keuze mengpaneel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NoPePsIE
    • Jul 2005
    • 7

keuze mengpaneel

hallo,
    ik ben momenteel aan het zoeken naar een mengpaneel dat moet dienen voor zowel live als studiogebruik. Ik heb mijn oog laten vallen op de yamaha MG16/6FX (een vraagje tussen door: de 6 staat voor het aantal bussen, maar wat is een 'bus' [?])
    In de winkel waar ik gaan kijken ben hadden ze drie merken: Behringer, Yamaha en Mackie. De Behringers waren volgens de eigenaar van de winkel Chinese rommel[^] en het Mackie mengpaneel vond ik zelf te duur.
    Mijn vraag is dus: zijn er mensen die al gewerkt het met Yamaha mixers en wat is de kwaliteit hiervan, en zijn er mixers in dezelfde prijsklasse van een ander merk?

En dan nog even een derde vraagje: bestaat er een mixer of een systeem dat ik alle kanalen multitrack kan opnemen op mijn computer zonder dat ik daarvoor een geluidskaart met 10 ingangen moet kopen.
    Een ander systeem dan een digitale mixer want zoals mijn pappie zegt 'geld groeit niet op de rug' [)]
    Een firewireuitgang voor naar een computer op een analoogmengpaneel bijvoorbeeld waar alle kanalen doorgaan zou ideaal.

Alvast bedankt

• Ibvee
    • Nov 2002
    • 714

Je moet zoiezo een interface voor je computer kopen om je audio erin te stoppen. De Onyx serie van Mackie heeft daar een hele mooie firewire kaart voor, dus dan kan je rechtstreex vanuit je mixer je computer in, zonder een geluidskaart erbij te hoeven kopen, maar die firewire kaart en die mixer zijn idd niet goedkoop.
    Verder is die MG16/6FX waarschijnlijk niet zo handig voor dit soort dingen, omdat de tafel geen direct-out heeft, waardoor je niet het incomende signaal direct je computer in kan stampen, dit kan je wel met een truckje met de 'inserts' doen, maar dan heb je geen inserts meer. Hoewel het wel een hele mooie tafel is voor de prijs, en de galm die erin zit ook heel netjes is.
    Ik heb er verrder geen ervaring mee, maar als ik jou was zou ik ook eens kijken naar een digitale tafel van yamaha, iets van de 01v ofzo. Dan heb je automatisering, uitgebreide eq's en compressors enz. er allemaal bij, ook handig live te gebruiken als je de tafel kent.
    De groeten => Micha

Comment

• giserke
      • Nov 2003
      • 456

de eerste versie van de 01v kun je gemakelijk krijgen onder de 1000 euro. Ik heb hem zelfds gevonden voor 900 euro met adat expantiekaart.

Comment

• Pino
        • Jul 2002
        • 390

Behringer DDX 3216

- Budget vriendelijk
        - klinkt behoorlijk
        - voor de prijs gigantische mogelijkheden
        - gebruiksvriendelijk
        - goede service bij herstellingen
        - mogelijkheid tot uitbreidingen voor meersporenopnames en extra kanalen
        - zowel voor in de studio als live zeer bruikbaar.

bekijk ook eens de BCA 2000

zeer interessant toestel met vele toepassingen.

Nog iets:
        - voor de hobbyist voldoet Behringer in heel veel gevallen, wat de verkopers ook mogen beweren.
        - Er zijn professionelen die ook toestellen van Behringer gebruiken, eventueel in noodgevallen.
        - Als je echt véél op de baan bent, of je stelt professionele kwaliteitseisen, dan zal je pappie toch heel wat dieper in de beugel moeten tasten en naar de betere merken in de hogere prijsklassen moeten uitkijken.

- Er is niets mis met een Yamaha, helaas is het budgetmateriaal van hen ook niet veel beter dan de andere materialen in dezelfde prijsklasse.

