling het gaan aan te prijzen maar die bedoeling kan wel nog komen als het nodig materiaal voor hand is en ik dus wel wat kwaliteit kan leveren. Het zal wel nog niet voor morgen zijn maar dat zien we wel zitten.

Voorlopig doen we het wel nog kosteloos op deze manier.

Ik zou drums met kick, snare en 2 overheads pakken, in de oefenruimte klinkt het toch als een holle boomstam. Goed genoeg om de kwaliteit van de drummer te beoordelen en de strakheid van de sound. Je moet zorgen dat je zanger dichter bij de microfoon staat, en je een klein vleugje galm toevoegd, omdat je dan de muzikanten niet laat schrikken van de (in dit geval beperkte) kwaliteiten van de zanger.
                    Wel, het was de bedoeling van een galmpje op de stemmen te steken, maaar... het galmpje liet het net die dag afweten en we moeten achter iets nieuws gaan zoeken

stom he ^^

+ het geluid van de stemmen en gitaren stond zo luid dat ik amper nog wat hoorde door de koptelefoon, dus het is een beetje gedaan op't gevoel en zien dat er geen grote pieken op de VU meters komen, ja het is allemaal vrij amateuristisch maar we zijn dan ook maar amateurs hé

Wat je denk ik niet moet vergeten: opnames zijn EERLIJK. Het is altijd vervelend om gewezen te worden op je eigen fouten, en met jouw opname gaan al die bandjes denken dat ze kut spelen (omdat het leeg, en toch eerlijk klinkt). Vraag me af of dat de verhuurinkomsten van je oefenruimte bevorderd.
                    Jup, daar ben ik me ook van bewust en vandaar dat ik/wij er graag verder in zouden gaan en deze dienst te verfijnen tot we een degelijke demo kunnen afleveren.

Comment

• Cainnech
                      • Jun 2006
                      • 18

Het is misschien wat muggeziften hoor maar hoor je de fans niet draaien van beide mixers en van de pc?

Als ze stevig aan het doorspelen zijn zal je dat niet horen maar misschien wel als ze een zachte passage aan het doen zijn?

Kan je die lawaaierige apparatuur niet ergens in een ander lokaaltje zetten? Of misschien toch een apart hokje bouwen met een raampje erin?
                      Disclaimer
                      I disclaim everything. The contents of this message might be totally inaccurate, inappropriate, misguided, or otherwise perverse - except for my name (hopefully I got that right).

Comment

Working...