- Een digitale mixer (vb ddx 3216 van Behringer +/-750€, 01V96 van Yamaha +/- 2500€, DM24 of DM 3200 van Tascam +/- 3000 à 3500 €) bespaart je ook de latere aanschaf van heel wat randapparatuur en bekisting; wat uiteindelijk een pak goedkoper uitkomt dan een analoge mixer met randapparatuur. Het bespaart je ook nog eens een hoop plaats.
        - Een digitale mixer is ook niet moeilijker te gebruiken dan een analoge, tis een andere gewoonte.

Hier nog een voorbeeld hoe je een tascam dig. mixer aansluit op de computer: http://www.tascam.de/en/index.html

Veel succes met je zoektocht,
        Pino
        Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Kan aan mij liggen, maar volgens mij ging de vraag niet over digitaal, maar over de kleinste yamaha's.

1 een bus is een verzamellijn. Dus als je je signaal naar Links en Rechts stuurt heb je 2 bussen nodig. de Yamaha MG heeft 6 bussen, dus L+R, subgroep 1+2, en Aux 1+2 (uit mn hoofd).

2 De Yamaha klinkt wel lekker, maar budgettair gezien mag je er niet al te veel van verwachten.
          Ze kosten relatief gezien geen drol. Het meeste geld gaat op aan transportkosten uit China.
          Betrouwbaarheid is beter dan de behringer, ik weet een paar muzikantn die ermee werken, en die zijn nog niet terug geweest. (afkloppen???)

Comment

• Ibvee
            • Nov 2002
            • 714

Die yamaha heeft 2 (stereo)subgroepen, dus de auxen worden niet meegeteld als bus. Verder even gechecked net, yamaha kan je krijgen voor rond de 400 euri, en daar kan je idd geen digi mixer voor krijgen. Hoewel ik iemand ken die die behringer ddx3216 voor ongeveer 600 euri had, maar dat is op dit bedrag toch 1/2 van de prijs meer.

Het hangt er voor jou nogal vanaf wat je er allemaal mee wilt doen, wat voor opstelling je in gedachten had, en wat je budget is. Sommige studios nemen 48 sporen tegelijk op, en mixen later uitgebreid alles af, en het tegenovergestelde is een studio die alles vantevoren insteld en direct op 2 sporen de eindmix opneemt.
            De groeten => Micha

Comment

• NoPePsIE
              • Jul 2005
              • 7

Hoi,
              Bedankt voor de reacties
              Mijn bedoeling is om nu een mengpaneel te kopen, die ik zowel wil gebruiken voor live en studio situaties. Vandaar de vraag de vraag over multitrack mogelijkheden. Maar aangezien ik geen tonnen geld ter beschikking heb maar wel elk jaar bijvoorbeeld iets bij kan kopen (geduld is een schone deugd [8)]) kan ik me nu geen goede digitale mixer veroorloven.
              Een mackiemengpaneel dat ik kan uitbreiden met een firewire kaart is een goed voorbeeld van wat ik zoek) dan koop ik nu bijvoorbeeld de mixer (stel dat ik genoeg geld heb) en kan dan later nog uitbreiden. En die effecten daar wacht ik dan ook nog even mee.
              Nog andere mogelijkheden?

Comment

• Ibvee
                • Nov 2002
                • 714

Hoeveel budget heb je op dit moment? Aan die mackie's betaal je voor de 16 kanaals versie 1400 euri ongeveer, en dan heb je nog niet de firewire kaart erbij. Voor de 12 kanaals versie (met stereo inputs) betaal je ongeveer 900 euri zonder firewire. De firewire kaart kost ongeveer 400 euri. Maar er zijn zoveel andere mogelijkheden:

Met alleen een computer met een nette geluidskaart (met pre-amps) en goeie software kom je al enorm ver. Dat is niet live te gebruiken, maar goeie software bevat ook galm, compressors en alles erbij. Als je dan 1 voor 1 alles opneemt, en de drums in een grotere studio opneemt (kan later natuurlijk ook gewoon in je eigen studio).

Met zo'n mixertje als die yamaha, 2 sporen per keer maximaal opnemen, en de drums direct afmixen op 2 sporen, met je geluidskaart met maar 2 ingangen. Verder mix je alles in de computer af, je gebruikt je mixer dus alleen om de drums mee te mixen, of bijvoorbeeld een koortje, zodat dat naar 2 kanalen je computer in kan. Je hebt hier uiteraard wel compressors en misschien gates enzo nodig omdat dat niet meer kan als de drums op 2 kanalen in je computer zit.

Je neemt een digitale tafel, je zorgt dat je via adat al je kanalen je computer in pompt, en er weer uit, en je mixt alles lekker digitaal af, heerlijk met automatisering! Weinig meer van je computer nodig, je kan alleen wel editten.

Dit zijn 3 opties, en daar kan je zelfs nog een beetje mee schuiven, je moet wel een plan hebben voor je dingen gaat kopen! Er zijn ook hele mooie firewire opties te koop, met meerdere in en uitgangen, digitaal en anoloog in en uit, van alles drop en draan! Er is zoveel mogelijk!
                De groeten => Micha

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Ik heb 2e hands een mackie vlz 1604 gekocht voor 550 Euro, in aboluut perfecte staat. Kun je dus ook eens voor kijken...
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Ibvee
                    • Nov 2002
                    • 714

toevallig, ik ook, alleen 25 euri goedkoper, maar moest wel voor naar amsterdam rijden, dus dan is de 25 euri er weer bij idd mooie mixer, alleen er zitten op de nieuwe onyx zeker dingen die ik ook wel op de vlz1604 zou willen hebben... Maargoed, die krijg je ook nog niet voor 550 euro.
                    De groeten => Micha

Comment

• giserke
                      • Nov 2003
                      • 456

ik denk dat je eerst zeer goed moet weten, wat je zoal zal opnemen.
                      Is het klassiek, dan heb je veelal met 4 kanalen genoeg, omdat dit een homogene bezetting/ groepklank is.
                      ga je moderne zaken opnemen, zoals Jazz en popmuziek, dit vergt wat meer close opname van de instrumenten. Hier zal je bij gevolg meer kanalen nodig hebben.

Ik zou eerst een keuze maken tussen een digitale mixer, of een goeie audiokaart met meerdere ingangen (zoals de motu 24 I/O)
                      In het eerste geval kun je met firewire werken, in het tweede geval kun een analoge mixer kopen, die je je kunt permitteren, maar waarvan je alle kanalen apart de computer in kunt pompen.

Goeie tip: als je niet over grote budgetten beschikt, investeer meer in de verbinding met de computer dan in de mixer. Koop voor 1000euro vb de motu 24 I/O en een goedkope mengtafel. Hier kan je tenminste voldoende kanalen mee opnemen, en iets afleveren die goed is. De kwaliteit van de mic-preamps wegen niet op tegen het goed afmixen van een opname.

Comment

• NoPePsIE
                        • Jul 2005
                        • 7

even nog wat informatie:
                        ik speel in een bandje (synth, elektrische bas en elektrische gitaar, zang en sax) drummer hebben we niet maar dat komt mss nog.
                        En dan heb ik ook nog zo mijn 'solo'bezigheid bestaande uit: synth en piano(digitaal), platenspeler, sequencer, djembe, mondharmonica, computer voor drumloops.
                        De mixer zou ik dus gebruiken voor zowel het bandje als dingen die ik alleen doe te mixen.
                        Tot nu toe als ik iets opnam deed ik dit altijd spoor per spoor (aangezien in een gewone geluidskaart 1 stereokanaal kan, kan ik dus twee mono tegelijk opnemen) maar het zou handiger zijn als ik alles tegelijk zou kunnen doen.
                        Mijn budget: 400 euro momenteel, maar ik kan nog wel even sparen desnoods. Ik kan zeker niet alles nu tegelijkertijd kopen, het is eerder een lang termijn project (vandaar dat de digitale mixer niet echt zou lukken (te duur), tenzij ik nog een jaar wacht--&gt; veel te lang )

Dus als ik het goed heb koop ik best een analoge mengtafel met direct outs voor elk kanaal (zoals een tweedehands mackie vlz 1604). Die ik dan aansluit op een geluidskaart met meerdere ingangen? (wat is de prijs van zoiets?)
                        En dan heb je ook waarschijnlijk nog software nodig om alle kanalen apart op te nemen. Wat is de prijs daarvan?
                        Het programma dat ik tot nu toe gebruikte heet audacity (gratis linuxsoftware die ook voor windows/mac beschikbaar is) daar kan ik elk spoor apart mee opnemen en daarna nog bewerken.

Ik zat gisteren even in een rolandcatalogus te bladeren en kwam dit tegen: UA-1000 Digital Audio Interface , Is dit ook iets dat bruikbaar is voor mij?

Nog eens bedankt, wat zou ik zonder jullie doen

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

citaat:Geplaatst door giserke

iDe kwaliteit van de mic-preamps wegen niet op tegen het goed afmixen van een opname.
                          Het maakt niet uit als je huis een slechte fundering heeft!!! Zolang het dak maar niet lekt!!!![}][}][:X]

<s>Af en toe</s> Nogal eens vraag ik me af of je sommige dingen die je schrijft nou echt meent Giserke....

@NoPePsIE: Lijkt me een verstandige optie! kwalitatief zit je die mackie zeker goed, hou er wel rekening mee dat alleen de eerste 8 kanalen een direct out hebben en dat je voor de overige kanalen het insert-trucje zal moeten toepassen. Ik kan je helaas geen goedkope (wat is goedkoop) optie geven om met meerdere kanalen je PC in te gaan, waarvan ik uit eigen ervaring kan zeggen dat het goed is. Maar check iig die roland/edirol dingen eens en kijk ook naar M-audio en Audiotrak. Ik heb zelf een M-audio transit en een M-audio Audiophile2496, de audiophile vind ik erg goed, de Transit sucks arse, dat is dan ook het allergoedkoopste ding dat ze maken en is niet voor serieus opnemen bedoeld!
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MMD
                            • Feb 2005
                            • 53

citaat:Geplaatst door NoPePsIE

En dan heb je ook waarschijnlijk nog software nodig om alle kanalen apart op te nemen. Wat is de prijs daarvan?
                            Misschien heb je hier wat aan? Het is gratis.
                            Groet André

Comment

• Ibvee
                              • Nov 2002
                              • 714

ziet er netjes uit, dat kristal, vraagt meer van je pc dan audacity, maar heeft ook meer te bieden volgens mij. Als je verder nog eens iets leuks wil proberen kan je ook protools-free proberen, ff zoeken op google en dan kom je het wel ergens tegen. Is een wat oudere versie van protools met niet zo heel veel mogelijkheden, maar wel handig als je er mee wilt leren werken. Ik geloof dat het tot 8 kanalen gaat. Als ik jou was zou ik dat en Kristal allebei uitproberen, en kijken wat je het fijnst vind werken.
                              Die mackie 1604vlz 2e hands is echt een aanrader! Nu ik erover nadenk is dat apparaat echt handig voor kleine opnames, als je dat apparaat bijvoorbeeld combineerd met dit apparaat in de toekomst:
                              Acclaimed audio interfaces, studio monitors, and keyboard controllers

waarvoor je later ook nog protools LE bij kan kopen (de nieuwe versie is volgens mij een stuk makkelijker dan de 'free')
                              Dan heb je al aardig wat opgebouwd.

andere (ik denk betere) oplossing is dit, maar ik weet de prijs van de unit niet:
                              MOTU is an engineering-driven music technology company passionately driven to create products that help you produce amazing music. MOTU&#8217;s award-winning hardware and software are used by top professionals every day on hit songs, mega tours, primetime shows and blockbuster films.

check de site voor de mogelijkheden, zoiezo namelijk al 8 in/out anoloog (perfect dus icm die Mackie), met verder nog een bonk adat mogelijkheden, wat perfect is als je door wilt groeien!
                              Dit werkt alleen niet met protools, maar hier zou je cubase, nuendo, of misschien een ander programma bij kunnen gebruiken. Waarschijnlijk wordt het geleverd met AudioDesk van Motu, maar dit programma werkt alleen op de MAC!
                              De groeten => Micha

Comment

Working...